Aihe: Ahlberg & Ohlsson puhallin
1
chassiel
05.09.2009 11:31:08
Minkähän hintanen mahtaa olla 1850-1890 luvun basuuna tekijänä Ahlberg ja Ohlsson? Mistäv oi kysellä arviointia? Naapurilla näyttäs olevan ja ei taida tietää arvoa.
chassiel
05.09.2009 11:36:27
Se voi olla tuubaki.
isojussi
06.09.2009 13:28:53 (muokattu 06.09.2009 13:30:14)
chassiel: ... basuuna ...

Minkälainen soitin toi on?

Onko samanlainen ko passo vaiko bieno tai gitara?

E: Tuuba vai pasuuna?

HOHO - sama kun flyygeli vaiko haitari?
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Klezberg
06.09.2009 19:15:12

Jos se onkin "bassoon" eli fagotti? Kuva voisi auttaa diagnoosin tekoa...
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
chassiel
06.09.2009 19:32:08
Sorry. En ole musiikimiehiä ja en tunnista kaikkia soittimia saatikka mitenkä noi kirjoitetaan. Mutta tuuba se kuvien perusteella on. Ilmeisesti erehdyin kun ajattelin täältä ns. ammattilaisilta saavani asiallisia vastauksia. Taisin erehtyä.
Klezberg
06.09.2009 19:44:53 (muokattu 06.09.2009 19:45:44)

chassiel: Sorry. En ole musiikimiehiä ja en tunnista kaikkia soittimia saatikka mitenkä noi kirjoitetaan. Mutta tuuba se kuvien perusteella on. Ilmeisesti erehdyin kun ajattelin täältä ns. ammattilaisilta saavani asiallisia vastauksia. Taisin erehtyä.

Sorry. Kyllä täältä asiallisiakin vastauksia saa, itsekin olen luullakseni niitä antanut, mutta nyt ei tunnu kellään olevan.

Soitinten tunnistuksessa auttaa kuva, sen voi laittaa omakuvaksi jos ei ole muuta keinoa saada kuva nettiin.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Baryton-B
06.09.2009 20:22:02 (muokattu 06.09.2009 20:37:19)

chassiel: Sorry. En ole musiikimiehiä ja en tunnista kaikkia soittimia saatikka mitenkä noi kirjoitetaan. Mutta tuuba se kuvien perusteella on. Ilmeisesti erehdyin kun ajattelin täältä ns. ammattilaisilta saavani asiallisia vastauksia. Taisin erehtyä.

Joo älä välitä. Varsinkin noi ison egon omaavat ovat niin itseään täynnä, että eivät tahdo pysyä nahoissaan. Täällä on sisäpiirejä ja niidenkin sisässä sisäpiirejä. Joukkoon on vaikea päästä.

Tuota hintaa ei varmaan kukaan täällä osaa arvioida. Netissä on yksi paikka, josta olen saanut sen verran tietoa, että tiedän koska vanhan isäni B-kornetti on valmistettu ja mikä oikeastaan tarkoittaa vanhassa trumpetissani merkinnät Sterling Super Sermer London foreign 31253. Valitettavasti se tarkoittaa sitä, ettei sitä ole valmistettu Lontoossa. Se mitä se vaikuttaa laatuun, en tiedä, mutta jälleenmyyntiarvoon se voi vaikuttaa. Sivulla esitetyn kysymyksen vastaus löytyy alempaa sivulta.

http://en.allexperts.com/q/Trumpet-2049/Selmer-Sterling-Trumpet.htm

Eli kirjoita googleen hakusanaksi kaikki tieto siitä tuubasta, niin voit saada lisätietoa ja se voi antaa mahdolliselle ostajalle lisätietoa.
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Klezberg
06.09.2009 20:46:07

Katsoin nyt itsekin googlella tuota ja todennäköisesti soitin on ainakin historiallisesti mielenkiintoinen. Noista Ahlberg & Ohlssonin 1800-luvun tuubista oli jonkin verran ihan kiinnostavaa keskustelua, muttei hintatietoja.
chassiel
07.09.2009 07:48:18
Kiitos asiallisista vastauksista. Olen yrittänyt katella googlesta ja löytänyt paljon tietoa.... MUTTA juuri tällaista soitinta (samanlaista) ei löydy. Senverran olen saanut tietoa, että ois tehty v.1860-1890 aikoihin. Huom! Ei olla edes varmoja onko se tuuba. Naapurini haluaisi tietenkin luovuttaa soittimen eteenpäin sille joka osaa soitinta arvostaa. ( hänkään ei ymmärrä soittimista mitään.) Tietojemme mukaan tämä soitin olisi museotavaraa. Soittimesta löytyy leima.
Armando Bugari
07.09.2009 09:54:07
chassiel: Kiitos asiallisista vastauksista. Olen yrittänyt katella googlesta ja löytänyt paljon tietoa.... MUTTA juuri tällaista soitinta (samanlaista) ei löydy. Senverran olen saanut tietoa, että ois tehty v.1860-1890 aikoihin. Huom! Ei olla edes varmoja onko se tuuba. Naapurini haluaisi tietenkin luovuttaa soittimen eteenpäin sille joka osaa soitinta arvostaa. ( hänkään ei ymmärrä soittimista mitään.) Tietojemme mukaan tämä soitin olisi museotavaraa. Soittimesta löytyy leima.

Vähän kevyin eväin olette lähteneet soittimen luovutusretkelle. Otas nyt soittimesta kuvia tänne - leimasta lähikuvaa myöskin. Ainakin ratkeaa se, mikä soitin on rotuaan.
EP
07.09.2009 11:47:11
Armando Bugari: Vähän kevyin eväin olette lähteneet soittimen luovutusretkelle. Otas nyt soittimesta kuvia tänne - leimasta lähikuvaa myöskin. Ainakin ratkeaa se, mikä soitin on rotuaan.

Juu, kuvia tänne äkkiä, ei kestä tätä jännitystä enää kauaa..
chassiel
07.09.2009 12:37:22
Laitan kuvia kunhan tyttäreni tulee ja ottaa. Näin 70-v. ei enään nämä tietokoneasiat luonnistu. Jaaha pitää myös naapurilta kysyä lupa koska sen asiallahan tässä ollaan.
Leima on kruunuineen Alhberg & Ohlsson 1850 ja jotan kungl......? Ei saa lopusta selvää.
Baryton-B
07.09.2009 15:26:30

Tällainen gatalogi löytyi hakusanoilla "bohland & fuchs graslitz horn". Minä sain vanhan kornettini valmistusvuosihaarukan tuolta. Siellä on paljon kuvia ja jos hyvin käy saattaa napata. Sivun linkkejä aukaisemalla löytyy tuhoton määrä tietoa, vuosilukuja ja kuvia.

Hintoja ei tuoltakaan taida löytyä, mutta keräilijät tarvii tällaisia tietoja. Ja vaikka ei ole myyntiaikeissa, niin tiedot kannattaa tallentaa. Tuon ikäistä torvea ei kannattaisi alkaa entisöimään uusimalla jotain osia, sillä silloin se ei enää ole aito. Kannattaa kuitenkin huolehtia, ettei se enempää 'syövy' puhki tjms. Minä olen 'pilannut' kornettini korjauttamalla sen liian hyväksi.

http://www.horn-u-copia.net/display … ere+maker%3D%22Bohland+%26+Fuchs%22
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
Klezberg
07.09.2009 17:47:57

Varmaankin "kunglig hofleverantör" eli kuninkaallinen hovihankkija.

Tuossa jokin panttikonttori on hinnoitellut A&O:n venttiilipasuunan 8000 kruunun hintaiseksi: http://www.jemtlandspantbank.se/auk … /ventilbasun-ahlberg-ohlsson-15829/

Ruotsalainen wikipedia tuntee firman ja kuvassa on f-tuuba: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ahlberg_&_Ohlsson

Tukholman musiikkimuseon kokoelmista on netissa valokuvat, tässä sieltä A&O:n tuuba: http://stockholm.music.museum/samli … mp;v=2007-12-17%2015:45:49&str=
isojussi
08.09.2009 06:31:56

Voi jösses - kattopa nyt ensin, millä lailla kyseiset soittimet eroavat ihan niinkun ulkonäöllisesti toisistaan ja kiukuttele huulenheitosta vasta sitten kun ensin mietit, miltä oikein tuntuu vastata ilman kuvaa kysymykseen "onko tää tuuba vai basuuna?"
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)