![]() 24.05.2008 06:42:33 (muokattu 24.05.2008 07:40:53) | |
---|---|
tsekkaa myös jazzmaster ja jagstang. molemmat sinnepäin mutta. Kuten myös Squier Jagmaster - hieno kitara hintaansa nähden, ja muutenkin. Parempaa laatua kuin suurin osa meksiko-matskusta... Itelle tuli yllärinä. Made In China, mutta laatu jotain aivan muuta kuin voisi kuvitella. E: toki tämä on tupla-humppari laitos, eli vaatii "päivitystä" jotta päästään niihiin odotettuihin ruttusoundeihin, pari Phat Cattia ajaa saletisti asian komiasti. Omalla kohdalla mikkivalinnat osuivat Dimarzion Bluesbuckeriin ja Humbucker From Helliin. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks | |
![]() 24.05.2008 16:20:29 | |
Jagstang oli/on vehkeen nimi. Cobain teetti Fenderillä kitaroita, joissa yhdistyi ominaisuuksia molemmista. Postuumina Fender aloitti noiden sarjatuotannon muistaakseni -97. Korjatkaa jos tarpeen. Jea, mutta soitti myös normi Jaguarilla. Varsinkin uran alkuaikoina. Myös normi Mustangeja oli käytössä. You Can't Put Your Arms Around a Memory | |
![]() 24.05.2008 16:56:46 | |
kertokaas vähän fiiliksistä jaguarista yhdellä tai kahdella humpparilla? tykkään kyllä saundista tuollaisenaan mutta ainakin mun olohuonekamoilla aivan liian sirkkeliä enkä oo vielä päässyt kunnon romuilla testaamaan. | |
![]() 26.05.2008 09:15:53 | |
70-luvulla on tehty. Härskin näköisiä vehkeitä ovat: http://www.fenderjaguar.net/images/gallery/riccardo/1.jpg Hinta voi sitten taas olla mitä tahansa. Noita ei juurikaan näe missään... Oon joskus vähän aikaa soitellut tuollaisella. Kaveri toi Ruotsista ja oli mulla muutaman päivän lainassa. Hieno soitin. Hintaa en enää tarkkaan muista. Olisko ollu jotain kolmen tonnin pintaan. Joten yksi ainakin pitäisi Suomestakin löytyä, ellei ole lähtenyt jo takaisin länsinaapuriin tai jonnekin muualle. | |
![]() 29.05.2008 23:15:28 | |
kertokaas vähän fiiliksistä jaguarista yhdellä tai kahdella humpparilla? tykkään kyllä saundista tuollaisenaan mutta ainakin mun olohuonekamoilla aivan liian sirkkeliä enkä oo vielä päässyt kunnon romuilla testaamaan. Tilasin GFS:ltä Lil' Killer-humbuckerin single coilin muodossa. Vähän piti viilailla että sai mahtumaan, mutta pelittää kyllä loistavasti tossa. Soundimaailmasta tuli jämäkämpi ja entistä monipuolisempi. Etumikin ja humbuckerin yhdistelmä toimii hienosti ja thin switchilläkin saa vielä kikkailtua omat juttunsa. Jos ei osaa käyttää volume-potikkaa tai dynaamista soittotatsia särön määrän vaihteluun, (kuten minä :)) niin tuo on ihan näppärä setuppi. Tuli muuten aika nopeasti GFS:ltä tuo mikki. Viime perjantaina tilasin ja tänään posti toi ovelle. annie mall on ihan kiva bändi. | |
![]() 02.09.2009 09:37:48 | |
Eipäs ole täällä pitkään aikaan kirjoiteltu. No laitanpa omat ongelmani. Eli onko muuta tehtävissä kuin mikkien vaihto, kun kiertää liian helposti (särön kun polkaisee päälle, Rat:ia käytän)? Tällä hetkelä on alkuperäiset mikit ja japsiversio on kyseessä. Sitten myös tuo kielten "korkeus/säätöruuvit" ongelma on lähellä sydäntäni. Teippiä olen laittanut, mutta silti sirisee osa ruuveista... Pitää testata tuota kynsilakka hommaa, jos ei muuta. | |
![]() 02.09.2009 09:53:03 (muokattu 02.09.2009 09:59:19) | |
MrQ: kertokaas vähän fiiliksistä jaguarista yhdellä tai kahdella humpparilla? tykkään kyllä saundista tuollaisenaan mutta ainakin mun olohuonekamoilla aivan liian sirkkeliä enkä oo vielä päässyt kunnon romuilla testaamaan. The Dronesin laulaja vetelee humppari-jagella, normi kaulamikki mutta humppari tallassa. Toisessa videossa näyttäs kyllä vähän lipstikiltä tuo kaulamikki. Vetelee aika Neil Young-henkisesti, rujosti, kuulostaa rupisen hyvältä. Kampi on kovassa käytössä. Levyltä saanee parempaa käsitystä saundista. Mahtava bändi. http://www.youtube.com/watch?v=P9Er_RXGFCE http://www.youtube.com/watch?v=SSdaBvBmgHE | |
![]() 02.09.2009 10:34:31 | |
florist: Eipäs ole täällä pitkään aikaan kirjoiteltu. No laitanpa omat ongelmani. Sitten myös tuo kielten "korkeus/säätöruuvit" ongelma on lähellä sydäntäni. Teippiä olen laittanut, mutta silti sirisee osa ruuveista... Pitää testata tuota kynsilakka hommaa, jos ei muuta. En oikein tunne tämän Jaguarin tallan anatomiaa, mutta mä huolsin yhtä ikivanhaa Yamaha-bassoa, ja siinä oli tungettu talla täyteen kaikenlaista mattohuopaa ja tulitikkua. Kun ne otti pois heilui tallapalat vähän joka suuntaan ja sirisi. Puskin tylysti, mutta hellästi, puiset kiilat sivusuunnassa paksumman kielen ja tallan kuoren väliin (ja sama kohtelu ohuimman kielen tallapalalle) eli niin että puukiilat puristaa siis tallapaloja sivusuunnassa toisiaan vasten. Tämä toimi. Tallasta tuli ihan jämerä ja akustisesti melko oikeaoppinen. | |
![]() 02.09.2009 10:37:43 | |
florist: Eipäs ole täällä pitkään aikaan kirjoiteltu. No laitanpa omat ongelmani. Eli onko muuta tehtävissä kuin mikkien vaihto, kun kiertää liian helposti (särön kun polkaisee päälle, Rat:ia käytän)? Tällä hetkelä on alkuperäiset mikit ja japsiversio on kyseessä. Jos mikrofonit on hyvät, niin eikö voisi mileuummin riittävän tarkalla ekvalisaatiolla poimia ne taajuudet pois, joista kierto syntyy? Tätä vartenhan ekvalisaattoreita aikanaaan otettiin käyttöönkin. | |
![]() 02.09.2009 10:51:17 | |
Sen verran olen muuten ottanut selvää tämän Jaguarin historiasta, että sitähän pidettiin yhdessä vaiheessa jopa melko kelvottomana soittimena, koska siinä oli tallan kanssa kaikenlaista ongelmaa. Ongelmat eivät kylläkään johtuneet pelkästään siitä, että kitara oli huonosti tehty. Fenderin oli tarkoitus vastata 60-luvun alussa erityisesti siihen haasteeseen, että kitaroita alkoivat myös enenevässä määrin hankkia harrastajat, ja lyhytkaulaisten kitaroiden tarkoitus oli helpottaa kitaroiden soitettavuutta ja käyttömukavuutta. Siihen aikaan vain käytettiin yleisesti .013 kielisettiä, ja kitara oli luotu siihen tilanteeseen. Pahaksi onneksi soittajat alkovat siirtyä ohuempiin kieliin, ja kun toimenpide suoritettiin Jaguaarille, se ei pysynyt vireessä, koska kielet lumpsahtelivat tallasta paikoiltaan. Sittemmin uusiin malleihin tehtiin parannuksia, ja vanhoja instrumentteja käyttävät vakavat muusikot käyttivät mieluusti paksumpaa kielisettiä. Jimi Hendrixilläkin oli Jaguar, ja hän soitti sitä aina silloin tällöin. Mutta päinvastoin kuin muissa kitaroissa joissa kielet oli sovitettu vasenkätistä varten, Jaguarissa tuo ei noiden talla-kysymysten takia onnistunut ja hän soitti sitä väärinpäin, siis ohuin kieli ylempänä. Sinänsä aika mestarillista soittimen hallintaa. | |
![]() 02.09.2009 11:09:46 (muokattu 02.09.2009 11:15:00) | |
Tässäpä tännekin tämä linkki, ellei sitä jo aikasemmin ollu laitettu, en jaksa kaivaa. Saitti josta löytyy paljon ns. offset-mallisten kitaroiden harrastajia ja hyvin seikkaperäiset seiltykset suositelluista säädöistä esim. tallan suhteen. http://offsetguitars.com/forums/index.php Tässä threadissa tarvittava tieto ja keskustelua Jazzmasterin ja Jagulaarin tallasta, säädöistä, vaihdettavista osista: http://offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=3911 Kaivoin tuolta paljon tietoa kun hommasin oman Jazzmasterini... kävi kuitenkin niin että en sitten jaksanutkaan alkaa miettimään tallan hienosäätöä ja fiksailua ja huomasin että omaan blues-pohjaiseen metelöintiin ja soittotyyliin Jazzmaster ei istunut... niimpä myin sen. Hienoja kitaroita mutta ei vaan mulle. Ns. plug&play kitarat sopii mulle paremmin. :) | |
![]() 05.09.2009 13:25:18 | |
Eli onko muuta tehtävissä kuin mikkien vaihto, kun kiertää liian helposti (särön kun polkaisee päälle, Rat:ia käytän)? Tällä hetkelä on alkuperäiset mikit ja japsiversio on kyseessä. Pientä kommenttia: mikit voi toki yrittää vahata vinkumisen vähentämiseksi. Japanilaiset Jaguar-mikit soundaavat sinänsä ihan päteviltä, kannattaa harkita jos ei halua sijoittaa uusiin mikkeihin. Vaihdoin aikanaan omaan CIJ-Jaguariini Fenderin AVRI-mikit, vinkuna väheni, soundi syveni hieman, muttei muuttunut mitenkään hirvittävän radikaalisti. Suurempi vaikutus soundiin itse asiassa oli potikoiden vaihtamisella laadukkaampiin. Sitten myös tuo kielten "korkeus/säätöruuvit" ongelma on lähellä sydäntäni. Teippiä olen laittanut, mutta silti sirisee osa ruuveista... Pitää testata tuota kynsilakka hommaa, jos ei muuta. Kynsilakka toimii paremmin kuin pikaliima, nimimerkillä: "Nyt kyllä pysyy ruuvi paikallaan, p*rkele!". Teippi poistaa tallapalojen korkeussäätöruuvien ylimääräiset liikkeet, mutta ainoa keksimäni tapa estää itse tallapaloja liikkumasta sivusuunnassa, kääntyilemästä kyljelleen ja resonoimasta on niiden kiinnittäminen toisiinsa pienillä nippusiteillä. Jazzmasterini tallapalat olen niputtanut toisiinsa tukevasti kiinni viidellä siteellä, Jaguarissani riittää ala-E- ja A-kielien tallapalojen toisiinsa kiinnittäminen - nippuside tiukasti intonaationsäätöruuvien ympäri ja menoksi! Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 05.09.2009 21:30:06 | |
Missäs on myynnissä näitä uusia Classic player Jaguareja joissa on radius 9,5 ja humbucker mikit? | |
![]() 08.09.2009 12:13:49 | |
MrQ: kertokaas vähän fiiliksistä jaguarista yhdellä tai kahdella humpparilla? tykkään kyllä saundista tuollaisenaan mutta ainakin mun olohuonekamoilla aivan liian sirkkeliä enkä oo vielä päässyt kunnon romuilla testaamaan. Meiän garagebändin kitaristilla on classic player jaguar, eli tune-o-matic ja kaks portaattomasti puolitettavaa humpparia. Oha se versitaali laitos kyllä, Humppareilla saa ihan tiukatki säröt siitä. Mutta aina ku ite sillä soittelen ni ruuvaan ykskelaset päälle ja molemmat mikit täysille, se on mun mielestä ehdottomasti parasta mitä jaguarista (ja jazzmasterista kans) lähtee. roots, rock, reggae | |
![]() 08.09.2009 12:14:41 | |
kiriminni: Missäs on myynnissä näitä uusia Classic player Jaguareja joissa on radius 9,5 ja humbucker mikit? DV247. Ja edullisestikki viel! roots, rock, reggae | |
![]() 19.09.2009 22:14:32 | |
Jungleman: ... Jazzmasterini tallapalat olen niputtanut toisiinsa tukevasti kiinni viidellä siteellä, Jaguarissani riittää ala-E- ja A-kielien tallapalojen toisiinsa kiinnittäminen - nippuside tiukasti intonaationsäätöruuvien ympäri ja menoksi! Kokeilin tuota omaan Jazzmasteriini ja hyvin toimii. Kiitos vinkistä. (Olisi muuten aika härskin näköistä jättää nippusiteiden hännät katkaisematta.) Oletko muuten kokeillut Jazzmasterin tallan "tukevoittamista" ylimääräisillä Fenderin tallapalojen korkeudensäätöruuveilla tallan tappien sisälle? Eli vaiheittain. - säädetään action sopivaksi. - otetaan talla pois. - mitataan JM:n tallan tolppien sisältä tulevien korkeudensäätöruuvien (ne terävät) esille tulevan osan pituus ja merkitään muistiin (pysyy action samana). - poistetaan JM:n tallan korkeudensäätöruuvit. - tallan tolppien sisälle laitetaan kantapuoli ylöspäin aiemmin hankitut Fenderin (straton/telen yms.) tallapalojen korkeudensäätöruuvit (lyhyemmät tai pitemmät, jos mahtuvat) ja kierretään ne kuusiokoloavaimella tallan yläosaan - laitetaan JM tallan korkeudensäätöruuvit (ne terävät) takaisin tolppien sisälle ja kierretään sormin ne oikealle, aiemmin mitatulle, pituudelle. - tallan yläkautta, kuten normaalisti säädettäisiin tallan korkeutta, kierretään kuusiokoloavaimella alas ne aiemmin mainitut tallapalojen korkeudensäätöruuvit, kunnes ottavat kiinni tallan korkeudensäätöruuveihin, lukiten ne paikoilleen. - laitetaan talla paikalleen. - viritetään JM ja ihmetellään kannattiko homma. Tämä toimenpide on täysin kitaralle vaaraton ja peruutettavissa, mutta Dan Erlewinen, jonka kirjasta tämän tempun löysin, mukaan tämä parantaa "couplingia". Mene ja tiedä. Ehkä tuloksena oli tukevamman oloinen talla. "Siinä sitten sorruttiin myös jo tappingiin..." | |
![]() 21.09.2009 08:26:50 | |
Teppo2: Kokeilin tuota omaan Jazzmasteriini ja hyvin toimii. Kiitos vinkistä. (Olisi muuten aika härskin näköistä jättää nippusiteiden hännät katkaisematta.) Mainiota, hyvä jos toimii. Minä olen piilottanut nuo katkaistut nippusiteet vielä tallatuhkiksen alle. Niin, ja käytin lapikuultavan valkoisia, mustat näyttäisivät vielä astetta ruokottomammilta... Oletko muuten kokeillut Jazzmasterin tallan "tukevoittamista" ylimääräisillä Fenderin tallapalojen korkeudensäätöruuveilla tallan tappien sisälle? ... Tämä toimenpide on täysin kitaralle vaaraton ja peruutettavissa, mutta Dan Erlewinen, jonka kirjasta tämän tempun löysin, mukaan tämä parantaa "couplingia". Mene ja tiedä. Ehkä tuloksena oli tukevamman oloinen talla. Ahaa, mielenkiintoinen operaatio. Dan Erlewinen idea, siis? Mistä kirjasta tuo löytyi? Voisi metsästää kirjan, lueskella ja testailla... Hankaluutena lienee lähinnä se että ruuveja metsästäessä pitää tarkkaan tietä, mitä hakee: USA-reissue -malleissa käytetään tuumakokoisia ruuveja (samoin kuin 60-70 -lukujen originaaleissa), japanilaisissa taas millikokoisia. Hmm, kirjakauppaan... Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 21.09.2009 11:09:27 | |
Jungleman: Mainiota, hyvä jos toimii. Minä olen piilottanut nuo katkaistut nippusiteet vielä tallatuhkiksen alle. Niin, ja käytin lapikuultavan valkoisia, mustat näyttäisivät vielä astetta ruokottomammilta... Mulla ei tallatuhkista ole, mutta muuten kyllä käytin läpikuultavan valkoisia. En tiedä onko vielä pienempiä olemassa kuin ne mitä käytin, sillä en saanut kuin kolme mahtumaan eli E-B, G-D ja A-E. Vähän siis teletyyppinen paketti. Etenkin G:n intonaatioruuvi on sillä mallilla, että sinne vähän heikkoa on toista nipparia saada mahtumaan. Ahaa, mielenkiintoinen operaatio. Dan Erlewinen idea, siis? Mistä kirjasta tuo löytyi? Voisi metsästää kirjan, lueskella ja testailla... Hankaluutena lienee lähinnä se että ruuveja metsästäessä pitää tarkkaan tietä, mitä hakee: USA-reissue -malleissa käytetään tuumakokoisia ruuveja (samoin kuin 60-70 -lukujen originaaleissa), japanilaisissa taas millikokoisia. Hmm, kirjakauppaan... Hyvä, jos sait ehkä hieman epämääräisestä selostuksestani selvää. Ajatuksena siis, että koska ne tallan korkeudensäätöruuvit saattavat tulla joissain tapauksissa pitkältikin esille sieltä tallan tolppien sisältä jättäen tolpan sisällä olevan osuuden lyhyeksi, jolloin liitos ei ole niin tukeva, niin tämä kuvaamani toimenpide korjaisi asiaa. Muistaakseni tuo vinkki on teoksessa How to make your electric guitar play great. Omistan myös sen Electric guitar repair guiden, mutta mielestäni tuo JM tallaohje on siinä ohkaisemmassa eli aiemmin mainitsemassani. Niinno, mitä netin foorumeilta olen lukenut, niin suosittelevat japanialaisistakin vaihdettavan tallan jenkkimalliseen. Eli siinä mielessä pitää olla tarkkana. Itselläni on japanilainen, joten nurkassa lojuneesta Squierin raadosta helposti löysin tarvitsemani osat. "Siinä sitten sorruttiin myös jo tappingiin..." | |
![]() 14.01.2010 09:11:18 (muokattu 14.01.2010 09:14:12) | |
Jungleman: Pientä kommenttia: mikit voi toki yrittää vahata vinkumisen vähentämiseksi. Japanilaiset Jaguar-mikit soundaavat sinänsä ihan päteviltä, kannattaa harkita jos ei halua sijoittaa uusiin mikkeihin. Vaihdoin aikanaan omaan CIJ-Jaguariini Fenderin AVRI-mikit, vinkuna väheni, soundi syveni hieman, muttei muuttunut mitenkään hirvittävän radikaalisti. Suurempi vaikutus soundiin itse asiassa oli potikoiden vaihtamisella laadukkaampiin. Nostetaas tätä taas. Nyt saattaisi tuo vahaus olla edessä ja luin siitä jo paljon juttuja. Eli sen kun vaan dippaa mikin sellaisenaan vahaan ja valmis. Onko moni Jaguarin mikeille tehnyt? Sitten myös tuo kielten "korkeus/säätöruuvit" ongelma on lähellä sydäntäni. Teippiä olen laittanut, mutta silti sirisee osa ruuveista... Pitää testata tuota kynsilakka hommaa, jos ei muuta. Särinät ja pärinät loppuivat kun laittoi ruuveihin kierreteippiä. | |
![]() 24.02.2011 00:07:37 (muokattu 24.02.2011 00:09:00) | |
Edit. Äh. olipa tyhmä nosto. Jazzmasterista olin kyselemässä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)