Aihe: Huijari jälleen?
1 2 3
laakeri
06.09.2009 13:39:25 (muokattu 06.09.2009 13:40:03)
Rumpukapulat:
Tän takia olis fiksumpaa käyttää "rahat ennakkoon tilille"-periaatetta, koska noitakin ostajia löytyy jotka ei sitten sitä pakettia lunastakaan. Mut lopulta molemmista löytyy hyvät ja huonot puolet.

En kyllä näin yhtäkkiä keksi mitään positiivista tuosta "vastaanottaja maksaa koko roskan" -järjestelystä, paitsi tietysti ostajan kannalta. Matkahuollolla on kuulemma taipumuksena siirtää rahat lähettäjän tilille pahimmillaan useiden viikkojen viiveellä. Riippunee toimipisteestä ja muista tekijöistä. En tiedä mikä on keskimääräinen aika.
kimurantti1
06.09.2009 14:09:59 (muokattu 06.09.2009 14:26:30)
Rumpukapulat: Tän takia olis fiksumpaa käyttää "rahat ennakkoon tilille"-periaatetta, koska noitakin ostajia löytyy jotka ei sitten sitä pakettia lunastakaan. Mut lopulta molemmista löytyy hyvät ja huonot puolet.

Mä taas kannatan posti/bussiennakkoa, se on turvallisin mahdollinen lähetystapa molemmille osapuolille. Toki siinä on myyjä heikommassa asemassa, kun ne postikulut napsahtaa jos ei ostaja noudakaan tavaraa, mutta "rahat ennakkoon tilille" -toimintamallissa taas ostajalla on mahdollisuus menettää kaikki. Rahat tilille -meiningillä mäkin olen kyllä myynyt ja ostanut pedaaleja sun muuta pienempää tavaraa, mutta sitten jos on kyse vähän kalliimmasta laitteesta, niin ei se pieni postiennakkomaksu nyt niin iso riesa voi olla suhteessa siihen turvaan, jonka ostaja sillä saa.

Mulla itselläni on ainakin sellainen asenne, että epäilen kaikkea ja kaikkia ennen kuin kauppatapahtuma on saatu päätökseen. Yllättävän paljon kuulee sellaisesta asenteesta, että "en mä kehdannut kysyä" tai "en mä nyt tollasta voi kysyä, kun en halua antaa kuvaa etten luota siihen tyyppiin". Jos joku mulle ennestään tuntematon kauppakumppani kysyisi suoraan, että luotanko häneen, niin voin ihan surutta vastata, että "ei mulla ole mitään syytä vielä luottaakaan". Eikä siinä ole tietenkään mitään henkilökohtaista kenellekään, mutta kun en tunne myyjää niin en tunne - luottamuksella ja asioiden varmistamisella ei pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa. Suosittelen kaikille samanlaista asennoitumista. Vaikka myyjä kuinka vaikuttaisi mukavalta, vastaisi viesteihin ja vaikuttaisi hyvältä tyypiltä, ei kannata varauksettomasti luottaa kehenkään. Toistaiseksi on kaupankäynti sujunut ihan asiallisesti, yleensä jopa loistavasti paria pikkujuttua lukuunottamatta, mutta kyllä parille tutulle on käynyt älyttömiä juttuja.
laakeri
06.09.2009 15:30:14 (muokattu 06.09.2009 15:33:48)
En ymmärrä mihin perustuu Postin ja Matkahuollon sääntö, jonka mukaan postiennakolla saapunutta laatikkoa ei saa avata ennen maksua. Se osaltaan tekee myös postiennakosta hieman arveluttavan lähetysmuodon. Laatikostahan voi löytyä mitä tahansa, ja maksun jälkeen ei välttämättä saa rahoja takaisin ikinä. Ilmeisesti on mahdollista varustaa laatikko "saa avata ennen maksua" -tekstillä, mutta käytännön toimivuudesta olen kuullut ristiriitaista tietoa. Huijari voi myös "unohtaa" antaa luvan avaamiseen etukäteen, jolloin kärsimätön ostaja todennäköisesti lunastaa paketin joka tapauksessa.
kimurantti1
06.09.2009 15:37:16
laakeri: En ymmärrä mihin perustuu Postin ja Matkahuollon sääntö, jonka mukaan postiennakolla saapunutta laatikkoa ei saa avata ennen maksua. Se osaltaan tekee myös postiennakosta hieman arveluttavan lähetysmuodon.

Tämä on täysin totta, mutta siltikin ostajan riski on tässä toimintamallissa paljon pienempi, kuin "rahat tilille ja tavara postiin" -kaupoissa.
marke-
06.09.2009 15:48:19
Rumpukapulat: Tän takia olis fiksumpaa käyttää "rahat ennakkoon tilille"-periaatetta, koska noitakin ostajia löytyy jotka ei sitten sitä pakettia lunastakaan. Mut lopulta molemmista löytyy hyvät ja huonot puolet.

Tämä. Itse en myy edes muovipussia netissä millään muulla tavalla. Jos ostaja ei ko. metodiin luota, jääkööt ilman tavaraa sitten.
Disheartenment
kimurantti1
06.09.2009 17:55:24 (muokattu 06.09.2009 18:06:52)
Heroin: Jos ostaja ei ko. metodiin luota, jääkööt ilman tavaraa sitten.

Tjaah. Vaikka olenkin mielestäni rehti kaupankävijä, niin en mä ainakaan odota tai oleta, että kukaan tuntematon luottaa muhun täysin varauksetta. Sen takia suostun lähettämään myös postiennakolla (vähän kalliimpaa) tavaraa, jos ostaja niin haluaa.
JoeHans
09.09.2009 14:12:47
Tarkistin juuri seurantakoodilla, ettei pakettia ole vieläkään noudettu. Ensi maanantaina matkahuolto on säilyttänyt sitä kaks viikkoa, eli se lähtee takaisin. Helvetti että pistää vihaksi. Hinta vahvarille oli 125€ ja nyt siitä jää mulle itelle takkiin puolet tuosta. Tarkistin Enirolla, niin Lohjalta löytyy kaksi tuon nimistä henkilöä ja kumpikaan numero ei täsmää käytettyyn.
oiva tumpeloinen
09.09.2009 23:28:29
laakeri: En ymmärrä mihin perustuu Postin ja Matkahuollon sääntö, jonka mukaan postiennakolla saapunutta laatikkoa ei saa avata ennen maksua. Se osaltaan tekee myös postiennakosta hieman arveluttavan lähetysmuodon. Laatikostahan voi löytyä mitä tahansa, ja maksun jälkeen ei välttämättä saa rahoja takaisin ikinä. Ilmeisesti on mahdollista varustaa laatikko "saa avata ennen maksua" -tekstillä, mutta käytännön toimivuudesta olen kuullut ristiriitaista tietoa. Huijari voi myös "unohtaa" antaa luvan avaamiseen etukäteen, jolloin kärsimätön ostaja todennäköisesti lunastaa paketin joka tapauksessa.

Molempien putiikkien kanssa on aina toiminut merkintä: saa avata ennen maksua. Sillä ne antaa avata paketit siinä silmiensä alla ja tarkistaa paketin sisällön.

Jos joku haluaa tavaran postiennakolla, olen itse tavannut pyytää postikulut etukäteen. Siten ostajalla on huomattavasti pienempi riski kusetuksen suhteen. Takkiin tulee "ainoastaan" postikulut, jos sattuisinkin kusettamaan. Myyjänä mua ei taasen oikein huvita ottaa riskiä rahojen suhteen, joten en ilman mitään kyllä lähetä paketteja. Samanlaista maksusysteemiä tarjoan myyjälle ostaessani jotain kalliimpaa. Ei ole vielä koskaan potkaissut mitenkään.
Manaatti
10.09.2009 01:01:54
kimmo: Olkaa varovaisia kun toisten lähettämiä henkilökohtaisia sähköposteja julkistatte, joku suoja noilla voi Suomessa olla. Tämä ihan vaan varoituksena asiasisältöön puuttumatta.

Itseasiassa niillä ei mitään juridista suojaa ole. Lain mukaan saat julkistaa vaikka käymäsi puhelinkeskustelut ilman toisen osapuolen lupaa jos itse olet mukana puhelussa. Ilman omaa osallistumista julkaistaviin keskusteluihin on tietenkin juridisia esteitä ja näissä tapauksissa voidaan tuomita esim. salakuuntelusta.

Omat sähköpostit ja omat nauhoitetut puhelut saat siis julkaista eikä vastapuolella ole siihen mitään nokan koputtamista.
Tunsin olevani kuin Horatio Algerin hirviömäinen reinkarnaatio...Menevä Mies, ja juuri sen verran sairas että itsevarmuus on sataprosenttinen. foetor ex ore: Nam bam,, tyttö-- Aaah.... Kiihottaaaaaaaaaaa.,,,,,,,.....mmmmmm,.
-Cale
10.09.2009 11:41:17
Paras tapa kaikille osapuolille on, että laittaa etukäteen postikulut myyjän tilille, ja posti/matkaennakolla loput. Kun ostaja maksaa jo postikulut, hän tuskin jättää pakettia noutamatta. Ja vaikka myyjä olisi epärehellinen ja paketissa ei olisikaan sovittua tuotetta tai pakettia ei edes tule, ei ostajalle tule kauheasti takkiin.
oiva tumpeloinen
10.09.2009 11:43:43
-Cale: Paras tapa kaikille osapuolille on, että laittaa etukäteen postikulut myyjän tilille, ja posti/matkaennakolla loput. Kun ostaja maksaa jo postikulut, hän tuskin jättää pakettia noutamatta. Ja vaikka myyjä olisi epärehellinen ja paketissa ei olisikaan sovittua tuotetta tai pakettia ei edes tule, ei ostajalle tule kauheasti takkiin.

Mitenkäs tämä estää myyjää lähettämästä kasaa hiustenkuivaajia? Jos paketissa ei ole mainittu, että sen saa kollata ennen maksua, se on ihan yhtä jännää touhua joka kerta. Mutta kuten jo kirjoitettukin, suosin itsekin tätä tapaa.
JoeHans
10.09.2009 20:44:52
Olisiko mahdoton idea tehdä jonkinmoinen lista näistä huijareista m.netin torilla? Laittaa sitten vaikka pysyväksi jonnekin esille, niin ihmiset voi helposti tarkistaa jos tällainen low life scum sattuu kohalle. Olen tässä ahkerasti koittanut pommittaa puhelimella tälle ihmiselle ja tyhjää soi, paitsi kerran tuli että koputtaa. Tietääpä ainaki, että kyllä se nilkki sielä luurin toisessa päässä luimuilee. :)
oiva tumpeloinen
10.09.2009 21:35:50
Suat: Olisiko mahdoton idea tehdä jonkinmoinen lista näistä huijareista m.netin torilla? Laittaa sitten vaikka pysyväksi jonnekin esille, niin ihmiset voi helposti tarkistaa jos tällainen low life scum sattuu kohalle. Olen tässä ahkerasti koittanut pommittaa puhelimella tälle ihmiselle ja tyhjää soi, paitsi kerran tuli että koputtaa. Tietääpä ainaki, että kyllä se nilkki sielä luurin toisessa päässä luimuilee. :)

On ehdotettu ennenkin, mutta käytännössä mahdoton valvoa, ettei joku kiusallaan lisää toista sinne.
fred
11.09.2009 00:03:45
Rumpukapulat: Ei tuolle mun mitään voi. Itelle kävi sama homma pari vuotta takaperin, kaupat sovittu ja tavara lähetetty, mut sitten yhteydenpito katkesi ja lähetetyt roinat tulivat takasin - kaikki postikulut tietenkin mulle.

Kaikkein huvittavinta vielä, että kun soittelivat Kemin matkahuollosta(kyllä, paketti meni näin lähelle, et hyvin olisi voinu käyä tyyppiä vähä opettamassa, muttei jaksanu vaivautua) et mitä he tekevät tälle paketille, vieläkö varastoivat vai palauttavat, ja siihen vielä lisäsivät et "Kyllä tuo paketin vastaanottaja on pyörinyt tässä melkein päivittäin mutta ei ole tätä pakettia lunastanut". Vähänkö kyrpi.

Tän takia olis fiksumpaa käyttää "rahat ennakkoon tilille"-periaatetta, koska noitakin ostajia löytyy jotka ei sitten sitä pakettia lunastakaan. Mut lopulta molemmista löytyy hyvät ja huonot puolet.

Niinja mie odotin kuukauden ellen vähän päällekin et lunastaako se munapää tuon paketin. Oli Matkahuolto kuitenkin sen verran reilu, ettei perinyt mitään varastointimaksuja. Myöhemmin kuulin et kyseinen ostaja on harrastanut tätä samaa toimintaa suuremmissakin määrin. Mitä uitun tyydytystä tostakin saa??

oliko kenties kyseessä tää kaveri?
http://muusikoiden.net/jasenet/72563
Mulla on ihan vastaavanlainen kokemus Kemiläisestä kusettajasta, en suosittele kaupankäyntiä ko. herran kanssa.
Rumpukapulat
11.09.2009 16:00:11

fred: oliko kenties kyseessä tää kaveri?
http://muusikoiden.net/jasenet/72563
Mulla on ihan vastaavanlainen kokemus Kemiläisestä kusettajasta, en suosittele kaupankäyntiä ko. herran kanssa.

Sama mies.

Ja siis rahat tilille-periaate toimii jos luottaa kauppakumppaniin. Täytyy olla siis molemminpuolista. Ite olen tehnyt muutamat kaupat rahat tilille-systeemillä, ja hyvin on toiminut, mut aina olen tiennyt et kyseessä on luotettava kauppakumppani. Tietysti silloin, jos tekee useasti kauppaa useiden eri henkilöiden kanssa niin silloin posti/bussiennakko on luotettavampi. Nykyään vaan tulee herkästi tarkastettua hlöiden taustat, ettei saa sikaa säkissä tai että paketit noudetaan.
JoeHans
11.09.2009 17:57:24
HAH! Meni vissiin viesti kaverille perille. :) Pommittelin koko illan ja aamupäivän sille puhelimella+perinteiset uhkailuviestit -> paketti luovutettu tänään päivällä. Maanantainahan tuo oliskin lähteny takaspäin, että hyvä näin.
Jokapaikanapina
12.09.2009 16:48:54
Suat: HAH! Meni vissiin viesti kaverille perille. :) Pommittelin koko illan ja aamupäivän sille puhelimella+perinteiset uhkailuviestit -> paketti luovutettu tänään päivällä. Maanantainahan tuo oliskin lähteny takaspäin, että hyvä näin.

Hyvä että näin, ois voinu lievästi vituttaa!
Jaske
13.09.2009 17:37:26
Ite oon tehny sillain jos oon ennakolla laittanut menemään niin olen pyytänyt postikulujen verran rahaa tilille etukäteen. Eipä ole kukaan tuosta valittanut.
Gandhi
13.09.2009 18:58:20
Manaatti: Itseasiassa niillä ei mitään juridista suojaa ole. Lain mukaan saat julkistaa vaikka käymäsi puhelinkeskustelut ilman toisen osapuolen lupaa jos itse olet mukana puhelussa. Ilman omaa osallistumista julkaistaviin keskusteluihin on tietenkin juridisia esteitä ja näissä tapauksissa voidaan tuomita esim. salakuuntelusta.

Omat sähköpostit ja omat nauhoitetut puhelut saat siis julkaista eikä vastapuolella ole siihen mitään nokan koputtamista.

Juuri näin. Jos olet viestin lähettäjä tai vastaanottaja, sinulla on silloin täydet oikeudet julkaista viesti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)