![]() 24.07.2009 19:11:16 | |
---|---|
Juicy: Kuvittelisin kyllä, että ExpressCard-paikasta saisi virtaa kerran siihen on saatavilla eSata-kortteja, digitv-kortteja, yms. Mutta mulla onkin halpa, nimetön kiinalainen kortti... =/ Sulla saattaa vaan olla väärällä piirillä varustettu firewire kortti. Oletko koskaan koittanut käynnistää interfacen niin, että muuntaja on kiinni, mutta ottanut sen pois verkkovirrasta tämän jälkeen? Tunnetaan jumpstartina isossa maailmassa. Jotkut kortit siis ei anna tarpeeksi käynnistysvirtaa äänikorteille, mutta alkustartin jälkeen virta riittää hyvin. "Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen | |
![]() 24.07.2009 19:17:56 | |
gunner: Sulla saattaa vaan olla väärällä piirillä varustettu firewire kortti. Oletko koskaan koittanut käynnistää interfacen niin, että muuntaja on kiinni, mutta ottanut sen pois verkkovirrasta tämän jälkeen? Tunnetaan jumpstartina isossa maailmassa. Jotkut kortit siis ei anna tarpeeksi käynnistysvirtaa äänikorteille, mutta alkustartin jälkeen virta riittää hyvin. Oho, täysin uutta tietoa. Pitääpä kokeilla, mulla tosiaan on VIAn piirisarja, niinkuin noissa halvemmissa yleensäkin. | |
![]() 24.07.2009 23:10:43 | |
Juicy: Oho, täysin uutta tietoa. Pitääpä kokeilla, mulla tosiaan on VIAn piirisarja, niinkuin noissa halvemmissa yleensäkin. Ite luin kaikki maholliset foorumit läpi, kun koitin selvittää toimii mäkki ja firebox keskenään. Tuli vastaan ties mitä ongelmia siinä panikoidessa. "Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen | |
![]() 25.07.2009 07:51:23 (muokattu 25.07.2009 13:07:07) | |
Eli Reaper ei rajoita raitamäärää? Jotenkin vain sitä on tottunut tuohon Cubaseen, mutta mikäli LE-versiossa on raitamäärä rajoitettu, niin järeämmät versiothan tuosta ovat sitten kalliimpia. Firewiressä taas on se ongelma ettei nykyisessä läppärissä moista ole, joten se olisi hankittava sitten erillisenä korttina. Tosin alkaa kiinnostaa hankkia joku käytetty pöytäkone jonka voisi sijoittaa pysyvästi treenikämpälle ja varustaa ainoastaan äänitykseen tarvittavilla softilla sekä XP-käyttiksellä. Kuinkahan tehokas kone tarvittaisiin 6-8 raidan samanaikaiseen äänitykseen? Plugareita tulee käytettyä lähinnä jälkikäsittelyssä, joten äänityksen aikana niitä ei juuri olisi konetta rasittamassa. Edit. Alesiksen sivuilla ainoastaan USB 2.0 ja Firewire-mallien kohdalla mainitaan yhtäaikaa äänitettävien raitojen määrä tyyliin "10-direct outputs to your computer for recording and 2 return inputs for monitoring", joten tästä voisi päätellä että noissa muissa ei mene kuin masterit eikä ko. rajoitusta haluta mainita? Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 25.07.2009 19:15:34 (muokattu 25.07.2009 19:16:18) | |
eimtn. Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 04.09.2009 14:08:31 | |
Niin tulin vain kertomaan, olen nykyään Mbox2 + ProTools 8 LE:n ONNELLINEN omistaja - olen ollut äärettömän tyytyväinen pakettiin; laatuun, ominaisuuksiin, loistavaan toimivuuteen, plugareihin, todella helppoon opittavuuteen etc. Muusikin tekemisen iloa parhaimmillaan! Toki vaati ensin että sai kaiken toimimaan koneen kanssa, mutta kun kerran on saanut säädöt kohdilleen saakin keskittyä pelkkään luovuuteen! | |
![]() 05.09.2009 01:32:26 | |
Tulee pääkipu näitten koneitten kanssa kohta. Eli en oikein nyt uskalla tilata ehkä mitään, muuta ku ulkoisen äänikortin, koska en ole varma näistä pci shiteistä. Eli onko ehdotuksia max. 250e ulkoisia äänikortteja, joilla sais hyvin nauhotettua kitaraa ja laulua ? Ja vähän off topsuna, että onkohan tällasia mikkejä olemassa, jotka toimis instrumentti mikkinä ja laulu ? | |
![]() 05.09.2009 01:40:01 | |
Apt: Tulee pääkipu näitten koneitten kanssa kohta. Eli en oikein nyt uskalla tilata ehkä mitään, muuta ku ulkoisen äänikortin, koska en ole varma näistä pci shiteistä. Eli onko ehdotuksia max. 250e ulkoisia äänikortteja, joilla sais hyvin nauhotettua kitaraa ja laulua? Mulla on toiminut hyvin M-audion Firewire Solo, mitä nyt ulostulojen vähyys on viimeaikoina rassannut. Ja vähän off topsuna, että onkohan tällasia mikkejä olemassa, jotka toimis instrumentti mikkinä ja laulu ? Perusvarmat Shuren SM57 ja SM58. Eihän sitä nyt ole mihinkään rajattu etteikö laulumikkiä voi käyttää vaikkapa vahvarin mikitykseen ja toisinpäin. Suuntakuvio ehkä asettaa omat vaatimuksensa mikin sijainnille ja akustiikalle. Konkkamikit on mun valinta laulun äänittämiseen, dynaamiset on vähän muhjumman kuuloisia (voi toisaalta olla se mitä haetaankin). Livehommissa noi SM:t on kyllä hyviä ja kestäviä. Tuolta lisää mikkijargonia, ellet ole jo lukenut: http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrofoni "...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi." | |
![]() 05.09.2009 02:05:18 | |
Joo kiitoksia sivistävästä vastauksesta, mutta tuli nyt sitte mieleen, kun ajattelin asiaa käytönnössä, niin huonontaako sitte tietokoneeni integroitu äänikortti jotenki sitä äänen laatua siinä välissä ku se on matkalla tuonne kovolle tai mihin meneekään ? Tuntuu kyllä että ei kai sen pitäis huonontaa, mutta tämmöinen varmistus kysymys vähän... | |
![]() 05.09.2009 02:13:24 | |
Apt: Joo kiitoksia sivistävästä vastauksesta, mutta tuli nyt sitte mieleen, kun ajattelin asiaa käytönnössä, niin huonontaako sitte tietokoneeni integroitu äänikortti jotenki sitä äänen laatua siinä välissä ku se on matkalla tuonne kovolle tai mihin meneekään ? Tuntuu kyllä että ei kai sen pitäis huonontaa, mutta tämmöinen varmistus kysymys vähän... Latenssit on ainakin sitä luokkaa (viive siitä kun soitat --> kuulet oman soittosi koneelta) ettei sillä kovin mielellään mitään äänittele. Onhan noita Asio4All-ajureita, mutta ei niilläkään pitkälle päästä. Integroitujen piirien mikkietuset kohisee eikä gainia yleensä saa tarpeeksi. Ottavat häiriöitäkin paljon herkemmin. Joko luit faqit? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=84416 "...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi." | |
![]() 05.09.2009 10:34:30 | |
Apt: onkohan tällasia mikkejä olemassa, jotka toimis instrumentti mikkinä ja laulu ? Jos äänität vain kotona etkä samalla mikillä halua keikalle mennä, StudioProjectsin B1 on laululle, kaikille akustisille soittimille, ja varauksin kitaravahvistimellekin todella roimasti parempi vaihtoehto kuin SM58. http://www.thomann.de/fi/studio_pro … id=ac5afcf25000a649b084fb44419b80db "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 | |
![]() 05.09.2009 11:20:20 | |
Olin vähän sekasin ku kirjotin ton edellisen viestin älkää kukaan välittäkö siitä :D. Nyt kuitekin olen selaillut näitä äänikortteja nii tässä näyttäisi tässä olevan tuon hintaluokan ulkoiset ehdokkaat: http://www.thomann.de/fi/digidesign_mbox_2_mini.htm http://www.thomann.de/fi/maudio_firewire_solo.htm http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm StudioProjectsin B1 on laululle, kaikille akustisille soittimille, ja varauksin kitaravahvistimellekin todella roimasti parempi vaihtoehto kuin SM58. Onko tosiaan näin ? Olisi kyllä täydellistä, mutta näyttää kun katsoo tompaltaki, ettei tuota mikkiä olisi yhtään tarkoitettu kitaran nauhoittamiseen ? Onko se vain sitte, ettei siihen kestä luukuttaa kauhean lujaa, että alkaa särkeen vai ? Tuo kyllä ajaisi asiansa täydellisesti, jos sillä voisi akustisia kitaroita ja sähkö kitaraa rankemmalaki säröllä ja tietys laulun nauhoittaa. | |
![]() 05.09.2009 12:06:32 | |
Apt: Onko tosiaan näin ? Kyllä kuule näin on. ettei tuota mikkiä olisi yhtään tarkoitettu kitaran nauhoittamiseen ? Tuo mikki on tarkoitettu muuntamaan kuulemansa ääni sähköiseksi signaaliksi ilman muutoksia soundissa. Jos sun vahvistin kuulostaa huonolta, niin toi taltioi sen juuri sellaisena kuin se on. SM57 ja SM58 tekee aika suuria muutoksia kuulemaansa soundiin, eli huono soundi saattaa muuttua hyväksi, ja hyvä soundi huonoksi. Tai huono vielä huonommaksi. Minä tykkään äänittää kitaravahvistimiakin neutraaleilla mikrofoneilla. Sijoituksen kanssa tarttee konkkamikillä kyllä tehdä enemmän töitä, mutta se on mielestäni vain hyvä asia. Steve Lukather ja moni muu käyttää livekeikoillakin kitarakaiuttimien mikitykseen isokalvoisia konkkamikkejä. Tuossa on myös 20dB:n pädi, joten aika tautisen lujaa saat tuutata että tuo menisi särölle. Poliisit on paikalla jo kauan ennen sitä. Ja mikä tärkeintä, jos hankit vain yhden mikin, sen olisi fiksuinta olla neutraali. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 | |
![]() 05.09.2009 13:48:45 | |
Tuo mikki on tarkoitettu muuntamaan kuulemansa ääni sähköiseksi signaaliksi ilman muutoksia soundissa Loistavaa ! Nyt olen tuumaillut tätä hommaa ja vertaillu ja näin pois päin ja päädyin, tällaisiin kamoihin: http://www.thomann.de/fi/studio_pro … id=ac5afcf25000a649b084fb44419b80db http://www.thomann.de/fi/digidesign_mbox_2_mini.htm http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_sk23315_xlr_patch.htm Tilaan nämä kamat ja katotaan mitä saan aikaan. Voin laittaa varmaan jotain soundi näytteitäki sitte kitaralla, jos jotain kiinostaa miten kävi. Käsittääkseni nuitten kamojen, pitäisi sopia yhteen ? Estäkää nyt hyvät ihmiset, jos olen tekemässä jotain kohtalokasta virhettä :D. Toivottavasti joilleki muilleki on apua tästä hirveästä kyselyn määrästä nyt sitten ja kiitoksia kaikesta infon määrästä. | |
![]() 06.09.2009 13:52:34 | |
Apt: Tilaan nämä kamat ja katotaan mitä saan aikaan. Kehoitan valitsemaan mikkipiuhaksi laadukkaamman ja pidemmän. Ssnaken johdot ovat poikkeuksetta tuoneet aika paljon päänvaivaa. Jos äänität kitaravahvistinta, 1,5m on mikin sijoittelulle hyvin vähän. Huoneesi koosta riippuen ottaisin väh. 3m. Cordial on laatumerkki. Mboxille löytyy paljon edullisempiakin vaihtoehtoja, sen mukana tuleva ohjemistokin kun on kovin rajoitettu. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 | |
![]() 13.09.2009 22:57:40 | |
En tiedä onko tämä oikea ketju mut täältä varmaan löytyy tietoa ongelmaani. Minulla on Edirol UA-25 EX äänikortti (http://www.thomann.de/fi/edirol_ua25_ex.htm), jossa on kaksi mikkietuastetta. Jos nyt haluan äänittää jotain erillisellä etuasteella, niin kuinka saan ohitettua äänikortin etuasteet? Kahta etuastettahan ei ilmeisesti ole mitään järkeä laittaa peräkkäin, sillä huonompi vain pilaa paremman saundin joka tapauksessa, vai olenko täysin pihalla? Pakko kai tuon äänikortin etuasteet on saatava jotenkin ohitettua jos haluaisi joskus jotain parempaa mikkietusta käyttää. | |
![]() 13.09.2009 23:02:18 | |
rantalav: En tiedä onko tämä oikea ketju mut täältä varmaan löytyy tietoa ongelmaani. Minulla on Edirol UA-25 EX äänikortti (http://www.thomann.de/fi/edirol_ua25_ex.htm), jossa on kaksi mikkietuastetta. Jos nyt haluan äänittää jotain erillisellä etuasteella, niin kuinka saan ohitettua äänikortin etuasteet? Kahta etuastettahan ei ilmeisesti ole mitään järkeä laittaa peräkkäin, sillä huonompi vain pilaa paremman saundin joka tapauksessa, vai olenko täysin pihalla? Pakko kai tuon äänikortin etuasteet on saatava jotenkin ohitettua jos haluaisi joskus jotain parempaa mikkietusta käyttää. Kytket erillisen etuasteen Edirolin linjatason sisääntuloihin? "...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi." | |
![]() 14.09.2009 13:58:28 | |
rantalav: En tiedä onko tämä oikea ketju mut täältä varmaan löytyy tietoa ongelmaani. Minulla on Edirol UA-25 EX äänikortti (http://www.thomann.de/fi/edirol_ua25_ex.htm), jossa on kaksi mikkietuastetta. Jos nyt haluan äänittää jotain erillisellä etuasteella, niin kuinka saan ohitettua äänikortin etuasteet? Kahta etuastettahan ei ilmeisesti ole mitään järkeä laittaa peräkkäin, sillä huonompi vain pilaa paremman saundin joka tapauksessa, vai olenko täysin pihalla? Pakko kai tuon äänikortin etuasteet on saatava jotenkin ohitettua jos haluaisi joskus jotain parempaa mikkietusta käyttää. Kytket erillisen etuasteen Edirolin linjatason sisääntuloihin? Kiitos vastauksesta. Sitä tässä just mietin, että kun tuossa Edirolissa on XLR- ja linjasisääntulo samassa liittimessä, niin onko se etuaste käytössä aina vai vain silloin kun XLR piuha on kiinni? Jos näin on niin se tietysti ratkaisee ongelman. Olen ollut siinä luulossa että erilliseltä etuasteelta signaali kannattaa siirtää balansoituna XLR piuhalla äänikortille, mutta senkö voi huoletta vetää tavallisella instumenttikaapelilla? | |
![]() 14.09.2009 14:15:42 | |
rantalav: Kiitos vastauksesta. Sitä tässä just mietin, että kun tuossa Edirolissa on XLR- ja linjasisääntulo samassa liittimessä, niin onko se etuaste käytössä aina vai vain silloin kun XLR piuha on kiinni? Jos näin on niin se tietysti ratkaisee ongelman. Manuaalista vois tuo selvitä, oletin että siellä on takana erikseen linjatason liitännät. Kannattaa varmaan sieltä tarkistaa, en ole noiden komboliittimien kanssa itse henk. koht. puljaillut. Olen ollut siinä luulossa että erilliseltä etuasteelta signaali kannattaa siirtää balansoituna XLR piuhalla äänikortille, mutta senkö voi huoletta vetää tavallisella instumenttikaapelilla? Kyllähän se tietty kannattaa, jos haluaa häiriöt minimoida ja joutuu todella pitkiä piuhoja käyttämään. Mutta jollain parin metrin mittaisella laadukkaalla instrumenttipiuhalla todennäköisesti et kuule eroa balansoituun nähden, tosin jos Edirolin etuasteet kuulostaa jo sun korvaan huonolle, niin... "...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi." | |
![]() 14.09.2009 14:35:33 | |
Juicy: Manuaalista vois tuo selvitä Blokkidiagrammin mukaan sekä XLR että plugi kulkevat samaa reittiä, mutta toisaalta spekseissä Nominal input level on käytetystä liittimestä riippuvainen, mikä mahdollisesti viittaa siihen, että blokkikaaviota on yksinkertaistettu. Varma tapa ohittaa Edirolin etuaste on tietysti käyttää sellaista etusta, josta pääsee spdiffinä Ediroliin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)