Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Santanan kitaroinnista
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
uusikaveri
03.09.2009 21:28:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katselin Teemalta maanantaina tullutta Santanan konserttia ja vaikka pidänkin Santanan alkupään levyistä, niin nyt tuo Santanan soitto ei oikein sytyttänyt. Minusta se kuullostaa päämäärättömältä tilutukselta hiukan yksitoikkoisella soundilla.
 
Ajattelin kysäistä ammattimiesten mielipidettä Santanan nykykunnosta?
 
epi2
03.09.2009 22:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole loppu pään tuotantoon tutustunut, mutta alku päässä on todella mehukasta ja taitavaa kitarointia. Iteltä löytyy Santana III
 
kimurantti1
03.09.2009 22:09:55 (muokattu 03.09.2009 22:10:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musatyylinsä pioneeri. Erittäin maneerista ja soittoteknisesti helppoa -> todella helppo imitoitava. Tän voi todeta vaikka ihan miltä vaan nyky lattaripoppilevyltä, tai suomalaisilta iskemälevyiltä cha-chat, joissa on lähes poikkeuksetta joku vara-Santana vetämässä niitä iänikuisia pentatonisia lickejä.
 
Ei Santana mikään virtuoosi ikinä ole ollutkaan, mutta se keksi oman todella tunnistettavan tyylin, sillä on tarttuvia biisejä ja aivan mieletön taustabändi. Eipä tuollaiseen reseptiin ole paljoa nokan koputtamista.
 
Milkop
04.09.2009 13:02:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Ei Santana mikään virtuoosi ikinä ole ollutkaan, mutta se keksi oman todella tunnistettavan tyylin, sillä on tarttuvia biisejä ja aivan mieletön taustabändi.
 
Unohdit maailman kauneimman kitarasoundin. Ainakin Abraxasilla on sellainen soundi, ettei toista yhtä kaunista ole tullut vielä vastaan.
 
"People are fucking boring. You know what would be great for a guy like me? To be in a coma." -George Carlin
uusikaveri
04.09.2009 16:57:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinäpä se. Satuin tänä aamuna kuulemaan Groovelta 'Oye Como Va'n Abraxasilta, biisi ja kitarasoundi oli herkkua.
 
Mutta nykyisellään tuo soitto tuntuu liian hienostelevalta ja soundi ylipuhtoiselta ja aina se sama soundi vieraillaan siten kenen bileissä hyvänsä.
 
Harrastelija
04.09.2009 17:22:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Carlos jossain kertoillut suunnittelevansa lopettamista hiljalleen, vai olenko ihan väärässä?
 
Joka tapauksessa, yksi nuoruuden todellisista vaikuttajista soundinsa ja tyylinsä vuoksi, uudemmasta tuotannosta en ole jaksanut innostua.
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
eewo
04.09.2009 17:59:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle Santana on ollut suuri vaikuttaja. Kitaransoittoa aloitellessani joksus viisi-kuusi vuotta sitten näet törmäsin kirjastossa johonkin Santanan Best of -kokoelmaan ja syystä tai toisesta nappasin sen mukaani, koska olin joskus kuullut Santanasta ja ajattelin, että "tämä taitaa kuulua jokaisen kitaristin yleissivistykseen". Ihastuin ikihyväksi 60-70 -lukujen soundimaailmaan ja rentoon fiilikseen. Siinä jäi Metallicat kakkoseksi, kun klassinen rock kolahti. Ja sillä tiellä ollaan edelleen...
 
Abraxasilla on tosiaan mahtava kitarasoundi ja hienoa kitarointiakin. Taitaa olla Black Magic Woman ensimmäinen kipale, mitä tosissaan tuli treenattua ja opeteltua hiki hatussa. Ja sitä Santana-soundia yritin ruuvata Cube 30-vahvaristani viikkotolkulla.
 
Eihän se Carlos tosiaan mikään virtuoosi ole, mutta komeaa melodista ja omaperäistä soittoa löytyy alkupään albumeilta. Ja yllättävän moni soittaja lukee Santanan omaksi vaikuttajakseen, jopa ihan jazz-virtuoosien puolelta.
 
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
Jucciz
04.09.2009 18:32:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkupään matsku oli hyvää ja ajankohta huomioon ottaen uudistuksellista, mutta miehen soitanta ei kyllä ole kiinnostanut viimeisen 30+ vuoden osalta pätkääkään: liian itseään toistavaa ja se pyöreänpaksu soundi on minusta lähinnä puuduttava. Ja sitten ne tuhannet imitoijat, jotka kuulostavat tarvittaessa vähintään yhtä Santanalta kuin Santana itse... vähän-liian-helposti-matkittava, käyttääkseni yhtä sanaa.
 
antnis
04.09.2009 19:10:58 (muokattu 04.09.2009 19:11:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eewo: Minulle Santana on ollut suuri vaikuttaja. Kitaransoittoa aloitellessani joksus viisi-kuusi vuotta sitten näet törmäsin kirjastossa johonkin Santanan Best of -kokoelmaan ja syystä tai toisesta nappasin sen mukaani, koska olin joskus kuullut Santanasta ja ajattelin, että "tämä taitaa kuulua jokaisen kitaristin yleissivistykseen". Ihastuin ikihyväksi 60-70 -lukujen soundimaailmaan ja rentoon fiilikseen. Siinä jäi Metallicat kakkoseksi, kun klassinen rock kolahti. Ja sillä tiellä ollaan edelleen...
 
Abraxasilla on tosiaan mahtava kitarasoundi ja hienoa kitarointiakin. Taitaa olla Black Magic Woman ensimmäinen kipale, mitä tosissaan tuli treenattua ja opeteltua hiki hatussa. Ja sitä Santana-soundia yritin ruuvata Cube 30-vahvaristani viikkotolkulla.
 
Eihän se Carlos tosiaan mikään virtuoosi ole, mutta komeaa melodista ja omaperäistä soittoa löytyy alkupään albumeilta. Ja yllättävän moni soittaja lukee Santanan omaksi vaikuttajakseen, jopa ihan jazz-virtuoosien puolelta.

 
No niinno, aika lailla tuossa tuli semmoisia juttuja joiden takia Santanaa voisi nimenomaan virtuoosiksi kutsua... :) Ukko on toki polkenut paikallaan vuosikaudet, mutta se ei himmennä ekojen levyjen vetovoimaa. Kuinka moni muusikko on pystynyt edes niiden veroiseen kamaan edes jossakin vaiheessa elämäänsä...
 
Well, I may have alzheimers but at least I don't have alzheimers!!
blaekie
04.09.2009 19:27:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle ei myöskään ole kolahtanut kaikillta osin, mutta olipa minkälaisen pentatonisen vänkyttäjä tahansa, on meriitit (ja rahantulo) , kovempia kuin yhdelläkään esim Suomessa, mutta tämä ehkä johtuu siitä häntä diggaa enemmän muut kuin kitaristit.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
JR
04.09.2009 21:07:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittaaks Santana missää biisissä pelkkää komppia??... ei soita ei sen tartte, se on nii päällikkö.
En kyl osaa sanoo mut jostai syystä Santana ei oo koskaan iskenyt millään tasolla. Kahvimainos biisi kyl ehkä vähän mut ei sitäkää pysty kuuntelee iha loppuu ku se räveltää siel lopus iha ku Kirkki, onkohan Kirk sille sukua kun o ihan saman näkönenki?
 
"Milk can hurt you"
opaa
04.09.2009 21:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niinno, aika lailla tuossa tuli semmoisia juttuja joiden takia Santanaa voisi nimenomaan virtuoosiksi kutsua... :) Ukko on toki polkenut paikallaan vuosikaudet, mutta se ei himmennä ekojen levyjen vetovoimaa. Kuinka moni muusikko on pystynyt edes niiden veroiseen kamaan edes jossakin vaiheessa elämäänsä...
 
Mä oon samalla kannalla. Ite siis lähinnä vaan kuullutkin niitä alkupään levyjä ja vetoja. Eikä oo mun mielestä helposti matkittavia ne. En oo ainakaan keneltäkään kuullut mitään vastaavaa tatsia.
 
Ja se tatsihan mun mielestä tekee 90% siitä hunajaisesta soundista mitä täällä on kehuttu, se soundihan itsessään on suht anteeksiantamaton.
 
hevikukko
05.09.2009 00:49:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on sen juttu, ei mun juttu. Varmasti hyvä ja pätevä mies, mutta jokaisella makunsa. Liikaa sitä samaa tidudidy nuottia kolkolla äänellä mielestäni.
 
Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
Puavali
05.09.2009 08:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin eilen kaverin luona katsomassa tuon Santanan Filmoren keikan, ja täytyy sanoa, että kyllä vanha mies edelleenkin soitti hyvin, vaikka pari väärää ääntä mukaan mahtuikin. Monelta nuoremmalta rokkitähdeltä olen livenä havainnut paljon suurenpaa puukätisyyttä ja -korvaisuutta, vaikka kuinka ovat kovia kitaristeja maineeltaan.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Tsugu Way
06.09.2009 12:00:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle Carlos on siinä mielessä "ongelmallinen" artisti, että diggaan hänen kitaransoittoaan aivan hirvittävästi, mutta hänen levyttämästä musiikkista en pidä juuri lainkaan. Kitaristina hän minun mielestä soittaa upean melodisesti ja soundi on todella hieno. Voisin nostaa hänet aivan kärjen tuntumaan omassa kitaristi top 5:ssa. Mutta hänen lattarimusansa ei yksinkertaisesti innosta minua. En edes kovin paljon jaksa kuunnella hänen 30 vuoden takaisia klassikkolevyjään. Puhumattakaan näistä tuoreemmista.
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
Jyrken
06.09.2009 12:27:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, luin että "Saatanan kitaroinnista".
 
Ei mitään isoa lisättävää, mutta Santanan soundi on tosi "mukavan" kuuloinen.
 
Ai mikä allekirjotus
Artist
06.09.2009 13:11:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari ekaa levyä ihan jees...
 
En kyllä tykkää nyky-Santanan soitosta, soundista tai oikeastaan biiseistäkään. Oli mulla joskus Supernatural, jossa tosin biisitkin taisivat olla pääasiassa nimekkäiden vierailijoiden kynäilemiä.
 
Oho, tulipas negatiivista tekstiä.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
ravensoul
06.09.2009 16:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en kyllä käsitä miten Santanan soundi voi olla kenenkään mielestä 'hunajainen' 'mahtava' tahi muutakaan positiivista. Hirveämmän kuuloista pillitystä kuin vaikka Black Magic Womanissa saa hakea kauan ja hartaasti.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
psalo
06.09.2009 21:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ravensoul: Mä en kyllä käsitä miten Santanan soundi voi olla kenenkään mielestä 'hunajainen' 'mahtava' tahi muutakaan positiivista. Hirveämmän kuuloista pillitystä kuin vaikka Black Magic Womanissa saa hakea kauan ja hartaasti.
 
Olet kyllä pahasti oppositiossa tuon mielipiteesi kanssa. Tuo kappale & soundi ovat sähkökitaran perinteen ikoneja, eivätkä mielestäni suotta.
 
Jucciz
06.09.2009 21:46:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Magic Womanissa häiritsee sama asia kuin Michael Jackson -vainaan Beat It:in kitarasoolossa, vaikka molemmissa ei muuten olekaan sinänsä suurempaa vikaa: kitaran ja muun soitannan välinen vire-ero.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «