Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cubase SX3 ja Läppäri
1 2
12 kol
03.09.2009 19:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ajatellut siirtäväni 5-vuotta sitten ostamani Cubase SX3:sen Läppäriin ,, jotenka kysyisin , mitä pitää ottaa huomioon läppäriä ostettaessa (pudj. n.2000€) että Cubase toimisi mahdollisimman hyvin viiden virtuaali-instrumentin kera ?
 
Harrastelija
03.09.2009 19:39:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12 kol: Olen ajatellut siirtäväni 5-vuotta sitten ostamani Cubase SX3:sen Läppäriin ,, jotenka kysyisin , mitä pitää ottaa huomioon läppäriä ostettaessa (pudj. n.2000€) että Cubase toimisi mahdollisimman hyvin viiden virtuaali-instrumentin kera ?
 
Riittävä muisti, mielellään 4 GB. Riittävä prossuteho, mielellään Quad. Ja vähintään SATA liitin, että siihen saa 7200 rpm kovalevyn.
 
2000 euroa on budjettina, jos se läppäriin pelkästään on, sitä luokkaa että sillä saa vaikka mitä...
 
Vaikka Macin, kuten varmaan joku myös ehdottaa kohta....
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
JPQ
03.09.2009 19:42:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko tunkeutua tähän ja kysyä mitkä nuo viisi vsteetä on ? vai oliko se esimerkki vain.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
12 kol
03.09.2009 19:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Pakko tunkeutua tähän ja kysyä mitkä nuo viisi vsteetä on ? vai oliko se esimerkki vain.
 
Voisi olla esimerkiksikin vain.
 
gunner
03.09.2009 19:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koneeksi Macbook pro 13", 1150 euroa
Siihen seuraks cubase 5, 550 euroa
Ja ettei näyttö jää pieneks, joku halpa 24" näyttö, 200 euroa.
 
Siinähän se 2000 euroa olis jo koossa :
 
Vauhti korjaa virheet
Harrastelija
03.09.2009 21:43:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunner: Koneeksi Macbook pro 13", 1150 euroa
Siihen seuraks cubase 5, 550 euroa
Ja ettei näyttö jää pieneks, joku halpa 24" näyttö, 200 euroa.
 
Siinähän se 2000 euroa olis jo koossa :

 
Pitäs saada jostain tietokone jossa olis:
mahdollisimman pieni näyttö, korkeintaan 13",
korkeintaan 2 gigaa muistia,
enempää kun kaks usb porttia ei saa olla,
kovalevykin mielellään 5400rpm eikä missään nimessä isompi kun 160 gigaa,
prossu ei saa olla nopeampi kun 2,13 core2 duo,
etenkin päivitysten pitää olla mahdollisimman hankalia moneen muuhun verrattuna.
 
Pitäs sen kuitenkin tollaset n. 1200 maksaa että vois uskoa ostaneensa koneen.
 
Ai pahus, tossahan se jo ylhäällä mainittiinkin :)
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Kalmo
03.09.2009 21:53:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastelija: Riittävä muisti, mielellään 4 GB. Riittävä prossuteho, mielellään Quad. Ja vähintään SATA liitin, että siihen saa 7200 rpm kovalevyn.
 
32 bitin systeemi ei tunnista 4 Gb muistia. Siihen tarvitaan 64 bitin käyttis ja softat.
No...tunnistaahan se vissiin reilut 3 Gb ?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Harrastelija
03.09.2009 21:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: 32 bitin systeemi ei tunnista 4 Gb muistia. Siihen tarvitaan 64 bitin käyttis ja softat.
No...tunnistaahan se vissiin reilut 3 Gb ?

 
Jos Windows puolella pysyy, niin eiköhän sillon kannata ottaa ihan luonnostaan jo 64bit Win 7
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
south_of_heaven
03.09.2009 22:12:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastelija:
 
etenkin päivitysten pitää olla mahdollisimman hankalia moneen muuhun verrattuna.

 
Onkos tämä jollain tavalla perusteltava väite vai joku pakollinen lisäkeksintö listaasi?
 
Life in plastic, it's fantastic!
Kalmo
03.09.2009 22:37:02 (muokattu 03.09.2009 22:37:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastelija: Jos Windows puolella pysyy, niin eiköhän sillon kannata ottaa ihan luonnostaan jo 64bit Win 7
 
Juu, mutta tukevatko nuo mainitut VST:t ja Cubase SX3 64 bittiä?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Harrastelija
03.09.2009 23:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Onkos tämä jollain tavalla perusteltava väite vai joku pakollinen lisäkeksintö listaasi?
 
No, esim MacBookissa, kuten läppäreissä yleensä, päivitysmahdollisuus rajoittuu hiukan muistin lisäämiseen ja kovalevykoon suurentamiseen jossain määrin.
 
Ei minulla oikeasti mitään Macceja vastaan ole, koneina hyviä.
 
Mutta se hype.
 
Kun tosiasiassa rauta on todella ylihinnoiteltua. Se mikä Macissa hyvyyden luo on Unix pohjalle tehty OSX ja sen saa laitettua puolet halvempaan Windos läppäriin samalla vakaudella ja isommilla tehoilla.
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Harrastelija
03.09.2009 23:10:21 (muokattu 03.09.2009 23:12:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Juu, mutta tukevatko nuo mainitut VST:t ja Cubase SX3 64 bittiä?
 
Vaikea sanoa kun en ole kokeillut.
Cubase 3 hiukan epäilyttää huolimatta XP tilasta, mutta suurin osa VST plugareista toimii samassa miisä sekvensserikin.
 
Edit: ja voi olla hiukan hankalaa saada Cubase 3:ta Macissakaan toimimaan ellei aja virtuaalikoneessa, jos sittenkään. Mutta sekin teho on muusta pois.
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
south_of_heaven
03.09.2009 23:53:08 (muokattu 03.09.2009 23:55:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastelija: No, esim MacBookissa, kuten läppäreissä yleensä, päivitysmahdollisuus rajoittuu hiukan muistin lisäämiseen ja kovalevykoon suurentamiseen jossain määrin.
 
Ei minulla oikeasti mitään Macceja vastaan ole, koneina hyviä.
 
Mutta se hype.
 
Kun tosiasiassa rauta on todella ylihinnoiteltua. Se mikä Macissa hyvyyden luo on Unix pohjalle tehty OSX ja sen saa laitettua puolet halvempaan Windos läppäriin samalla vakaudella ja isommilla tehoilla.

 
Millä tavoin sun mielestä läppäriä tarvitsisi muuten päivitellä? Ihan mielenkiinnosta, moisesta syventävämpi säätely ei ihan joka tyypin heiniä taida olla jos ei ole koneisiin enemmänkin perehtynyt. Tossa mun koneessa muistin vaihto oli alle 5min homma, en tiedä miten tavallisissa läppäreissä sitten.
 
Itellä on 2,4GHz 4gb MacBook ja siinä mielestäni raudan arvo oli ihan ok mallilla, kun kone oli alle 900e. Ei oikeaa läppäriä sen alle saakaan. Semminkin, kun ei tartte kattoa umpisolmuista käyttistä ja kone useimmissa tapauksissa kestää käyttöä pidempään kuin vuoden... Noissa uudemmissa maksetaan siitä alumiinibodystä myös. Jos hyvän Windows-läppärin haluaa, ne Lenovot kyllä toimii, se on myönnettävä. Mutta yhtä lailla kalliita ovat ja rumia kuin synti :)
 
Life in plastic, it's fantastic!
Harrastelija
04.09.2009 01:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Millä tavoin sun mielestä läppäriä tarvitsisi muuten päivitellä? Ihan mielenkiinnosta, moisesta syventävämpi säätely ei ihan joka tyypin heiniä taida olla jos ei ole koneisiin enemmänkin perehtynyt. Tossa mun koneessa muistin vaihto oli alle 5min homma, en tiedä miten tavallisissa läppäreissä sitten.
 
Itellä on 2,4GHz 4gb MacBook ja siinä mielestäni raudan arvo oli ihan ok mallilla, kun kone oli alle 900e. Ei oikeaa läppäriä sen alle saakaan. Semminkin, kun ei tartte kattoa umpisolmuista käyttistä ja kone useimmissa tapauksissa kestää käyttöä pidempään kuin vuoden... Noissa uudemmissa maksetaan siitä alumiinibodystä myös. Jos hyvän Windows-läppärin haluaa, ne Lenovot kyllä toimii, se on myönnettävä. Mutta yhtä lailla kalliita ovat ja rumia kuin synti :)

 
Konetta olis hyvä voida päivittää joka kohdasta. Läppärillä ainoa mahdollisuus on hankkia uus kun tehot loppuu. Ja mulla on just se tilanne oman 3 vuotta vanhan kanssa. Kyllähän tällä tekee vielä vaikka mitä, ei sen puoleen.
 
Olen vaan tottunut rakentamaan itse koneet, joten siksi tuntuu niin typerältä ainoana vaihtoehtona ostaa uusi :)
 
Läppärit tahtoo mennä hiukan tuurilla merkistä riippuen, mutta kyllä johonkin 700 alkaa saada jo käyttökelpoista ja hyvinkin tehokasta rautaa alleen. Siis raudan puolesta tehokkaampaa kun Mac.
 
Mulla on Asus jonka kanssa ei koskaan ole ollut pienintäkään ongelmaa, joten ei se IBM/Lenovo ole ainoa mahdollisuus, vaikka laadukkaita kyllä ovatkin.
Ja musakäyttöön tulee seuraavaksi pöytäkone jota saa rakenneltua suuntaan ja toiseen useamman vuoden tarpeen mukaan. Ja tämä kun tuntuu olevan kestävästä päästä, jäänee vielä joksikin vuodeksi nettikäyttöön ja muuhun vastaavaan.
 
Ja tämänkin tehot riittäisivät vielä paljoon, mutta pullonkaula on IDE kovo musakäytössä, läppärille kun ei 7200 rpm IDE levyjä löydy.
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
south_of_heaven
04.09.2009 02:29:25 (muokattu 04.09.2009 02:31:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastelija: Konetta olis hyvä voida päivittää joka kohdasta. Läppärillä ainoa mahdollisuus on hankkia uus kun tehot loppuu. Ja mulla on just se tilanne oman 3 vuotta vanhan kanssa. Kyllähän tällä tekee vielä vaikka mitä, ei sen puoleen.
 
Olen vaan tottunut rakentamaan itse koneet, joten siksi tuntuu niin typerältä ainoana vaihtoehtona ostaa uusi :)
 
Läppärit tahtoo mennä hiukan tuurilla merkistä riippuen, mutta kyllä johonkin 700 alkaa saada jo käyttökelpoista ja hyvinkin tehokasta rautaa alleen. Siis raudan puolesta tehokkaampaa kun Mac.
 
Mulla on Asus jonka kanssa ei koskaan ole ollut pienintäkään ongelmaa, joten ei se IBM/Lenovo ole ainoa mahdollisuus, vaikka laadukkaita kyllä ovatkin.
Ja musakäyttöön tulee seuraavaksi pöytäkone jota saa rakenneltua suuntaan ja toiseen useamman vuoden tarpeen mukaan. Ja tämä kun tuntuu olevan kestävästä päästä, jäänee vielä joksikin vuodeksi nettikäyttöön ja muuhun vastaavaan.
 
Ja tämänkin tehot riittäisivät vielä paljoon, mutta pullonkaula on IDE kovo musakäytössä, läppärille kun ei 7200 rpm IDE levyjä löydy.
 
Harrastelija

 
Niin no, tarkoitinkin läppäreiden päivittämistä kun luulin että puhuttiin niistä.
 
Joltakulta atk-liikkeessä myyjänä olleelta kuulin, että Asuksen läppäreiden (paitsi miniläppäreiden) palautusprosentti on 60%. Hyvä kuitenkin, että sulle on toimiva osunut kohdalle. Asus on monien tuttujeni kokemusten perusteella samaa tasoa esim Acerin kanssa, josta puolestaan mulla on ihan hirveitä kokemuksia edes surffailuun tai peruskäyttötarkoituksiin. Mun mielestä vois ihan hyvin sanoa että satunnaisen läppärin ostaminen musahommiin on kuin Behringeriä ostaisi, kun ei kuitenkaan lopuksi tiedä mitä sieltä lootasta oikein löytyy, toimivaa vaiko roskiskamaa.
 
Macin rauta voi vioittua kuin missä vain koneessa mutta musahommia ajatellen on rautaan ainakin tehty oikeat valinnat, ei ainakaan tarvitse arpoa että mahtaako toimia äänikortti oikein.
 
Jos olisin tosin halunnut mieluummin pöytäkoneen, olisin luultavasti rakentanut sellaisen vuosi sitten itse mieluummin kuin hommannut Applen pöytäkoneen. Hyvä tilaisuus vaan tuli esille.
 
Life in plastic, it's fantastic!
Harrastelija
04.09.2009 02:46:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Niin no, tarkoitinkin läppäreiden päivittämistä kun luulin että puhuttiin niistä.
 
Joltakulta atk-liikkeessä myyjänä olleelta kuulin, että Asuksen läppäreiden (paitsi miniläppäreiden) palautusprosentti on 60%. Hyvä kuitenkin, että sulle on toimiva osunut kohdalle. Asus on monien tuttujeni kokemusten perusteella samaa tasoa esim Acerin kanssa, josta puolestaan mulla on ihan hirveitä kokemuksia edes surffailuun tai peruskäyttötarkoituksiin. Mun mielestä vois ihan hyvin sanoa että satunnaisen läppärin ostaminen musahommiin on kuin Behringeriä ostaisi, kun ei kuitenkaan lopuksi tiedä mitä sieltä lootasta oikein löytyy, toimivaa vaiko roskiskamaa.
 
Macinkin rautaan voi tulla vikaa mutta musahommissa nyt vaan tietää että ne piirit toimii rätisemättä ja homma pysyy kasassa.
 
Jos olisin tosin halunnut mieluummin pöytäkoneen, olisin luultavasti rakentanut sellaisen vuosi sitten itse mieluummin kuin hommannut Applen pöytäkoneen. Hyvä tilaisuus vaan tuli esille.

 
No joo, jos mulla olis liikaa rahaa, ostaisin Macin ihan vaan OSX:än takiakin ja ottaisin takkiin raudan kalleudessa. Eli en tosiaan sitä mitenkään halveksi.
 
Kaikki nämä "perusmerkit" läppäreissä on arvontaa mitä tässä on aikansa seuraillut.
 
Asus teki aikanaan hyviä emolevyjä, joten läppäri tuli valittua siksi siltä. Ja tämä läppäri oli siihen aikaan MacBookin kanssa vertailutestissä muroBBS:sä joten otin ja kävi tuuri.
 
Macin rautaan voi tulla vikaa siinä kun muuhunkin, mutta onhan ne laadukkaasti valittu ja pidetty rajattuna juuri siksi, että yhteensopivuusongelmat ja vastaavat pysyvät poissa kun ei ole kymmenniltä satunnaisilta valmistajilta eri osia. Eli kaikki testattu yhteensopivuuden kannalta.
 
Silti se on kallista rautaa koska se on ihan peruskamaa etenkin nyt Intel aikaan. Niitten hyvien puolien vuoksi olisin kyllä valmis maksamaan nurisematta hiukan ylihintaakin, mutta liika on liikaa (minulle) etenkin kun ylimääräistä fyrkkaa ei juuri nyt ole. Ja niitä tehojakin saisi olla vähintään kolmeksi seuraavaksi vuodeksi ja se ei välttämättä perus MacBookissa toteudu ja siihen lisäksi vielä isompi näyttö ja muuta sälää... Ja parin kolmen vuoden päästä koko kone uusiksi.
 
Mutta jos aloittajan budjetti läppäriä ajatellen on se 2000 sillä saa melkoisen tykin jo Delliltäkin, Lenovon, Sony Vaion tai vaikka sitten tehokkaan Macin sieltä varmemmasta päästä jos läppäri tosiaan pitää olla
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Harrastelija
04.09.2009 03:30:01 (muokattu 04.09.2009 04:00:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä suora vertailu samalla hinnalla (n. 1200) MacBook ja Dell
 
Sen lisäksi hintaan 799 saa vielä Dell:in koneen joka hakkaa raudassa MacBookin muussa paitsi että muisti on DDR2.
 
MacBook _
 
Intel Core 2 Duo Mobile
Nopeus (GHz) 2,26 *****************
CPU muisti _3 MB Shared_
 
RAM-muistin tyyppi _DDR3
RAM MB _2 048**********************
RAM-muistin nopeus (MHz) 1 066
RAM-muistin maksimimäärä MB _8 192
 
Kiintolevy
Kapasiteetti (GB) _160****************
Kierrosnopeus (RPM) _5 400***********
 
Näytönohjaimen tyyppi nVidia GeForce 9400M
Näytönohjaimen jaettu muisti MB _256********
Näytön koko (tuuma) _13.3****************
Max. resoluutio _1280 x 800***************
 
Integroitu web-kamera _
Yhteydet _
ExpressCard paikka _
Analoginen modeemi _
LAN-kortti tyyppi _10/100/1000
Langaton yhteys _802.11b/g/n
TV Out liitäntä _
TV viritin _
Antenniverkon digiviritin (DVB-T) _
 
USB 2.0 _2*************************
 
FireWire (IEEE 1394) _1
Bluetooth-liitäntä _
Muistikorttipaikka _
Yhteensopivat muistikortit _SD*********
HSDPA _
Esata _
Muut _Mini DisplayPort
CD/DVD soitin _
Optinen asema _CD/DVD +/- RW DL
Muut _
Akkutyyppi _Litium-ioni
Osoitin _Kosketuspala
Kaukosäädin _
Käyttöjärjestelmä _Mac OSX Leopard 10.5
Laitteen mukana tulevat ohjelmistot _Apple Utilities
Maksimikorkeus (cm) _2,41
Leveys (cm) _32,50
Syvyys (cm) _22,70
Paino (kg) _2,04
 
Dell
 
Kannettavan tietokoneen tyyppi _ Intel Core 2 Duo Mobile
Malli _8600
Nopeus (GHz) 2,40*****************************
CPU muisti 1066
Piirisarja _3M Cache
 
Muisti _
RAM-muistin tyyppi _DDR3
RAM MB 4 096********************************
RAM-muistin nopeus (MHz) 1 067
RAM-muistipaikkojen lukumäärä 2
Vapaiden RAM-muistipaikkojen lukumäärä 0
RAM-muistin maksimimäärä MB 8 000
 
Kiintolevy _
Kapasiteetti (GB) 500**************************
Kierrosnopeus (RPM) 7 200*********************
 
Ääni/Grafiikka _
Äänikortti tyyppi _5.1 channel Dolby Digital High Definition Audio
Integroidut kaiuttimet
Integroitu subwoofer
 
Näytönohjaimen tyyppi _Ati Mobility Radeon HD 3670
Näytönohjaimen oma muisti MB 512**********************
Näytön koko (tuuma) 16***************************
Max. resoluutio _1366 x 768*************************
 
Integroitu web-kamera
Resoluutio 2MP
Yhteydet _
ExpressCard paikka _
LAN-kortti tyyppi _10/100/1000
Langaton yhteys _
TV Out liitäntä _DVI
 
USB 2.0 3****************************************
 
FireWire (IEEE 1394) 1
Muistikorttipaikka _
 
Yhteensopivat muistikortit Secure Digital (SD), SDIO, MultiMediaCard (MMC), M****
 
Esata _
CD/DVD soitin _
Optinen asema _CD/DVD +/- RW DL
Muut _
Akkutyyppi _Litium-ioni
Kenno _6
Osoitin _Kosketuspala
Käyttöjärjestelmä _Microsoft Windows Vista Home Premium
Maksimikorkeus (cm) _3,40
Leveys (cm) _38,50
Syvyys (cm) _25,46
Paino (kg) _2,91
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
south_of_heaven
04.09.2009 11:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä uskon että tätä tulee käytettyä vielä pitkään, en ainakaan keksi heti mitä tehoja musantekoon läppäristä pitäisi vielä löytyä. Käyttis kukkuu mielestäni kuin olisi eilen ostettu, ja sitä seikkaa pidän kovin suuressa arvossa.
 
Noi erot tehoissa on mun mielestä aika triviaaleja, suoraan käyttöön moni noista tuskin paljonkaan vaikuttaa. Sisäinen kovalevy esimerkissäsi on hyvä, mutta moni varmasti musakäyttöön valitsee ulkoisen kovalevyn jos ei nyt ihan jotain kenttämeininkiä nauhoittele.
 
0,14 GHz:llä ei ole prosessorin tehoihin mitään parannusta, ja muistinkin saa täyteen parilla kympillä.
 
Life in plastic, it's fantastic!
Harrastelija
04.09.2009 13:29:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Kyllä mä uskon että tätä tulee käytettyä vielä pitkään, en ainakaan keksi heti mitä tehoja musantekoon läppäristä pitäisi vielä löytyä. Käyttis kukkuu mielestäni kuin olisi eilen ostettu, ja sitä seikkaa pidän kovin suuressa arvossa.
 
Noi erot tehoissa on mun mielestä aika triviaaleja, suoraan käyttöön moni noista tuskin paljonkaan vaikuttaa. Sisäinen kovalevy esimerkissäsi on hyvä, mutta moni varmasti musakäyttöön valitsee ulkoisen kovalevyn jos ei nyt ihan jotain kenttämeininkiä nauhoittele.
 
0,14 GHz:llä ei ole prosessorin tehoihin mitään parannusta, ja muistinkin saa täyteen parilla kympillä.

 
RAM MB _2 048--------------------RAM MB 4 096
Kapasiteetti (GB) 160-------------Kapasiteetti (GB) 500
Kierrosnopeus (RPM) 5 400------Kierrosnopeus (RPM) 7200
Näytönohjaimen-------------------Näytönohjaimen
jaettu muisti MB 256--------------oma muisti MB 512
Näytön koko 13"-------------------Näytön koko 16"
Max. resoluutio 1280 x 800-------Max. resoluutio 1366 x 768
USB 2.0 2---------------------------USB 2.0 3__
Yhteensopivat muistikortit
Secure Digital (SD)-----------------Yhteensopivat muistikortit Secure Digital
(SD), SDIO,MultiMediaCard (MMC), M
 
Mietitäänpä....
 
Maksaako raudasta 1200 jos saman saa n.400? Tai tehokkaamman n.800? Tai kuten ylläolevan, samaan hintaan?
Jokainen kymppi lisää hintaan on hinnankorotus. Lisää muistia? Isompi näyttö? USB hubi? uusi kovalevy? jne. Macin hinta nousee edelleen...
 
Tuleeko kone pelkkään musakäyttöön yleensä?
 
Musakäytössä kovalevyn nopeus on tärkeä, nimen omaan sen jolle sekvensseri ja muu asennetaan, eli koneen Master. Lisäkovot eivät tilannetta auta jos se on hidas.
 
Miten pyörii muu grafiikka? On suuri ero onko näytönohjaimessa 128 jaettua muistia vai 500 omaa. Jaettu on lisäksi muusta pois ja jaettu on hitaampaa. Kuinka pelaat, käsittelet grafiikkaa ja muuta?
 
Entäs näyttö? 13" on melkoisen pieni, 16" jo aika iso läppärissä.
 
Loppuvatko USB paikat kesken? 2 on hyvin vähän, kolme ei paljon enemmän, mutta yksi joskus voi olla ratkaiseva. Kaikki ohjelmat/rauta eivät hyväksy USB hubia.
 
Muistikorttipaikat ovat käteviä siirtää nopeasti dataa, mitä useampaa tuetaan, sen parempi ja useammin osuu toimiva.
 
Kone on kokonaisuus ja MacBookPro on raudan suhteen hyvin alkeellinen etenkin hintaan verrattuna.
 
Eli sitä todella ylihinnoiteltua rautaa.
 
Käyttis kukkuu kuin unelma? No, laitetaan sama OSX noihin muihin koineisiin. Missä ero?
 
Hinnassa ja tehoissa. Ja todella suuri joka vaikuttaa uuden koneen tarpeeseen melko paljon jos joutuu joskus sellaisen ostamaan. Mac ei välttämättä riitä kun puolet siitä ajasta johon muitten tehot riittävät.
 
Edelleen, Mac on ihan ok jos haluaa maksaa hypestä ja imagosta, jos haluaa maksaa koneen todellisista tehoista ja riittävyydestä tulevaisuuteen, Mac on aika onneton.
 
Harrastelija
 
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
south_of_heaven
04.09.2009 13:55:41 (muokattu 04.09.2009 13:57:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no, kuten on käynyt ilmi, 400 euroon ei musakonetta saa, tai jos saa niin on aika satumainen tuuri käynyt. Tästä palataan siihen, että Macissa raudan perään on vähän suunniteltukin.
 
Itse en ole viitannut varsinaisesti MacBook Pro-malliin mutta 800-900 hujakoilla olleeseen MacBookiini. Kuten sanoin, moni mielellään maksaa alumiinisesta unibodystä nykyään lisää, ja ei sellaisten tekeminen koneita varten halpaakaan ole, joten hinnan perään sekin tulee.
 
Kun liikutaan muutamissa tuumissa niin mielestäni näytön koko ei siinä vaiheessa enää paljon merkitse. Oletko yrittänyt käyttää 13" Macia? Mua ei häirinnyt, joskin tuo 24" on kotosalla varsin mukava lisä musahommissa, kun kaiken saa näkyviin kerrallaan. Ja kyllähän niitä leffojakin katselee enempi mielellään.
 
Mulla kone ainakin tuli ihan musakäyttöön, pelaamisen olen sitten hoitanut konsolilla jos on ollut tarvis. Noin muuten tätä tulee kyllä käyteltyä kaikennäköiseen.
 
Jos himassa käyttää jonkun ulkoisen näytön kanssa konetta, niin usein on luontevaa myös käyttää ulkoista näppäimistöä ja hiirtä. Ainakaan tästä mun setupista ei tulisi mitään ilman niitä. Tuossa näppäimistössähän (jos vain Applen raaskii ostaa) on 2 usb-porttia, joten tällöin olisi yht. 3 käytössä. Tien päällä en ainakaan tähän hätään keksi, mihin voisi tarvita useampaa kuin 2 porttia. Jos on joku ihan spessu tarkoitus niin sitten sitä hubia mukaan.
 
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että grafiikan editointi ei ainakaan edullisemmalla Mac-läppärillä olisi välttämättä kovin viisasta. Graafinen maailma ei ole itselleni kovin tuttu paikka, mutta moni sen alan ammattilainen tuntuisi Maciin tukeutuvan. Myös esimerkiksi Disneyllä käsittääkseni animoidaan Applen koneilla, kai ne ei tajua että parempaakin saisi=)
 
Käyttis kukkuu kuin unelma? No, laitetaan sama OSX noihin muihin koineisiin. Missä ero?
 
No, raudan toimivuudessa käyttiksen kanssa. Jos laittaisimme OSX:n noihin muihin koneisiin, ne eivät varmaankaan toimisi. Joihinkin miniläppäreihin voi OSX:n saada, mutta ei juuri muihin toimivana valitettavasti. No, onneksi muilla on Windows 7 :)
 
Life in plastic, it's fantastic!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «