Aihe: bose 802 korjaaminen
1
Sandy
01.03.2004 13:03:03
Auttakaa, rahantarve iski ja kellarissa makaa tollaset boset, jotka pitäis saada kuntoon, jotta vois siis myydä ne. Niille on käyny se perinteinen, eli kartion reunukset "replottaa", niinkuin joku asian täällä ilmaisi. Noh, Jenkkilässä jossain ainakin myydään sellaista tee-se-itse-korjauspakettia, mutta tietääkö joku mistä voisin Suomessa hankkia sellaisen? Bosen maahantuojaa älkää ehdottako, sieltä sanottiin että n. 1000 ekeä ja ne on taas kunnossa.
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
pekkajau
01.03.2004 14:02:56
Lahdessa oli joku kaiutinpaja josta sai ainakin korjatun kartion communityyn muutama vuos takaperin eli se oli jotenkin liimamalla korjattu ja pelaa hyvin! Toivottavasti joku toinen tietää asiasta enenmmän mutta muistaakseni se korjattu kartio oli ainakin yli puolet halvempi kun uusi! Ne otti se rikkinäisen myös vaihdossa poikkeen ja kai korjasivat siitä toiselle soivan pelin!
KoskPaavo
01.03.2004 21:13:22
Lahdessa on HAS-Audio, joka korjaa tällaisia vermeitä Kysykää Palsaa.
Soittaja selviää aina.
MakkeJ
02.03.2004 09:54:40
Auttakaa, rahantarve iski ja kellarissa makaa tollaset boset, jotka pitäis saada kuntoon, jotta vois siis myydä ne. Niille on käyny se perinteinen, eli kartion reunukset "replottaa", niinkuin joku asian täällä ilmaisi. Noh, Jenkkilässä jossain ainakin myydään sellaista tee-se-itse-korjauspakettia, mutta tietääkö joku mistä voisin Suomessa hankkia sellaisen? Bosen maahantuojaa älkää ehdottako, sieltä sanottiin että n. 1000 ekeä ja ne on taas kunnossa.

Kalliiksi tulee korjauttaminen, olen korjauttanut omiaini pari kertaa, viimeksi syksyllä jouduin ostamaan 8 uutta elementtiä yhteen kaappiin. Sain ne kuulemma edullisesti mutta silti meni yli 500 egeä korjauksiin vaikka vaihdon elementit itse. Tosin vanhoijen elementtien magneetisssa oli vuosiluku 1978 joten ei ihme että "replottivat"..
Tietääkö joku enemmän näistä tee-se-itse korjauspaketeista?
loud´n proud, nykyään kuitenkin korvatulpilla..
pekkajau
02.03.2004 10:29:31 (muokattu 02.03.2004 10:31:15)
Lahdessa on HAS-Audio, joka korjaa tällaisia vermeitä Kysykää Palsaa.

Tätä mä just tarkotin!
HAS-Audio Team Hirsimetsänt. 13
15200 Lahti
Puh: 03-7332 344
Fax: 03-7330344
z_a
03.03.2004 15:30:26
Mitäs se "replottaminen" käytännössä tarkoittaa..?
Mistä elementeistä menee ? Baasopuolen, vai kaikista. Minkä takia nuo menee rikki ? Liian paljon tehoa syötetään, liikaa korostuksia, vai miksi..?
Kyselen tässä, kun itsellänikin 802:set, enkä halua niitä rikkoa. Joskus on vähän "pätkivää" ääntä kuulunut, mutta luultavasti ongelmana liittimet. xlr/plugi -liittimet kun on aika huonot kaappikäytössä. Pitäsi vähän askarrella kun jaksais ja vaihtaa liittimet. Kerran oli lähtenyt jakin kiinnitysmutteri sisältä irti ja teki sitten oikosulkua nastojen välille... Onneksi ei suurempaa vahinkoa tullut.
MakkeJ
04.03.2004 13:06:25
Mitäs se "replottaminen" käytännössä tarkoittaa..?
Mistä elementeistä menee ? Baasopuolen, vai kaikista. Minkä takia nuo menee rikki ? Liian paljon tehoa syötetään, liikaa korostuksia, vai miksi..?
Kyselen tässä, kun itsellänikin 802:set, enkä halua niitä rikkoa. Joskus on vähän "pätkivää" ääntä kuulunut, mutta luultavasti ongelmana liittimet. xlr/plugi -liittimet kun on aika huonot kaappikäytössä. Pitäsi vähän askarrella kun jaksais ja vaihtaa liittimet. Kerran oli lähtenyt jakin kiinnitysmutteri sisältä irti ja teki sitten oikosulkua nastojen välille... Onneksi ei suurempaa vahinkoa tullut.

Elementtien kumitiivisteet murenevat, näin ainakin kävi meidän kaapeissa. Muutamasta ämyristä on joskus mennyt kartiokin, ne olivat vielä paperista, nykyään taitavat olla kevlarista. Liittimet ovat sen sijaan meidän käytössä kestäneet aika hyvin. Aina välillä joutuu virittämään bassorefleksiputkea ettei tärise.

802:ssa ei ole erillistä bassopuolta vaan kaapissa on 8 samanlaista n 5" kokoalueämyriä. Kaapit ovat aikamoisia tehosyöppöjä, tarvitsevat paljon tehoa toimiakseen hyvin. Itse asiassa liian pienitehoinen vahvistin saattaa myös vaurioittaa niitä. Käytämmekin 1,3 kilowatin päättäriä ajamaan meidän 4 kaappia keikoilla (+ aktiivisubbarit). Signaalia tasataan myös kompressori/limitterillä bosen oman eq-boxin tueksi.

Muuten Boset ovat kestäneet keikkailua hyvin. Olemme käyttäneet niitä jo toistakymmentä vuotta rokkiklubioloissa, joskus ulkonakin. Tehoa ja ääntä on riittänyt, roudausystävällisiyydestä puhumattakaan (paitsi aktiivisubbarit...).
z_a
04.03.2004 22:41:03
Eikös se ole siis näin: elementit kaikki samanlaisia ja samankokoisia (5 ja vartti). Jakarilla jaetaan kaistat..? Elementeistä tulisi siis eri kamaa ulos.
Laitoin vähän teippiä refleksiputken päihin, ja nyt on putket ja ritilät kestäny kiinni.
Joo kyllähän nuo tehoa vaatii. Mutta onhan tuo herkkyys aika paljon huonompi, kuin monella muulla.
MakkeJ
05.03.2004 09:46:55 (muokattu 05.03.2004 10:06:59)
Eikös se ole siis näin: elementit kaikki samanlaisia ja samankokoisia (5 ja vartti). Jakarilla jaetaan kaistat..? Elementeistä tulisi siis eri kamaa ulos.
Laitoin vähän teippiä refleksiputken päihin, ja nyt on putket ja ritilät kestäny kiinni.
Joo kyllähän nuo tehoa vaatii. Mutta onhan tuo herkkyys aika paljon huonompi, kuin monella muulla.

Olen kyllä siinä käsityksessä että kaikki pikkuämyrit toistavat samaa, eli kokoaluetta. Bosen jakarilla/controlleri-boxilla ekvalisoidaan/boostataan signaali kaapille edullisemmaksi ja jaetaan myös eteenpäin erilliselle sub-osastolle jos niitä käyttää.(uudemmissa controllereissa on vielä joitain lisäominaisuuksia, mutta toimivat tietenkin vaan bosen omien subbareiden kanssa).

Idea-kaapeissa kai on se että kun on tarpeeksi monta pientä samanlaista kaiutinta niin saadaan suht koht suuri yhteenlaskettu kartiopinta-ala ja lisäksi äänen disperisio/leviäminen on laajempi kuin esim. torvikaiuttimessa.

PS. Onko kukaan nähnyt Bosen uuttuutta PAS-systeemiä, jota nyt jenkkilässä testataan keikoilla? Olisi jo vanhemmalle keikkailijalle aika oiva systeemi ja roudausystävällinen, jos toimii kuten bosen sivuilla + keskusteluissakin kehutaan..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)