Aihe: Boss NS-2 noise suppressor aiheuttaa vinkunaa?
1
h.e.k.a
03.09.2009 17:55:29 (muokattu 03.09.2009 18:41:35)
Tervehdys,

eilen kun laitoin kotona setin soittokuntoon, ilmeni kummallinen ongelma:

Säröllä soitettaessa kuuluu korkea vinkuna, ja kun volaa tiputtaa hitaasti kitarasta, laskee aluksi vinkunan taajuus, kunnes se katoaa kokonaan. Kun nostan volan takaisin täysille, ei vinkuminen heti ala, mutta kun soitan yhdenkin nuotin, jää vinkuna päälle. Puhtaalla ei vastaavaa ilmiötä synny. Olen vaihtanut piuhoja, virtajohtoa ja kitaraa, mutta ongelma pysyy. Kun otin NS-2:n pois ketjusta, katosi ongelma.

Kokoonpano seuraavanlainen:

kitara -> TU2 - RMC wah - OCD -> NS-2 input
NS-2 send -> Crunch box - G2 (w/erillinen TBP-on/off) -> amp in (Mesa studio .22+)
amp FX loop send -> NS-2 return
NS-2 output -> Micro amp klooni - DD-20 -> amp FX loop return

Ts. Crunch box, G2 ja Mesan esivahvistinosio ovat NS-2:n luupissa, muut "normiketjussa".

Muutama kysymys aiheesta:

1. Onko kenellekkään ilmennyt vastaavaa ongelmaa?
2. Mihin kannattaisi viedä huoltoon (vai pitäisikö ostaa suosiolla uusi, hinta alle 100e)?
3. Voisiko joku Lippajärven suunnassa (Viherlaakso, Kauniainen, Leppävaara, Kilo, Järvenperä) asuva lainata omaa pedaaliaan pariksi tunniksi, jotta voisin kokeilla toista kappaletta ketjussa?

Kiitokset kaikille vastanneille jo etukäteen.

-Heka-

E: tekstiä jäi puuttumaan, ilmeisesti "pienempi kuin" merkkiä ei kannata käyttää...

Ps. Ostettu käytettynä, eli takuuta/kuluttajansuojan mukaista käyttöikää ei jäljellä, toiminut siis vielä viime keikalla....

Edit2: päivitystä, eli kokeilin vielä yksinkertaisella kytkennällä (ilman NS-2:n luuppia) sekä ketjun alussa (kitaran jälkeen) että lopussa (luupin viimeisenä pedaalina), eikä vinkunaa tällöin synny, mutta eipä tuo niin hyvin ota (särökanavan) kohinoitakaan pois.
"I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osbourne
h.e.k.a
03.09.2009 19:54:37 (muokattu 03.09.2009 21:05:06)
H.Corruption: Kokeile vaihtaa NS-2:n paikkaa. Periaatteessa se pitäisi olla ensimmäisenä, jotta gate seuraisi kitaran signaalia mahdollisimman tarkasti. Toiseksi sun ketjussa signaali kulkee aikamoisen vahvistusketjun läpi ja vahvistimen efektisendin taso voi olla sen verran suuri, että signaali vuotaa gaten inputtiin pitäen sen samanvaihesena auki.

Tuo purkki kun ei ole mikään ihmeidentekijä. Itsellä ollu ihan samoja kokemuksia fx-loopin kanssa.

NS-2 on toiminut aiemmin moitteetta kyseisellä paikalla, eli siinä mielessä ongelma viittaisi vikaan pedaalissa. Olen toki kokeillut eri paikkojakin, mutta parhaan lopputuloksen olen saanut juuri edellämainitulla setupilla, jolloin eniten kohinaa aiheuttava lähde (joko Crunch box tai Mesan etunen säröllä) on NS-2:n lenkissä (näinhän tuo lienee suunniteltukin).

E:

Jälleen päivitystä, eli kokeilin seuraavaa:

I: NS-2 ainoa pedaali ketjussa niin, että Mesan etuaste NS-2:n luupissa
gtr -> NS-2 in : NS-2 send -> amp in : amp send -> NS-2 return : NS-2 out - amp return

=> Tuloksena edelleen vinkunaefekti

II: gtr -> amp in

=> ei vinkunaa, vaikka volaa pistäisi enemmänkin

III: gtr -> NS-2 in : NS-2 send -> Crunch Box -> NS-2 return : NS-2 out - amp in

=> ei vinkunaa, vaikka pistäisi Crunch Boxista gainit ja volat täysille.

Lähinnä tässä tarkoituksena testata josko tuon NS-2:n luupissa olisi jotain häikkää. En nyt enää tajua yhtään. Huomenna pitää testata vielä Mesan putket, josko niissä on jotain, en kyllä ymmärrä miten ongelma ilmenisi vain tuon NS-2:n kanssa....
"I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osbourne
H.Corruption
03.09.2009 21:27:03
h.e.k.a: NS-2 on toiminut aiemmin moitteetta kyseisellä paikalla, eli siinä mielessä ongelma viittaisi vikaan pedaalissa. Olen toki kokeillut eri paikkojakin, mutta parhaan lopputuloksen olen saanut juuri edellämainitulla setupilla, jolloin eniten kohinaa aiheuttava lähde (joko Crunch box tai Mesan etunen säröllä) on NS-2:n lenkissä (näinhän tuo lienee suunniteltukin).

E:

Jälleen päivitystä, eli kokeilin seuraavaa:

I: NS-2 ainoa pedaali ketjussa niin, että Mesan etuaste NS-2:n luupissa
gtr -> NS-2 in : NS-2 send -> amp in : amp send -> NS-2 return : NS-2 out - amp return

=> Tuloksena edelleen vinkunaefekti

II: gtr -> amp in

=> ei vinkunaa, vaikka volaa pistäisi enemmänkin

III: gtr -> NS-2 in : NS-2 send -> Crunch Box -> NS-2 return : NS-2 out - amp in

=> ei vinkunaa, vaikka pistäisi Crunch Boxista gainit ja volat täysille.

Lähinnä tässä tarkoituksena testata josko tuon NS-2:n luupissa olisi jotain häikkää. En nyt enää tajua yhtään. Huomenna pitää testata vielä Mesan putket, josko niissä on jotain, en kyllä ymmärrä miten ongelma ilmenisi vain tuon NS-2:n kanssa....

Mä luulen et vinkuna Mesan kanssa johtuu siitä, että loopin send-signaali on samassa vaiheessa kuin NS-2:n input ja kytkeytyy sitä kautta. Entä kun polkaset NS-2:n pois päältä? Tuleeko vinkunaa?
wilo
03.09.2009 21:37:04
Moro!

Mä sanoisin, että pienennä NS-2:sta edeltävän pedaalin ulostulotasoa tai sitten loopin paluun ulostulon tasoa. Mulla oli joskus NS-2 ja se vinkui myöskin, em. toimenpiteen auttoivat.

04.09.2009 15:56:38 (muokattu 04.09.2009 15:58:30)
No niin, kaikki etuasteputket testattu yksitellen, ei vaikutusta. Sitten kokeilin vaihtaa kitarasta NS-2:n inputtiin menevän johdon Elixirin kaapelista halpisnaruun, niin sitten ei enää vinkuna alkanutkaan. Tällöinkin sen alkaminen on siinä rajoilla, eli ilmeisesti tuo halpisjohto leikkaa yläpäätä juuri sen verran, että signaali ei ole aivan tarpeeksi voimakas vinkunan "ylläpitämiseksi". Ja vielä väittävät ettei piuhoissa ole eroja...

Eli ongelma käytännössä pysyy, jossain on edelleen vikaa. Käyn hakemassa illalla toisen NS-2:n, ja kokeilen sitä samassa kohtaa ketjua. Katsotaan mitä käy, hermot alkaa mennä...

E: ja vinkuna tulee kyseisellä kytkennä riippumatta siitä onko NS-2 päällä, unohdin tämän mainita.
wilo
04.09.2009 17:15:05
Kokeile ny kumminkin sitä NS-2:n efektiluupin viimeisen asteen volan pudottamista. Sun tapauksessahan se on Mesan kanavan volume-säädin.
h.e.k.a
04.09.2009 17:26:43
wilo: Kokeile ny kumminkin sitä NS-2:n efektiluupin viimeisen asteen volan pudottamista. Sun tapauksessahan se on Mesan kanavan volume-säädin.

Kokeilin jo niin pienellä (n. 1,5), ettei tuokaan oikein voi olla syy. Setuppi kuitenkin toiminut, kun kyseinen namiskuukkeli osoittaa 3-4. Ja tosiaan homma on aiemmin toiminut, heti pedaalin saatuani tuli vedettyä parit treenit ja muutamat keikat viikon sisään ilman ongelmia.
wilo
04.09.2009 18:24:32
Voisko olla kyse virran puutteesta? Pedaaleihin tulee omituisia ominaisuuksia, kun jännite on liian alhainen - ja joskus myös liian korkea jännite tekee temppuja. Käytätkö NS-2:sta muuntajalla vai patterilla?
h.e.k.a
04.09.2009 20:47:09 (muokattu 04.09.2009 21:41:52)
Muuntajalla olen käyttänyt, pitääkin kokeilla toista muuntajaa (ja patteria, niitä nyt tietenkään ole tarjolla). Kokeilin jo toista NS-2:sta, sama ongelma.

E: eipä auttanut, nyt luovutan. Huomenna testaan treeniksellä uudestaan koko settiä, ehkä tuolla mun panic room/ministudiossa on vain sellaiset sähköt jotka aiheuttavat ongelmaa...
h.e.k.a
06.09.2009 15:33:56
No niin, ongelma ratkesi, eli kaikki oli näköjään kiinni signaalin bufferoinnista, tarkalleen ottaen TU-2:n lisäämisestä signaaliketjun alkuun (heti kitaran jälkeen). En vain tajunnut kokeilla tuota missään vaiheessa, ilmeisestikin aiemmin tuo on ollut aina kiinni (se kun kuuluu treeni/keikkakalustoon). Aloin tuota signaalin bufferointia miettimään autolla ajaessa, ja nyt testin jälkeen homma näköjään toimii noin. Eli malliesimerkki bufferipedaalin hyödyllisyydestä, true bypass-hype sai taas kerran pahan kolauksen...

Kiitoksia kaikille vinkeistä, tämä asia on onneksi nyt loppuunkäsitelty.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)