Aihe: Plektroista..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
vmak
30.08.2009 10:29:52
Tässä vuosien varrella on käynyt kädessä kovinkin monia erillaisia plektroja, mutta edelleen tuntuu etten ole löytänyt sitä oikeaa. Tämähän alkaa kuulostaa treffipalastan ilmoitukselta, no joo asiaan.

Eli siis nykyisin soittelen Jazz III Xl plektroilla, koska tykkään plektran terävyydestä, muodosta ja jäykkyydestä. Pelktra pysyy myös kohtalaisesti kädessä vaikka käsi vähän alkaisikin hiota. Ongelma on kuitenkin juuri tuo plektran antama aavistuksen mutaisempi soundi kuin monella muulla plektralla, johtuuko sitten paksuudesta?

Eli täytyisi löytää saman kokoinen, suunnilleen saman muotoinen ja yhtä jämäkkä plektra joka pysyy kohtalaisen hyvin kädessä ja soundaa kirkkaammalle. Auttakaa ihmiset miestä hädässä ja kertokaa mistä sellaisen plektran löydän?

Niin ja koko keskustelua en nyt kiireessä kerennyt lukemaan läpi.
quit the ratrace
McNulty
30.08.2009 14:37:24
Dunlopilta kannattaa kokeilla Ultex Sharpia. Siellä olis myös Ultex Jazz, mutta se on normi Jazz III kokoinen, ei XL. Ultexissa on kirkkaampi lätkytys kuin Jazz III XL.
i'm six foot down in my grave so cold
buried alive near the underworld
but i'm gonna scratch my way back out into your world
muna247
30.08.2009 16:23:49 (muokattu 30.08.2009 16:24:52)

Itse olen soittanut muutaman vuoden jazzkolmosilla (punaisilla ja mustilla) ja kokeilin tuota ultex-versiota männäviikolla ja pakko on kehoittaa kaikkia jazzkolmosiin tykästyneitä kokeilemaan, kuulin/tunsin jotain outoa kohennusta terävyydessä/soittotatsissa. Positiivinen yllätys siis kaiken kaikkiaan!
http://www.mikseri.net/trakooma
McNulty
30.08.2009 16:35:20
muna247: Itse olen soittanut muutaman vuoden jazzkolmosilla (punaisilla ja mustilla) ja kokeilin tuota ultex-versiota männäviikolla ja pakko on kehoittaa kaikkia jazzkolmosiin tykästyneitä kokeilemaan, kuulin/tunsin jotain outoa kohennusta terävyydessä/soittotatsissa. Positiivinen yllätys siis kaiken kaikkiaan!

Jep. Tuo Ultexiksi nimetty muoviseos on kovaa ja jämäkkää matskua. Siitä johtuen pikatessa soundi on terävämpi mitä esim. Nylon tai Tortex/Gator-plektroilla soittaessa.

Itse käytin tuossa tovi takaperin Claytonin Ultem Gold, ns. välivaiheessa kun siirryin Gator/Tortex/Gilbert-plekuista Dava Grip Tipeihin. Jos joku haluaa siis Tortex-kokoisen hyvin kourassa pysyvän Ultex/Ultem-plektran, niin Saitenkatalogin sivuilta sai tuota Claytonia tilailtua. Se Clayton-logo on painatettu plektraan siten, että se muovostaa todella ohuen "kumimaisen" pinnan siihen plekun keskelle. Pysyy hyvin näpeissä eikä ainakaan itselläni lähtenyt kirveelläkään pois :)
taskumatti
30.08.2009 16:38:55
muna247: Itse olen soittanut muutaman vuoden jazzkolmosilla (punaisilla ja mustilla) ja kokeilin tuota ultex-versiota männäviikolla ja pakko on kehoittaa kaikkia jazzkolmosiin tykästyneitä kokeilemaan, kuulin/tunsin jotain outoa kohennusta terävyydessä/soittotatsissa. Positiivinen yllätys siis kaiken kaikkiaan!

Mua ultexit eivät positiivisesti yllättäneet. Oon itsekkin jo jonkin aikaa soittanut jazz 3 plektroilla ja kun niin liukkaita ovat, olen mattoveitsellä viiltoja vetäny ja porannut niihin reikiä. Ajattelin laiskuuttani ostaa pussillisen noita ultexeja kun on sanottu että pysyy paremmin kädessä. Niinhän ne pysyivät, mutta se koko materiaali mistä ne on tehny, jotenkin tuntuu paljon tahmeammalta myös kieliä vasten kun normaali jazz 3 joka on kovaa muovia ja liukas. Ihmeellisesti se plektra ikään kuin laahaa ja tökkii kielissä varsinkin kun nopeammin yrittää soittaa. jatkan siis poraamista.
"Vanhemmaksi tuleminen on väistämätöntä - aikuiseksi kasvaminen taasen vaihtoehtoista." -Pulju
aalataur
30.08.2009 16:59:28

Täytyy testata Ultexia ja punaisia Jazzeja. Mielestäni kuitenkin se tapuisuus on negatiivinen ominaisus, plektran tulisi olla jäykkä. En ymmärrä miten Jazz III voi pysyä huonosti kädessä jonkun mielestä, siinähän on nuo kohokuvioidut tekstit molemmin puolin joiden ansiosta pysyy omassa kädessäni kuin liimattu. Gator grip esim. pysyy nimestään huolimatta huonommin. Jostain kun saisi vastaavan kuin musta J3 XL mutta kestävämmästä materiaalista joka kuluu hitaammin. Soitan niin että plektra on kulmassa kieliin nähden joka johtaa siihen ettei pleku kulu niinkään kärjestä, vaan reunoista, niistäkin viistosti. Kuluminen on myös melko nopeaa.
overdoze
30.08.2009 22:08:54 (muokattu 30.08.2009 22:09:11)

Itselläni on ollut jo vuosikaudet käytössä oma "signature"-plektra. Toisin sanoen dunlopin 1,5 mm gatorgrip-plärä, josta hion kärjen teräväksi tyyliin Jazz III. Kärki ei kuitenkaan vastaa yksi yhteen tuota Jazz kolmosta. Tässä on se hyvä puoli, että tuon kärjen voi hioa juuri sellaiseksi kuin itse haluaa ja plektran kuluessa kärkeä voi hioa vielä useamman kerran ennen kuin siitä tulee käyttökelvoton.
Mielestäni parhaat plekut saa juuri fiksaamalla itse. Hakee aluksi ikään kuin hyvän "pohjamallin", josta voi ruveta sitten muokkaamaan itselleen parasta. Tietysti jos löytyy jo valmiiksi hyvä, niin aina parempi. Unelmaplekun tekeminen ei kuitenkaan ole monimutkainen juttu, jos tietää mitä haluaa.
MortalMan
02.09.2009 13:56:18
Onko kennelläkään minkäänlaista tietoa mistä päin Suomea saisin Dunlopin Ultex Sharp .90mm plekuja, koska olen etsinyt niitä täältä (Jyväskylästä), mutta täällä niitä ei ole..
Aki
02.09.2009 17:47:43

Itseäni lainatakseni:
Aki
25.08.2009 22:33:34
Ultex Sharpeja tulee Levytukkuun aikaisintaan kolmen viikon päästä, voi olla ettei vielä silloinkaan. Dunlop on kuulema aika tahmea toimittamaan uusia malleja, ainakaan Suomeen.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
MortalMan
03.09.2009 13:53:50
Kiitoksia vastauksista. :)
Vladi
04.09.2009 13:49:52
Nappasinpa pussillisen ultex jazz III:ia eilen samalla kun hain jousen kitaraan. Kirkkaammaltahan nämä kuulostaa, mutta tuntuma kädessä on jotenkin mielenkiintoinen. Pitää katsoa miten pitemmällä aikavälillä käy, mutta soundillisesti muutos oli miellyttävä.

Ai niin, toinen asia mikä näissä kiinnitti huomion, on näiden väri. Tampereen musiikin myyjää lainatakseni, mummonkalsariväri on aika ruma. Ulkonäkö tuo myös mieleen pastillin.
Kyllä se siitä.
Bluesmies
04.09.2009 13:58:16
http://www.elderly.com/images/tiny/accessories/PK/PK417.jpg

Dunlop USA 2,0 mm. Tota mulkeroa mä käytän.
taskumatti
04.09.2009 18:09:33
Bluesmies: http://www.elderly.com/images/tiny/accessories/PK/PK417.jpg

Dunlop USA 2,0 mm. Tota mulkeroa mä käytän.

Onpas melko jölli.
"Vanhemmaksi tuleminen on väistämätöntä - aikuiseksi kasvaminen taasen vaihtoehtoista." -Pulju
McNulty
04.09.2009 19:28:19
taskumatti: Onpas melko jölli.

On... ja melko pyöreät "bevelit" joka varmasti soljuu kivasti kielten välissä. Mutta pakkohan se nyt on olla 2 millin plektra vähintään kun soittaa 13-tuumaisilla kielillä bluussia... bluusmiähii nääs :)
rintapek
05.09.2009 00:16:16

Kahden euron kolikko. Pleku ei tost jöllimmäksi muutu.
One kind of music only - the good kind
laakeri
05.09.2009 10:09:56
rintapek: Kahden euron kolikko. Pleku ei tost jöllimmäksi muutu.

En yleensä käytä sanamuotoa "jölli" kuvaillessani plektroja, mutta kyllä Dunlopin 3mm Stubby taitaa tehdä sillä saralla jölliysennätyksen.
Aki
05.09.2009 10:32:03

rintapek: Pleku ei tost jöllimmäksi muutu.

Jazztone 204:kin on jöllimpi.
http://img3.musiciansfriend.com/dba … e/pics/products/tn/0/6/5/487065.jpg

Mutta kaikista jöllein on Dunlop Primetone 5mm XL. Se on jölli.
http://teuvvo.wippiespace.com/p/jollipleku.JPG
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Bluesmies
08.09.2009 08:14:02

Joo kyllä toi Dunloppi 2.0 mm on jölli, mutta diggaan siitä kyllä ja sopii hyvin. Ainakin tällä hetkellä. :)
Väsykäsi
08.09.2009 09:33:23
Huomenia

Olen käyttänyt Jazz 3 XL plekuja, mutta nyt tekis mieli kokeilla jotain muuta. Tykkään noissa kolmosissa: muodosta ja "nopeudesta". Toisaalta en tykkää niiden saundista ja tatsista, jos vertaa esim perus Tortex:iin. Kattelin noita Davan Grip tippejä ja Dunlopin Ultex sharpeja, noita ei vaan taida suomesta saada. Mitä eroa noilla Davojen väreillä oikein on?
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)