Aihe: Suositelkaa midiohjainta
1
smiguli
31.08.2009 16:26:45
Eli hakusessa olisi midiohjain hintaluokkana x, sillä haluan juurikin selvittää mitä sellainen kustantaisi. Omistan tällä hetkellä M-Audion KeyRigin 49:llä koskettimella, mutta koen sen tuntuman aivan liian löysäksi ja muoviseksi. Lisäksi koskettimia saisi olla oktaavin verran lisää. Löytyykö midiohjaimia vasarakoneistolla?

Malleja saa ehdottaa reilusti ja kokemuksia ja tietoa jakaa.

Kiitos.
Quru
31.08.2009 17:18:22
Vasarakoneistoita löytyy aika laidasta laitaan, niin laadulta kuin hinnaltaan. Suurin osa noista taitaa olla 76- tai 81-koskettimisia joissa on vasarat. CME:tä ja Doepferia kannattaisi varmaan katsastella, niitä on tuntumaltaan muistaakseni kehuttu.
Antti1: Ehkä olen väärin ymmärretty nero, kuten Steven Seagal.
Snowblind
31.08.2009 19:20:37

Quru: Vasarakoneistoita löytyy aika laidasta laitaan, niin laadulta kuin hinnaltaan. Suurin osa noista taitaa olla 76- tai 81-koskettimisia joissa on vasarat. CME:tä ja Doepferia kannattaisi varmaan katsastella, niitä on tuntumaltaan muistaakseni kehuttu.

CME kannattaa varmaan unohtaa suoraan, ja jos Doepferiin ei rahat riitä niin Fataria vaan, niissä on ainakin tuntuma kunnossa eikä hintakaan ole hirveä.
There are two means of refuge from the miseries of life: music and cats.
albert18
31.08.2009 21:48:06 (muokattu 31.08.2009 21:58:05)

CME kannattaa varmaan unohtaa suoraan

Ai jaa, saakohan perusteluja.

Mulla on CME:n UF 80 (ei siis UF 8, joka on vanhempi ja jossa on puutteita), joka on hyvä tuntumaltaan. Pienemmissä ei ole pianon kosketinpainoja, mutta tässä on. Flyygelin, joten se on himpun painavampi kuin perus pystypiano.

Koskettimisto on täyskokoinen sekä koskettimien koolta että niiden määrältä (88kpl). Mun laitetta on kaksi pianonsoittajaa käyny kokeilemassa. Toinen sanoi ettei vaihtais puupianoon, toinen taas hämmästeli hyvää tuntumaa. Sanoi, että parempi soittaa kuin hänen kotipianonsa. Ihastui myös mun General Musicus:n pianomodulin Steinway:n ääniin. Faziolia ei arvostanut. No sain ihan kunnon konsertin.

Mä tykkään myös itse tästä ja tatsista. On parempi/enemmän mun makuun kuin monessa puupianossa, mitä olen liikkeissä testaillut.

Ohjelman firmwaren jouduin vaihtamaan ensitöikseni (version 1.7:n versioon 2.0). Muuta huomautettavaa ei ole.

Albert
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
sakrra
01.09.2009 13:08:02
Itse hommasin tässä kuukausi takaperin Novationin X-Stationin Thomannilta ja ei voi muuta sanoa kuin, että hyvä peli on. Näppäimistö on mun mielestä ainakin ihan loistava ja laadukkaan tuntuinen ja sokerina pohjalla on se, että saa kohtuullisen VA-syntikan kaupanpäälle. Ja nappuloita ja säätimiä on vaik muille jakaa.
MidiTemplaattien teko on käsityötä, eikä niin helppoa ja hienoa kuin uusilla midikoskettimilla (kuten Novationin remote ja sl -sarjat), joissa on automagiikkaa...
Thomannilta ainakin loppui jo 49 koskettimiset versiot ja pitikin sit hommata itsellekin 61 koskettiminen, mutta sekin on oikeestaan plussaa, tilaa tosin ei kauheesti ylimääräistä olis ollu, kun on täys 88-sähköpiano kotona myös.
lukethesis
01.09.2009 16:38:16 (muokattu 01.09.2009 16:42:46)
^

No mitä järkee suositella jotain synakoskettimistoa, kun kerran haettiin pitkää mallia vasarakoskettimistolla?

...

Yks vaihtoehto vois olla käytetty keikkapiano/digipiano esim täältä Torilta, mikä saattaa hyvinkin osua hinnan puolesta jos verrataan kalleimpiin MIDI-kontrollereihin. Toki kontrolliominaisuudet (liukuja, potikoita ja DAW-liitoksia) on sitten aika heikot, koska ne ei ole siihen tarkoitettu, mutta MIDI löytyy eli äänilähdettä pystyy ohjaamaan ja MIDIä tietokoneelle nauhoittamaan.

Mulla on itellä Studiologicin (Fatarin) VMK-188+, missä on kyllä ihan hyvä, mutta aavistuksen tahmea pianotouch. Se on myös mun mielestä uutena liian kallis. Aika kevyt. Huonoa on softatuki...mitään patcheja tai presettejä tai environmentteja eri softille ei ole saatavilla, ja laitteen logiikka on vähintäänkin alkeellinen.

M-Audion rimpuloista mulla (ja ehkä muillakin) ei ole kun pahaa sanottavaa.

Vilkaises myös huviksesi Yamahan KX8-sarjalaista - ymmärtääkseni siinä on Motif 8:n koskettimisto (en ole tosin varma: jos siinä on MO-sarjan, niin siinä oli kyllä huono...). Ja mukana tulee "X Factor"-DVD tjsp missä on softapluggaria, samplekirjastoa jne. Ja jos sulla on Cubase, toi soitinhan toimii sen kanssa kuin unelma, Yamahan omistama kun on.
sakrra
01.09.2009 18:18:26
lukethesis: ^

No mitä järkee suositella jotain synakoskettimistoa, kun kerran haettiin pitkää mallia vasarakoskettimistolla?

...

Ai, mun silmään aloittaja vain kysyi, että löytyykö vasarakoneistolla. Silmään pisti myös se, että viisioktaavista ajatteli eli tuskin sellaista vasarakoneistolla löytyy. Joten siksi ehdotin omistamaani x-stationia.
Antti1
10.09.2009 20:42:56
Ryöstänpä ketjua.

Suositelkaapa jotain midikiipparia mulle myös. Kriteereinä olis halpa hinta, pieni koko (49, kun ilmeisesti kolmeoktaavisia ei ole olemassakaan? 25 on ehkä vähän liian pieni), halpa hinta, pieni koko, kohtuullinen soittotuntuma ja halpa hinta. Jos ei soittotuntumassa ole oikein eroja noiden halpiksien välillä, niin ainakin sitten jotenkin järkevästi soittovoimakkuuteen reagoiva laite. Kaiken kukkuraksi vehkeen pitäisi toimittaa usb:n kautta mididataa.

Aiemmin mulla oli Prokeys 88SX ja sen tuntuma oli ok, sillä tulee toimeen. Se vaan meni ajat sitten ja on ihan julmetusti liian iso.

Tarve on siis todella satunnaiseen satunnaispimputteluun softasyntikoiden kanssa ja sitäkin satunnaisempaan kotistudioiluun. Varsinaisesti mitään säätöjä, padeja yms. en tarvii, joten mahdollisimman iisin kokoinen paketti on parempi vaihtoehto herkkujen sijaan.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Roki
10.09.2009 21:08:34
Pieni koko, halpa hinta, melko onneton soittotuntuma, ja vakiota pienemmät koskettimet - ja päivän valinta keyboardiksi on creative prodikeys pc-midi, sillä edellytyksellä että äänityökalustasi ei löydy XP:tä uudempaa järjestelmää. Velocityt tuossa toimii hintaansa nähden hienosti, kunhan soittotuntumaan tottuu. Päivän saatavuudesta en tiedä, mutta itse maksoin moisesta viitisenkymppiä. Kaupan päälle todella kiva näppis. =)

Kaivan omani kaapista heti kun saan investoitua USBia tukevaan KVM-vaihtajaan.
Been there - done that - don't ask.
Antti1
10.09.2009 21:32:00 (muokattu 10.09.2009 21:32:15)
Siis tuo jäätävä vehje jossa on näppis samassa? Kiitos, ei kiitos. Ihan noin köyhällä budjetilla en oo kuitenkaan liikkeellä ja just ostin näppiksenkin. ;)

Saa alkaa korkeintaan kakkosella vempaimen hinta ja pari lukua sen perässä.
mack the knife
10.09.2009 22:01:13
Antti1: Siis tuo jäätävä vehje jossa on näppis samassa? Kiitos, ei kiitos. Ihan noin köyhällä budjetilla en oo kuitenkaan liikkeellä ja just ostin näppiksenkin. ;)

Saa alkaa korkeintaan kakkosella vempaimen hinta ja pari lukua sen perässä.

Osaatko sä soittaa näppiksellä? Perhana, mä en osaa kuin koskettimistolla, pitäisköhän opetella joskus.
COVS n:o 1.
jurpontor
10.09.2009 22:22:24
mack the knife: Osaatko sä soittaa näppiksellä? Perhana, mä en osaa kuin koskettimistolla, pitäisköhän opetella joskus.

Kyllä säkin tolla näppiksellä osaat soittaa. Kato vaikka, siinä on myös koskettimet!

http://www.synthtopia.com/news/05_11/images/creative_prodikey.jpg
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
mack the knife
10.09.2009 22:30:24
jurpontor: Kyllä säkin tolla näppiksellä osaat soittaa. Kato vaikka, siinä on myös koskettimet!

http://www.synthtopia.com/news/05_11/images/creative_prodikey.jpg

No hohhohhoo! Noin se napsahtaa omaan nilkkaan.
COVS n:o 1.
Roki
11.09.2009 14:09:32
Antti1: Saa alkaa korkeintaan kakkosella vempaimen hinta ja pari lukua sen perässä.

Tuon hintaluokan edustajista käteen sopivimman löydät kun marssit paikalliseen palvelevaan musiikkiliikkeeseen ja koeponnistat tarjolla olevan valikoiman.
Been there - done that - don't ask.
Antti1
11.09.2009 14:44:11
Roki: Tuon hintaluokan edustajista käteen sopivimman löydät kun marssit paikalliseen palvelevaan musiikkiliikkeeseen ja koeponnistat tarjolla olevan valikoiman.

Eipä ole olemassa moista puotia, kuin paikallinen musaliike. Siltikin kaipailisin suosituksia, että mitä kannattaa välttää ja mitä mahdollisesti katsastaa. Niitä kiippareita, kun ei välttämättä ihan älyttömästi kaupassakaan ole erilaisia tohon hintaluokkaan. Testikierros kuihtuu kovin köyhäksi, tiedätkös?
onni
11.09.2009 15:13:25
Onko Miditechistä tietoa?
Tuodaanko suomeen ja millainen soittotuntuma?
Ota lisää!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)