Aihe: Pretty Woman/Kaunis Nainen
1 2 3
poppamies
29.02.2004 00:12:27

Niin arvoisat (ammatti) basistit, ja miks ei muutkin. Tarvitsisin teidä apuanne aivan vähän. Olen transkiptoinut tuon Roy Orbisonin alkuperäisen version bassolinjan ja jos joku viitsii soittaa sen läpi ja ehdottaa korjauksia niin olisin kiitollinen. Kaikki versiot mitä löysin netistä(ei yhtään nuotti versiota) olivat kaikki aivan päin.. Kotisivultani löytyy nuotit/tab. Eihän se ole vaikea kappale mutta haluaisin kuitenkin soittaa se "oikein". Sitten kun saadaan siihen leima niin laitan sen myös maailmalle.
"G-strings are for strippers"
WanhaWetäjä
29.02.2004 19:32:30

Niin arvoisat (ammatti) basistit, ja miks ei muutkin. Tarvitsisin teidä apuanne aivan vähän. Olen transkiptoinut tuon Roy Orbisonin alkuperäisen version bassolinjan ja jos joku viitsii soittaa sen läpi ja ehdottaa korjauksia niin olisin kiitollinen. Kaikki versiot mitä löysin netistä(ei yhtään nuotti versiota) olivat kaikki aivan päin.. Kotisivultani löytyy nuotit/tab. Eihän se ole vaikea kappale mutta haluaisin kuitenkin soittaa se "oikein". Sitten kun saadaan siihen leima niin laitan sen myös maailmalle.

Mä en oikeen ehkä ymmärtänyt.....olet tehnyt biisistä nuotit/tabit mutta haluaisit soittaa sen oikeen???Ei kai siihen voi tehdä korjauksia muuta kuin kuuntelemalla se alkuperäinen,kyllä mä biisin tunnen ja olen soittanutkin,mutta en mä muista että siinä bassolinjassa olis jotain joka ei selviäis parilla kuuntelukerralla?
isojussi
29.02.2004 22:13:24
Ja taas rauhotutaan... neljä korvaa kuulee paremmin, kuin kaksi jne...

Kaikilla ei oo hyperabsoluuttisia mikrointervellikorvia...;o)

Me monesti tehdään meidän cover-bändille blokkausta kahteen - kolmeen mieheen:

Ensi yks blokkaa biisin, sitten joku toinen käy sen läpi.

Toimii! Tulee helpommin esille moni pikkuhienous, joka voi yhdeltä jäädä huomaamatta.

Myöskin on kylmä totuus, että toiset blokkaavat soinnut, toiset rymit paremmin jne...

T: Mies, jolla on puiset tärykalvot
Osta mut - ma olen kaupan!
R.W. Piuha
29.02.2004 22:58:47
Ja taas rauhotutaan... neljä korvaa kuulee paremmin, kuin kaksi jne...

Kaikilla ei oo hyperabsoluuttisia mikrointervellikorvia...;o)

Me monesti tehdään meidän cover-bändille blokkausta kahteen - kolmeen mieheen:

Mitä useampi kokki jne jne....nythän on kyseessä ainoastaan kappaleen Pretty Woman bassolinja,sen plokkaamiseen ei tarvita mitään superkorvia!?

Oman lauluohjelmistoni plokkaan itse,kokemus on opettanut että "kell´ korvat on,hän niitä käyttäköön"..
tuleepahan kerrasta oikeen,eikä tarvi korjaille toisten mahdollisia mokia :))
poppamies
01.03.2004 08:15:05 (muokattu 01.03.2004 08:37:07)

....nythän on kyseessä ainoastaan kappaleen Pretty Woman bassolinja,sen plokkaamiseen ei tarvita mitään superkorvia!?

No siitä ainoastaan on kysymys. Ja nimenomaan tuo Roy Orbison'in alkuperäinen versio. Kyllä minä tiedän että tuon voi soittaa miten vaan sellaisena huttu/tanssi/huuhaa versiona joka saattaa toimia seurahuoneella mutta koska mulla on tapana laittaa nuotit maailmalle niin ne pitäisi olla just precis niinkuin se on soitettu sillä levyllä, kaikkine hienouksineen niinkuin IsoJussi sanoi.

P.S. Onkohan yleensä niin että muusikot luulee itsestään liikaa.Kuvittelevat että pystyvät tuosta vain soittamaan jonkun kappaleen täsmälleen niinkuin levyllä.
Olen itse kerta kerran jälkeen törmännyt tuohon asenteeseen mutta sitten aina kun tekee jonkun transkription esim. jollekin basistille ja pyytää "oikosoittamaan" sen niin harvoin tuleen mitään korjaus ehdotuksia. Positiivinen yllätys oli kun kerran tein tuon Sounds'ien Emman bassolinjan niin eräs rautalanka friikki täällä oli kaverinsa kanssa käyneet sen läpi ja löytyi kun löytyikin muutama pikkuasiaa mitä sain sitten korjattua.
Sellainen lämmittää päinvastoin kun että todetaan että "mitä vaikeeta tuossa nyt sitten on"
WanhaWetäjä
01.03.2004 09:54:25

No siitä ainoastaan on kysymys. Ja nimenomaan tuo Roy Orbison'in alkuperäinen versio. Kyllä minä tiedän että tuon voi soittaa miten vaan sellaisena huttu/tanssi/huuhaa versiona joka saattaa toimia seurahuoneella mutta koska mulla on tapana laittaa nuotit maailmalle niin ne pitäisi olla just precis niinkuin se on soitettu sillä levyllä, kaikkine hienouksineen niinkuin IsoJussi sanoi.

P.S. Onkohan yleensä niin että muusikot luulee itsestään liikaa.Kuvittelevat että pystyvät tuosta vain soittamaan jonkun kappaleen täsmälleen niinkuin levyllä.
Olen itse kerta kerran jälkeen törmännyt tuohon asenteeseen mutta sitten aina kun tekee jonkun transkription esim. jollekin basistille ja pyytää "oikosoittamaan" sen niin harvoin tuleen mitään korjaus ehdotuksia. Positiivinen yllätys oli kun kerran tein tuon Sounds'ien Emman bassolinjan niin eräs rautalanka friikki täällä oli kaverinsa kanssa käyneet sen läpi ja löytyi kun löytyikin muutama pikkuasiaa mitä sain sitten korjattua.
Sellainen lämmittää päinvastoin kun että todetaan että "mitä vaikeeta tuossa nyt sitten on"

Jälleen kerran...toisille on suotu paremmat edellytykset kuulla/omaksua asioita kuin toisille,that`s it!!

Kyseiset Emma ja Pretty Woman eivät saa minua haltioitumaan ja ihmettelemään niiden bassolinjojen hienouksia,tosin en ole basisti,vaan kitaristi,bassoa olen soittanut ja erilaisiin biiseihin bassolinjoja kopsaillut reilun 25 vuoden aikana senverran ammattini puolesta että en ihan ymmärrä näitä "hienouksia"joita oikeen joukolla pitää kokoontua pohtimaan;-)

Friikit ovat oma lukunsa,mä olen "vain" tanssimuusikko enkä kuvittele mitään itsestäni,humppakiertokoulua vuosikausia käyneenä,hyvin erilaisten soittajien kanssa soittaneena olen vain huomannut sen tosiasian että mulle tollaset asiat eivät tuota päänvaivaa,eri asia jos ruvetaan pilkkua n......n,joka biisistä löytyy varmasti vaikka mitä,paha kopsata esim. jotain huonosti,joskus jopa väärin soitettua bassolinjaa jostain rautalanka/60-luvun kamasta,vaikkapa Dannyn "East Virginia"esimerkkinä:basson E-kieli on niin päin persettä epävireessä ja soi huonosti että on mahdotonta tietää mitä ääniä sillä kielellä soitetaan,joten myös mahdotonta pistää nuotille/tabulatuureille,mitään mikrointervalleja kun ei tälläsessä musassa juuri käytetä?!
poppamies
01.03.2004 10:06:08 (muokattu 01.03.2004 10:12:01)

Jälleen kerran...toisille on suotu paremmat edellytykset kuulla/omaksua asioita kuin toisille,that`s it!

No joo... sellaisen kuvan kyllä tuosta saa...
Itse en ole soittanut bassoa vasta kun vähän yli 30 v. joten olen vähän arempi tuon ehdottomuuden suhteen...
Vilhelmus
01.03.2004 12:05:44

Mikä helvetin tarve oli tähänkin WW:llä tulla pätemään osaamisellaan, kun kaveri pyysi tarkistamaan tekemäänsä tabitusta. Siis ei jeesus. Ootko helvetin katkera siitä että suuri turakaisyleisö ei käsitä sun lahjakkuuttas?
"Wilhelmus on A-luokan makkaraa" -KooAa
Burning Winter The Coveralls
poppamies
01.03.2004 12:55:18

Pretty Womanissa on tärkeintä että se "mööööösi" huuto tulee aina oikeaan kohtaan!

Joo ilman muuta. Se on mulla integroitu osa nuotteja. Toivottavasti ainakin se on oikeassa paikassa... ;}
Neljä Ruuvia
01.03.2004 13:00:06
jos ruvetaan pilkkua n......n,joka biisistä löytyy varmasti vaikka mitä,paha kopsata esim. jotain huonosti,joskus jopa väärin soitettua bassolinjaa jostain rautalanka/60-luvun kamasta,vaikkapa Dannyn "East Virginia"esimerkkinä:basson E-kieli on niin päin persettä epävireessä ja soi huonosti että on mahdotonta tietää mitä ääniä sillä kielellä soitetaan,joten myös mahdotonta pistää nuotille/tabulatuureille,mitään mikrointervalleja kun ei tälläsessä musassa juuri käytetä?!

Muuhun tässä käytyyn keskusteluun en ota kantaa mutta tää päin persettä pointti on ihan totta. Joskus myös ei ole mielekästä kopsata jotain kolmannen b-osan erilaisuuksia tarkkaan ylös. Tulee muuten kilometrin pituinen komppilappu...
R.W. Piuha
01.03.2004 23:24:06
Dannyn "East Virginia"esimerkkinä:basson E-kieli on niin päin persettä epävireessä ja soi huonosti että on mahdotonta tietää mitä ääniä sillä kielellä soitetaan,joten myös mahdotonta pistää nuotille/tabulatuureille,mitään mikrointervalleja kun ei tälläsessä musassa juuri käytetä?!

Siihen aikaan "tuottaminen"tais olla tuntematon käsitys
Suomenmaassa,toi Ränin Iist Virkinia on kyllä ehkä yks parhaita esimerkkejä siitä puolesta...kukahan siinä mahtaa bassoa kiusata?
JK
02.03.2004 08:03:39
Mikä helvetin tarve oli tähänkin WW:llä tulla pätemään osaamisellaan, kun kaveri pyysi tarkistamaan tekemäänsä tabitusta. Siis ei jeesus. Ootko helvetin katkera siitä että suuri turakaisyleisö ei käsitä sun lahjakkuuttas?

Jos osaamisellaan haluu loistaa niin ois voinut laittaa Poppamiehelle suoraan omia ehdotuksiaan siitä miten ne tabit menee mutta sensijaan piti tulla tänne viisastelemaan siitä kuinka joku osaa ja joku ei.

Teot puhukoot puolestaan, ei suuret itsekehut, sen olen minäkin oppinut tässä vaatimattoman soittoharrastelun aikana.

Isot Aplodit!!! Poppamiehelle joka viitsii nähdä vaivaa asioiden eteen ja osaa lähestyä asioita vaatimattomaan tapaansa eikä kätke niitä tietojaan mihinkään pöytälaatikkoon vaan laittaa muillekin asioista kiinnostuneille tietoa saataville.

Hieno Homma!!!!
"Mahdollisuudet on fifty-sixty... "
absqua
02.03.2004 13:01:54 (muokattu 02.03.2004 13:02:23)
Poppamiehelle:

Vilkaisin sun transkription nopeasti lävitse. Muuten kaikki tuntui olevan ihan kohdallaan, paitsi se biisin perusriffi. Levyllä basisti soittaa sen riffin alkupuolen (eli e, e, g#, h) alkaen vapaasta e-kielestä eli oktaavia alempaa kuin mihin olet sen tuossa transkriptiossa kirjoittanut. Basso tuplaa sitä skittariffiä 1:1.

Mukavaa että jaksat tehdä transkriptioita ja vielä julkaistakin niitä!
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
poppamies
02.03.2004 19:24:17

...se biisin perusriffi. Levyllä basisti soittaa sen riffin alkupuolen (eli e, e, g#, h) alkaen vapaasta e-kielestä...

Kiitoksia. Korjattu on. That's the spirit!
WanhaWetäjä
02.03.2004 21:34:14 (muokattu 02.03.2004 21:34:45)

Kiitoksia. Korjattu on. That's the spirit!

Tätä mä just tarkotin,ei millään pahalla,pojjaat,vai että oikeen 30 vuotta on bassoa soiteltu?????Sori,tää menee yli mun ymmärryksen,mutta mä oonkin vaan vanha tanssimuusikko,joka tarvii NUOTIT, jos tarvii,ei tabeja,jotka ovet sangen kompelöitä livekäytössä:-)))

Voisiko joku ihan ystävällisesti nyt selittää vanhalle tyhmälle sedälle,MIKÄ tarkoitus tällä biisien kuten "Pretty Woman,Emma yms."tabeiksi laittamisella on teille,siis huvin vuoksiko te niitä teette vai muitten avuttomien(sori)avuksi,i don`t get it???

Anteeksi jo etukäteen.............................
baron
02.03.2004 22:46:07

Tätä mä just tarkotin,ei millään pahalla,pojjaat,vai että oikeen 30 vuotta on bassoa soiteltu?????Sori,tää menee yli mun ymmärryksen,mutta mä oonkin vaan vanha tanssimuusikko,joka tarvii NUOTIT, jos tarvii,ei tabeja,jotka ovet sangen kompelöitä livekäytössä:-)))

Voisiko joku ihan ystävällisesti nyt selittää vanhalle tyhmälle sedälle,MIKÄ tarkoitus tällä biisien kuten "Pretty Woman,Emma yms."tabeiksi laittamisella on teille,siis huvin vuoksiko te niitä teette vai muitten avuttomien(sori)avuksi,i don`t get it???

Jos lukee sujuvasti nuotteja, kiva soitella bassoa hyvistä/oikeista viimeisen päälle mietityistä nuoteista.
Tietysti siinä oma luomisen riemu jää pois, mutta ulos tulee taatusti hyvää tavaraa.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
JK
02.03.2004 22:55:18

Ei millään pahalla, mutta samalla logiikalla vois kysellä postimerkkeilijältä että mitä hittoa se näkee aina niissä paperinpaloissaan tai vanhojen autojen harrastajalta että mitä järkeä on puunata ja kiillottaa sitä vanhaa romua...

Siis joillekin (vaikka se olis kuinka vaikeaa ymmärtää) voi musiikki ja esim. basson soittelu olla niin kokonaisvaltainen harrastus että sitä puuhastelee kaikenlaisen asiaan liittyvän tiimoilla. Soittimien, vahvistinten, efektien ja jopa noiden Tabien kanssa.

Itse yhtä "outona" (tosin vaan hiukan alle 30 vuotta harrastaneena) ymmärrän hyvin ton Tabien teon ja edelleenkin nostan hattua että joku niitä viitsii tehdä. Ei niihin ja niiden tekemiseen tarvii puuttua jos ei sitä ymmärrä..

Ja täytyy myöntää että en ymmärrä että toisten tekemisiä pitää vähätellä ja niistä hiukan koko ajan vitt...lla.
"vai muitten avuttomien avuksi"

Onneksi on tullut aikanaan käytyä koulut soittelun ohessa ja hankittua kunnon ammatti. Ei ole leipä kiinni soittamisesta eikä tarvii katkeroituneena "huttumuusikkona" muiden tekemisiä koko ajan arvostella.

Sorry vaan etukäteen jos joku tän ottaa henkiläkohtaisena, mutta niin oli tarkoituskin.
"Mahdollisuudet on fifty-sixty... "
absqua
02.03.2004 23:02:00

Ei sun tartte mitään anteeksi pyydellä.
Mä en nyt vastaa poppamiehen puolesta vaan ihan omasta puolestani että eiköhän tuonkin homman pointtina ole ihan vaan omien korvien ja musiikillisen hahmotuskyvyn kehittäminen. Sivutuotteena syntyy sitten muistiinpanoja, joita voi nettiinkin laittaa. Kullakin meistä on omanlaisensa luonteenlaatu ja omani on (ilmeisesti) siinä määrin samansuuntainen kuin poppamiehellä että jos julkaisisin omia transkriptioitani netissä niin viimeistelisin ne ihan loppuun asti kunnolla. Ja siihen voi joskus olla ylimääräiset korvaparit avuksi, koska tossa biisien blokkaamisessa aina välillä jumiutuu johonkin ihan omaan, kummallisesti väärinkuultuun asiaan (esim. oktaavialojen kanssa voi tosiaan tulla heittoa yllättävänkin helposti).
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
WanhaWetäjä
02.03.2004 23:18:15

Ei sun tartte mitään anteeksi pyydellä.
Mä en nyt vastaa poppamiehen puolesta vaan ihan omasta puolestani että eiköhän tuonkin homman pointtina ole ihan vaan omien korvien ja musiikillisen hahmotuskyvyn kehittäminen. Sivutuotteena syntyy sitten muistiinpanoja, joita voi nettiinkin laittaa. Kullakin meistä on omanlaisensa luonteenlaatu ja omani on (ilmeisesti) siinä määrin samansuuntainen kuin poppamiehellä että jos julkaisisin omia transkriptioitani netissä niin viimeistelisin ne ihan loppuun asti kunnolla. Ja siihen voi joskus olla ylimääräiset korvaparit avuksi, koska tossa biisien blokkaamisessa aina välillä jumiutuu johonkin ihan omaan, kummallisesti väärinkuultuun asiaan (esim. oktaavialojen kanssa voi tosiaan tulla heittoa yllättävänkin helposti).

Ok!Kyllä mä nyt ymmärrän asian ja toki olen samaa mieltä että jos jotain tehdään ja julkaistaan niin tervettä itsekritiikkiä pitää olla,eihän niistä virheellisistä nuoteista/tabeista ole kuin harmia...jos mä kopsaan jotain biisiä niin kyllä mä sen niin monta kertaa meen läpi että se on varmasti oikeen...ammattiylpeys ei anna periksi:-)

Mä olen itse sitä sukupolvee että tabit on "UFO"osastoo,eli en ole niitä koskaan tarvinnut enkä sentakia myöskään opiskellut,joten kai se vaan on niin että kaikkea tuntematonta vastaan pitää vähän taistella:-)

Ymmärrän myös sen että varsinkin nuotinlukutaidottomille tabit varmaankin ovat ihan paikallaan,ja jos ne jotakuta innostavat hyvässä harrastuksessa niin hyvä juttu!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)