Ville.K 01.09.2009 12:23:14 | |
---|
ÄM: Cympadit mullakin nyt aktiivikäytössä ja kyllä toimii. Riden kello kuolee vähän, mutta jos olosuhteet vaatii, niin so what. 18" HHX Evolution Chrashille, isoine kelloineen, vois kelpaa joskus isompikin, kuin 90mm, joka on nyt suurin. Se tunttu rupeavan puremaan eniten, just siinä kellon ulkopuolella. Toki varmaan jonkun hunajakorvan mielestä se soundi menee piloille, itsekin toki huomaan eroa, muussakin kuin volassa. Mutta jos vertaa mihin tahansa aiemmin kokeilemiini demppeihin (teippiä reunaan, liinaa ruuvin läpi pellille lepäämään), on tää aivan ylivoimainen systeemi. Rumpuja dempataan myös tarpeen mukaan, yleensä miksaajan kanssa todetuista syistä. On kyllä löytynyt semmonen sopiva sointi kannuihin, että usein saa kuulla äänimiehiltä, että kyllä soi hyvin setti, ei tarvii gatea ollenkaan. Se on tietty äänimiehen näkökulma, mutta keikalla se nyt vaan on aika helvetin tärkeä näkökulma. Ylipäätään ihmettelen, mikä siinä joillan on niin vaikeaa tajuta, että se keikka on kokonaisuus, joka toki muodostuu yksittäisten soittajien panoksesta, soundeineen, mutta jos kokonaisuutta selvästi huonompaan suuntaa vie esim viiltävät pellit, niin miksei niitä voi dempata. Vaikka se yksittäisen pellin soundi menis selkeesti vituiks, niin se pelastaessaan musiikkiesityksen kokonaisuutena, on mielestäni uhraamisen arvoinen. Sama se on vaikka kitaristeilla, jotka 4x12, nilkoille huutaen, ei suostu laskemaan volaa, kun menee fiilis, eikä putket herää; jälleen kokonaisuus, jos miksaajalta puuttuu aseet saada homma balanssiin, kannattaa jostain jo vähän tinkiä, että kokonaisuus saadaan toimimaan. Tässä oli kyllä niin hyvää asiaa, että joutuu oikeen hattua nostaa ja plussan losauttaa :) "No ehkä sinä oot vaan syntynyt sähkörumpaliksi" -Dv |
ÄM 01.09.2009 13:32:21 | |
---|
moderndrummer88: Mitä matskua noi cympadit on? Voisko niitä askarrella itse ihan jostain retkipatjasta? Vaahtomuovia taitaa olla. Mä otin vaan niitä isoimpia ja kun oli A-custom chrasheihin (pienet kellot) liian isoja, leikkasin vaahtomuovista itse pienemmät. Tarkoitus oli modaa noita padeja sitten, kun sopiva koko löytyy, mutta omatekoinenkin toimi niin hyvin, että jätin silleensä. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! |
ÄM 01.09.2009 13:34:28 | |
---|
moderndrummer88: Jos käytän lähinnä rideä johon sitten komppaan tai crashaan keikoilla, niin oisko tuo 9cm halkaisijalla oleva sille oikean kokoinen? http://www.balbex.fi/public/product_details.php?p=146 No mulla on just 9 ridessä, mutta kello tosiaan kuolee. Pienempi vois olla parempi. Mutta kuten sanoin, niin mun havainnot on, että kellon koko vaikuttaa olennaisesti hommaan. Eihän nuo paljon maksa, hae se sarja ja kokeile. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! |
moderndrummer88: Jos käytän lähinnä rideä johon sitten komppaan tai crashaan keikoilla, niin oisko tuo 9cm halkaisijalla oleva sille oikean kokoinen? http://www.balbex.fi/public/product_details.php?p=146 En ole tuota isointa käyttänyt, se tappaa jo kellosoundin ihan täysin. Tilan mukaan, yleensä noita pienempiä. En muista käytänkö kumpaa, 70 vai 80 millistä, ridessä enintään. "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
hollmi-5 01.09.2009 20:29:15 (muokattu 01.09.2009 20:59:08) | |
---|
Demppaaminen on toki joskus tarpeen. Rumpupallille se ei vain ole olleenkaan sama soundi, kuin lavan eteen tai edes mikrofoneille. Äänimiehiäkin on moneen lähtöön. Minulla on kokemuksia miksaajista, jotka pyytävät bassorummusta dempparin pois ja ovat tyytyväisiä soundiin, joka mielestäni on liian pitkään soiva. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Groovi 01.09.2009 20:52:50 | |
---|
hollmi-5: Rumpupallille se ei vain ole olleenkaan sama soundi, kuin lavan eteen tai edes mikrofoneille Tämä on hyvä ja paikkansa pitävä huomio, jonka valitettavasti yllättävän harva rumpali tajuaa. Behringerit toimivat moitteetta lähes niin pitkään kuin pysyvät kunnossa. |
Tindrum 01.09.2009 22:32:58 | |
---|
Keskustelua pönttöjen demppaamisesta. Normisti - jos on ollut normi pönttö, on ihan oikea - vasen kombinaatio riittänyt demppaamaan. Pari tapausta on vaatinut pienen kuristuksen perään, jotta on kokonaan demppaantunut. Sori, oli pakko. Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen. -Homer Simpson- |
sahkuifk 01.09.2009 22:52:01 (muokattu 01.09.2009 22:52:31) | |
---|
Tindrum: Keskustelua pönttöjen demppaamisesta. Normisti - jos on ollut normi pönttö, on ihan oikea - vasen kombinaatio riittänyt demppaamaan. Pari tapausta on vaatinut pienen kuristuksen perään, jotta on kokonaan demppaantunut. Sori, oli pakko. Niin ja voihan sitä aina kuopata jos ei muu auta;). Siis haudata... On se nyt kristuus sentään notta jos mää tuosta polokaaseen ja tuonne huitaasen niin jonsei siitä kohoren lähäre boogie juoksemahan niin onhan se ny kumma. |
Sonormies 02.09.2009 00:20:23 | |
---|
..oikea - vasen kombinaatio riittänyt demppaamaan.. Ootko vasuri? Oikeakätiselle luontevampi asento dempatessa on seistä vasen jalka edellä. Silloin vasen käsi on etukäsi ja oikealla dempataan. Siis: vasen - oikea; siinä järjestyksessä pönttö demppaantuu paremmin, koska takakäden demppaus on tuhdimpi kuin etukäden (ellet tosiaan seiso dempatessasi oikea jalka edellä. Silloin toki oikea - vasen..) Niin kuin soittothreadeissä aina korostetaan on kertaus ja lukuisat toistosarjat opintojen äiti. Eli aina kannattaa dempata, kun pääsee pöntön kanssa kosketusetäisyydelle. Ok. Sori. Meen nukkumaan. "Jotain heviähän voi tosiaan soittaa hiljaa, mutta eihän se sitten ole enää heviä, vaan laittia." Nimim. Niq |
Kailis 02.09.2009 00:29:28 | |
---|
Toki, mutta ns. vastapallo tilanteissa tehokkaampi on juurikin oikea koukku leukaan-vasen koukku korvalliselle kombinaatio. Demppaa tosi hyvin. |
Tindrum 02.09.2009 07:44:17 (muokattu 02.09.2009 07:45:22) | |
---|
Jep. Tarkoitin sellaista lähietäisyydeltä suoritettavaa "takakäden uppercut - etukäden alakoukku (maksaan)" -komboa. Ja tarvittaessa ihan normaalia "Nami-Juji-Jime" -päättelyä. Ei soi yhtään. täysin dempattu pönttö ; ) Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen. -Homer Simpson- |
OPJ1974 02.09.2009 11:43:59 (muokattu 02.09.2009 11:44:51) | |
---|
markkuliini: En ole tuota isointa käyttänyt, se tappaa jo kellosoundin ihan täysin. Tilan mukaan, yleensä noita pienempiä. En muista käytänkö kumpaa, 70 vai 80 millistä, ridessä enintään. Markkuliinin innoittamana tilaus lähti Cymbadeista menemään. Rahanmenoa ei voi estää. Ostin se box-setin, 34 euroskaa (plus postarit tietty). Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo. |
Epämuusikko 02.09.2009 17:02:42 | |
---|
Kokeilin tänään noita symbaalin tumputtimia. Äänimiestuttuni oli semmoiset ostanu. En lähe. Mielummin laita palasen teippiä johonkin, mutta nuo kumikakut jää käyttämättä. Toisaalta, meikän beat-keikkojen määrällä vahinko ei ole suuri. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
arse 03.09.2009 12:51:40 | |
---|
hollmi-5: Äänimiehiäkin on moneen lähtöön. Minulla on kokemuksia miksaajista, jotka pyytävät bassorummusta dempparin pois ja ovat tyytyväisiä soundiin, joka mielestäni on liian pitkään soiva. Mistä tollasia äänimiehiä löytää? Yleensä kun toi tuntuu menevän just toisin päin, että vaikka basari ois kuinka ilmiselvän tarkoitushakuisesti soivassa vireessä, sitä pirun metallicalätinää yritetään kaivaa sieltä vaikka väkisin. Muutama on myös tarjoutunut itse leikkamaan reiän etukalvoon :D :D :D My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol! |
Velli 03.09.2009 13:08:25 | |
---|
Miksaajista olen tehnyt sellaisen huomion, että yleensä ei-niin-pro miksaajat haluavat vaikuttaa enemmän lähtösoundiin. Muutaman kerran kun olen ollut keikalla oikeasti hyvän miksaajan kanssa ja olen kysynyt erityistoiveista rumpujen suhteen, niin vastaus on ollut että ruuvaa sä vaan pöntöt itelles mieleiseksi ja mä hoidan ulos päin tulevan soundin sen mukaan. Tuollaisista miksaajista jää aina hyvä maku ja kyllä ne pöntöt nauhalta jälkikäteen kuunnellessa yleensä on ihan hemmetin hyvältä kuulostaneetkin. Totta kai joskus voi tulla hyvältäkin äänimieheltä jotain pientä toivetta suuntaan taikka toiseen, mutta harvemmin. |
hollmi-5 03.09.2009 13:20:54 | |
---|
arse: Mistä tollasia äänimiehiä löytää? Yleensä kun toi tuntuu menevän just toisin päin, että vaikka basari ois kuinka ilmiselvän tarkoitushakuisesti soivassa vireessä, sitä pirun metallicalätinää yritetään kaivaa sieltä vaikka väkisin. Muutama on myös tarjoutunut itse leikkamaan reiän etukalvoon :D :D :D Kuopiolainen ja savonlinnalainen tulee etsimättä mieleen. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Niq 03.09.2009 14:11:39 (muokattu 03.09.2009 14:12:38) | |
---|
Velli: Miksaajista olen tehnyt sellaisen huomion, että yleensä ei-niin-pro miksaajat haluavat vaikuttaa enemmän lähtösoundiin. Johtunee ei-niin-pro -laitteistosta. Itse ainakin pyrin tähän koska joka rummulle ei räkissä ole omaa gatea & kompuraa ja pöydän EQ:kin on melko suppea. Siis lähtösoundi on tehtävä mahdollisimman hyväksi kun ei ole millä ruuvata sen paremmaksi jos tulee huonoa. Muutenkin tämä kuulostaa paljon järkevämmältä kuin paskan kiillotus, mutta mikäs siinä, jokainen tyylillään... "I have a cunning plan" -Baldrick |
Kailis 03.09.2009 14:13:14 (muokattu 03.09.2009 14:14:14) | |
---|
Mulla keikalla Libertessä äänimies vielä erikseen kehui Bonham-maista soundia. Silloin 22" MLX DW:n kuusreikäsellä etukalvolla ja ilman demppiä. Mutta kyllä mä keikoilla yleensä lähtisin reiällisellä etukalvolla ja optiolla että jotain sinne sisään saatetaan punkea. Ja muutenkin rumpujen kanssa on tottunut siihen että miksaajasta ja paikasta riippuen joutuu demppaamaan. Mutta saman olen laittanut merkille, että kokeneen ääniheebon kanssa usein ihan viimeinen vaihtoehto, jollei virittämällä saa haluttuja jutskia pois. Eri asia sitten jos haetaan dempattua soundia. |
Niq 03.09.2009 14:19:39 | |
---|
Mä oon parillekin baarikeikalle miksaamaan lähtiessäni napannut piccolovirpan mukaan ja käyttöä on ollut. Pikkupaikoissa ei oikein voi sitä 14x6,5" mörssäriä takoa ilman että peittää kaiken alleen. Miksaajan duuni on laittaa bändi soundaamaan hyvältä yleisölle, silloin on pakko tarvittaessa lähtösoundiinkin puuttua. Useammin kuitenkin kitaravahvistimia saa mennä itse ruuvaamaan, kuin puuttua rumpalin soundeihin. Ei oo vielä kukaan mulle avautunut kun olen puuttunut lähtösoundiin ja uutta miksauskeikkaakin ois enemmän kun ehtii tehdä. Toki mä perustelen aina, miksi pyydän muuttamaan lähtösoundia, etten ihan kusipäisyyttäni komentele siellä. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Velli 03.09.2009 15:44:17 | |
---|
Niq: Johtunee ei-niin-pro -laitteistosta. Itse ainakin pyrin tähän koska joka rummulle ei räkissä ole omaa gatea & kompuraa ja pöydän EQ:kin on melko suppea. Siis lähtösoundi on tehtävä mahdollisimman hyväksi kun ei ole millä ruuvata sen paremmaksi jos tulee huonoa. Muutenkin tämä kuulostaa paljon järkevämmältä kuin paskan kiillotus, mutta mikäs siinä, jokainen tyylillään... Mä oon parillekin baarikeikalle miksaamaan lähtiessäni napannut piccolovirpan mukaan ja käyttöä on ollut. Pikkupaikoissa ei oikein voi sitä 14x6,5" mörssäriä takoa ilman että peittää kaiken alleen. Miksaajan duuni on laittaa bändi soundaamaan hyvältä yleisölle, silloin on pakko tarvittaessa lähtösoundiinkin puuttua. Useammin kuitenkin kitaravahvistimia saa mennä itse ruuvaamaan, kuin puuttua rumpalin soundeihin. Ei oo vielä kukaan mulle avautunut kun olen puuttunut lähtösoundiin ja uutta miksauskeikkaakin ois enemmän kun ehtii tehdä. Toki mä perustelen aina, miksi pyydän muuttamaan lähtösoundia, etten ihan kusipäisyyttäni komentele siellä. Olet ilmeisesti miksaillut lähinnä harrastelijabändejä, jos rumpalit eivät osaa soittaa hiljaa 14"x6,5"-virvelillä ja kitaristien soundeja täytyy käydä ruuvailemassa. Toisin sanoen olet bändiä paremmin perillä siitä, mitkä soundit toimivat. Tuollaisessa tilanteessa toki täytyykin puuttua lähtösoundeihin, mikäli ne eivät toimi. Mutta on olemassa myös noita mainitsemiani toistaitoisia miksaajia, jotka haluavat muuttaa hyvää lähtösoundia huonompaan suuntaan esim. demppaamalla koko setin täysin kuolleeksi. |