Aihe: Stratoon paksummat kielet, kireämmät jouset?
1
nisumaka
31.08.2009 12:52:58
Moi, eli mulla Squire Stratocaster. Nyt 009 kielet. Eli ajattelin tehdä siitä komppiskitan, ja laittaa 010 vähintään, ehkäpä 011. Kysymys, oletteko tehneet näitä, ja jos ette käytä kampea, kuten meikäläinen, niin miten ratkaisitte sen, että talla ei nousisi?

Muistelen hämärästi joskus kuulleeni, että on olemassa jopa sellainen osa, jolla korvataan keskimmäinen jousi, kun halutaan tallan pysyvän alhaalla. Kiittelen jo etukäteen infosta. Ja jos joku neuvo on, mistähän pääkaupunkiseudulla kannattaisi osia lähteä ostamaan?
duc
31.08.2009 12:55:03
Niitä jousia voi lisätä, mutta luultavasti kolmella pysyy kannessa kiinni kunhan avaa takaluukun ja ruuvaa niitä jousten ankkuritappeja syvemmälle.
laakeri
31.08.2009 13:29:29
Itselleni ei kyllä käynyt mielessäkään mitään muutoksia jousiin tehdä, kun aikoinaan ysisetin 10-52:iin vaihdoin. Enpä kyllä tallan nousuakaan koskaan havainnut, kun minulla vielä tuo kitara oli.
humppahanuristi
31.08.2009 13:42:04 (muokattu 31.08.2009 14:02:09)

Itse viime viikolla pistin squierin stratoon 11-48 sarjan kiinni. Aiemmin siirryin 10-46 (?) sarjaan, silloinkin kokeilin tuota 11-48 sarjaa mutta jostain syystä en saanut härveliä säätöihin millään.
Kaularautaa joutui kiristimään aikalailla ja neljä jousta siellä nyt on. Valkkasin omista varannoista parin alkuperäisen jousen kaveriksi pari vähän jäykempää (ihan käsivaralla testattuna) ja taisi tulla vähän liian jäykät. Ruuveja ei tarvinnut ruuvailla.
Muuten alkaa olla ihan iskussa mutta ala-E:n (6.) intonaatio ei osu kohdalleen millään, loppuu säätövarat tallapaloista. Eikä se kyseinen E soikaan oikein hyvin muutenkaan. Harvemmin kyllä tulee sitä tarvittua soitossa, joten menköön nyt noin kakkoskitarassa. Tuossa on muuten se 2-piste talla.

Fenderin stratossa (vintage 6 ruuvinen talla) alkoi ilmaantua tuota tallan nousemista nyt, kun hetken (pari viikkoa) pidin siinä 11-52 settiä. Nyt se ei pysy tuolla 11-48:kaan asennossaan, ehkäpä joku jousi sieltä on kuoleentunut.
Humpasta rautalankaan...
reverend
31.08.2009 13:43:51
Juuri eilen vaihdoin straton 9-kielet 10-settiin. Talla on kolmella jousella ja se nousi ylöspäin kieltenvaihdossa, mutta tosiaan niitä jousten ankkuria kun ruuvasi vähän syvemmälle niin silloin oli taas hyvä. Eli ei tarvinnut lisää jousia.
gelsmond
31.08.2009 17:23:56
Jos kampea ei käytä ollenkaan, klassinen vetohan on lukita talla kokonaan jollain puupalalla tai vastaavalla. Tuohon malliin:

http://media.photobucket.com/image/ … 0blocked/JudokaUSA/Block_Bridge.jpg

Sustainia ja stabiiliutta löytyy, toimii! Eikä tarvi miettiä jos siirtyy takaisin ohuempaan tai paksumpaan settiin, toi toimii aina. On myös helppo purkaa eikä jää mitään jälkiä, jos haluaa pois.
oiva tumpeloinen
31.08.2009 17:26:51
Puupalikka on yksi tapa. Jos taas tyytyy laittamaan jousilla (mikä ei ole ollenkaan huono vaihtoehto), niin "pakka" täyteen jousia. Eli haet kaupasta niin monta jousta, että sulla on niitä jokaisessa viidessä paikassa. Jos sulla on siellä kolme ennestään, niin haet kaksi lisää. Jousia löytyy melkein joka puljusta, ei sinänsä ongelma siis. Jos haluaa hintaa tietää etukäteen, niin Millbrook myy jousia 2 euroa kappale.
Juhani_ko
31.08.2009 18:42:20

markusnurminen: Jos kampea ei käytä ollenkaan, klassinen vetohan on lukita talla kokonaan jollain puupalalla tai vastaavalla. Tuohon malliin:

http://media.photobucket.com/image/ … 0blocked/JudokaUSA/Block_Bridge.jpg

Sustainia ja stabiiliutta löytyy, toimii! Eikä tarvi miettiä jos siirtyy takaisin ohuempaan tai paksumpaan settiin, toi toimii aina. On myös helppo purkaa eikä jää mitään jälkiä, jos haluaa pois.

Itse tein vastaavanlaisen modauksen squierin stratoon ja toimii ku junan vessa.
Nyt on kuuminta hottii olla siististi cool.
CountX
01.09.2009 02:05:33
oiva tumpeloinen: Puupalikka on yksi tapa. Jos taas tyytyy laittamaan jousilla (mikä ei ole ollenkaan huono vaihtoehto), niin "pakka" täyteen jousia. Eli haet kaupasta niin monta jousta, että sulla on niitä jokaisessa viidessä paikassa. Jos sulla on siellä kolme ennestään, niin haet kaksi lisää. Jousia löytyy melkein joka puljusta, ei sinänsä ongelma siis. Jos haluaa hintaa tietää etukäteen, niin Millbrook myy jousia 2 euroa kappale.

Minulla oli joskus kaaauan sitten semmonen Epiphonen stratokopsuritsa johon laitoin paksumpaa kieltä ja pakan täyteen jousia. Lankkuhan sillä pelillä halkesi siitä tallan juuresta. Ei muuten jäänyt yhtään ikävä kyseistä kapistusta.

Ei sillä että vinkkisi olisi huono, mutta halvempien kitaroiden puut ei välttämättä kestä moista jännitettä. Tämä oli vain varoittava esimerkki. :)
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, saa vaivaa.
oiva tumpeloinen
01.09.2009 08:27:12
CountX: Minulla oli joskus kaaauan sitten semmonen Epiphonen stratokopsuritsa johon laitoin paksumpaa kieltä ja pakan täyteen jousia. Lankkuhan sillä pelillä halkesi siitä tallan juuresta. Ei muuten jäänyt yhtään ikävä kyseistä kapistusta.

Siis lankku halkesi mistä? En ole kyllä koskaan kuullutkaan moisesta ongelmasta. Villi veikkaus on, että se olisi kohta haljennut muutenkin....

Ei sillä että vinkkisi olisi huono, mutta halvempien kitaroiden puut ei välttämättä kestä moista jännitettä. Tämä oli vain varoittava esimerkki. :)

Mä ainakin ihan puhtaalla perstuntumalla arpoisin, että suurin osa tuommoisista "jipoista" tehdään juurikin halparitsoihin.
CountX
01.09.2009 10:20:03
oiva tumpeloinen: Siis lankku halkesi mistä? En ole kyllä koskaan kuullutkaan moisesta ongelmasta. Villi veikkaus on, että se olisi kohta haljennut muutenkin....

Se siis repesi juuri tallan ylemmän kiinnitysruuvin kohdalta (kelluva talla), koko ruuvi holkkeineen yritti tunkeutua mikin upotukseen, mutta plektrasuoja esti tuon etenemisen.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, saa vaivaa.
weelie
01.09.2009 15:32:00
Jousia on toki olemassa järempiä, joskus aikanaan ostin, muistaakseni Gotoh niitä teki. Ja itse myös ruuvaan niitä kahta ruuvia syvempään tarpeen vaatiessa.

Nyt Squierissa on hitu talla irti rungosta... tosin taidanpa vielä joskus ruuvata takaisin kun jaksan.

Jos on perusfenkkutalla ja runko, niin TailFeatherz on yksi vaihtoehto, kevyt korvike sille "teräs"palikalle, joka muuttaa kitaran kiinteätallaiseksi. Mulla on sellainen, mutta kun on ohut runkoinen Squier, niin en sitä enää voi käyttää, joten voin myydä jos jotakuta kiinnostaa.
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)