Aihe: Aloittelijat soittavat, muut kommentoivat-ketju
1 2 3 4 548 49 50 51 5256 57 58 59 60
M4ss3 m/
13.08.2009 15:05:02
Power_chord: Moro.

Oma kappale soitettu puolentoista vuoden kokemuksella.
Antakaa palautetta, kyl mä kestän (:

http://www.youtube.com/watch?v=yRIhIbvC5Is

Soitosta en tiedä kun oli niin hiljasella, mutta itse biisistä tykkäsin kovasti.
S.R.V.
15.08.2009 12:17:58
Soittovuosien perusteella en ehkä tähän ketjuun sovi, mutta soittotaitojen valossa, ehdottomasti.

With that said....
http://www.zshare.net/audio/64156466c0afc687/

Klassikkoa raiskataan ja pahasti (tiedetään). Soitto nyt on kuitenkin suurimmaksi osaksi (muutamaa selvää kohtaa lukuunottamatta) pelkkää improa klassikko piisiin, eli mitään punaista lankaahan tuosta on turha odottaa. Mutta jos vähän fiibäkkiä sais ni se olis jees!
Now they call you prince charming, can't speak a word when your full of ludes. Say you'll be alright come tomorrow, but tomorrow might not be here for you. - Lynyrd Skynyrd, That Smell
Sompi
21.08.2009 20:52:15 (muokattu 21.08.2009 20:55:03)

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=390780

Tuommoisen tein tuossa äsken... Ei varsinaisesti kuulu tähän aiheeseen, mutta kun en varsinkaan kitarassa ole mitenkään hirmu taitava teknisesti ja silleen niin ajattelin laittaa. Minkäslaista soittoa teidän mielestänne?

EDIT: Tuo on siis tehty niin, että kitarat ja urut olen soittanut itse, rummut ja basso tulevat tietokoneelta.

Edellisellä soittajalla oli kyllä ainakin aika taitavasti soitettu... en kyllä ite osaa mitenkään soittaa tuommosta varmaan ikinä :D Ei edes kuulu tähän ketjuun varmaan?
Ennen oli musiikki rautaa, nyt on biisit musiikintekoaineesta tehty
Kivenmurikka
30.08.2009 21:37:33 (muokattu 30.08.2009 21:39:49)
2 vuotta olen soittanut omatoimisesti, en siis ole käynyt tunneilla. Tätä sooloa harjoittelin n. 5 tuntia ja tässä kunnossa tällä hetkellä:

http://www.youtube.com/watch?v=wpS9NsoFGTc

Aika riisuttu versio, mutta tavoitteena oli, että osun oikeisiin väleihin :)

Ja olen siis naispuoleinen henkilö :D
- Jonna
Antti1
30.08.2009 21:50:12
Kivenmurikka: 2 vuotta olen soittanut omatoimisesti, en siis ole käynyt tunneilla...

Meinaatko että sukupuolesi vaikuttaa jotenkin johonkin? Kitara kenties kuulostaa käsissäsi sen vuoksi erilaiselta? ;)

Plekukäden ankkurointia kannattaisi, jos ei kokonaan poistaa, niin ainakin keventää. Monet kovat soittajat Petruccista alkaen ottavat toki tukea vähän kitarasta joissain jutuissa, mutta liian kova tarrautuminen ainoastaan hidastaa liikettä ja kangistaa kättä. Lisäksi noi downstroket vähän tökkivät, koita saada soittotyyliä pehmeämmäksi. Jos siis tavoittelet tuon soolon alkuperäisfiilistä.

Kokeile kääntää otelautakätesi enempi suoraan kulmaan otelautaan nähden. Nyt sulla menee sormit kovin "pituussuunnan" mukaisesti ja sen takia pikkurilli jää kokonaan ulos. Ota pikkurilli mukaan käyttöön ja käännä kättä reilusti. Mulla on sama vika ja sen pois opetteleminen tällä harrastamisen määrällä on jo työn takana, mutta kannattaa yrittää.

Kannattaa myös miettiä tuota soittoasentoa. Kun olet ilmeisen kapeahartiainen, niin sun oikea käsi näyttää olevan tosi kaukana vartalosta. Sulla varmaan väsyy hartiat ja kädet pidempään soittaessa? Kokeile ns. klassista soittoasentoa, jossa kitara on akustisen tapaan jalkojen välissä. Se on kaikinpuolin parempi tapa: lähempänä seisovaa asentoa (jota kannattaa miettiä myös, koska sähkäriä soitetaan pääasiassa seisten), plekukäsi ei ole niin jännittyneesti ylhäällä kokoajan ja sä saat sen otelautakäden luonnollisempaan kulmaan otelautaan nähden.

Joku bendi meni ihan hiukan vireestä ohi, välissä soi hiukan väärää ääntä jne. mutta niistä ei kannata masentua. Soolo oli helposti tunnistettavissa, ei raastanut korvia ja olet vielä muutenkin soittourasi alkutaipaleella. Ihan hyvä suoritus mun mielestä. Koita vielä hiukan tarkentaa vibratoa ja bendejä, niin on hyvän sooloilijan perusosaset ihan hyvin hallussa.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Kivenmurikka
30.08.2009 22:16:23
Antti1: Meinaatko että sukupuolesi vaikuttaa jotenkin johonkin? Kitara kenties kuulostaa käsissäsi sen vuoksi erilaiselta? ;)

Plekukäden ankkurointia kannattaisi, jos ei kokonaan poistaa, niin ainakin keventää. Monet kovat soittajat Petruccista alkaen ottavat toki tukea vähän kitarasta joissain jutuissa, mutta liian kova tarrautuminen ainoastaan hidastaa liikettä ja kangistaa kättä. Lisäksi noi downstroket vähän tökkivät, koita saada soittotyyliä pehmeämmäksi. Jos siis tavoittelet tuon soolon alkuperäisfiilistä.

Kokeile kääntää otelautakätesi enempi suoraan kulmaan otelautaan nähden. Nyt sulla menee sormit kovin "pituussuunnan" mukaisesti ja sen takia pikkurilli jää kokonaan ulos. Ota pikkurilli mukaan käyttöön ja käännä kättä reilusti. Mulla on sama vika ja sen pois opetteleminen tällä harrastamisen määrällä on jo työn takana, mutta kannattaa yrittää.

Kannattaa myös miettiä tuota soittoasentoa. Kun olet ilmeisen kapeahartiainen, niin sun oikea käsi näyttää olevan tosi kaukana vartalosta. Sulla varmaan väsyy hartiat ja kädet pidempään soittaessa? Kokeile ns. klassista soittoasentoa, jossa kitara on akustisen tapaan jalkojen välissä. Se on kaikinpuolin parempi tapa: lähempänä seisovaa asentoa (jota kannattaa miettiä myös, koska sähkäriä soitetaan pääasiassa seisten), plekukäsi ei ole niin jännittyneesti ylhäällä kokoajan ja sä saat sen otelautakäden luonnollisempaan kulmaan otelautaan nähden.

Joku bendi meni ihan hiukan vireestä ohi, välissä soi hiukan väärää ääntä jne. mutta niistä ei kannata masentua. Soolo oli helposti tunnistettavissa, ei raastanut korvia ja olet vielä muutenkin soittourasi alkutaipaleella. Ihan hyvä suoritus mun mielestä. Koita vielä hiukan tarkentaa vibratoa ja bendejä, niin on hyvän sooloilijan perusosaset ihan hyvin hallussa.

Kiitos rakentavasta palautteesta! Tuo naispuoleisen henkilön sanoin siksi, että muistaakseni joku joskus täällä kyseli että onko yhtään naispuoleista kitaristia :D Enkä tietenkään usko, että soitto kuulostaisi sen takia erilaiselta.

Itseasiassa mikään ruumiinosani ei kipeydy tuosta asennosta, johtuu varmaan siitä että olen tuon kaksi vuotta soittanut samassa asennossa. Seisten soitan yleensä komppeja, mutta soolot taittuvat paremmin jos istun.

Ja olen samaa mieltä, jokunen bendi meni vähän yli :)
- Jonna
Othoz
31.08.2009 17:17:56

Tosiaan, sormet nauhojen suuntaisesti. Helpottaa soittoa huomattavasti.
Otso-
01.09.2009 00:06:19
Tässäpä olis vähän eilisen nauhottelujen tulosta. Valitettavasti muuta ei ole kuin musiikki ilman videota, joten hankala saada mitään neuvoja käsien asennoista sun muusta, muutta tässäpä tämä, kuuluisan tunnarin rockversio :D http://www.youtube.com/watch?v=AUNVSgkXRmk
Nyt reilu 3 vuotta tullut itsenäisesti soiteltua :)
eewo
02.09.2009 00:02:14 (muokattu 02.09.2009 00:04:00)
Otso-: Tässäpä olis vähän eilisen nauhottelujen tulosta. Valitettavasti muuta ei ole kuin musiikki ilman videota, joten hankala saada mitään neuvoja käsien asennoista sun muusta, muutta tässäpä tämä, kuuluisan tunnarin rockversio :D http://www.youtube.com/watch?v=AUNVSgkXRmk
Nyt reilu 3 vuotta tullut itsenäisesti soiteltua :)

Yhdyn Antti1:n kommentteihin soundista. Sirinää on enemmän kuin laki sallii.

Timeen kannattaisi kiinnittää huomiota. Tatsikin on muuten hieman kulmikas, johtunee osaksi tuosta timen heittelystä. Ei kuulostanut rennolta ja ilmeikkäältä vaan siltä että plektraa olisi puristettu rystyset valkoisina, naama kurtussa ja hampaat irvessä, hauiksen pullistuessa kuin pieni virtahepo.

Vibraattoon kannattaa kiinnittää huomiota, se kun erottelee jyvät akanoista ja tuo ilmettä soittoon. Hyvällä vibraatolla yksi nuotti kuulostaa niin maukkaalta, ettei tuhat nuottia tempoon miljoona sitä mitenkään ylitä. Vertaa vaikka Steve Vain soittamaa piktää ääntä Kirk Hammettin soittamaan pitkään ääneen ja mieti kummalta haluat kuulostaa ;D

Kovin hyvin en osaa neuvoja antaa, Virheitä kun on aina helppo etsiä, mutta niiden korjaamiseen on vaikea antaa ohjeita. Vibrattoa ja timeä täytyy kuitenkin treenata ja paljon. Ovat kuitenkin käytännössä tärkeimmät asiat kitaransoitossa, jos vähän kärjistetään.
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
pietari-poika
02.09.2009 19:21:18
Hähää!!!

Latasin ASIO-ajurit ja Reaperin 30pvä trial-version ja nyt pelittää nauhoitus ILMAN VIIVETTÄ! Tein tällaisen 12-tahtiseen blues-kiertoon perustuvan pienen soolonpätkän sen kunniaksi. Nauhoitin kahdesti taustakitaran ja laitoin siten että toinen on kokonaan oikealla ja toinen vasemmalla (siis kyllä te tajuatte). Kaikissa kitaroissa on sama soundi käytössä (sattui muuten poikkeuksellisen hyvä löytymään podista).

Vibrabendejä pitäis varmaan treenata jotta saisin soittoon hieman lisää mausteita. Mutta siis kertokaa mitä voisin parantaa lähinnä ilmaisullisessa mielessä. (Toki kaikki kommentti on tervetullutta.

http://koti.mbnet.fi/datis/clipit/reaper-rocksoundi.mp3
eewo
02.09.2009 21:46:26 (muokattu 02.09.2009 21:46:47)
pietari-poika: Hähää!!!

Latasin ASIO-ajurit ja Reaperin 30pvä trial-version ja nyt pelittää nauhoitus ILMAN VIIVETTÄ! Tein tällaisen 12-tahtiseen blues-kiertoon perustuvan pienen soolonpätkän sen kunniaksi. Nauhoitin kahdesti taustakitaran ja laitoin siten että toinen on kokonaan oikealla ja toinen vasemmalla (siis kyllä te tajuatte). Kaikissa kitaroissa on sama soundi käytössä (sattui muuten poikkeuksellisen hyvä löytymään podista).

Vibrabendejä pitäis varmaan treenata jotta saisin soittoon hieman lisää mausteita. Mutta siis kertokaa mitä voisin parantaa lähinnä ilmaisullisessa mielessä. (Toki kaikki kommentti on tervetullutta.

http://koti.mbnet.fi/datis/clipit/reaper-rocksoundi.mp3

Fraaseihin voisit saada vähän sellaista rytmistä vaihtelua, nyt mentiin vähän sellaisella saksalaisella marssimeinigillä. Vibraattoon lisää ilmeekkyyttä ja lickeihin enemmän "laulavuutta" ja melodiaa - pistä kitara itkemään! Myös tauot tekevät hyvää, ei tule niin täyteen ahdettu ja kiireinen fiilis. Joku onkin sanonut että tauko on vahvin nuotti.

Itse sorrun välillä (hyvin usein) samanlaiseen lievään ideaköyhyyteen tuollaisessa ränttätäntässä, joka on yllättävän vaikea saada kuulostamaan mielenkintoiselta . Silloin kuuntelen Albert Kingiä, jonka omintakeinen soittotyyli inspiroi uudenlaisiin lickivalintoihin.

E: Nimim. "aloittelija joka tykkää päteä"
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
Väsykäsi
03.09.2009 19:05:06 (muokattu 03.09.2009 19:05:13)
http://maihinnousu.net/s/?song_id=4951

Tommosta kipeenä soitettua fraseeraus reeniä Crossroadsin tahtiin. 2 kesää soittoa takana jos joitakuta kiinnostaa.

Kommenttia kehiin sitä vartenhan tämän tänne laitoin.
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Antti1
03.09.2009 22:49:36
Väsykäsi95: ...Kommenttia kehiin sitä vartenhan tämän tänne laitoin.

Mitähän tähän sanois...? :D Äläkä nyt käsitä väärin, oli ihan veikeän kuuloinen rykäsy. Siinä ei vaan oikein ollut mitään punaista lankaa.

Sulla on selkeästi visio siitä mitä sä haluat soittaa, ei ehkä niinkään yksittäisiä juttuja mutta yleisluontoisesti, mutta tekniikka ei anna vielä periksi oikein. Oli ihan hyvää juttua välistä, mutta time, bendit ja vibrat vähän menee miten sattuu. Välillä tulee hiukan hutilyöntiä ja soraääntä, eikä kaikki sävelvalinnat menneet ainakaan ihan mun (turhankin?) konventionaaliseen ymmärrykseen.

En mä osaa sanoa mitään muuta kuin, että tsemppiä harrastukseen ja koita kehittyä soittajana tasaisesti joka osa-alueella. Alku on ainakin ihan lupaavan oloinen ja ei tuota ainakaan hävetä tarvitse.
Väsykäsi
03.09.2009 23:56:00
Antti1: Mitähän tähän sanois...? :D Äläkä nyt käsitä väärin, oli ihan veikeän kuuloinen rykäsy. Siinä ei vaan oikein ollut mitään punaista lankaa.

Sulla on selkeästi visio siitä mitä sä haluat soittaa, ei ehkä niinkään yksittäisiä juttuja mutta yleisluontoisesti, mutta tekniikka ei anna vielä periksi oikein. Oli ihan hyvää juttua välistä, mutta time, bendit ja vibrat vähän menee miten sattuu. Välillä tulee hiukan hutilyöntiä ja soraääntä, eikä kaikki sävelvalinnat menneet ainakaan ihan mun (turhankin?) konventionaaliseen ymmärrykseen.

En mä osaa sanoa mitään muuta kuin, että tsemppiä harrastukseen ja koita kehittyä soittajana tasaisesti joka osa-alueella. Alku on ainakin ihan lupaavan oloinen ja ei tuota ainakaan hävetä tarvitse.

Jep.

Pistin tosiaan ihan fraasi reeninä jossa kokeilin erilaisia juttuja eli ei ole tarkoituskaan olla minkäänvärisiä lankoja. Ja tiedän että bendit yms. menee päin AA nusta. Vähän rososelta toi kuulostaakin tosin ei ole edes paras soittokunto kun soitin tämän mulla oli: kuumetta, päänsärkyä ja plekukäden peukalo kipeenä. Laitan paremman vedon kun paranen niin ainakin voidaan vertailla kumpi ompi parempi.

Ps: Älkääkä vaan kysykö miksi soitin sairaana. Vastaan valmiiksis: Omaa tyhmyyttäni.
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Antti1
04.09.2009 00:01:15
Kokeiles seuraavaksi vähän rajata tulkinnan määrää ja tee joku harkittu veto. Niistä on huomattavasti mielekkäämpää sanoa jotain, kun tosi harvoilla sälleillä useiden minuuttien improilu pysyy kasassa kuitenkaan koko aikaa.
skorppari
04.09.2009 22:12:05 (muokattu 04.09.2009 22:14:53)
Mokoman Uni saa tulla biisistä tämmösen covervedon pukkasin.
Toistaiseksi ilman lauluja, katsotaan jos innostun :)

http://scorpio.fi/stuff/music/Uni%20Saa%20Tulla.mp3

Edit: Soittokokemusta n. 9kk
Edit2: Rummut ja Basso Cubase Essential 5:n kirjastoista, vain kitarat itte soiteltu
...jonain päivänä vielä opin soittamaan nuo ruttoperkeleen barresoinnut
Antti1
04.09.2009 22:19:40 (muokattu 04.09.2009 22:34:08)
Hyvin soitettu. Treenaa vielä vibratoa ja bendejä, niin saat tuon alun liidin kuulostamaan paljon paljon paremmalta.

EDIT: Tiedän kyllä, ettei niitä alkuperäisessäkään liiemmin viljellä, mutta se nyt onkin melko kurjan kuuloinen ja mikään ei estä tekemästä paremmin. :)
skorppari
05.09.2009 03:30:53
Antti1: Hyvin soitettu. Treenaa vielä vibratoa ja bendejä, niin saat tuon alun liidin kuulostamaan paljon paljon paremmalta.

EDIT: Tiedän kyllä, ettei niitä alkuperäisessäkään liiemmin viljellä, mutta se nyt onkin melko kurjan kuuloinen ja mikään ei estä tekemästä paremmin. :)

Oli aika taidon rajoilla soitella jo tollee töksäyttelemällä se liidi, mut pitää harjotella bendei ja vibratoi kyl (rannevibraa siis ei floikkaa vaikka semmonenki rr24:Sta löytyy :)

tänks!
...jonain päivänä vielä opin soittamaan nuo ruttoperkeleen barresoinnut
agre
18.09.2009 23:01:40 (muokattu 18.09.2009 23:01:49)
Tälläisen soolocoverin päätin nauhoitella.

http://www.youtube.com/watch?v=VXPvH5y2Cos

En nyt tiedä luetellaanko minut aloittelijaksi 1,5 vuotta soittaneeksi, mutta itse koen ainakin vielä itseni aloittelijaksi.
joo oh
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)