Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keskustelua pönttöjen demppaamisesta
1 2 3 4
Velli
31.08.2009 10:48:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin avata tälle oman keskustelun kun aiheesta kuitenkin aina väännetään suuntaan taikka toiseen topiceissa, jotka eivät millään tavalla liity demppaukseen. Itseäni jotenkn ärsyttää tietty ehdottomuus kalvojen demppauksen suhteen. Jotkut vetävät pönttönsä niin löysään vireeseen, että viritystapit pyörivät sormilla pyöritettäessä ja lyövät lisäksi pöntön sisään 5cm paksun superlonipatjan. Toiset taas eivät suostu laittamaan kalvon reunaan pienintäkään teipinpalasta, koska se pilaa rummun luonnollisen soundin.
 
Kysyin joskus Kaakkuriniemen mielipidettä pönttöjen demppauksista. Hän sanoi, että ihan sama mitä sille pöntölle tekee, kunhan sen vaan saa kuulostamaan hyvältä. Sen jälkeen laitettiin karvahanska virvelin yläreunaan kalvolle makaamaan ja soitettiin motownia. Ei jäänyt kysyttävää Kaakkuriniemen soitosta tai soundista.
 
Musta tuntuu, että soundimaailma on tietyllä tavalla rajoittunutta, jos pönttöjä ei suostu missään tilanteessa koskaan demppaamaan. Dempeillä pöntöistä saa tuplasti enemmän erilaisia soundeja ulos verrattuna siihen, jos soittaa aina vain demppaamattomilla kannuilla. Toki demppaamattomatkin kuulostavat hyvältä joissain tilanteissa, mutta joissain ne eivät vain toimi. Kokonaisuutena demppipurismi suuntaan taikka toiseen on mulle yhtä hieno asia kuin jehovan todistajat kotiovella sunnuntaiaamuna.
 
Ruutikallo
31.08.2009 11:10:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: . Kokonaisuutena demppipurismi suuntaan taikka toiseen on mulle yhtä hieno asia kuin jehovan todistajat kotiovella sunnuntaiaamuna.
 
^^Loistava vartaus.
 
Itse käytän demppiä tarvittaessa. Varsinkin jos äänimiehellä on moiset ajatukset.
Kyllähän siellä gate ja equ sun muut on, mutta joskus sitä vaan säästää kaikkien hermoja ja aikaa.
Itse en ole uskovainen demppaamattomuuden suhteen, vaikka tykkäänkin esim. tyhjän bassarin avoimesta ka-boooom soundista =)
 
Snare demppaan jos on tarvis, riippuu tyylistä. Toisinaan tarrademppari, en muista kenen valmistama, joskus jesseä, joskus lompakko, jne.
 
Tomeja harvemmin, mutta jesse on nopea.
 
Tuota Moongeliä en oo testannut, mutta väittävät hyväksi---> hankintaan.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
OPJ1974
31.08.2009 11:13:28 (muokattu 31.08.2009 11:14:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Ajattelin avata tälle oman keskustelun kun aiheesta kuitenkin aina väännetään suuntaan taikka toiseen topiceissa, jotka eivät millään tavalla liity demppaukseen.
 
Jes! Vähän tällaisen triidin perään huutelinkin tuolla rumpujen viritys-topikissa. Minusta olisi loistava homma, jos tähän ketjuun saisi käytännön ideoita ja vinkkejä, miten jengi on lähtenyt hakemaan käytännön tilanteissa eri demmpimateriaaleja käyttäen erilaisia soundeja rummuista ulos?
 
Motownista puhuttaessa, karvahanska on varmasti yhtä hyvä kuin lompakko, joka toimii ainakin mulla oikein hyvin :D Mutta onko nahkalompakon soundi sittenkään paras?
 
Itse en demppaa muita rumpuja kuin virveliä ja basaria vähän. Virvelissä on (Moongel-toimitusta odotellessa) 3x4 cm ilmastointiteippiä kello 12:ssa ja basarissa on inasen pieni demppi rummun sisällä, joka kevyesti koskee reso- tai lyöntikalvoon.
 
EDIT. Ja kalvovalinnathan vaikuttavat paljon :)
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Niq
31.08.2009 11:14:07 (muokattu 31.08.2009 11:17:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Itseäni jotenkn ärsyttää tietty ehdottomuus kalvojen demppauksen suhteen.
 
Niin no. Luulen että ärsytystä aiheuttaa tämä perinteinen "demppaus oletuksena" -toimintamalli. Eli ei edes viitsitä hakea sitä soundia virittämällä ja kalvotuksella, vaan teippi ja patja on ainoat työkalut koko hommaan.
 
Itse olen sujuvasti dempannut virveliä monellakin tavalla tarvittaessa, jopa virvelin kokoisella retkipatjan palasella, basaria yleensä demppaan vain löysäämällä lyöntikalvon kahta ylimmäistä ruuvia. Tomeja harvemmin tarvitsee, sointiahan on helppo lyhentää virittämällä resokalvo lyöntikalvoa korkeampaan vireeseen.
 
Toimivaa keinoa symbaalin vaimennukseen en ole vielä kuullut, tosin mielelläni testaisin kehuttuja cympadeja. Itse en oikeastaan edes demppiä kaipaa, kun on ohutta ja herkästi syttyvää symbaalia koko setti. Lyödään sitten vaan hiljempaa.
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
OPJ1974
31.08.2009 11:16:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Toimivaa keinoa symbaalin vaimennukseen en ole vielä kuullut, tosin mielelläni testaisin kehuttuja cympadeja. Itse en oikeastaan edes demppiä kaipaa, kun on ohutta ja herkästi syttyvää symbaalia koko setti. Lyödään sitten vaan hiljempaa.
 
Cymbadit kuulemma oikeasti toimivat, itselläkin sellaisten hankkiminen vakavassa harkinnassa, kun tuntuu, että kanssasoittajat valittavat, vaikka kuinka hiljaa löisi. Tai yrittää lyödä. Olisihan se kivempi sitten peltien volyymitasoakin saada paremmin säädettyä mikkien ja PA:n avulla.
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
moderndrummer88
31.08.2009 11:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demppiä tilanteen mukaan, muutama viikko sitten mulla oli sellainen keikka, että piti nakata pieni froteepyyhe virvelin päälle, että sai hillittyä soundia ja hyvin toimi.
 
Relaxin' At Camarillo...
Ruutikallo
31.08.2009 11:26:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq:
 
Toimivaa keinoa symbaalin vaimennukseen en ole vielä kuullut, tosin mielelläni testaisin kehuttuja cympadeja.
 
Symbaaleja en ole juuri suuremmin demppaillut.
Muutaman kerran olen laittanut riden alle, siihen huovan päälle nahkaisen käsineen.
Siis hanskasta läpi. Koskettaa tai kosketti juuri sopivan kokoiselta alalta kupua ja hieman kuvun vierustaa.
 
Myös ilmastointiteippiä olen symbaalin alla testannut, aika lähellä reunaa.
 
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
markkuliini
31.08.2009 12:42:13 (muokattu 31.08.2009 13:05:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Cymbadit kuulemma oikeasti toimivat, itselläkin sellaisten hankkiminen vakavassa harkinnassa, kun tuntuu, että kanssasoittajat valittavat, vaikka kuinka hiljaa löisi. Tai yrittää lyödä. Olisihan se kivempi sitten peltien volyymitasoakin saada paremmin säädettyä mikkien ja PA:n avulla.
 
Mulla on ollut käytössä ne viime rumpukirppikseltä asti, ja ovat olleet tosi hyvät. Ovat tulleet tarpeeseen akustisesti hankalissa huoneissa ja pienillä lavoilla ja vieläpä jos käytän kuulokkeita jotka leikkaavat hieman peltien kuuluvuutta itseltä. Eli sellaisissa tilanteissa joissa pellit itselle saattavat tulla sopivalla voluumilla, mutta yleisöön höökivät esim. kovan ja matalan katon kautta tai laulajan lähellä olevan mikin kautta liian lujaa. Tällöin ei tarvitse soittaa ihan niin oudolta tuntuvassa epäbalanssissa, siten että rumpuja saa lyödä mutta pelteihin ei juuri uskalla edes hipaista. Nuo leikkaavat hyvin juuri sitä kirkkainta trebleä pois, ja kun ovat eri kokoisia niin dempin määrää saa säädettyä helposti. Suosittelen lämpimästi!
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
totomiettinen
31.08.2009 12:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sitä keikoilla on joutunu demppailemaan. Riippuu ihan soittotiloista.
Virveliä en mielelläni demppaa ellen erikseen hae jotain tiettyä dempattua saundia. Tomeja joutuu useinkin, jos ei saa kunnon virettä kiireessä aikaan. Eivätpähän mourua turhaan. Bassarissa aina pieni pala vaaahtomuovia.
 
Mutta joo saundikysymyksiä nämä mulle on, virveli ja bassari erityisesti. Enemmänkin näitä voisi kokeilla ja miettiä, jos keikoilla ehtisi. Yleensä se on setti pystyyn, check, ja odotteleen vetoa. Aina ei ehdi rumpuja kauaa ruuvailla.
 
-I like my sugar with coffee and cream-
markkuliini
31.08.2009 13:05:20 (muokattu 31.08.2009 13:09:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli:Musta tuntuu, että soundimaailma on tietyllä tavalla rajoittunutta, jos pönttöjä ei suostu missään tilanteessa koskaan demppaamaan.
 
Loistavasti sanottu. +
Oikeastaan minkään muun soittimen kanssa sitä älytöntä maksimi-sustain keskustelua ei tavitse edes käydä, vaan eri pituisten äänten käyttö on itsestäänselvyys. Ajatelkaa vaikka pianoa jota olisi pakko soittaa koko ajan pedaali pohjassa "koska soittimen täytyy soida" tai kitaralla soitettua wahwah-funkkia demppaamattomilla kielillä. Tai Rocco Prestia soittamassa Tower of Poweria legatosti. :)
Pitkät äänet ovat musiikkia ja lyhyet äänet ovat musiikkia, ja omaa musikaalisuutta käyttäen ja musiikkityylin mukaan tulisi oma rumpusettikin virittää ja mahdollisesti dempata. Ei sama soundi sovi kaikkeen musaan. Ja sitten kun otetaan erilaiset akustiset tllat, soittovoluumit ja lähimikitykset huomioon, niin taas on kädessä kasa uusia tilanteita missä demppaaminen tulee taas usein tarpeelliseksi.
Kun on kuullut esim.mihin huippujazz-rumpalit kykenevät joskus todella "omaperäisillä" soudella kun joutuvat soittamaan lainasetilla, niin ymmärtää että kyse on etenkin musikaalisuudesta, ja ihan senkin kehittämisen kannalta kannattaisi haastaa itseään aika ajoin erilaiselta soundaavalla setillä. Niin ja todella lyhyeksi dempatuilla soundeilla on erittäin kehittävää soittaa kun yhtäkkiä huomaa ettei kaikki omat nuotit olekaan ihan niin kohdallaa kuin luuli. :)
 
Sanottakoon vielä, että itse olen käyttänyt lähtökohtaisesti aika vähän demppiä rummuissa, eli pidän rummun soinnistakin siinä missä muutkin. Moongelin (loistava tuote! Helppo siirrellä ja etsiä paras paikka. Koetas teipillä.) puolikas virvelissä ja pikkutomissa, kokonainen lattiatomissa. Bassarin sisällä Dw-tyyny, resopuolelta modattu pienemmäksi. Lähimikityksessä vielä soivat, muttei liikaa. Mutta tarpeen kukaan isken vaikka parisohvan bassarin sisään jne. jos musa ja tilanne sen vaatii. Esim. funkkia on mun mielestä ihan älytöntä soittaa isolla ja soivalla bassarilla.
 
Tuo "rummun kuuluu soida" slogan on enemmänkin treenikämppä-rumpalien harhakuva joka syntyy kun soittaa liikaa yksinään eikä muille soittajille tarvitse jättää tilaa ja taajuuskaistaa sointikuvassa. Sooloilijan humiseva itsepetos.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Muovinen
31.08.2009 13:10:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virvelissä mulla on hyvin pieni palanen vanhaa kalvoa jessellä kiinni, tappaa ainoastaan sen aivan terävimmän kärjen soinnista. Muuten jätän pienemmässä paikassa vaan yksinkertaisesti kanttilyönnit pois tai sitten laitan vähän pidemmälle matkalle demppiä. Oon nähnyt pyyhettä pidettävän virpan päällä, mutta se tuntuu jo aika radikaalilta ratkaisulta. Tai no en ainakaan rokkikeikalla moista harrastais, humpat erikseen.
 
Basarissa makoilee just sen kokonen tyyny, että se yltää kalvosta toiseen ja poistaa turhat huminat. Tomareihin ei oo koskaan tarvinu mitään demppejä, mutta vois kuvitella, että joku lipare kalvon päällä toimii jos haetaan sellaista kuivahkoa retrosoundia MacGyver-konstein. Mieluummin demppaukset kuitenkin ihan virittämällä. Jos pohjavire on ok, niin ei siinä paljon tarvitse ruuvailla, että keikan pärjäilee.
 
Symbaalit on paljon hankalampi homma. Maalarinteippiä on tullut laitettua joskus, mutta se on tosi herkkää säätöä - pikkasenkin liikaa teippiä ja koko pelti kuoleutuu pelkäksi kolinaksi. Varsinkin china on todella herkkä teipille tai sitten mä vaan tykkään, että siellä on sitä räkää jota teippi taas puolestaam tehokkaasti poistaa.
Bacchus
31.08.2009 13:21:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moongelin (loistava tuote! Helppo siirrellä ja etsiä paras paikka. Koetas teipillä.) puolikas virvelissä ja pikkutomissa, kokonainen lattiatomissa. Bassarin sisällä Dw-tyyny, resopuolelta modattu pienemmäksi. Lähimikityksessä vielä soivat, muttei liikaa. Mutta tarpeen kukaan isken vaikka parisohvan bassarin sisään jne. jos musa ja tilanne sen vaatii. Esim. funkkia on mun mielestä ihan älytöntä soittaa isolla ja soivalla bassarilla.
 
Soundstorestako löytyy Moongeliä? Olisi todella kätevä vehjes, pitäisi nimittäin uudessa kokoonpanossa rajoittaa rumpujen sointia. Kuulemma istuu musaan paremmin. Teipillä kikkailu on aina vähän niin ja näin.
 
Itse kyllä voin hyvinkin heittää rumpuun hieman demppiä, vaikka en samaa mieltä rumpujen soinnista bändiliiderin kanssa olisikaan. Eri tyyleissä erilainen soundi.
 
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
markkuliini
31.08.2009 13:30:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bacchus: Soundstorestako löytyy Moongeliä? Olisi todella kätevä vehjes, pitäisi nimittäin uudessa kokoonpanossa rajoittaa rumpujen sointia. Kuulemma istuu musaan paremmin. Teipillä kikkailu on aina vähän niin ja näin.
 
-uitun leveesti-
Kato hei, mä oon ostanu tota ulkomailta. Nykistä ja Barcelonasta. En mä tiedä Suomen kuviosta midn.
:)
 
No joo, muistaakseni Sounstoren sivuilta kans bongasin joku aika sitten. Ihme, jos joku ei tuo maahan.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Kailis
31.08.2009 13:31:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demppaaminen on perkeleestä ja Moongel saatanan keksintö.
 
markkuliini
31.08.2009 13:33:06 (muokattu 31.08.2009 13:33:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Demppaaminen on perkeleestä ja Moongel saatanan keksintö.
 
Kuten rummut ja rokkikin. Hell YEAH!!!!!!
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Bacchus
31.08.2009 19:05:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: -uitun leveesti-
Kato hei, mä oon ostanu tota ulkomailta. Nykistä ja Barcelonasta. En mä tiedä Suomen kuviosta midn.
:)
 
No joo, muistaakseni Sounstoren sivuilta kans bongasin joku aika sitten. Ihme, jos joku ei tuo maahan.

 
Fak juu!;) Soundstoresta pitäisi näköjään löytyä. Täytyy vielä maililla varmistaa varastosaldot.
 
Kätsyltä vehkeeltä vaikuttaa.
 
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
ÄM
31.08.2009 22:53:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cympadit mullakin nyt aktiivikäytössä ja kyllä toimii. Riden kello kuolee vähän, mutta jos olosuhteet vaatii, niin so what. 18" HHX Evolution Chrashille, isoine kelloineen, vois kelpaa joskus isompikin, kuin 90mm, joka on nyt suurin. Se tunttu rupeavan puremaan eniten, just siinä kellon ulkopuolella. Toki varmaan jonkun hunajakorvan mielestä se soundi menee piloille, itsekin toki huomaan eroa, muussakin kuin volassa. Mutta jos vertaa mihin tahansa aiemmin kokeilemiini demppeihin (teippiä reunaan, liinaa ruuvin läpi pellille lepäämään), on tää aivan ylivoimainen systeemi.
 
Rumpuja dempataan myös tarpeen mukaan, yleensä miksaajan kanssa todetuista syistä. On kyllä löytynyt semmonen sopiva sointi kannuihin, että usein saa kuulla äänimiehiltä, että kyllä soi hyvin setti, ei tarvii gatea ollenkaan. Se on tietty äänimiehen näkökulma, mutta keikalla se nyt vaan on aika helvetin tärkeä näkökulma.
 
Ylipäätään ihmettelen, mikä siinä joillan on niin vaikeaa tajuta, että se keikka on kokonaisuus, joka toki muodostuu yksittäisten soittajien panoksesta, soundeineen, mutta jos kokonaisuutta selvästi huonompaan suuntaa vie esim viiltävät pellit, niin miksei niitä voi dempata. Vaikka se yksittäisen pellin soundi menis selkeesti vituiks, niin se pelastaessaan musiikkiesityksen kokonaisuutena, on mielestäni uhraamisen arvoinen.
 
Sama se on vaikka kitaristeilla, jotka 4x12, nilkoille huutaen, ei suostu laskemaan volaa, kun menee fiilis, eikä putket herää; jälleen kokonaisuus, jos miksaajalta puuttuu aseet saada homma balanssiin, kannattaa jostain jo vähän tinkiä, että kokonaisuus saadaan toimimaan.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
moderndrummer88
01.09.2009 10:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä matskua noi cympadit on? Voisko niitä askarrella itse ihan jostain retkipatjasta?
 
Relaxin' At Camarillo...
markkuliini
01.09.2009 11:04:20 (muokattu 01.09.2009 11:04:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Mitä matskua noi cympadit on? Voisko niitä askarrella itse ihan jostain retkipatjasta?
 
En tiedä, ne on sellaista tiheää, kiinteän pehmeää matskua, ehkä pari senttiä paksua. Retkipatja ei varmaan aja ihan samaa asiaa, mutta joku paksumpi ja pehmeämpi varmaan juu.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
moderndrummer88
01.09.2009 11:07:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: En tiedä, ne on sellaista tiheää, kiinteän pehmeää matskua, ehkä pari senttiä paksua. Retkipatja ei varmaan aja ihan samaa asiaa, mutta joku paksumpi ja pehmeämpi varmaan juu.
 
Jos käytän lähinnä rideä johon sitten komppaan tai crashaan keikoilla, niin oisko tuo 9cm halkaisijalla oleva sille oikean kokoinen?
 
http://www.balbex.fi/public/product_details.php?p=146
 
Relaxin' At Camarillo...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «