Aihe: Putki-ja transistorivahvistimien viat/ominaisuudet.
1 2
Berserkki
29.08.2009 00:10:14
Hei.

Aattelin aloittaa tämmösen ketjun, jossa vois kysellä kitaravahvistimien vioista ja ominaisuuksista. Eli tyyliin: onko joku asia normaalia? Löytyis sit hausta varmaan helposti.

Kysykin heti ite tässä ensimmäisenä. Ostin viikko sitten uuden putkikombovahvistimen (randall rg 50 tc). Aluksi vahvistin toimi moitteettomasti, mutta noin viikon käytön jälkeen rupesi suhisemaan vaikka kitarapiuha oli irti (tätä ennen siis täysin äänetön). Minkään potikan säätö ei vaikuta suhinan voimakkuuteen. Vahvistimen virtajohto on koko ajan maadoitetussa pistorasiassa. Ajattelinkin kysyä, että onko tämä vika, jonka takia vahvistin huolittaisiin takuuhuoltoon vai ominaisuus?
Juicy
29.08.2009 00:33:15

Tällä tiedolla ei nyt ole mitään muuta kuin omakohtaisen päätelmän suomaa faktaa, mutta putkivahvareiden pääteputket saattaa helistä/kitistä/poksua kun vahvarin pistää lämpenemään tai sammuttaa. Johtunee lämpölaajenemisen vaikutuksesta putkissa.

Kuulostaa nimittäin samalta kuin auton moottori sammuttamisen jälkeen, tai yleensäkin jos jokin kuuma materiaali jäähtyy/lämpenee äkillisesti. Sellaista napsumista...
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
kiriminni
29.08.2009 13:10:49
Jotkut saa nämäkin viikossa rikki ja toisilla kestää 50v.
Ylimääräiset äänet on aina vikoja jos niitä ei ole ennen kuulunut.
Joku suodatinkondensaattori voi olla kyrvähtänyt.Eli huoltoon vaan kun takuut
on voimassa.
Berserkki
29.08.2009 13:26:24
Jep. Huoltoon menee maanantaina. Kiitos vaan konsultoinneista.
Moimies
29.08.2009 17:37:06
Juicy: Kuulostaa nimittäin samalta kuin auton moottori sammuttamisen jälkeen, tai yleensäkin jos jokin kuuma materiaali jäähtyy/lämpenee äkillisesti. Sellaista napsumista...

Tätä ihmettelin kovasti putkinupin hankittuani ennenkuin järjellä ajattelin asiaa.
chemic
29.08.2009 18:05:19 (muokattu 29.08.2009 18:07:43)

On tässä ihmetyttänyt että onko Lionheart nupin sisuksissa jotain vialla, kun footswitchin kytkeminen aiheuttaa sietämättömän maahuminan reverbin ollessa päällä ja drive/clean kanavanvaihtamisesta tulee järkyttävä pamaus. Toimii hienosti footswitchin ollessa irti. Polkustin on nupin mukana tullut.

Edit: Ollut siis alunperin tuollainen mitä muutaman kerran olen kokeillut. En ole polkustinta pystynyt käyttämään kyseisistä syistä...
Terry Pantheras
29.08.2009 23:01:40
chemic: On tässä ihmetyttänyt että onko Lionheart nupin sisuksissa jotain vialla, kun footswitchin kytkeminen aiheuttaa sietämättömän maahuminan reverbin ollessa päällä ja drive/clean kanavanvaihtamisesta tulee järkyttävä pamaus. Toimii hienosti footswitchin ollessa irti. Polkustin on nupin mukana tullut.

Edit: Ollut siis alunperin tuollainen mitä muutaman kerran olen kokeillut. En ole polkustinta pystynyt käyttämään kyseisistä syistä...

Mun Lionheartin nupissa ei ollut moista paukuntaa ja kohinaa, eli joku vika tuossa sun myllyssä taitaapi olla...
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
oksatboys
29.08.2009 23:38:31

Terry Pantheras: Mun Lionheartin nupissa ei ollut moista paukuntaa ja kohinaa, eli joku vika tuossa sun myllyssä taitaapi olla...

Minulla on Lionheartin combossa ollut nuo viat :O Kanavanvaihtajan johto jos on minkään sähköjohtimen lähellä aiheuttaa hurinaa ja jos soittaa yhtä aikaa kun vaihta kanavaa niin kuuluu häiritsevän kova poksaus.
pekurides
30.08.2009 01:26:38

Berserkki: Jep. Huoltoon menee maanantaina. Kiitos vaan konsultoinneista.

Kannattaisi ensin nuo etusputket tarkistella ennekuin vie huoltoon ja ne tuntiliksalla saman homman tekevät.

97% putkivehkeiden suhinoista ja häiriöistä johtuu putkista ja suhinat monesti juuri sieltä etusosastolta.

käyt maanataina hakemassa parit uudet vaikka tung-solit etuseen.

äläkä sitten niitä halvimpia kiinalaisia tai sovtekia/ elektroharmonixia mitä löytyy ota koska ne vaikuttaa suoraan saundiin ja kestävyyteen.

elektroniputket ovat melkein verrattavissa hehkulamppuihin että voivat poksahtaa milloin tahansa,varsinkin etuset, aina pitäisi olla varaputkia lähettyvillä.
Tunteella päin vittua.
Berserkki
30.08.2009 15:24:20
Kannattaisi ensin nuo etusputket tarkistella ennekuin vie huoltoon ja ne tuntiliksalla saman homman tekevät.

No kokeilen ensin jos ne sais tehtyä huollossa (siis takuuhuollossa) jotain asialle ennnen kuin rupeen ite säätään mitään. Jos sama vika tulee joskus takuuuajan mentyä umpeen, niin sitten ehkä.
aristoteles666
30.08.2009 16:23:25

kyllä ne pääteputket vain enemmän poksahtelee, mulla on kolmannet pääteputket ja etuaste putket vain porskuttaa edelleen, muutenkin putkivehkeissä on muitakin vikoja kuin rikkoontuneet putket joten on hyvä testata ne mutta ei se ole vastaus kaikkeen.
pekurides
30.08.2009 17:07:23

aristoteles666: kyllä ne pääteputket vain enemmän poksahtelee, mulla on kolmannet pääteputket ja etuaste putket vain porskuttaa edelleen, muutenkin putkivehkeissä on muitakin vikoja kuin rikkoontuneet putket joten on hyvä testata ne mutta ei se ole vastaus kaikkeen.

niin, eihän tou mikään absoluuttinen totuus ollut mutta omien kokemuksien mukaan ne etuset eniten häikkää antaneet varsinkin nämä perus jj:t ja muut tung-sollia myöten.

nykyiset suosikit eli TAD ollu aika varmoja sekä tietty tämä telefunkken osasto:)

päättärit mulla yleensä pikkuhiljaa hiipuneet ja kerralla sitten räjähtäneet jos ei ole asialle mitään tehnyt.

etuset niitä suhinoita ja äkillisiä mykistymisiä enimmäksen aiheuttaneet.

kyllä ne etusputket aina ekana kantsii tsekata kun se ei vaadi muutakuin kohtuullista luetun tai kerrotun ymmärtämistä ja teknisesti ehkä myös samaa vaikeustasoa kuin kengännauhojen sitominen.

Melkeimpä kielten vaihto vaativampi operaatio!

Että näkisin huoltoon kiikuttamisen aivan turhaksi hössöttämiseksi, samaa settiä kun autosta bensa loppu nii pitää viedä huoltoon tankkaamaan..... noi pikkasen kuittailin uusavuttomille.
Tunteella päin vittua.
darrell
30.08.2009 17:52:29
Jucciz se väsäs sen suurta kunniaa tuottaneen putkitestin, ja mun mielestä erot oli niin pieniä, että ei oikein maksa vaivaa vaihdella niitä kotikäytössä. Ehkä jossain studiossa saattais jotain tiettyä putkea etuputkea kaivata. Pääteputkissa ei käytännössä mitään eroa.

Mun kysymys nyt liittyy vain putkien kestoon. Onpa syynä sitten loppumaisillaan olevan putken soundin paskuus tai putken täys vikaantuminen, niin kiinnostaisi tietää, että ...

- millaisin väliajoin tyypillisesti etuasteputket menee vaihtoon?
- millaisin väliajoin tyypillisesti pääteasteputket menee vaihtoon?

Onko keskimääräinen vaihtoväli enämpi kiinni vahvistimen päälläolotuntimäärästä, vai soittokertojen määrästä (soittokerta = putket lämpenee & kylmenee)?

Onko standbyllä merkittävä vaikutus etu-/pääteasteputkien kestoon?

Kiinnostaa vaan, kun en ole jaksanut noita putkia stressata, vaan vahvistin käytännössä aina ilman lämmittelyitä suoraan päälle. Putkilla on myös ikää kohta 10v.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
pekurides
30.08.2009 19:45:09

darrell: Jucciz se väsäs sen suurta kunniaa tuottaneen putkitestin, ja mun mielestä erot oli niin pieniä, että ei oikein maksa vaivaa vaihdella niitä kotikäytössä. Ehkä jossain studiossa saattais jotain tiettyä putkea etuputkea kaivata. Pääteputkissa ei käytännössä mitään eroa.

?

Kiinnostaa vaan, kun en ole jaksanut noita putkia stressata, vaan vahvistin käytännössä aina ilman lämmittelyitä suoraan päälle. Putkilla on myös ikää kohta 10v.

hiukan eriavä mielipide täällä:)
tuota nuin, sen saman testin myös kuuntelin eikä siinä testissä niissä juuri isompia eroja ollutkaan.

mutta, se olikin lähes kliinisaundia muistakseni ja isommilla säröillä ne erot sitten kasvavatkin ja kyllä etusputket muokkaavat saundia siinä missä eri mikit ja muutkin pedaalit ja kaiutinelementit.

kyse on vain siitä onko ne erot sitten toiselle tarpeeksi isoja.

hyvän ja huonon putken erot kyllä huomaa kaikki mutta kahden hyvän erot ovat sitten ihan makuasioita.

Pääteputket melkeimpä enemmänkin vaikuttavat varsinkin jos tyyppiä vaihtaa.

todennäköisesti 10v. putket ovat täysin loppuunajettuja.

säännöllisessä käytössä päättäräit yleensä pitää iskunsa vuoden pari ja etuset kestelee kauemmin laadusta riippuen. olisko joku3-5v. aika yleistä.

Sekin vielä aika suhteellista milloin putket ovat loppu? ovatko silloin kun saundi ihan paska vai vasta silloin kun lopullisesti pimenevät?
Tunteella päin vittua.
aristoteles666
30.08.2009 21:15:36

totuushan on se että maailmassa on kolme neljä putkitehdasta enään, ja ne kaikki putki"merkit" tulee noista tehtaista, joten ei sillä niin väliä ole mitkä putket ostaa, samoilla koneilla ne on tehty samalla lailla.
pekurides
31.08.2009 00:34:40 (muokattu 31.08.2009 01:20:18)

aristoteles666: totuushan on se että maailmassa on kolme neljä putkitehdasta enään, ja ne kaikki putki"merkit" tulee noista tehtaista, joten ei sillä niin väliä ole mitkä putket ostaa, samoilla koneilla ne on tehty samalla lailla.

Saundin puolesta mielestäni ainakin on väliä... siis niitä tehdään eri spekseillä ja eri materiaaleista ja kaipa ne koneetkin erilaisia?

Slovakiassa teslan vanhoilla koneilla tehdyt aivan eri saundisia kuin ne kahdesta venäläisestä tehtaasta tulevat ja niidenkin välillä on eroja.

Sitä kiinantouhuahaan ei tiedä enää kukaan, mutta kyllähän niitä ainakin kovasti uudellenleimataan ja taitaapi osa vielä hyvällä menestyksellä porskuttaa?

Tälleen vähän melkein kaikkia mitä näppeihin saanut testaneena pakko todeta että kyllä niissä on eroja mutta edelleen ne erot ovat myös ihan suhteellisia.

toisten mielestä mikkien vaihtokin on ihan turhaa homma niin samaan kategoriaan menee nää putkihommelitkin.

laittakaa vaan sitä halvinta kiinalaista putkea mitä löydätte, ei oo multa pois...

...Turha tulla sitten kyllä itkemään miten sais saundia parannettua ilman kytkennän muutoksia. :=)

makuasioita nääki... tai mielipide.

Tässä vähän putki läppää suht arvostetulta mieheltä:
http://www.uraltone.com/blog/?page_id=20
Tunteella päin vittua.
darrell
31.08.2009 12:38:38 (muokattu 31.08.2009 12:47:31)
pekurides: hiukan eriavä mielipide täällä:)
tuota nuin, sen saman testin myös kuuntelin eikä siinä testissä niissä juuri isompia eroja ollutkaan.

mutta, se olikin lähes kliinisaundia muistakseni ja isommilla säröillä ne erot sitten kasvavatkin ja kyllä etusputket muokkaavat saundia siinä missä eri mikit ja muutkin pedaalit ja kaiutinelementit.

Mä ymmärrän tämän. Tulkitsen itselleni asiaa niin, että nuo soundierot on enemmänkin soittajan korvassa, ja tietyt putket antaa tietyn hyvän fiiliksen ja dynamiikan soittoon, joka sitten heijastuu parempana soundina. Vaikka tuossa testissä kuulee eroja, niin merkitys ainakin mulle jää pieneksi, jos hyvillä kuulokkeilla huolellisen kuuntelun jälkeen ei pysty tunnistamaan tiettyä soundia, jos samplet soitetaan eri järjestyksessä. No, tuli siinä eroa (mikä sekin pieni) sitten, kun vertaili soundillisesti ääripäitä edustavia putkia, tyyliin tummin vastaan kirkkain. Myönnän, että ns. erottelevassa hevisoundissa varmaan paljonkin vaikutusta, jos signaaliketju on muutoinkin hinkattu viimeisenpäälle.

todennäköisesti 10v. putket ovat täysin loppuunajettuja.

No tätä mäkin ihmettelen, kun vahvistin on kuitenkin ollu päällä melkein joka päivä, putkia ei tosiaankaan ole lämmitelty paria minuuttia ennen anodijännitteen kytkyä, ja mun puukorvat ei huomaa siinä mitään soundin degeneroitumista. Pitäisi varmaan vaan kokeilla A/B testi uusilla putkilla ... aivan kiinnostuksesta.

E1:
http://apaja.dyndns.org/vintage/viat.htm

"Kysymys: Kuinka usein putket on uusittava?
Vastaus: melko harvoin. Kitaristit vaihtavat putkia aivan turhaan. Kuitenkin pääteputkien lepovirran tarikistaminen ja putkien keskinäinen yhteensovittaminen takaavat pitemmän soittonautinnon. "
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
chemic
31.08.2009 16:26:29

chemic: ...footswitchin kytkeminen aiheuttaa sietämättömän maahuminan reverbin ollessa päällä...
Selvisi tämäkin; humina johtui maadoittamattomasta pistorasiasta.

Tuo pamahdus säröltä cleanille vaihdettaessa taitaa olla ominaisuus Lionhearteissa...
pekurides
31.08.2009 20:33:30

darrell: Mä ymmärrän tämän. Tulkitsen itselleni asiaa niin, että nuo soundierot on enemmänkin soittajan korvassa, ja tietyt putket antaa tietyn hyvän fiiliksen ja dynamiikan soittoon, joka sitten heijastuu parempana soundina. Vaikka tuossa testissä kuulee eroja, niin merkitys ainakin mulle jää pieneksi, jos hyvillä kuulokkeilla huolellisen kuuntelun jälkeen ei pysty tunnistamaan tiettyä soundia, jos samplet soitetaan eri järjestyksessä. No, tuli siinä eroa (mikä sekin pieni) sitten, kun vertaili soundillisesti ääripäitä edustavia putkia, tyyliin tummin vastaan kirkkain. Myönnän, että ns. erottelevassa hevisoundissa varmaan paljonkin vaikutusta, jos signaaliketju on muutoinkin hinkattu viimeisenpäälle.

Edellinen voipi olla aika lähellä totuutta:)
Omasta mielestä olen "tuntevani" isojakin eroja itse soitellessa mutta joku toinen vieressä sanonut ettei oikein mitään ihmeempää huomannut eroja!

No tätä mäkin ihmettelen, kun vahvistin on kuitenkin ollu päällä melkein joka päivä, putkia ei tosiaankaan ole lämmitelty paria minuuttia ennen anodijännitteen kytkyä, ja mun puukorvat ei huomaa siinä mitään soundin degeneroitumista. Pitäisi varmaan vaan kokeilla A/B testi uusilla putkilla ... aivan kiinnostuksesta.

Sitä pitemmän ajan kuluessa varmaankin korvat tottuvat hitaasen saundin muuttumiseen ettei sitä ehkä huomaa jne. ?
Mutta 10.v on kyllä hurjan pitkä aika.

ehkä liiankin usein tullut vaihdeltua täälläkin mutta on se siistiä kun uudet tuubit hönkäävät aina pirun kivasti aluksi... ennekuin tottuu?
eron kyllä "tuntee", varsinkin jos johonkin heikompiin vaihtaa uudet c-logoiset svetlanat tilalle!
Tunteella päin vittua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)