Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neoklassista soitantaa.
1 2 3
Väsykäsi
27.08.2009 20:58:42 (muokattu 27.08.2009 21:00:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Olen innostunut neoklassisesta soitosta ja tarvisin alkuun vähän apua. Elikkä mitä skaaloja kannattaa kokeilla, keiden soittoa kuunnella ja mitä tekniikoita opetella. Hyviltä kuulosta erityisesti Ynkän ja Blackmooren soitto. Sweeppaus lienee parasta opetella, samoin kuin täppäys?
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
calf
27.08.2009 22:24:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jämäkkä alternate-pikkaus kannattaa reenata. Kantsii treenata myös vasenta kättä (legato) ja oikeaa (pleku) erikseen.
 
There are no wrong notes
Väsykäsi
27.08.2009 22:28:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep alternaten otan ekana haltuun (kunnolla siis). Ja heti huomenna käyn lainaamassa kirjastosta klassista musiikkia mistä voi sitten poimia ideoita. Ja harmonisen molliskaalan ankaraa pänttäämistä. Lisää vinkkejä otan vastaan.
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Räkkipeli
27.08.2009 22:30:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ehdottomasti harjotella niitä neoklassisia biisejä. Pelkkien riffien turvin ensin, ennen kuin siirtyy sooloilemaan. Siinäkin jo paljon haastetta saada se rokkaamaan hyvin!
 
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
kid ego
27.08.2009 22:30:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä nuo sweeppaukset ja tappingit tulevat varmasti jossain vaiheessa vastaan, mutta kyllä mä suosittelisin sun ottavan työn alle jonkun tietyn biisin ja opettelevan juttuja sen mukaan, eikä niin että hinkkaat vuoden verran tekniikkaa kellarissasi jotta voisit sitten etsiä jonkun biisin treenattaavaksi.
 
Tutustu Yngwien lisäksi myös Vinnie Mooren, Paul Gilbertin (Racer X) ja Michael Romeon (Symphony X) tuotantoon.
Väsykäsi
27.08.2009 22:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Katson jotain mukavia biisejä ja opettelen niiden riffejä. Vaikeusastetta tuo se että kitarassa on 11. kielet, mutta eiköhän se siitä lähde.
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
aalataur
27.08.2009 22:43:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täppäys on laiskan miehen tilu, omasta mielestäni, eli jos haluat soittaa "nopeasti nopeasti" niin opettele täppäämään. Itselleni täppäys on helpoin tapa ja oikeastaan ainoa tapa millä osaan tässä vaiheessa tiluttaa, pikkaus oli se sitten alternatee, ekonomiaa tai pyyhkimistä, on helvetisti vaikeampaa. Tämä voi olla tietysti vain mun fiilis asiasta. Täppäyksestä kannattaa tsekata Michael Romeo, se on vienyt sen todella huippuunsa.
Kasperi Tervonen
27.08.2009 23:01:43 (muokattu 27.08.2009 23:22:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Justiinsa se, että soita musiikkia äläkä skaaloja tai tekniikoita. On paljon mielekkäämpää lähestyä musaa niin, että "Toi on makee juttu! Plokkaanpas että mitä tossa oikeen tapahtuu!" (näin kehittyy tekniikan lisäksi myös korvat ja musiikillinen ymmärrys, eikä turhautuminen pääse yllättämään), kuin tyyliin "minun täytyy oppia a) sweeppaamaan b) alternate-pikkaamaan nopeasti ja c) soittamaan harmonista mollia kaikista eri asemista, että pääsen sottamaan mielimusiikkiani." Jos taas ne jutut joita haluaisi oppia soittamaan ovat aivan liian vaikeita omaan tasoon nähden, niin suosittelisin mielummin treenaamaan omalle tasolle sopivan haastavia juttuja ja antaa tekniikan kehittyä "siinä sivussa".
 
Asia ei tietenkään ole aivan näin mustavalkoinen. Tottakai jotain hankalia juttuja voi ja kannattaakin esim. hinkata metronomin kanssa, ajatella mitä skaaloja soittaa ja treenata eri tekniikoita jnejne, mutta pointti on siinä, ettei sen teknisen suorittamisen ja nopeuden kehittämisen antaisi mennä ikäänkuin urheilemiseksi ja täten "musiikin edelle", ettei eteen tule (rankasti kärjistettynä) sellaista tilannetta että jossain vaiheessa huomaa sahanneensa vuoden paria sweeppiä ja a-harmonista mollia, ja tajuaa samalla ettei kuluneen vuoden aikana ole kehittynyt muusikkona pätkän vertaa.
 
Oikeesti oon vaan katkera ku en osaa tiluttaa niinku Ynkkä. :(
 
e: Nimimerkki Kid Ego tais sanoo saman yhdessä lauseessa. Noh, kertaus on opintojen äiti!
 
"tietenkin voit katsoa googlesta tai wikipediasta jos sieltä löytyisi, että millaista soittoa tulee jos imppaa muutaman keuhkarin vaikka auton bensiinirööristä" - vili linnakoski
antnis
27.08.2009 23:03:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neoklassista kun sulla on oikea kitara jolla soittaa oikeata musiikkia? Olet sekaisin.
 
Well, I may have alzheimers but at least I don't have alzheimers!!
Väsykäsi
27.08.2009 23:07:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Neoklassista kun sulla on oikea kitara jolla soittaa oikeata musiikkia? Olet sekaisin.
 
Kyllä sitä "oikeatakin" musiikkia tulee soitettua ei tarvi huolestua, mutta neoklassinen on jotenkin hienon kuulosta. Siinä ei ole hienoa se tilutus vaan se miten klassisen musiikin elementtejä yhdistetään metalliin. Se vaan on niin hienon kuuloista.
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
JamesHetfield
28.08.2009 08:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väsykäsi95: Kyllä sitä "oikeatakin" musiikkia tulee soitettua ei tarvi huolestua, mutta neoklassinen on jotenkin hienon kuulosta. Siinä ei ole hienoa se tilutus vaan se miten klassisen musiikin elementtejä yhdistetään metalliin. Se vaan on niin hienon kuuloista.
 
Tästä tulikin mieleen että tietääkö kukaan hirveän montaa esimerkkiä neoklassisen tyylin alueelta, jossa joka biisissä ei tiluteta aivan simona? :) tuli noin mieleen kun itse en muistaakseni oo törmänny...
 
Hmm, tai no, Blackmore's night on ehkä vähän sinne päin kyllä. Puhuinpa kätevästi itseni pussiin...
 
http://www.myspace.com/damagingfallout www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna
Juzpe
28.08.2009 09:16:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voimakas ja tarkka legato on syytä ottaa hanskaan ainakin siinä tapauksessa jos ei halua harrastaa "moottorisahapikkausta" koko ajan. Itse kun olen paska pikkaaja, hoidan nopeammat jutut aina legatolla
 
If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson
Räkkipeli
28.08.2009 09:17:26 (muokattu 28.08.2009 09:17:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Voimakas ja tarkka legato on syytä ottaa hanskaan ainakin siinä tapauksessa jos ei halua harrastaa "moottorisahapikkausta" koko ajan. Itse kun olen paska pikkaaja, hoidan nopeammat jutut aina legatolla
 
Tästä on ehkä paras esimerkki Dimebag, vaikka ei neoklassista varsinaisesti soittanutkaan.
 
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
mll
28.08.2009 09:43:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, tai no, Blackmore's night on ehkä vähän sinne päin kyllä. Puhuinpa kätevästi itseni pussiin...
 
Ei Bläckmore's night mitään neoklassista ole. Vaikutteet taitaa tulla vähän muusta suunnasta.
 
Mesa/Boogie
28.08.2009 11:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Ei Bläckmore's night mitään neoklassista ole. Vaikutteet taitaa tulla vähän muusta suunnasta.
 
Melkein sama asia. Miehiä sukkahousuissa kaikki tyynni...
 
Juzpe
28.08.2009 11:42:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on ehkä paras esimerkki Dimebag...
 
Vaihtoehtoisesti myös Johnson, Murray tai Friedman.
 
If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson
Krice
28.08.2009 12:50:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JamesHetfield: Tästä tulikin mieleen että tietääkö kukaan hirveän montaa esimerkkiä neoklassisen tyylin alueelta, jossa joka biisissä ei tiluteta aivan simona?
 
Bal-Sagoth. Yhtye on vienyt klassisen musiikin käyttämisen vähän pidemmälle kuin yleensä ja varsinaisia improvisaatio-tyylisiä kitarasooloja ei ole kuin nimeksi, niiden tilalla on jonkinlaisia sooloteemoja enemmänkin.
 
Arand
28.08.2009 15:52:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaankin kannattaisi kuunnella klassista musiikkia, ja käännellä sieltä siistin kuuloisia juttuja kitaralle.
 
Tonski
28.08.2009 17:00:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arand: Varmaankin kannattaisi kuunnella klassista musiikkia, ja käännellä sieltä siistin kuuloisia juttuja kitaralle.
Aiheen paras kommentti tähän mennessä.
 
ihku
Väsykäsi
28.08.2009 17:16:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väsykäsi95: Ja heti huomenna käyn lainaamassa kirjastosta klassista musiikkia mistä voi sitten poimia ideoita.
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «