Aihe: Ulkoinen efektiluuppibufferi ja yleensä efektiluupeista
1
le pargo
18.06.2009 11:13:00
Moi.

Olen tässä etsiskellyt kytkentää hyvälle efektiluuppibufferille, joka säilyttäis vahvistimen soundin muuttumattomana ja mahdollistaisi linjatasoisen räkkiefektin käytön luupissa.

Tein omaan jcm 2204:seen yksinkertaisen insert-loopin treble ja master -potikoiden välille (eli juuri ennen master volumea), mutta signaali on liian kuuma syötettäväksi suoraan efektiin (Rocktron Intellifex, jossa ei myöskään riitä gainia nostamaan signaalia ennalleen..) Väsäsin myös Kleinulaattorin (rev 5.0), mutta se ei jostain syystä toimi halutulla tavalla: soundi menee ohueksi ja säröytyy rumasti. Kleinulaattori joutaa nyt hyllylle, koska en lukuisista purkamisista ja jälleenkasaamisista sekä komponenttien vaihdosta ole saanut sitä toimimaan.
Kokeilin myös Tapcon pientä mikseriä bufferin roolissa, mutta siinäkään ei riittänyt vahvistusta nostamaan signaalia takaisin päätteelle mentäessä - lisäksi vahvistimen soundista katosi alapään pyöreyttä samalla.

Nyt olis tarkoitus siis löytää "transparentti" bufferi, jonka voisin väsätä räkkikoteloon ja josta löytyisi tarvittavat säädöt signaalin tasaamiseksi linjatasoiseksi (ensisijaisesti) sekä tarpeeksi vahvistusta signaalin palauttamiseen. TUT1:ssä ilmeisesti löytyy asiaa luuppibuffereista - onko kenelläkään kokemusta näistä?
don_D.o.e.
26.08.2009 17:06:27

en tiä toimiiko nää tohon mitä haluut tehä mutta tällasessa thredissä

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=177670&o=0

hotlicks vinkkas mulle tällasta buff n blend piiriä mm. joka näytti aika lupaavalta. en löytäny sitä schemaa enää mutta mul saattas olla se kotona omalla koneella jossain. ite yhistelin tota mini mixeriä ja amz jfet bufferia jotka kyllä löyty ja toimii aika kivasti. tosin jfettejä saattaa olla hankala löytää. dual opamppeja kyllä pitäs olla tarjolla paremmin.
don_D.o.e.
26.08.2009 17:08:30

... jassoo. se taitaakin olla eräpäivä jo menny tässä "keskustelussa" :)
tommiot
26.08.2009 17:13:29 (muokattu 26.08.2009 17:14:50)
Mulla on rakenteilla toi TUT1:n efektilooppi TL072:lla 2204:ään.. Valmistuu ehkä vuonna 2013 =) Eli toisinsanoen vahvistin makaa pöydällä osissa.

Kleinuatorin ongelma tais olla liian pieni käyttöjännite? Jos en ihan väärin muista niin sehän toimi 9 voltilla? Ainakin joku versio. Ei riitä ajamaan signaalia tarpeeks kovaa vaiheenkääntäjälle ainakaan JCM800:ssa.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
harryk
26.08.2009 19:31:30

Tämä on mielenkiintoinen keskustelunaihe/ongelma jota olen itsekin pähkäillyt pitkään. Yleinen ongelma efektiloopeissa on se, että ns. high gain vahvistimen etuaste puskee äkkiä useamman kymmenen voltin signaalijännitteen vaiheenkääntäjälle ja sitä kautta pääteasteelle, jolloin nuo menevät halutusta kytkennästä riippuen särölle. Jos etuasteen signaali halutaan sovittaa räkkiefekteille, pitää sen nominaalitaso pudottaa jonnekin 1-2 voltin tuntumaan, jotta ulkopuolinen laite toimii halutusti. Tämä taas ei enää riitä ajamaan pääteastetta kyykkyyn. Loopin perään voidaan tehdä ns. recovery-aste joko putkilla tai puolijohteilla, jolloin saadaan signaalin taso taas kymmeniin voltteihin ainakin putkilla tehtynä. Jos tuo nosto tehdään, herää kysymys mitä efektilooppi recovery-asteineen vaikuttaa vahvistimen perussaundiin. Luulen, että puolijohteilla (op:t ym.) vehkeen saundi muuttuu varmasti ja ei ainakaan parempaan suuntaan johtuen noiden puolijohdepiirien säröytymismuodoista ym. Jos joku löytää putkilla toteutetun "äänellisesti läpinäkyvän" kunnon efektilooppikytkennän, olen todella kiinnostunut siitä. Ei ole vaan vielä tuollaista tullut vastaan kun puhutaan esim. Marsun JCM 800-maailmaan tai Trainwreck Expressiin tarvittavasta efektiloopista. Harry
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)