Aihe: mikä kitara seuraavaksi??
1 2
baba o riley
26.08.2009 17:58:58
bonecrusher: SuperStrato H/S/S-mikityksellä. Toimii tilanteessa kuin tilanteessa... kiinteällä tai kelluvalla tallalla. Ei väliä soitatko humppaa vaiko heviä. Mielellään vielä niin, että tallamikki olisi puolitettavissa ja kenties midboostin kera. Esim. vanhempia Charvel Model 4 ja 6 sekä 475DLX kannattaa pitää silmällä.

Toi on osittain syy miksi en suosittele puol vuotta soittaneen hirveesti täältä high gain/metalli foorumilta neuvoja pitkäaikaishankinnoiksi hakea. Ketjun aloittaja kuuntelee folk,blues,rock,country ja reggaee... ja sitten suositellaan superstratoja puolitettavalla humpparilla ja midboostilla, ja jopa ehkä kelluvalla tallalla. Jos kysymys olisi että "mitä keppiä suosittelette silja line keikoille jossa soitetaan ricky martinia, bon jovia ja sitten vedetään pari maidenin sikermää siihen väliin, ja pitäis celine dionkin vääntyä". niin toi olis kun naulan kantaan. :)) Jos ei tyyppi oikein tiedä mitä haluaa niin suosittelisin pyörimään seuraavan puol vuotta musaliikkeissä aina kun aikaa on ja kokeilla kitaroita ja pohdiskella asioita siinä välillä, kyllä se oma juttu vähitellen löytyy eikä kaikkia oppirahoja tartte maksaa.

Noihin genreihin tele, melody maker, sg, lp, es-335 esim. olisi huomattavasti varmempi veto ja kitaroita mitä kannattaa kokeilla.
Klapp
26.08.2009 18:52:08 (muokattu 26.08.2009 18:53:30)

Noihin genreihin tele, melody maker, sg, lp, es-335 esim. olisi huomattavasti varmempi veto ja kitaroita mitä kannattaa kokeilla.

Onko joku stratonainen tai -mies joskus vienyt sulta karkin? Olinko se minä? Ootsä naapurin Juha, asuitko Raision Hesen takana 80-90-lukujen taitteessa (kysymys on retorinen eikä kaipaa vastausta)?

Jatkan sotaani: zimbermanin tilanteessa järkevä ratkaisu mielestäni ei ole Baba O' Rileyn ehdottama puolen vuoden soittopaussi, sillä paussiksi se livahtaa, jos Harley Benton ei enää miellytä. Olin mäki hei joskus sitä mieltä, ettei se, mitä lavassa lukee, merkkaa mitään. Ei edes mojoa. Mut sit markkinoille tuli Harley Benton ja Anttilan Williamsit ja sit mää tajusin et ihan kaikissa tapauksissa mojo ei kertakaikkiaan tuu yksinomaan hobon sydämestä.

Mielipideasioita, toki, mutta jos kysyjä uumoilee nyt vähä monipuolisemman kitaran perään, niin vastaat, että Melody Maker? Ja maks 700 rahan budjetilla jääkin MM'stä, kelpo 335:a tahi säädyllisestä SG:stä ihan hirmu läjä rahaa asiallisen vahvistimen hankintaan. LP:n kanssakin sais olla valmistajien moninaisuuden ja vaihtelevalaatuisten Epi-, ja Tokai ymssien kanssa aivan hirmu tarkkana.
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
roopeok
26.08.2009 18:54:30 (muokattu 26.08.2009 18:55:20)
"Folk, blues, rock, country, reggae"
Hanki Telecaster.

Jos ei Tele miellytä niin hanki Strato (saattaisi olla muutenkin monipuolisempi vaihtoehto jos viellä miettii että mitä soittelee, ja saa tietysti vibrakammen vaivattomammin kiinni)

Toria vähän kaivelin, suosittelen näiden katsomista:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=344985 Laukkukin tulee mukaan, Blade ovat kuulemma todella hyviä hintaisikseen. Tolla lähtee varmasti blues-soundi.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=345526 Vahvistimeksi, AD30VT taipuu käytännössä mihin tahansa musiikkilajiin. Varsinkin suht. aloittelevalle loistava hankinta, kun voi pelleillä soundien kanssa miten sattuu kunnes löytää sen "oman soundin". Ja sitten ostat kalliimman kun tiedät mitä etsiä. Muutenkin hyvä vahvistin, mielestäni pesee noi Rolandin cubet ainakin. (Mielipidekysymys taas varmaan.)

Tossa nyt vaan mun ehdotukset, mutta teeppä itse vaikka näin:
- Mene muusikoiden.net torille
- Käytä hakuohjelmaa, etsi sähkökitaroista ja vahvistimista vaikka max. 400€ hintahaitarilla ja etsi mieluisat vaihtoehdot
- Etsi tietoa ja arvostelua http://www.harmony-central.com sivustolta
baba o riley
26.08.2009 22:50:08
bonecrusher: Joo, eihän Stratolla pysty bluesia, rockia, countrya tai reggaeta soittamaan. Mitä mä oikein ajattelin?

http://www.dv247.com/guitars/fender … -electric-guitar-black-maple--59979

Kiitos Baba totuuksista. Ei sattunut edes paljoa.

on stratoja ja stratoja. strato on hyvä juttu, vedin itse ensimmäiset 5 vuotta stratolla. Mutta sitten on noi aivan hirveet superstratot, ja jos kelluvalla tallalla vielä niin on se aika helvetin kaukana stratosta. mut jos se sun mielestä on niin olkoon. :))
baba o riley
26.08.2009 22:53:33
Klapp: Onko joku stratonainen tai -mies joskus vienyt sulta karkin? Olinko se minä? Ootsä naapurin Juha, asuitko Raision Hesen takana 80-90-lukujen taitteessa (kysymys on retorinen eikä kaipaa vastausta)?

Jatkan sotaani: zimbermanin tilanteessa järkevä ratkaisu mielestäni ei ole Baba O' Rileyn ehdottama puolen vuoden soittopaussi, sillä paussiksi se livahtaa, jos Harley Benton ei enää miellytä. Olin mäki hei joskus sitä mieltä, ettei se, mitä lavassa lukee, merkkaa mitään. Ei edes mojoa. Mut sit markkinoille tuli Harley Benton ja Anttilan Williamsit ja sit mää tajusin et ihan kaikissa tapauksissa mojo ei kertakaikkiaan tuu yksinomaan hobon sydämestä.

Mielipideasioita, toki, mutta jos kysyjä uumoilee nyt vähä monipuolisemman kitaran perään, niin vastaat, että Melody Maker? Ja maks 700 rahan budjetilla jääkin MM'stä, kelpo 335:a tahi säädyllisestä SG:stä ihan hirmu läjä rahaa asiallisen vahvistimen hankintaan. LP:n kanssakin sais olla valmistajien moninaisuuden ja vaihtelevalaatuisten Epi-, ja Tokai ymssien kanssa aivan hirmu tarkkana.

Ei kukaan ole karkkia vienyt :)) tykkään stratoista. monipuolisuus kitaransoitossa ei tule soittimesta vaan jostain ihan muualta. jos ei sitä snaijaa soittouran alkumetreillä niin se on sääli. Mutta sehän näkyy aika selvästi suomen rockgenressä. Ei varmaan mistään löydy niin tylsiä muusikoita/bändejä kun tästä maasta.:)
Björn E. Borg
27.08.2009 15:58:02
Ehkä tuollainen Telecaster-tyyppinen kitara voisi olla sinun soitin.

Stratocaster-tyyppisessä kitarassa menee minusta sinun hintaluokan laitteissa rahaa hukkaan siihen vibratallaan, joka ei ehkä ole sitten niin kovin hyvä.

Itselläni on vähän niinkuin neloskitarana meksikolainen Fender Telecaster, mutta aina välillä soittelen vain sillä. Se on minusta ihan suositeltava ostos, käytettynä 400 (?)

Ostin pojalle joku vuosi sitten indonesialaisen Squier-Telen ja vaikka siitä menee yksitellen sähkö- ja metalliosia vaihtoon, niin kannattaa harkita. Hyvä saundi.

Yamaha on valmistanut Pacifica-sarjassa myös Telecaster-mallista soitinta. Esim 90-luvulla sellainen malli kuin 302S. Se on todella hyvän näköinen kitara. Pori jazzissa oli soittamassa legendaarinen Cornell Dupree ja sillä oli Yamaha.

LP- ja SG-malliset myös ovat peruskitaroita. Kannattaa pitää mielessä että "perinteiseen" soittoon sopii perinteinen mikrofoni (esim. Alnico V magneetti), ei keraaminen.

Kielet ja plektra muuten luovat saundia kanssa. .011 settiin kannattaa tähdätä, jos perinteisempi soittotyyli kiinnostaa.

Niin ja onhan strato tietysti monipuolinen: siinä on kolme mikkiä ja se on muutenkin hyvin inspiroiva soitin. Mukava pitää sylissä ja on kaunis. Osta vain joskus hyvä stratocaster, jos on varaa.
9292
27.08.2009 16:40:46

Björn E. Borg: Kielet ja plektra muuten luovat saundia kanssa. .011 settiin kannattaa tähdätä, jos perinteisempi soittotyyli kiinnostaa.

Jaa mitenköhän kielisetin paksuus vaikuttaa siihen mitä soittotyyliä sitä soittaa? Varsinkin jos kyseessä on vuoden soittanut kitaristi niin mitä järkeä sitä on ottaa tuon paksuiset kielet? Mielestäni parempi soittaa semmoisilla naruilla mitkä omaan käpälään tuntuu hyvältä. Totta kai kun soittaa enemmän niin vuosien varrella sormiin tulee lisää voimaa niin silloin paksumpi kielisetti voi olla ihan selitettävissä mutta mielestäni ei ole mitään tiettyä kielisetin paksuutta jollekkin genrelle mihin "kannattaa tähdätä"
Mikääs vitsin allekirjoitus?
Waurio_
27.08.2009 18:10:37
Ottaen huomioon aloittajan musiikilliset mieltymykset, en välttis menis suosittelemaan superstratoa tallahumpparilla ja floikalla. Tosin tuokin oli vain noin sivumainintana, että eip siitä kait sen enempiä. Tietty se tallahumppari vois olla ihan näppärä. En tiiä, perhana.

Täältä mennee ääni strato- ja telesuosituksille. Melko lailla varma valinta.
Jucciz
27.08.2009 19:50:21
Miksei vuoden soittaneelle 11-setti olisi sopiva?

En tiedä kysyjästä, mutta mulla meni korkeintaan muutama päivä totutellessa 11-settiin, kun olin semmoisen vahingossa kielistä tietämättömänä aikanaan ostanut 9-setin tilalle. Sen jälkeen se onkin ollut kaikista parhaan tuntuinen setti kaikkiin kitaroihini, normaalivireessä siis.
Björn E. Borg
27.08.2009 20:41:58
9292: Jaa mitenköhän kielisetin paksuus vaikuttaa siihen mitä soittotyyliä sitä soittaa? Varsinkin jos kyseessä on vuoden soittanut kitaristi niin mitä järkeä sitä on ottaa tuon paksuiset kielet? Mielestäni parempi soittaa semmoisilla naruilla mitkä omaan käpälään tuntuu hyvältä. Totta kai kun soittaa enemmän niin vuosien varrella sormiin tulee lisää voimaa niin silloin paksumpi kielisetti voi olla ihan selitettävissä mutta mielestäni ei ole mitään tiettyä kielisetin paksuutta jollekkin genrelle mihin "kannattaa tähdätä"

Minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään etteikö musiikkityyli vaikuttaisi kielten paksuuteen. Ei hevi-kitaristeilla ole esimerkiksi .013 settiä ainakaan normaalivireessä. Rautalangassa se puolestaan on tavallinen asetus.

Ei .011 ole vielä paksut kielet. Minun mielestä ne saundaa paremmin Telecasterissa/perinteisessä musiikissa. Mutta ei minulla ole mitään halua tästä asiasta väitellä. Ehkä vain kuvittelen.

Niin ja sillä sitä voimaa tulee sormiin, kun ne saavat vastusta.

Mulla on LP:ssä ollut .008:n setti. Ei sillä voinut soittaa reggaeta tai kantria, ei vaan kerta kaikkiaan voinut. Monta muuta hienoa juttua kylläkin.
9292
27.08.2009 21:09:55

Björn E. Borg: Minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään etteikö musiikkityyli vaikuttaisi kielten paksuuteen. Ei hevi-kitaristeilla ole esimerkiksi .013 settiä ainakaan normaalivireessä. Rautalangassa se puolestaan on tavallinen asetus.

Ei .011 ole vielä paksut kielet. Minun mielestä ne saundaa paremmin Telecasterissa/perinteisessä musiikissa. Mutta ei minulla ole mitään halua tästä asiasta väitellä. Ehkä vain kuvittelen.

Niin ja sillä sitä voimaa tulee sormiin, kun ne saavat vastusta.

Mulla on LP:ssä ollut .008:n setti. Ei sillä voinut soittaa reggaeta tai kantria, ei vaan kerta kaikkiaan voinut. Monta muuta hienoa juttua kylläkin.

Juu en minäkään tästä kinaamaan ajatellut ryhtyä, ilmaisin vain erilaisen mielipiteeni. Enkä myöskään väitä että 11 setti olisi paksu setti, se voi olla paksu aloittelevalle kitaristille. Itselläni .010 narut lespassa ja eivät ne tosiaan tunnu liian paksuilta, mutta enpä viitsi alkaa vaihtamaan paksumpaan settiin kun tuohon olen ollut tyytyväinen. Mutta takaisin asiaan
Mikääs vitsin allekirjoitus?
ziggystardust
31.08.2009 22:11:22
Pakko saada jaguaari humppareilla eli dv247 tuntuu myyvän halvimmalla?paljonko sinne on postit ja käykö visa electron?
tapiomarko
01.09.2009 21:08:30
ziggystardust: Pakko saada jaguaari humppareilla eli dv247 tuntuu myyvän halvimmalla?paljonko sinne on postit ja käykö visa electron?

Visa electron käy, ja kuljetus ilmainen 399Euron tullessa täyteen, muuton muistaakseni 18 eceä, itsellä olisi kiikarissa firman epi custon prophecy dirty fingerseillä hintaan 504 euroa, halpaa...vahvistin puoleltakin löytyy, tosin nettisivuissa (suomiversioissa) parannettavaa
80- l rules
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)