Aihe: Muutama kysymys
1 2 3
Juzpe
26.08.2009 13:45:21

näin mahtavaa foorumia..

Ja mahtavaa sarkasmia.
If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson
Wespa
26.08.2009 13:51:02
oiva tumpeloinen: Ehkä mä virheellisesti (?) ajattelen, että kaikki, mikä ei ole TBP on jonkinlainen bufferi.

Joo ei se ihan noin simppeliä ole, olisikin. :) Hyvä esimerkki on Cry Baby waakut, niihin tuli bufferi vasta 90-luvun alkupuolella, eikä ne missään vaiheessa ole olleet TBP, tosin kyllä helppoja ja erittäin kannattavia toki modata sellaisiksi.

Onko sillä väliä, minkälaista signaalia virikojeelle menee, kunhan se näyttää jotain? Mulla kulki pitkän aikaa samaan tapaan signaali virittimelle ja hyvin sai aina lukemat ulos siitä. Tuossa tapauksessa viritintä ei kuitenkaan pidetä signaaliketjussa, niin lienee aika sama, minkälainen töky sinne tulee.

Joo sillä ei toki ole väliä, mutta ongelma onkin siinä että tuo tuner out muodostaa sen varsinaisen volaspedun outputin kanssa rinnakkaisen ulostulon, jolloin impedanssi kasvaa sen verran että monissa tapauksissa tapahtuu merkittävää yläpään katoamista, joka ei sinänsä tuota virittämistä haittaa, mutta kun se tapahtuu sille vaffarille menevällekin signaalille.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
oiva tumpeloinen
26.08.2009 13:57:24
Wespa: Joo ei se ihan noin simppeliä ole, olisikin. :) Hyvä esimerkki on Cry Baby waakut, niihin tuli bufferi vasta 90-luvun alkupuolella, eikä ne missään vaiheessa ole olleet TBP, tosin kyllä helppoja ja erittäin kannattavia toki modata sellaisiksi.

Jepjep. Kovin helposti vain tulee ajateltua, että jos ketjussa on jotain signaaliin vaikuttavaa (siis ei TBP), niin se kovin helposti tulee miellettyä bufferiksi. Siltä pohjalta siis tuo. Itse tuohon speduun en ole sisältä sen kummemmin perehtynyt. Se toimii käytännössä kuten toimiva bufferi, joten en ole sitä sen enempiä ajatellutkaan.

Joo sillä ei toki ole väliä, mutta ongelma onkin siinä että tuo tuner out muodostaa sen varsinaisen volaspedun outputin kanssa rinnakkaisen ulostulon, jolloin impedanssi kasvaa sen verran että monissa tapauksissa tapahtuu merkittävää yläpään katoamista, joka ei sinänsä tuota virittämistä haittaa, mutta kun se tapahtuu sille vaffarille menevällekin signaalille.

En ole moiseen ongelmaan törmännyt EB:n kanssa.
Wespa
26.08.2009 14:01:25
oiva tumpeloinen: En ole moiseen ongelmaan törmännyt EB:n kanssa.

Sul taitaa aika monessa ritsassa olla ollu aktiivimikit? Se jeesaa jo paljon ton ongelman kanssa..
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
oiva tumpeloinen
26.08.2009 15:19:31
Wespa: Sul taitaa aika monessa ritsassa olla ollu aktiivimikit? Se jeesaa jo paljon ton ongelman kanssa..

Mulla ei ole tälläkään hetkellä yhdessäkään ritsassa aktiivimikkejä. Yhtä projektia tosin kasaan, mihin ajattelin aktiivit nyt työntää. Ei ole yleensä aktiivimikit loppuun asti mun juttu, niin eipä niitä kovin monessa ruiskussa ole ollut. Ei sillä, etteikö niiden soundi tiettyyn kontekstiin hyvin sopisi.
Jucciz
26.08.2009 15:50:45
Wespa: Joo sillä ei toki ole väliä, mutta ongelma onkin siinä että tuo tuner out muodostaa sen varsinaisen volaspedun outputin kanssa rinnakkaisen ulostulon, jolloin impedanssi kasvaa sen verran että monissa tapauksissa tapahtuu merkittävää yläpään katoamista, joka ei sinänsä tuota virittämistä haittaa, mutta kun se tapahtuu sille vaffarille menevällekin signaalille.

Mä en ole varsinaisesti yläpään katoamista huomannut, mutta mun kattauksessa tuo Ernien volaspedu aiheutti lievää pörinää: se nimittäin synnytti maalenkin kun kytkin tuner out:ista StroboStomp 2:een piuhan. Ongelma ratkesi helposti irroittamalla virittimelle menevästä plugipiuhasta kokonaan maakarva toisesta päästä, eli tekemällä "miesten ground lift". ;) Kannattaa kokeilla, jos lauta aiheuttaa vaimeaa pörinää, vaikka jokainen pedaali ja välipiuhat olisivat laadukkaita.

Oon tässä viime päivinä miettiny, pitäiskö teettää jollakulla ihan erillinen pieni buffer-palikka bypass-kytkimellä. Sen voisi heittää signaaliketjuun ekaksi ja vieiä valita, onko se käytössä vai ei. Näin olisi helppo tsekata, mikä sen hyöty on omalla kohdalla. Mulla on signaaliketjussa ekana 9 true bypass-pedaalia, joiden jälkeen passiivinen EB VPJr, jonka jälkeen tulee vasta käsittääkseni eka bufferoitu masiina, TC Nova Delay. Siitä mennäänkin sitten jo vahvistimelle. Monet ovat sanoneet, että noin ison pedaalikasan alkupäässä pitäisi ehdottomasti olla jonkin sortin bufferi, mutta olen ollut tähän asti erittäin tyytyväinen soundiin näinkin.

Ja jatketaanpa vielä aiheesta... onko markkinoilla järkevän kokoista (lue: Pedaltrain Pro:n alle mahtuvaa) ja myöskin suht järkevän hintaista virtalähdettä, jossa olisi vähintään kymmenen 9VDC-lähtöä ja lisäksi 12VDC-lähtö niin, että kaikkien lähtöjen maat ovat irti toisistaan?

Ja jatketaan vieläkin. Te, joilla on pedaalilaudan virtalähteessä vähemmän "erillismaita" kuin laudassa on pedaaleja: millä perusteella niputatte pedaaleja samaan maahan, vai onko oikea yhdistelmä selvinnyt vain testaamalla, millaiset niput tuottavat vähiten häiriötä signaaliin?
oiva tumpeloinen
26.08.2009 16:10:48
Jucciz: Monet ovat sanoneet, että noin ison pedaalikasan alkupäässä pitäisi ehdottomasti olla jonkin sortin bufferi, mutta olen ollut tähän asti erittäin tyytyväinen soundiin näinkin.

Tosta olis kyllä kiva saada jonkinmoinen käytännönkokemus. Mä kun ajattelin sen niin, että jos sun välipiuhat on keskimäärin 5 cm, niin TBP-ketjussa se tekee yhdeksällä spedulla karvan reilut puoli metriä lisää kaapelia (kun siis ajatellaan, että spedun sisälläkin on jonkin verran karvaa). Tuossa tapauksessa soundin heikentymisen voinee todentaa tekemällä kaksi eri mittaista piuhaa ja kokeilemalla erot siten. Jos kitaralta boardille tuleva kaapeli ei ole järin pitkä, niin ero on tuskin kovin mainittava. Pidemmillä kaapelimatkoilla taas tulee enemmän ongelmia yläpäiden kanssa. Tuo Cornishinkin kirjoitus bufferista mun mielestä rivien välistä korostaa sitä, että sulla on yleensä kaksi pitkää piuhaa ketjussa, ja siksi matka on kovin pitkä TBP-ketjulle.

Tämä siis näin nopeasti järkeiltynä ilman suurempia älynlahjoja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)