Aihe: Plektroista..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Jouni74
21.08.2009 15:38:29
Morri: Damn, täytyypä sitten kiireen vilkkaa tehdä visiitti paikalliseen puotiin ja kotiuttaa noista vielä ne mitkä mahdollisesti ovat jäljellä. Kuten Bonecrusher totesi se logossa oleva pinta takaa hyvän pidon ja kuluneenakin tuntuma on oiva.

Saman taidan tehdä. Viime vuodet olen pelkästään soittanut ko. lärpättimillä. Aivan loistavia!
ONLY HARD IS HARD ENOUGH -The Grammers
Aki
21.08.2009 18:35:10

ReBeat: Saako teidän mielestänne kaupasta valmiiksi riittävän teräviä plektroja, jotka ovat samalla myös tarpeeksi isoja?

Mä luulen että mulla on kovin samanlainen plekumaku kuin sulla. Gatoria käytin pitkään, mutta Jazz III:sen terävyys kiehtoi vaikka plekuna se onkin liian pieni. Ultex Sharpia en muista että olisin myymälöissä nähnyt, mutta oon sittemmin käyttänyt Dunlop JazzTone 208:a. On terävä mutta aika loiva, päästää kielen napakasti, ja on paksu soundi. Erittäin dynaaminen pleku, ja toimii myös akkarilla oikein hyvin. Tää tosin on kovin paksu, eli ei anna periksi _yhtään_.

http://www.jimdunlop.com/index.php? … ip&id=41&pmh=products/picks

Ultex sharpia on kyllä päästävä kokeilemaan kans, se matsku on tavallaan suht lähellä tota JazzTonea.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
CountX
25.08.2009 01:32:20 (muokattu 25.08.2009 01:33:30)
Löysin n. 10 vuotta sitten ollessani sivarissa palveluspaikan kämpästä työpöydän laatikosta .88 Tortexin. Ei ole sen jälkeen tarvinnut merkkiä tai paksuutta vaihtaa. Se oli rakkautta ensi pikkauksella. Sitä ennen tuli kokeiltua kaikki mahdolliset Landströmin punaisesta Sharkfin:istä Dunlopin 2mm stubbyyn. Nyt kun lukee näitä viestejä niin melkein tekisi mieli kokeilla jotain ihan uutta ja mullistavaa.
McNulty
25.08.2009 02:33:19
CountX: Löysin n. 10 vuotta sitten ollessani sivarissa palveluspaikan kämpästä työpöydän laatikosta .88 Tortexin. Ei ole sen jälkeen tarvinnut merkkiä tai paksuutta vaihtaa. Se oli rakkautta ensi pikkauksella. Sitä ennen tuli kokeiltua kaikki mahdolliset Landströmin punaisesta Sharkfin:istä Dunlopin 2mm stubbyyn. Nyt kun lukee näitä viestejä niin melkein tekisi mieli kokeilla jotain ihan uutta ja mullistavaa.

Minä käytin kanssa .88mm Tortexia todella pitkään. Viime aikoina kuitenkin olen siirtynyt käyttämään pelkästään Dave Grip Tip plektroja. Siirtymävaiheessa käytin Ibanez Paul Gilbertejä ja Dunlop Jazz III XL. Ei vain ole Davan voittaneita. Mainio grippi, sopivan terävä tippi, jäykkyys passeli... oujea! Kestävät myös selkeästi pidempään mitä Paul Gilbertit (jotka kuluivat ennätysvauhdilla). Jazz III en lopulta diggaillut tatsista ja soundista. Liian kova muoviseos pikattuna kieliä vasten teki soundista jotenkin... kovan. Ei ollut yhtään mieluisa vaikka plektra kokonsa ja kärkensä puolesta onkin todella jees.

Myös Fenderin celluloid-sarjan plektroja tulee käytettyä kompatessa ja rockabillyä soitellessa. Mukava lätkytys :)
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
wilo
25.08.2009 22:55:20
Aki: Ultex Sharpeja tulee Levytukkuun aikaisintaan kolmen viikon päästä, voi olla ettei vielä silloinkaan. Dunlop on kuulema aika tahmea toimittamaan uusia malleja, ainakaan Suomeen.

Joo, Suomesta on vaikea saada. Omat ultexit hommasin ebaystä (iso pussi 72 kpl). Ei lopu ihan heti kesken, varsinkin ku nuo ei meinaa edes kulua loppuun. Vaan häviävät sitäkin helpommin; vaaleanruskea läpikuultava väri on varmana kehitetty nerokkaasti katoamaan maan nielemänä.

26.08.2009 12:10:04

wilo: Vaan häviävät sitäkin helpommin; vaaleanruskea läpikuultava väri on varmana kehitetty nerokkaasti katoamaan maan nielemänä.

Normi-Ultexia käytin hetken aiemmin, ja huomasin että esim asfaltilta nuo plekut eivät kertakaikkiaan näy. Eikä sellaiselta laikukkaalta graniittikivilattialta, eikä värikkäiltä matoilta, eikä ...
Numb
26.08.2009 12:15:43

Aki: Normi-Ultexia käytin hetken aiemmin, ja huomasin että esim asfaltilta nuo plekut eivät kertakaikkiaan näy. Eikä sellaiselta laikukkaalta graniittikivilattialta, eikä värikkäiltä matoilta, eikä ...

Öööö... Mihin sä käytit niitä?
Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri.
Aki
26.08.2009 12:16:40

Numb: Öööö... Mihin sä käytit niitä?

Dominonappuloina ja heittotähtinä tietysti. Mihin sä sit muka käytät niitä?!
speech
26.08.2009 12:48:13

Kukaan ei tunnu ääneen myöntävän käyttävänsä Dunlopin nylonplektroja, silti 88mm:set näyttävät olevan aina loppu vai onkohan joku keksinyt noille muutakin käyttöä kuin kitaran soittaminen. Mystistä.
Äh.
McNulty
26.08.2009 12:50:29
speech: Kukaan ei tunnu ääneen myöntävän käyttävänsä Dunlopin nylonplektroja, silti 88mm:set näyttävät olevan aina loppu vai onkohan joku keksinyt noille muutakin käyttöä kuin kitaran soittaminen. Mystistä.

Kyllähän niitä käyttää monikin... esim. Amorphisin Koippiksella kuluvat 1,0mm paksuiset mustat Dunlop Nylonit. Kuulemma siksi että ovat halpoja, aina saatavilla ja pysyy keikalla kourassa.
Demons are a girl's best friend!
Rimpitzki
26.08.2009 15:35:26
En jaksanut näitä kaikkia postauksia lukea, joten en tiedä onko tämä jo kerrottu, muttamutta:
Jos plektralla tuntuu olevan vaikea pikata tai soittaa yleisesti niin teroita kärki esim. hiekkapaperilla. Ja johan helpottuu soittaminen. Itse teen näin ehkä noin kuukauden välein.
Living Twice. -Rock On!!- H e v i O n P a r a s t a ! (:
aalataur
26.08.2009 15:39:15

Rimpitzki: En jaksanut näitä kaikkia postauksia lukea, joten en tiedä onko tämä jo kerrottu, muttamutta:
Jos plektralla tuntuu olevan vaikea pikata tai soittaa yleisesti niin teroita kärki esim. hiekkapaperilla. Ja johan helpottuu soittaminen. Itse teen näin ehkä noin kuukauden välein.

Itse teen niin, että kun plektran kärki on kulahtanut tylsäksi, heitän sen menemään. Terottelulla ei kuitenkaan saavuteta samaa muotoa mikä alunperin plektrassa oli, ja ainakin itselle on soittotuntuman kannalta tärkeää että plektra on aina mahdollisimman samanlainen. Jazz III XL:ssä on terävä kärki valmiina, kokeilin kyllä tuota teroittelua sen jälkeen kun ensimmäinen Jazz III oli kulunut loppuun, mutta tuloksenahan on muodoltaan aivan eri plektra millä ei ole mitään tekemistä Jazz III:n kanssa.
Juicy
26.08.2009 15:51:08 (muokattu 26.08.2009 15:52:04)

Rimpitzki: En jaksanut näitä kaikkia postauksia lukea, joten en tiedä onko tämä jo kerrottu, muttamutta:

Tulee kyllä harrasteltua täälläkin, pitää pihtailla vaikka onkin pari pussillista noita Dunlopin ohuita Tortex Jazzeja. Niissä on jo valmiiksi hieman pyöristetty kärki, en kyllä koskaan ole ymmärtänyt aivan veitsenterävien kärkien päälle...
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
nikovirtala
26.08.2009 17:05:01

speech: Kukaan ei tunnu ääneen myöntävän käyttävänsä Dunlopin nylonplektroja, silti 88mm:set näyttävät olevan aina loppu vai onkohan joku keksinyt noille muutakin käyttöä kuin kitaran soittaminen. Mystistä.

Mä tunnustan, oikein mainioita plektroja.
What is life? - A bad trip.
Victor Helldriver
27.08.2009 01:02:44
punaset jatsi kolmoset äks ällänä ni avot soppii meikäläisen handuun...akkarilla sitten on aina laaja skaala biisin mukaan plekui
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
aalataur
27.08.2009 07:04:26

Victor Helldriver: punaset jatsi kolmoset äks ällänä ni avot soppii meikäläisen handuun...akkarilla sitten on aina laaja skaala biisin mukaan plekui

Onkos punasella ja mustalla Jats 3 XL:llä jotain muutakin eroa kuin väri?
Väsykäsi
27.08.2009 08:36:09
aalataur: Onkos punasella ja mustalla Jats 3 XL:llä jotain muutakin eroa kuin väri?

Paljonkin musta sopii paremmin hevin soittoon :P.

Niin onhan niillä esim. musta joustaa vähemmän kuin punainen ja psykoakustisesti punaset kuulostaa paremmilta.
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Juzpe
27.08.2009 08:44:09

Onkos punasella ja mustalla Jats 3 XL:llä jotain muutakin eroa kuin väri?

On. Valmistusmateriaali on eri. Ainakin niissä joita mulla on. Havaintojeni mukaan (=absoluuttinen totuus) mustat ovat pehmeämpää tasaisemmin kuluvaa materiaalia ja sen tähden makavampia. Itse käytän punaisia, koska mustalla hävikki on selittämättömien katoamisten takia noin 75% vs. punaisten noin 50%.
If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson
Pomeranssi
27.08.2009 12:04:22
Kyllähän sen nyt tyhmempikin tiluspede tajuaa, että punainen on ehdottomasti ainakin 50% nopeempi ku musta.
Juum.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)