Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: lempparisoolosi?
1 2
Wild String Of Voodoo Strat
21.08.2009 08:34:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_teemu_: ja tällä hetkellä kontrabassosooloista lempisoolo on kyllä Minguksen soolo Fables of Faubuksessa, siispä jatkamaan sen blokkailua ;).
 
Itse tykkään, ja olen jo pitkään tykännyt, Minguksen The Clown-nimiseltä levyltä löytyvän sävellyksen kuin Haitian Fight Songin ei vain yhdestä, vaan kahdesta bassosoolosta. Rumpusoolojen lisäksi nuo kontrabassosoolot tuntuvat olevan jotenkin vaikea laji, mutta tässä tapauksessa Mingus kyllä tarjoilee erittäin tyylikästä materiaalia - ei sillä, kyllä se Fables of Faubus on myös ihan pätevää tavaraa sekin.
 
Tällä hetkellä omakohtainen suosikkini kontrabassosooloista on Greg Cohen soolo Lelabel-kappaleessa, joka on kuultavissa Jamie Saft Trion Astaroth-nimisellä levyllä. Levy on ensimmäinen säveltäjä John Zornin Book of Angels-sarjaa, jonka kappalemateriaalin hän on säveltänyt, mutta antanut esittäjille vapaa kädet sovittamisessa. Tämä levy, kuten myös sarjan muut levyt, löytyvät Spotifyistä, joten kannattaa käydä kuuntelemassa, jos kiinnostus heräsi.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
vainis
24.08.2009 14:49:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Michael Brecker biisissä Midnight Voyage (Brecker: Tales from the Hudson, 1996).
 
Tein joskus kyseisestä soolosta transkription ja sen jälkeen se on kolahtanut jopa vielä enemmän. Tuollaiseen "simppeliin" ja easyyn biisiin aika upea rakennelma.
 
Rumpusoolot ei mullekaan yleensä putoo, vaikka rumpali olenkin, mut tää toimii:
 
Bill Stewart Methenyn biisissä Question and Answer (Pat Metheny Trio: Live, 2000).
 
Ylipäätään soolossa pitää olla tunne, kaari ja melodia. Joku bebop-tyylinen arpeggiotäkytys ei mulle yleensä paljon merkkaa.
 
sax machine
21.09.2009 18:07:28 (muokattu 21.09.2009 18:12:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charlie Parker: Just Friends, Confirmation
Wynton Kelly: Freddie Freeloader
Kenny Garrett: Human Nature (Milesin Live in Paris DVD)
 
Edit. Woody Shaw soittaa hienon soolon Everytime I See You:n Rosewoodilla.
 
Minä juon nyt kahvia.
sax machine
21.09.2009 18:13:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylipäätään soolossa pitää olla tunne, kaari ja melodia. Joku bebop-tyylinen arpeggiotäkytys ei mulle yleensä paljon merkkaa.
 
Kyllä nuo hyvistä bebop -sooloista löytyy.
 
Minä juon nyt kahvia.
Farez
22.11.2009 17:03:42 (muokattu 22.11.2009 17:07:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kappalevalinta menee ehkä tyylilajin ohi, mutta kitarasoolo on minusta melko jatsahtava. Meshuggah - Stengah.
http://www.youtube.com/watch?v=UCICcbNM6AY
 
spadde
22.11.2009 19:30:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No itse en kyllä oikein jazzia millään siitä löytänyt, mutta jos tämmösestä liruttelusta pidät niin voisit kokeilla vaikkapa tätä (jota en kyllä jazziksi laskisi..)
 
http://www.youtube.com/watch?v=gVhv7Cpl_n4
 
http://maihinnousu.net/control/songs.php?artist_id=990
Boutti
08.12.2009 12:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAck Teagardenin soolo-veto Ellingtonin Sophisticated Ladysta.
 
_teemu_
08.12.2009 17:14:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kyllä on mielipide sellainen, että lähestulkoon kaikki Paul Chambersin soolot on mulle sitä parhautta. Pari sooloa opetellu jostain transkriptiokirjasta levyn kanssa ja pari transkriptiota työn alla itellä. Ootteko noita teidän lempparisooloja treenailleet itse vai kuunnelleet vaan ?
 
lukethesis
10.12.2009 09:41:08 (muokattu 10.12.2009 09:42:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on kuulkaa sellanen kun "Riot" Herbie Hancockin "Speak Like A Child"-levyllä. Motiivinkehittelyn ABC on siinä. Saman jätkän "I Have A Dream" levyllä "Prisoner" on myös polvet veteläksi vetävä.
 
"Kind Of Bluella" on kyllä aika monta kovaa. "Freddie Freeloader" on yks, kaikkien äijien vedot "So Whatilla" jne.
 
Varie
10.12.2009 18:16:51 (muokattu 11.12.2009 20:24:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika vaikee heittää yhtä suosikkia, mut tässä muutama mitä on tullut kuunneltua ja ihailtua paljon.
 
John Coltrane - Giant steps
John Coltrane - My favorite things
John Coltrane - Dakar - siinä Coltrane ja Payne molemmat toimii.
Miles Davis - So what - siinä Davis, Coltrane ja Adderley kaikki toimii.
Sonny Rollins - Autumn nocturne - Hienoa improvisaatiota. Tässä biisissä sen tenorin soundi on jotain tosi upeeta.
Cannoball Adderley - Autumn leaves - Siinä Adderley soittaa alttofonilla tosi makeesti.
 
sax machine
11.12.2009 17:25:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keith Jarrett soittaa uskomattoman hienon soolon Prismissä levyllä Personal Mountains.
 
baron
12.12.2009 00:52:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sax machine: Wynton Kelly: Freddie Freeloader
 
Jess!!!
(tai liian kirjoitus!)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ganesha
14.12.2009 22:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miles Davisin Kind Of Blue-levyn avausraidalla So What on universumin kovimmat soolot. Sit Cannonball Adderleyn levyllä Somethin' Else biisissä Autumn Leaves on myös aika pysäyttävää toimintaa. Vähintään samalle tasolle nostan Oliver Nelsonin biisin Stolen Moments. En nyt jaksa kaivaa levyjä hyllystä tarkistaa kuka soittaa milläkin biisillä, mutta meinaan sitä vain, että noissa sooloissa kukin vuorollaan ottaa luulot pois.
 
Sitten ihan omissa sfääreissään on John Coltrane levyllä Coltrane ja sen ekassa biisissä Out Of This World. Ihan psykoa toimintaa. Oikeassa mielentilassa toimii kuin kilo dynamiittia, sit taas vääränlaisissa feng shuissa ei toimi ollenkaan.
 
viina. hanuri. ja naiset.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «