Keppis 21.08.2009 20:26:15 | |
---|
Jucciz: En tiiä johtuuko mun tekniikasta vai kamoista, mutta mulla on viimeisen n. 15 vuoden aikana katkennut ehkä kymmenen kieltä soittotilanteessa, enkä mäkään mitenkään erityisen hiplaamalla soita. Eikä oo ollu käytössä mitään ihmeempiä vippaskonsteja, kuten grafiittisatulapaloja tms. vaan ihan normaaleja talloja ja satuloita à la Gibson ja Fender. Ootkohan liian hidas? Mitä nuorempana kuolet, sitä hienompi ihminen olit. |
aalataur 21.08.2009 20:51:21 | |
---|
Ei se nyt haittaa jos niitä välillä menee. Jos päivittäin soittaa niin minusta kerran kuussa on hyvä vaihtaa kielet, etenkin punotut kerää paskaa ja ei soi enää kunnolla tuossa vaiheessa. |
Jucciz 21.08.2009 21:30:34 (muokattu 21.08.2009 21:32:59) | |
---|
Keppis: Ootkohan liian hidas? Täähän nyt on peruslähtökohta jo ennen keskustelun aloittamista. aalataur: Ei se nyt haittaa jos niitä välillä menee. Jos päivittäin soittaa niin minusta kerran kuussa on hyvä vaihtaa kielet, etenkin punotut kerää paskaa ja ei soi enää kunnolla tuossa vaiheessa. Näin on. Kielet kun kielet, ei ne ihan hirveän monta koko illan keikkaa (5-6 tuntia soittoa) kestä - ei edes Elixirit. Mulla menee pääkitaroissa kielet vaihtoon yleensä keskimäärin 5-10 keikan välein, riippuen vähän viitseliäisyydestä. Monesti viiden keikan jälkeen viimeistään soundi on jo selvästi tuhnumpi (vaikka "fastfrettaan" aina keikan päätteeksi), mutta toisinaan laiskottaa ja näinpä vedän niillä vielä toiset viitisen keikkaa, joiden jälkeen ne on jo pakko vaihtaa senkin takia, etteivät ne vaan yksinkertaisesti pidä loputtomiin virettä ja niissä alkaa olla paskaa enemmän kuin itse kieltä. ;) |
LamaAjanElvis 21.08.2009 21:37:24 | |
---|
Jucciz: En tiiä johtuuko mun tekniikasta vai kamoista, mutta mulla on viimeisen n. 15 vuoden aikana katkennut ehkä kymmenen kieltä soittotilanteessa, enkä mäkään mitenkään erityisen hiplaamalla soita. Eikä oo ollu käytössä mitään ihmeempiä vippaskonsteja, kuten grafiittisatulapaloja tms. vaan ihan normaaleja talloja ja satuloita à la Gibson ja Fender. Taitaa olla lähemmäksi kymmenen vuotta soittoharrastusta takana, eikä ole katkennut yhdestäkään kitarasta missään tilanteessa yhtäkään kieltä. Sormet lähtee saundista.
"So I say live and let live. That's my motto: Live and let live. Anyone who can't go along with that, take 'em outside and shoot the motherfucker. It's a simple philosophy, but it's always worked in our family." -George Carlin |
Antti1 21.08.2009 22:03:33 | |
---|
Ei kai LamaAjanElviksellä olekaan varaa kieliä katkoa. Mulla on kyllä mennyt kieliä poikki vähän miten sattuu. Harrastuksen alkuaikoina enempivähempi ja sillointällöin, tätänykyä ei enää niinkään. Ei liity mitenkään kielisetin paksuuteen juuri mun käyttämillä seteilläni, eikä oikeastaan edes merkkiin. Tiheä vireiden vaihtelu, raju soittotatsi ja kampikikkailut niitä rasittaa lähinnä, jos ei kitarassa itsessään vikaa ole. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
sickboy 23.08.2009 18:28:51 | |
---|
Ainoat kielet mitä suostun sähkökitaroissa käyttämään on Ernie Ballit....monien valmistajien kieliä kolunneena noi on ehdottomasti mun käytössä ollut luotettavimmat ja mukavimmat soittaa. Blue Steelin kielet vaikutti kestäviltä, jämäköiltä ja pysyivät hyvin vireessä, mutta olivat mielestäni huomattavasti Ernie Balleja jäykempiä. Pahimmiksi katkeilijoiksi olen todennut Elixirit, harmi sinänsä kun soundavat kuitenkin tosi hyvälle ja ovat omaat tatsiini sopivat Älä stressaa. |
LamaAjanElvis: Taitaa olla lähemmäksi kymmenen vuotta soittoharrastusta takana, eikä ole katkennut yhdestäkään kitarasta missään tilanteessa yhtäkään kieltä. Sama täällä, mutta soittotekniikkani onkin kevyt ja virtuoosimainen hevitiluttajan tekniikka. |
JamesHetfield 24.08.2009 18:14:07 | |
---|
Krice: Sama täällä, mutta soittotekniikkani onkin kevyt ja virtuoosimainen hevitiluttajan tekniikka. Heheh. Naurahdin ja ajattelin että sen johdosta vois laittaa plussan. :) http://www.myspace.com/damagingfallout
www.myspace.com/mutterimusic
www.myspace.com/tipna |
sulevi 24.08.2009 18:34:23 | |
---|
Pulsaattori: ainoat kielet, jotka kestää mun soiton nopeutta. Hetkinen? Soitatko niin nopeasti, että kielet ehkä lämpenee vai mistä tässä on kyse? |
JamesHetfield 24.08.2009 20:20:07 | |
---|
sulevi: Hetkinen? Soitatko niin nopeasti, että kielet ehkä lämpenee vai mistä tässä on kyse? Humor? :) Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! http://www.myspace.com/damagingfallout
www.myspace.com/mutterimusic
www.myspace.com/tipna |
mll 24.08.2009 20:28:36 | |
---|
Kielien katkeilu ja kuluminen on kanssa hyvin pitkälti siitä kiinni, kuinka paljon käy keikoilla. Jos sweeppaa ja tiluttaa vaan kotona, niin kielet ei kulu läheskään niin paljon. Keikoilla hikikin on erilaista ja se syövyttää kielet ja pahimmassa tapauksessa otelaudan;D |
Juzpe 25.08.2009 09:16:09 | |
---|
Mulla menee pääkitaroissa kielet vaihtoon yleensä keskimäärin 5-10 keikan välein Montako pääkitaraa sulla oikeen on reissussa? Mulla ihan ehdoton maksimi kielten kestolle keikkaolosuhteissa on 2 keikkaa per satsi, ja keikatkin on yleensä 2-3 settiä soittoa vs. sun 5-6. Tosin mulla ei oo ku se yks ja ainoo kitara matkassa. If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson |
Jucciz 25.08.2009 11:49:29 | |
---|
Juzpe: Montako pääkitaraa sulla oikeen on reissussa? Mulla ihan ehdoton maksimi kielten kestolle keikkaolosuhteissa on 2 keikkaa per satsi, ja keikatkin on yleensä 2-3 settiä soittoa vs. sun 5-6. Tosin mulla ei oo ku se yks ja ainoo kitara matkassa. Kaks keppiä lähtee joka keikalle. Ja joka keikan jälkeen sipasen Fast Fret:iä saman tien pintaan ja pyyhin pahimmat paskat pois. Ehkä se on sit toi. Ja lisäks se, että ihan törkeesti vaikuttaa näköjään se, että eri soittajien hiki on vaan koostumukseltaan erilaista ja tuntuu syövän eri kielimerkkien kielet ihan eri ajassa. Noita on täysin mahdoton ennustaa - on vaan testattava. |
Juzpe 25.08.2009 12:57:12 (muokattu 25.08.2009 12:58:03) | |
---|
soittajien hiki on vaan koostumukseltaan erilaista ja tuntuu syövän eri kielimerkkien kielet ihan eri ajassa. Kumma juttu toi hiki... Käytössä kun on aikalailla samanlaiset kitarat, samat kielet (merkki ja paksuus). Voi tosin olla toi mun hip-picking (liike lähtee lantiosta-pikkaus) jota viljelen keikalla. Pikku adrenaliinipäissään tosta mun komppauksesta tulee aikalailla äärimmäisen agressiivista. Kuitenki kummallista se, että nopeen laskutoimituksen mukaan mulla kielet kestää puolet siitä soitosta mitä Juccizella... If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson |
Räkkipeli 25.08.2009 13:35:57 | |
---|
Vähänkö olis persiistä jos hikoilis sellasta hikeä että kielet sulaa saman tien! - Itellä katkeili kummin seurauksin eräästä floikallisesta ritsasta, mutta kun vaihdoin orginaalin floikan niin katkeilemiset loppui sen siliän tien. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
Socialite 25.08.2009 16:37:34 | |
---|
Jucciz: ...sipasen Fast Fret:iä saman tien pintaan ja pyyhin pahimmat paskat pois. Itsekin harrastan tuota kielten putsailua, pidentää käyttöikää ja on kivaa tekemistä vaikkapa keikkaa odotellessa. Kuitenkin miun mielestä reilusti fast frettiä parempaa tököttiä on Dunlopin String Cleaner. Ei tahmaa, eikä tee kielistä liian liukkaita vaan puhdistaa selkeästi ja tuoksuu hyvälle, Kannattaa kokeilla. http://www.thomann.de/fi/dunlop_formula65.htm Ja lisäks se, että ihan törkeesti vaikuttaa näköjään se, että eri soittajien hiki on vaan koostumukseltaan erilaista ja tuntuu syövän eri kielimerkkien kielet ihan eri ajassa. No tämä. Joillekin ei tarvitse kuin yhden biisin ajaksi lainata soitintaan ja sen saa takaisin kielet sontaisina. Siksipä en lähtökohtaisesti enää lainaakaan kenellekään...mitään. |
mll 25.08.2009 17:43:42 | |
---|
No tämä. Joillekin ei tarvitse kuin yhden biisin ajaksi lainata soitintaan ja sen saa takaisin kielet sontaisina. Siksipä en lähtökohtaisesti enää lainaakaan kenellekään...mitään. Tää on kyll huomattu. Pahimmillaan myös kaulakin on ihan sontainen. |
Gary Enfield 25.08.2009 18:55:47 | |
---|
mll: Tää on kyll huomattu. Pahimmillaan myös kaulakin on ihan sontainen. Tästä vielä jatkaakseni Dr Eveliä siteeraten: "It's good to be me". Lainaan kyllä kitaraa pyytävälle, mutta kyllä noita on kamuja jotka ovat varsinaisia tahmatassuja ja pyytelevät jo etukäteen anteeksi. Ehkä sitä pitäisi ruveta luokittelemaan ystäviään hikoiluominaisuuksien mukaan. Valitettavasti tuo hikoilu ei vaan korreloi käänteisesti soittotaitojen kanssa. |
Ianuarius 27.08.2009 21:26:07 (muokattu 27.08.2009 21:26:34) | |
---|
Mäkään en muista että ois ikinä menny kieltä poikki tolla LTD F250:llä. On sillä saattanu joskus mennä, mut en kyllä tapausta muista. Siksi mä en tiedäkään kielistä paljon mitään, ku ei niitä tuu hirveenä vaihdeltua/ostettua. :D Nytki on kaapissa yks avaamaton setti, jonka ostin joskus kuukausia kuukausia sitten varuiksi, että jos sattuu meneen joku poikki. Sen kun näkis. Ehkä jos enemmän käyttäis kampea, niin se saattais vaikuttaa. Tosin bendejä tulee joskus tehtyä aika räväkästikin... Eiku hetko nythän mä muistanki yhen kerran. Koetin venytellä jostain toka nauhalta, B-kielellä muistaakseni, sellasia 1,5 - 2 sävelaskeleen bendejä. :D Poikkihan se sit päsähti. Animate-Inanimate |
cr4b 30.08.2009 15:45:20 | |
---|
Mulla on tämä sama ongelma. Jos soitan himassa useita tunteja päivässä, niin kielet kestävät kaksi viikkoa ennen kuin alkavat napsahdella poikki. Kieli katkeaa aina joko bendatessa tai kampea käytettäessä, ja aina tallasta (Edge Pro). Minulla on aggressiivinen vibraatto ja pikkaan usein melko kovaa sounditeknisistä syistä. Luulisin kuitenkin, että ainoa syy kielten katkeamiseen on talla, koska en muistaakseni ole kiinteällä tallalla onnistunut kertaakaan kieltä katkaisemaan. Pitää kokeilla jättää kielten kiristys tallan päästä vähän löysemmälle, jos se vaikka auttaisi. Kielet eivät kuitenkaan katkea aivan sieltä kiinnityskohdasta, vaan vähän kiinnityskohdan jälkeen olevien kielenohjainten kohdalta. It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. |