Aihe: Suositelkaa MULTIEFEKTIÄ!!
1 2 3 4 5 6 7
Harrastelija
23.08.2009 23:04:16
Krice: Suositelkaa minullekin multiefektiä. Olen suunnitellut hankkivani Tonelab ST:n, koska ääninäytteet on aika vakuuttavia eikä ne kuulosta tavanomaiselta digituhinalta tyyliin PODxt ja Rocktron G200.

Suosittelen sulle Voxin Tonelabia huolimatta foorumin Pod hypetyksestä. Ne on oikeasti hyviä vaikka ne jostain kumman syystä unohdetaan aina.

Se kannattaako ostaa ST on sitten toinen asia, torilla on myynnissä LE ja SE, eli monipuolisempia malleja alle uuden ST:n kauppahinnan ollut nytkin muutamia kappaleita.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
duc
23.08.2009 23:09:02
Ja vanhaa pöytämallin Tonelabiakin näyttää saavan halvalla...
Ambitus
24.08.2009 01:56:26

oiva tumpeloinen: Sulla kun on a) äänitysnahdollisuus, b) toivottavasta hyvät korvat (ei taida päästä valittamaan) ja c) kaikki kilkkeet, niin teetkö testin kamoilla G-System, G-Nova sound, G-Force, G-Major? Mä toimitan kaksi viimeistä sulle penkkiin, jos ei muualta löydy....

Sillähän ne kitinät saadaan pois......

Kylhän sellasen voisi tehdä. Multa ei löydy Voimaa eikä Duuriakaan eli ne tarttis lainaan. Olis tosi mielenkiintoista ottaa toi Axe kans testipenkkiin. Itseasias yks mun kaveri sitä mulle jo tyrkytti testiin. Tosin seuraava mahdollisuus tollaseen testiin olis marras-joulukuussa. Tässähän on hyvin aikaa suunnitella testi etukäteen, jotta arvovaltainen muusinetraati sen hyväksyy.

Kimurantille:

En mä ole puhunut kuin G-Majorista ja G-Systemistä. Efektien laatu on molemmissa oikein hyvä, ja TC:n käyttöliittymät on mun mielestäni helpoimpia mitä tän tyylin laitteissa on. Mutta G-Major syö perussoundia, ja niin syö myös G-System, enkä totta puhuen ihan sulata sitä että Pro Tools näyttäisi aaltomuodot täsmälleen samoina. En tietenkään pysty sitä tässä ja nyt todistamaan, mutta eräs mun tuttuni oli tehnyt reamppaamalla vastaavan testin, ja sai vähän erilaisen tuloksen.

Majoria ja Systemiä mä tarkoitin sillä "TC:n laitteilla". Mulla on ollut G-majorista kanssa samat kokemukset. Se kyllä syö soundia, jonkun verran ja itseasias yllättävän paljon. Ja kyllä se PT näyttää aika tarkalleen totuuden: RMS tasot pilkulleen samat ja piikkitasot aivan samat, sekä spektrianalyysikin oli identtinen. Huomioi, että mä kalibroin laitteen sisääntulovahvarin, inserttipisteiden headroomin ja uloslähdön vaimennuksen sellaselle tasolle, mikä vastaa kitaran DI-singaalia. Viivettä G-system muistaakseni tuottaa n.3ms (en muista tarkkaa sämplien määrää) kahdella adda muunnoksella. Toisen adda:n ohittaminen tietenkin puolittaa latenssin. Mä en tiedä, miten tää sun kaveri on tän testin tehnyt. Usein, jos laitetta ei osata käyttää tai sen opetteluun ei anneta tarpeeksi aikaa, voi hyvinkin helposti tulla negatiivinen viba vermeestä.

Mun kuulemani mukaan Axe-Fx:n soundit on vaan paljon parempia, eikä se pilaa perussoundia, toisin kuin G-System ja G-Major (ja mun mielestäni ei tarvitse olla älytön kultakorva kuullakseen sitä)

G-System on ihan jees jos ei välitä soundista...

Tätä mä vähän kummastelen. Mä en tosin oo koskaan päässy räplää tota Axea, joten ehkä näin on. Millä mittarilla sä mittaat sen soundin paremmuuden? Vai onko kyse vaan klassisesta fiilistelystä? G-Systemin paska puoli ja samalla paras puoli on se, että siinä ei ole säröjä ja Acehan tarjoaa jos jonkinmoista pesukonetta?!? Noi muutamat klipit Axesta, mitkä kävin kuuntelee juutuubista, ei kyl kauhiasti vakuuttanu ainakaan säröjen osalta. Tosin viittaan vielä edelliseen: "en tosin oo koskaan päässy räplää tota Axea".

Muutama asia Nova-Systemistä ja G-Systemistä kiinnostuneille:
Nova Systemissä on siis kaksi analogista "säröspedua" digitaalisesti ohjattuna. Siinä on Overdrive ja Distortion. Kummatkin mun mielestä muistuttaa Nova Driven soundia. Huom.hevittäjät: niistä ei muuten saa modernia tappohevisoundia kirveelläkään. Hyvin pitkälle mulle tulee mieleen laimennettu TS9 blendattuna puhtaaseen (overdrive) ja joku plexivintagemarsu (dist). Laite ei sisällä relay-ohjausta, eikä inserttipaikkoja. Eli kone toimii joko ennen etuastetta, tai efektilenkissä. Mun mielestä efekshuunien soundit ovat yks yhteen G-Systemin kanssa. joten hyvin monipuolinen vehjes se on. Vittumainen vaihtaa stompbox-moden ja preset-moden välillä. Preset modessakin joutuu bank-nappuloita pitää useamman sekunnin alhaalla, ennenkuin pankki vaihtuu...todella mystistä...ja presettejä on per pankki kolme kappaletta.

Jos ette tiennyt, niin G-Systemin pääasiallinen tarkoitus on tarjota soittajalle all-in-one-laite, mitä ei ole pilattu paskoilla säröemulaatioilla. Huonoja puolia laitteessa on:
- hitaat relekytkimet: vaihto tapahtuu usean kymmenen millisekan viiveellä
- hieman alikehittynyt kontrollerin midiohjelmointi mahdollisuudet verrattuna esim. Ground Controliin.
- sitä ei pysty ohjaamaan millään muulla midipolkimella, koska user presettien prog.changen value on 1, eikä 0, mikä on standari n.99% muissa laitteissa. Sen kylläkin pystyy fiksaa jonkun midimap-softan kautta, mutta vaikeaksi menee.
Parhaat puolet taasen ovat ehdottamasti sen kontrollerin rakenne, käyttöselkyys ja pomminvarma toiminta ja neljälle expressiopedaalille paikat. Paljon keikkailevana muusikkona, sitä arvostaa paljon, ettei kamat mene rikki. Mulla on toi laite nähny vaikka mitä: -20c:n pakkasessa ulkona yli 8h aina 40c:n auringossa monta päivää putkeen päällä...Oon lukemattomia kertoja, esim. klinikoita pitäessä kirjaimellisesti hyppinyt laitteen päällä, heittänyt sen seinään, tiputtanut kahdesta metristä betoniin ja vieläkin toimii. Aivo-osion mä pidän pikku räkissä etuasteen ja muutaman stompin kanssa. Se onkin jo pikkasen herkempi;) Nyt tulee omaa fiilistelyä: se mitä mä kaipaan laitteelta, on sen kestävyys rankoissa olosuhteissa, sen helppokäyttöisyys, nopea uudelleen ohjelmointi, soiton aikana tapahtuva soundien kanssa pelleily, sekä kuinka paljon se vie tilaa ja kuinka paljon se painaa. Mä käytän G-Systemiä sen takia, koska sen kontrolleri on ylivoimainen muihin verrattuna ja siinä kaupan päällisenä samalla saan vielä releohjaimen, VIISI ohjelmoitavaa inserttipaikkaa ja kaikki pesukone-efektit, mitä tarvitse ja midit ulos sekä sisään.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
oiva tumpeloinen
24.08.2009 02:18:40
Ambitus: Kylhän sellasen voisi tehdä. Multa ei löydy Voimaa eikä Duuriakaan eli ne tarttis lainaan. Olis tosi mielenkiintoista ottaa toi Axe kans testipenkkiin. Itseasias yks mun kaveri sitä mulle jo tyrkytti testiin. Tosin seuraava mahdollisuus tollaseen testiin olis marras-joulukuussa. Tässähän on hyvin aikaa suunnitella testi etukäteen, jotta arvovaltainen muusinetraati sen hyväksyy.

Toimitan nuo kaksi silloin testiin, jos ne vielä kulmilta löytyy.
Krice
24.08.2009 09:02:28

Harrastelija: Suosittelen sulle Voxin Tonelabia huolimatta foorumin Pod hypetyksestä.

Semminkin kun podX3 maksaa huomattavasti enemmän eikä tule sellaista vaikutelmaa ääninäytteistä, että se olisi kovinkaan paljon parempi, pikemminkin päinvastoin.

Se kannattaako ostaa ST on sitten toinen asia, torilla on myynnissä LE ja SE, eli monipuolisempia malleja

ST:n yksinkertaisuus (ja pienempi koko) on vain positiivinen asia. Sitä paitsi manuaalin perusteella se on monipuolisempi kuin miltä näyttää.
kimurantti1
24.08.2009 12:03:45 (muokattu 24.08.2009 12:13:24)
Ambitus: Majoria ja Systemiä mä tarkoitin sillä "TC:n laitteilla". Mulla on ollut G-majorista kanssa samat kokemukset. Se kyllä syö soundia, jonkun verran ja itseasias yllättävän paljon. Ja kyllä se PT näyttää aika tarkalleen totuuden: RMS tasot pilkulleen samat ja piikkitasot aivan samat, sekä spektrianalyysikin oli identtinen. Huomioi, että mä kalibroin laitteen sisääntulovahvarin, inserttipisteiden headroomin ja uloslähdön vaimennuksen sellaselle tasolle, mikä vastaa kitaran DI-singaalia. Viivettä G-system muistaakseni tuottaa n.3ms (en muista tarkkaa sämplien määrää) kahdella adda muunnoksella. Toisen adda:n ohittaminen tietenkin puolittaa latenssin. Mä en tiedä, miten tää sun kaveri on tän testin tehnyt. Usein, jos laitetta ei osata käyttää tai sen opetteluun ei anneta tarpeeksi aikaa, voi hyvinkin helposti tulla negatiivinen viba vermeestä.

Mä voisinkin kysellä siltä tutultani, että miten se sen testin oikein teki. Kyseessä on kuitenkin sellainen jamppa, joka aivan varmasti osaa käyttää noita laitteita. Olisi älyttömän hienoa, jos viitsit tosiaan tehdä testin. Sut voidaan sitten palkita muusikoiden.netin kulttuuripalkinnolla tai jotain. :-)

Mä olen ehkä vähän hämärästi puhunut "soundista". Kun puhun soundista, niin meinaan ennen kaikkea sitä, että miten se laite säilyttää perussoundin. G-Major ei sitä tee, eikä ainakaan tän yhden kerran perusteella G-System. Mun kokeiluni rajoittuu siihen klassiseen fiilistelyyn, tää tuttuni on kuulemma äänitellyt niitä enemmänkin. Axe-Fx:ää kokeilin lyhyemmän ajan, mutta siitä jäi sillä "klassisella fiilistelyllä" paljon parempi viba. Oikeastaan ainoana negatiivisena mieleen jäi vähän ikävä käyttöliittymä, sellainen, jota ei olisi kivaa alkaa räplätä livetilanteessa. Eli ehdottomasti etukäteen ohjelmoitava laite. Se on mulle vähän turn-off, koska mun kokemuksen mukaan tila vaikuttaa ihan perussoundiin niin paljon, että mahdollisuuksien (siis ajankäyttö) mukaan oon aina keikoilla ruuvannut soundin uusiksi vastaamaan parhaan mukaan sitä, mihin olen itse tottunut. Ei ne soundit (niiden tuntuma sekä se, miten ne reagoi soiton dynamiikkaan) perinteisiä putkivahvistimia ihan vastaa, mutta oli jo sen verran lähellä, että ymmärrän miksi jotkut monimutkaisia ja painavia rigejä ympäri maailman roudaavat tyypit ovat siirtyneet sitä käyttämään, kuten esim. Steve Howe ja Dweezil Zappa. Axe-Fx:n vahvistinmallinnokset on tietysti juttu jota ei kantsi verrata G-Systemiin, kun ei sitä ole siihen tarkoitukseen tehtykään. Mutta Axe-Fx:n mallinnokset tosiaan reagoi volumepotikan käyttöön jo eri tavalla kun esim. Podin (2.0 ja XT) mallinnokset.

Efektien soundeissa en väitä olevani mikään älytön kultakorva, enkä mä perusefektejä enempää yleensä käytäkään. Kaiut, delayt ja ainakin chorus on TC:n G-Majorissa ja G-Systemissä oikein jees. Filtterit ei mun mielestäni toimi niin hyvin kun voisi, G-Majorissa vähän huonommin, kun ne insertti-loopin puutteessa on etuasteen jälkeen. Haluan myös tähdentää näistä mun "hyvä" ja "huono" kuvauksista, että otan niissä hinnan huomioon. G-Majorin efektit on sen laitteen hintaan nähden älyttömän hyviä, mutta G-Systemille en anna yhtään tasoitusta hinnan takia. Axe-Fx:ssä fillterit tuntui toimivan jotenkin paremmin, vaikka en voi olevani niissä hirveä asiantuntija, kun 95% ajasta käytän pelkästään aikaan vaikuttavia efektejä. Ehkä sen takia, että Axe-Fx mun kuulokuvani mukaan säilytti perussoundin paremmin, ne itse efektitkin tuntuivat olevan vähän parempia. Mene ja tiedä. Kyllä mä G-Systemissä ymmärrän sen käytännöllisyyden, ja jos se on ominaisuuksiltaan juuri haettu laite, niin se on varmasti perusteltu hankinta. En omista kumpaakaan, G-Systemiä tai Axe-Fx:ää, joten en osaa käytännöllisyydestä muuta sanoa, kun että G-System vaikutti paljon helpommalta ruuvata lennosta.
Krice
24.08.2009 13:32:35

JK1: Ongelma Tonelabin kanssa tulee käsittääkseni siinä, jos käyttää multiefektistä myös särömalleja, Tonelab ei higain-puolella pysty vastaamaan Line6:lle ja Bossille.

Millä tavalla ei pysty? Kyllähän ST:ssä on raskaamman puolen vahvistinmalleja myös.
Ziggy Bubba
24.08.2009 14:05:46

Krice: Millä tavalla ei pysty? Kyllähän ST:ssä on raskaamman puolen vahvistinmalleja myös.

Juu onhan niitä, mutta kyllä Voxin laitteissa toimivat paremmin nuo pienisäröisemmät mallinnukset kuin mättöosasto. Podeissa ym. homma on taas vähän toisinpäin.
The Crookmachine Project
duc
24.08.2009 14:08:08
sikki-six: Juu onhan niitä, mutta kyllä Voxin laitteissa toimivat paremmin nuo pienisäröisemmät mallinnukset kuin mättöosasto. Podeissa ym. homma on taas vähän toisinpäin.

Bosseissa sentään toimivat tasapuolisuuden nimissä molemmat yhtä huonosti. No joo, perusheviin kyllä Tonelabikin sopii hyvin, ns. äärimetalliin sitten ei.
JK1
24.08.2009 16:21:00 (muokattu 24.08.2009 16:21:25)
Krice: Millä tavalla ei pysty? Kyllähän ST:ssä on raskaamman puolen vahvistinmalleja myös.

Täytyy myöntää, että Tonelabin osalta tietoni on kasattu erinäisistä nettilähteistä, mutta tutkin asiaa itse melkolailla pitään ja huolella keväällä. En onnistunut löytämään yhtään perusteltua tai ääninäytteellä tuettua mielipidettä, jossa kukaan ehdottaisi Tonelabia mihinkään 80s heavyä raskaampaan.

Ei tietenkään voi olettaa, että määrä korvaisi laadun, mutta kyllä sekin mielestäni suuntauksesta kertoo jotain, että ST:ssä on tosiaan MYÖS raskaampia malleja. Painotus suunnittelussa on kuitenkin ollut muualla. Ilmeisesti rokkiin, bluesiin, jazziin ym. kuitenkin hintaisekseen oikein asiallinen peli.
Harrastelija
24.08.2009 17:46:26

Ei Voxit tosiaan loista ihan uber metallissa, mutta se mikä niihin on tehty, on sitten tehty hyvin.

Harrastelija
McNulty
24.08.2009 18:03:41
Harrastelija: Ei Voxit tosiaan loista ihan uber metallissa, mutta se mikä niihin on tehty, on sitten tehty hyvin.

Harrastelija

Minä en ole pitkään aikaan ToneLab-osastoa päässyt ruuvailemaan, mutta jos siinä on yhtään samanlaisia "mallinnuksia" kuin uusissa ValveTronix-sarjan comboissa, niin kyllä ne minusta metallitouhuihin sopii. Itseasiassa hyvällä EQ:lla pystyy muokkaamaan NIIN PALJON soundia, että kunhan riittävä määrä gainia löytyy (enkä epäile etteikö löytyisi) niin se tonaalisuus saadaan kyllä EQulla väännettyä sirkkeliksi ja rälläkäksi, joka kelpaa esim. blackmetal-ukoille. Samoin jos me vähän scoopataan sitä ja huolehditaan että gainin luonne on enempi raaka kuin sirittävä, niin kyllä siitä deathmetal-pentille löytyy myös soundi.

Näissä jutuissa ei ole oikotietä onneen, eli niitä hankkimiaan laitteita pitää myös opetella käyttämään. Valmiit factory presetit toimivat todella harvoin.
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
op87
25.08.2009 12:26:35
Saako tonelabista kaappi ja ampmallinnuksen pois päältä. Öö siis että käyttäs pelkästään efektejä siitä.
duc
25.08.2009 12:27:34
op87: Saako tonelabista kaappi ja ampmallinnuksen pois päältä. Öö siis että käyttäs pelkästään efektejä siitä.

Saa ne, ainakin ennen ST:tä tulleista malleista.
Harrastelija
25.08.2009 13:06:35
bonecrusher: Minä en ole pitkään aikaan ToneLab-osastoa päässyt ruuvailemaan, mutta jos siinä on yhtään samanlaisia "mallinnuksia" kuin uusissa ValveTronix-sarjan comboissa, niin kyllä ne minusta metallitouhuihin sopii. Itseasiassa hyvällä EQ:lla pystyy muokkaamaan NIIN PALJON soundia, että kunhan riittävä määrä gainia löytyy (enkä epäile etteikö löytyisi) niin se tonaalisuus saadaan kyllä EQulla väännettyä sirkkeliksi ja rälläkäksi, joka kelpaa esim. blackmetal-ukoille. Samoin jos me vähän scoopataan sitä ja huolehditaan että gainin luonne on enempi raaka kuin sirittävä, niin kyllä siitä deathmetal-pentille löytyy myös soundi.

Näissä jutuissa ei ole oikotietä onneen, eli niitä hankkimiaan laitteita pitää myös opetella käyttämään. Valmiit factory presetit toimivat todella harvoin.

No, tarkoitin lähinnä sillä ettei uber metallissa loista sitä, että suoraan kaivettuna voi olla helpompi saada ne soundit jostain muusta vehkeestä.

Säätämällähän melkein mistä vaan saa melkein mitä vaan irti, joku vaan on helpommin omiaan johonkin kun joku toinen. Painotus sanalla "melkein" :)

Itsehän en näe vaivaa kaivella sitä raskainta osastoa kun en sitä tarvitse, joten nojaan siinä toisen käden käden tietoon siitä että helpommalla sen suhteen pääsee jonkun toisen valmistajan vehkeillä.

Toki kannattaa jaksaa tutustua kunnolla laitteeseen jonka hankkii eikä heti toisella viikolla potkaista sitä ovesta pellolle, aika pitkälle malliksi tai oman soundin pohjaksihan ne presetit siellä vaan ovat.

Harrastelija
tender.insanity
25.08.2009 17:39:47
Krice
25.08.2009 18:58:40

Harrastelija
26.08.2009 16:32:35
No, poistinpa itselleni Torilta sen pöytänmllin Tonelabin kun ei muille näemmä ollut kelvannut :)

Nyt sitten löytyy kohta torilta Vox VT 15 lähes uusi pikkustyrkkari kun kahdella samankaltaisella en mitään tee...

Harrastelija
aristoteles666
27.08.2009 00:28:15

jos noiden näytteiden perusteella pitäisi jotain valita niin ei kumpikaan, ja olen varma että kun viitsii lukea manuaalin ja käyttää ja ymmärtää kumpaakin, niistä saa hienoja jopa loistavia soundeja, tietenkään ne ei tule sieltä ilmaiseksi vaan täytyy vähän nähdä vaivaa, mutta käsi ylös, kuka teistä osasi soittaa kitaraa heti kun otti sen käteensä, ylläri, ei ketään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)