Aihe: Kummilahjakitara
1
Cuiwiz
24.08.2009 02:23:49
Hei!

Olen syksyn mittaan tulossa ns. kummiksi ei-kristillisen, musikaalisen pariskunnan ensimmäiselle lapselle. Nyt olisi siis kummilahjan hankinnan paikka. Itsekin musikaalisena ajattelin perinteisen kummilusikan sijasta hankkia jotain erikoisempaa, ja ajattelin ostaa pienokaiselle kummilahjaksi pienen, mutta soittokelpoisen kitaran (tiedän, että pienoinen tulee saamaan rock-henkisen kasvatuksen). Fazer-musiikin nettisivuilta löysin 1/2 -kokoisen akustisen kitaran joka sinänsä sopisi tarkoitukseen, mutta haluaisin palstalaisilta ensinnäkin mielipiteitä lahjan suhteen ja toisekseen vinkkejä mistä ja millainen soitin olisi hyvä ostaa. Lahjahan olisi tietysti lähinnä symbolinen, mutta kuitenkin erilainen. Ajattelin myös että jos kitaraan saisi ympättyä vaikka metallisen (hopeisen) plektrasuojan, johon voisi kaivertaa lapsen syntymätiedot jotka yleensä kaiverretaan siihen kummilusikkaan.

Onko kellään teillä ideoita tai tietoa muista soitinliikkeistä / custom-shopeista joissa tämän ideani voisi toteuttaa kohtuuhintaan?

Kiittäen,
Cuiwiz
TTV
24.08.2009 06:44:14
Levytukun ikkunassa oli jokin aikaa sitten vaaleanpunainen V-mallinen lasten akustinen. Taisi olla 4-kielinen. Toki väri ei välttämättä kolahda TROO-piltille, mutta kitaranhan voi aina peittää tarroilla kuten idolitkin :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
rheinone
24.08.2009 08:38:26
Kiva idea!

Vaihtoehtona 1/2-kokoiselle akustiselle: ukulele.
darrell
24.08.2009 09:11:37 (muokattu 24.08.2009 09:12:59)
Mikä on hintaluokka?

Mulla on ollut tällainen Squier Mini lasten kitarana yli 10v, ja aivan oikea kitara on kyseessä. Itsekin sitä tulee soiteltua aika paljon. Kestänyt monenlaista, sitä on modattu, ja kulkenut mukanakin.
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_strat_mini_rd.htm

Tuossa on vahvistin sisällä.
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_mini_player_strat_bk.htm

Nämät on keskimäärin alkaen 3..4 luokkalaisille sopivia. Aikaisemminkin voi toki aloittaa soittamisen, mutta sormivoimat ja koordinaatio alkaa kehittyä vasta tuossa iässä, että soittaminen on palkitsevaa myös lapselle (ei pelkästään yli-innokkaille vanhemmille).
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Umas
24.08.2009 10:19:12

Mun mielestä turha odottaa oikeaa soitto ikään. En minäkään halunnut kitaraa soittaa ennenkuin olin sellaista kokeillut. Jos kitara löytyy sieltä perheestä jo valmiiksi saattaa se toimi kannustimena.
Luuletko osaavasi soittee kitaraa? http://www.youtube.com/watch?v=uNw9YaXemlM&feature=related
RawknRawl
24.08.2009 10:40:32
Pidän ideasta paljon.

http://www.activemusician.com/item--MC.JR8MCSB

Oishan toi ihan karkkia jollain laattakaiverruksella.
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
darrell
24.08.2009 12:20:47 (muokattu 24.08.2009 14:59:25)
Umas: Mun mielestä turha odottaa oikeaa soitto ikään. En minäkään halunnut kitaraa soittaa ennenkuin olin sellaista kokeillut. Jos kitara löytyy sieltä perheestä jo valmiiksi saattaa se toimi kannustimena.

Olen jutellut monet kerrat opettajan kanssa, jolla on yli 45 vuoden kokemus soitto-opetuksesta. Sen mukaan "liian nuorena" kitaran soiton aloitavista 95% lopettaa ekan 1/2 vuoden sisään. Syynä on tuo edellä mainitsemani kehityksen hitaus, sormivoiman heikkous ja vielä kehittymässä oleva koordinaatio.

Näistä lopettaneista ne, jotka palaavat takaisin soittimen pariin siinä alakoulun 5..6 luokkalaisina, aika usein jatkavat harrastusta sitten "koko ikänsä". Kitara soittimena on suhteessa palkitsevampi, kun kehitys ei enää ole niin tuskaista ja hidasta.

Tätä kokemustaustaa vasten suosittelisin, että kannattaa ostaa halpa, mutta kunnollisen kitara. Lelukitaroilla (jotka on tehty miellyttämään aikuisia, jotka maksavat kitaran) ei voi jatkaa soitto-harrastusta kovin pitkään, sitten kun sen aika koittaa. Sitten kun soitto alkaa todella kiinnostaa, niin omien havaintojen mukaan vanhemmat hankkivat piltille aika pian kitaran, joka lasta miellyttää (~hevisuunnikkaan). Ne on niin halpoja nykyään.

Eli, aivan sama minkä kitaran ostat, se hankinta menee uusiksi joka tapauksessa jossain vaiheessa.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
rheinone
24.08.2009 13:56:20 (muokattu 24.08.2009 13:56:53)
darrell: Eli, aivan sama minkä kitaran ostat, se hankinta menee uusiksi joka tapauksessa jossain vaiheessa.

Ketjun aloittajahan totesikin että Lahjahan olisi tietysti lähinnä symbolinen, joten ei kai sitä ensisijaisesti soitettavaksi annetakaan. Mun mielestä olisi silti kiva jos aihiona olisi ihan oikea soitin, eikä mikään leikkikalu tahi kipsinen kitarapysti. Vanhemmat ja myöhemmin myös lapsi osaavat varmasti arvostaa persoonallista lahjaa. Metallinen plektrasuojus kaiverruksineen on hieno idea myös.
Herba
24.08.2009 15:16:48
TTV: Levytukun ikkunassa oli jokin aikaa sitten vaaleanpunainen V-mallinen lasten akustinen. Taisi olla 4-kielinen. Toki väri ei välttämättä kolahda TROO-piltille, mutta kitaranhan voi aina peittää tarroilla kuten idolitkin :-)

Siellähän myydään juurikin näitä Mahalo flying V ukuleleja, hintaa ~45e http://www.keminmusiikki.fi/cat/images/mahalo_v-ukulele_i_0804_758.jpg

Kiva idea!

Vaihtoehtona 1/2-kokoiselle akustiselle: ukulele.

Hyvältä kuulostaa :)
Arvasin ettei teidän kanssa saa taaskaan järkevää keskustelua aikaiseksi. -heikkijarvinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)