Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 59 10 11 12 13202 203 204 205 206
McNulty
23.08.2009 11:56:21
StevieRayVehkakoski: Mistäs tällainen telekaula:
- Paksu c-profiili
- Radius jotain 12", ehkä Fenkun 9,5" vielä menis
- Isot nauhat
- Nitrolakka, mielellään valmiiksi "vintage tint"
- Oikean mallinen lapa

Que?

Kotimaiselta soitinrakentajalta... jos suostuvat nykyisillä nitrolakoilla lutraamaan. Väitän että saat paremman lopputuloksen ohuella poly-lakkakerroksella. Vintage tint kun onnistuu sillä helpommin, samoin lakkakerroksesta tulee ohuempi (soiva kaula).

Saa oikean mallisen lavan, juuri sellaisen radiuksen ja profiilin kuin haluat, nauhojen koon voi valita vaikka Dunlopin katalogista jne.

Hintaahan moiselle kertyy varmaankin sellaisen 400-500e viimeisteltynä luusatulalla.
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
Joees
23.08.2009 18:47:34
bonecrusher: Kotimaiselta soitinrakentajalta... jos suostuvat nykyisillä nitrolakoilla lutraamaan. Väitän että saat paremman lopputuloksen ohuella poly-lakkakerroksella. Vintage tint kun onnistuu sillä helpommin, samoin lakkakerroksesta tulee ohuempi (soiva kaula).

Saa oikean mallisen lavan, juuri sellaisen radiuksen ja profiilin kuin haluat, nauhojen koon voi valita vaikka Dunlopin katalogista jne.

Hintaahan moiselle kertyy varmaankin sellaisen 400-500e viimeisteltynä luusatulalla.

Ruokankaallahan on ilmeisesti mainiota nitroa käytössään nykyjään. Vaan luulen että hinnat saattavat hintsusti nousta...
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Vaseliinia!
McNulty
23.08.2009 18:50:05
Methis: Ruokankaallahan on ilmeisesti mainiota nitroa käytössään nykyjään. Vaan luulen että hinnat saattavat hintsusti nousta...

Pitäiskin Juhalle soittaa ja kysäistä... josko suostuisi yhtään valottamaan asiaa ja raottamaan verhoa. Toivottavasti ei kuitenkaan ole samalla tavoin kuin nyky-Fendereissä, että alla kerros polyä ja päälle ohut kerros nitroa. Saahan tuollakin kivan "vanhentuvan" efektin soittimelle mutta mutta...

Itseäni kiinnostaisi sellakka... siis sama lakka jota viulunrakentajat käyttävät. Ilmeisen kallista lakkaa, mutta säilyttää nitroselluloosaakin paremmin puun oman soinnin ja värähtelyn.
Joees
23.08.2009 18:59:18
bonecrusher: Pitäiskin Juhalle soittaa ja kysäistä... josko suostuisi yhtään valottamaan asiaa ja raottamaan verhoa. Toivottavasti ei kuitenkaan ole samalla tavoin kuin nyky-Fendereissä, että alla kerros polyä ja päälle ohut kerros nitroa. Saahan tuollakin kivan "vanhentuvan" efektin soittimelle mutta mutta...

Sehän on joku niiden oma seos olevinaan. En oo jaksanut kysellä sen tarkemmin vaikka monesti on mielessä ollut. Mutta ties jos nyt duunit kestäis vähän pidemmän aikaa niin...

Harmi että tota nitroa ei ollut sillon saatavilla kun mä mun R:n hommasin. Mutta toisaalta ihan sama, hyvin se soi nytkin. Heh.

Joskus oon funtsinut jotta kuinka tuo mun thinline tsoundais nitrona. Jotta huomaisiko siinä sitä eroa oikeesti. Mene ja tiedä.
Loafers
Vaseliinia!
McNulty
23.08.2009 19:19:24
Methis: Harmi että tota nitroa ei ollut sillon saatavilla kun mä mun R:n hommasin. Mutta toisaalta ihan sama, hyvin se soi nytkin. Heh.

Totuushan on pitkään ollut se että "muovilakoilla" oikein käytettynä on saatu jopa parempi lopputulos, sekä soinnillisesti että ulkonäön puolesta. Nuo polylakat ovat vain huonossa maineessa kaukoidän takia. Sitä soitinta kun ei ole tarkoitus dipata siihen lakkaan siten että pintaan jää puolen sentin kerros. Ok, onhan se silloin kestävä.

Juhahan on itsekin puhunut oikeinkäytettyjen "muovilakkojen" puolesta... päti ainakin silloin kun saatavilla olleet nitrolakat olivat mitä olivat.

Joskus oon funtsinut jotta kuinka tuo mun thinline tsoundais nitrona. Jotta huomaisiko siinä sitä eroa oikeesti. Mene ja tiedä.

En usko että huomaisi muuta kuin tuntumassa (etenkin jos kaula on lakattu). Kummallakin lakalla tosiaan saa hyvän ja soivan lopputuloksen.
duc
23.08.2009 19:37:58
Itekin ottaisin kaulaan ennemmin ohuen muovilakan. Parempi jos käsi sattuu joskus hikoamaan.
McNulty
23.08.2009 22:43:12 (muokattu 23.08.2009 22:49:21)
Les Fender: Tarkoittanet shellakkaa?

Sitäpä sitä... http://fi.wikipedia.org/wiki/Sellakka

Ei tuo mitään kallista ole, mut työlästä on ranskalaisen/tullokiillotuksen tekeminen.

Ok. Osaatko jäsen LF kertoa, poikkeaako tuo s(h)ellakka kuinka nitroselluloosasta noin muuten? Minulle kyseessä on täysin vieras aine, eli en ole ikinä työstänyt.

Nitrolakkauksessa on pahuksen paljon enemmän työtä kun muovilakoilla. Oman kuvan essin nitrolakkasin, ei ollu kivaa.. Varmaan olis pari kitaraa lakannut samassa ajassa uudemmilla ja teknisesti paremmilla lakoilla. Kuten todettua, kunhan lakkakerroksen jättää ohueksi, niin kyllä ne muovilakatkin toimivat.

Onpa muuten makea ESsi. Tykkään!
Eikä tuo Thinline-kokoelma ole lainkaan pöllömpi myöskään :)
Freewheeler
24.08.2009 09:37:42 (muokattu 24.08.2009 09:38:43)
Methis: Harmi että tota nitroa ei ollut sillon saatavilla kun mä mun R:n hommasin. Mutta toisaalta ihan sama, hyvin se soi nytkin. Heh.

Dicco-huonekalulakka on nitroselluloosalakkaa. On ollut saatavissa melkein kaikista rautakaupoista jo vuosikymmeniä :-)

http://www.digipaper.fi/paints/1273/index.php?pgnumb=9
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Joees
24.08.2009 15:24:22
Freewheeler: Dicco-huonekalulakka on nitroselluloosalakkaa. On ollut saatavissa melkein kaikista rautakaupoista jo vuosikymmeniä :-)

Juu on. Mutta Ruokankaalla ei nitroa ollut aikanaan nitroa käytössä. En aatellut kuitenkaan nyt poistattaa tosta vanhoja lakkoja ja vetää nitroa pintaan. Etenkään kun tarvettahan ei ole laisinkaan.
Loafers
Vaseliinia!
Painajaismainen
24.08.2009 15:30:49
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
McNulty
24.08.2009 17:14:58
Freewheeler: Dicco-huonekalulakka on nitroselluloosalakkaa. On ollut saatavissa melkein kaikista rautakaupoista jo vuosikymmeniä :-)

Käsittääkseni tuota Diccoa on juuri arvosteltu siitä, ettei se ainakaan soitinkäytössä ole hyvää tököttiä. Huonekaluista en tiedä... niihin kai kun soveltuu vähän paksummatkin kerrokset.
Les Fender
24.08.2009 20:36:21 (muokattu 24.08.2009 20:36:45)
Ok. Osaatko jäsen LF kertoa, poikkeaako tuo s(h)ellakka kuinka nitroselluloosasta noin muuten? Minulle kyseessä on täysin vieras aine, eli en ole ikinä työstänyt.

Shellakka on varmasti oivallinen lakka akustisiin (joissa sitä paljon vielä käytetäänkin), mutta mekaaninen kestävyys siinä on vielä huonompi kuin nitroselluloosassa. En usko että lankkukitarassa tuon käyttö (tai nitronkaan) soundia parantaa, jos lakkaukset on vaan tehty hyvin. Shellakka on hygroskooppinen materiaali, kuten puukin. Sekin on ominaisuus jolla on merkitystä akustisissa soittimissa.

Nitrossa ja shellakassa on mojoa ja ne vanhenevat nätisti. Kaksi ylivoimaista ominaisuutta muovilakkoihin verrattuna;)

Hyvää nitroselluloosalakkaa valmistaa esim. Lakkavalmiste.
"Living is easy with eyes closed!"
Dominaattori
25.08.2009 20:23:15
Tokai ate 55:sta tarjottiin. Onko tästä kellään mitään sanottavaa? Haualla en pikaisesti löytänyt oikein mitään.
"A few things you should know about Michael Angelo: 1) He can play faster than you. 2) He can do it with both hands at once."
Traditional
25.08.2009 20:56:58
Karmea Universe-gas. Sääh.
"--Tästä lähtien juot vain kaffia, energiajuomia ja syöt kofeiinipillereitä ja ennen vetoa vaikka nappi pseudoefedriiniä niin ai että ku tilut lähtee!" -Ambitus
Traditional
25.08.2009 20:57:37
Les Fender: Shellakka on varmasti oivallinen lakka akustisiin (joissa sitä paljon vielä käytetäänkin), mutta mekaaninen kestävyys siinä on vielä huonompi kuin nitroselluloosassa. En usko että lankkukitarassa tuon käyttö (tai nitronkaan) soundia parantaa, jos lakkaukset on vaan tehty hyvin. Shellakka on hygroskooppinen materiaali, kuten puukin. Sekin on ominaisuus jolla on merkitystä akustisissa soittimissa.

Nitrossa ja shellakassa on mojoa ja ne vanhenevat nätisti. Kaksi ylivoimaista ominaisuutta muovilakkoihin verrattuna;)

Hyvää nitroselluloosalakkaa valmistaa esim. Lakkavalmiste.

Nitroselluloosalakka tuoksuu ihan euforiselta.
"--Tästä lähtien juot vain kaffia, energiajuomia ja syöt kofeiinipillereitä ja ennen vetoa vaikka nappi pseudoefedriiniä niin ai että ku tilut lähtee!" -Ambitus
nikovirtala
25.08.2009 20:59:39

Traditional: Karmea Universe-gas. Sääh.

Tää on ainakin toistaiseksi ollut Telecaster thread .. jos tarkoituksesi on fleimata se tuskin onnistuu täällä, pahoittelen. ;)
What is life? - A bad trip.
jusaboy
25.08.2009 21:21:45
Sixx: Tokai ate 55:sta tarjottiin. Onko tästä kellään mitään sanottavaa? Haualla en pikaisesti löytänyt oikein mitään.

Itse sain tänään vaihtokaupassa ATE-50:n. Järjettömän hyvä ainakin mun käteen. Tuskin tuo viisvitonen ainakaan ratkaisevasti paskempi on. Veikkaisin et varmaan viis numeroo parempi :-) On kyllä mun eka Telecasteri, et vertailukohdat muihin Teleihin on aika nolla ja tietenkin soundipuoli ja käteenistuvuus ym. on makuasioita, mut kyllä tuo laatusoitin on...
Kjukka
25.08.2009 23:32:21

Baja Telecaster tuli hommattua. Kevyt yksilö, soi hiton hyvin. Spänk spänk!

http://muusikoiden.net/dyn/users/62523.jpg
McNulty
25.08.2009 23:52:33
Bajat on kyllä varsin jees ollakseen niinkin edullisia.
Itse ajattelin jossain vaiheessa sijoittaa mustaan 60-lukulaiseen Teleen (reissuekin riittää)... ihan siksi että eräällä innoittajistani on monesti näkynyt moinen peli hyppysissä.

http://musicblog.merseyblogs.co.uk/495176636_a077659390.jpg
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)