Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 4x12 kaappi joka kestää isältä pojalle
1 2 3 4
skeb
23.08.2009 17:30:33 (muokattu 23.08.2009 17:31:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aikomuksessa hankkia hyvää kitarakaappia ja ajattelin hankkia kerralla kunnollisen. Tarkoituksena olisi löytää sellainen jolla pärjää vaikka päällä koreilisikin eri vahvareita vuosien saatossa.
 
Tällä hetkellä vahvarina toimii Fenderin Super Sonic -combo. Siksi olenkin katsellut lähinnä 8 ohmin monoliitännällä varustettuja kaappeja. Jatkossa saattaa rinnalle kaveriksi tulla joku hieman raskaampaankin musiikkiin soveltuva nuppi, mutta fenkulla mennään varmaan suhteellisen pitkään.
 
Tällä hetkellä on pari vaihtoehtoa kaapin paikalle.
 
MESA BOOGIE 4X12 STILETTO. Varustettu V30 elementeillä. 240 Watt @ 8 Ohm mono. Saksankaupasta 1290 €.
 
ORANGE PPC412HP-8. Varustettu G12K elementeillä. 400 Watt RMS, 8 Ohm. Samaisilta saksanmarkkinoilta 849 €.
 
Hintaeroa mokomilla jopa mehevät 441 €. Molemmat ovat kai rakenteeltaan aika viimosenpäälle väsättyjä, joten sen suhteen kompromissia ei tarvitse tehdä. Tehonkestoa piisaa (varsinkin oranssissa) vähän tujummillekin vahvareille.
 
Kysymys kuuluukin soveltuuko G12K -elementit hyviksi yleiselementeiksi? V30 tuossa Super Sonicissa on ollut ihan tyydyttävä soundiltaan, vaikka monet sanovatkin turhan kirkkaaksi fenkulle. Onko kellään kokemuksia G12K-elementeistä Fenderin vahvarien kaverina? Kannattaako Mesasta maksaa enemmän vai tuoko pelkkä nimi lisää hintaa (vrt. Orange)?
 
McNulty
23.08.2009 18:02:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paria Bogneria ja Diezeliä olen saanut "kunnian" kuunnella ja soitella niiden lävitse. Ovat toimineet todella hienosti. Bogner oli sellainen over-sized.
 
Itse tosin valitsisin 2x12" kaapin, sekä combon että nupin alle. Ihan siksi, että se on omasta mielestäni roudattavampi, pienemmän koonsa puolesta sijoittelulle jää monessa paikassa enemmän tilaa ja mahdollisesti jatkossa voi käyttää kahta 2x12" kaappia. Joko päällekäin ns. half-stackina tai sitten vaikka reeniksellä kummassakin nurkassa rumpalin molemmin puolin. Myös se, että kovasti moni 2x12" kaappi on 8ohm. Soundissa ei välttämättä häviä 4x12" pöntölle juurikaan... toki äänenpaineessa on eroavaisuuksia. 4 on enempi kuin 2 :)
 
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
skeb
23.08.2009 18:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roudaus ei ole ongelma, sillä kaappi tulee olemaan suurimman osan ajasta paikallaan, ja eiköhän kaverin avustuksella tuollainen 4x12-kaappikin pakuun nouse :).
 
Huomasin muuten ettei varmaan kannata unohtaa myöskään ENGL:n kaappeja vertailusta. Esimerkiksi ENGL E412VG-BK STRAIGHT lähtisi Thomannilta 949 egellä ja tippuu näppärästi orangen ja mesan väliin hintansa puolesta. Varustettuna V30-elementeillä. Tehot täsmää Mesan kaappiin ja rakenne varmaan myös aika priimaa. Kokemuksia ENGL-kaapeista?
 
McNulty
23.08.2009 18:37:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skeb: Kokemuksia ENGL-kaapeista?
 
Ei mitään maailmaa mullistavia (tämäkin siis minun mielipiteeni vain). Todella painavia ja mielestäni jo liian paksuilla seinillä rakennettuja. Kestäviä kenties, mutta se itse rasia ei soi kyllä yhtään. En tiedä paranisiko se avaamalla takapaneelia... eli tekis esim. 3/4 closed-backin. Jos pelkkää heviä meinaat veivata niin uskoisin että ENGL toimii kuitenkin ihan ok. Itselläni ei toiminut 2x12" eikä 4x12" ENGLin kaappi H&K Trilogyn alla. Soittelen suht monipuolisesti kaikenlaista bluesista, soulista ja funkista rock'n'rolliin, hardrockiin ja heviin.
 
Suosittelen silti Bogneria. Mesakaan ei ole huono, mutta logolla vielä enemmän hintaa mitä Bognerissa. Musamaailmassa jos käyt, niin pitäis päästä testaamaan Bognerit, Orange ja VHT/Fryettet. Levytukussa Mesa ja Laney. F:llä Hughes & Kettner. DLX:ssä sitten Marshallit (ja Voxit). Marshallin 1960TV on myös kiva komero.
 
Se 8 ohmisuus on tietysti pieni onkelma, sillä suurin osa 4x12" kaapeista on ihan tarkoituksella 16ohm. Tietysti jos vaihtaa elementtejä ja johdottaa kaapin uusiksi, niin sitten taivas on rajana.
 
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
skeb
23.08.2009 19:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bogner alkoi kyllä kiinnostamaan. Täytyypi tsekkailla jos pääsisi vähän testailemaan niitä pk-seudulla jos täältä länsi-suomesta lähtisi siellä päin pyrähtämään. Orange alkoi tosiaan vähän mietityttämään kun näin kuvia niiden hieman pilipali-tyyppisestä kasauksesta.
 
Ei tuo 8 ohmia mikään välttämättömyys ole (Bognerissakin näköjään vain 16 ohmin sisäänmeno). Se vain olisi tämän hetkisen setupin optimaalisin ohmimäärä, sillä Fenkku kaipaa kahdeksan ohmin lisäkaappia. Tosin 16 ohmin kaappi 8 ohmin paikkaan on ilmeisesti kuitenkin suhteellisen turvallinen "mismatch". Ja tulevaisuutta ajatellen 16 ohmin kaappi kai sopii myös melkein mihin nuppiin vaan.
 
darrell
23.08.2009 19:16:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko Harley Bentonin halvat 4x12 V30 kaappien rungot kestäneet käyttöä?
Entä kovilla äänenpaineilla?
 
Samassa noin ~200e hintaluokassa myös Fender, Crate, Behringer ja Kustom myy kaappeja.
Onko nämät sitten niitä, jotka eivät kestä isältä pojalle?
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
McNulty
23.08.2009 19:23:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Onko Harley Bentonin halvat 4x12 V30 kaappien rungot kestäneet käyttöä?
Entä kovilla äänenpaineilla?
 
Samassa noin ~200e hintaluokassa myös Fender, Crate, Behringer ja Kustom myy kaappeja.
Onko nämät sitten niitä, jotka eivät kestä isältä pojalle?

 
Vaikea sanoa. Itselläni oli edullinen Framuksen 2x12" kaappi aktiivikäytössä ja olin ihan positiivisesti yllättynyt sen kestävyydestä. Ohuehkot seinät tuossa Framuksessa oli, toisaalta se kaappi myös soi kivasti... tolexit pysyivät liimauksissaan, grillikangas kesti vaikka välillä osuman tai toisen otti. Ei varmasti maailman kestävin mutta ns. normikäytössä meni kyllä.
 
Bentoneista, Cratesta, Fenderistä ja Kustomista ei ole kokemuksia niin paljoa että voisi sanoa juuta taikka jaata kestävyydestä. Bentoneita olen muutamia testaillut, samoin Fenkkua ja Kustomia. Crate täysin vieras halvimpien komeroiden osalta.
 
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
oiva tumpeloinen
23.08.2009 20:21:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoitin tänne aiemmin Orangen kaapeista, mikä moderoitiin leimaavana pois. Mainitsin kirjoituksessani, että joku oli muistikuvieni mukaan avannut omansa ja löytänyt mielenkiintoista jälkeä sisältä. Se kyseinen ketju ja kohta oli tämä:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=175900&o=0&#p8757426
 
Siitä jokainen tehköön oman päätelmänsä kaapin laadusta ja muusta. En sano siitä itse enempiä, ettei tule taas leimattua väärin perustein jotain kaappia ilman todisteita. Sanottakoon vielä, etten ole kyseisen valmistajan kaappia itse kokeillut kuin jossain musiikkiliikkeessä nopeasti, enkä voi sen laadusta sanoa juurikaan mitään.
 
Harrikan isommasta kaapista en osaa myöskaan sanoa, mutta se G212 Vintage pieree aika kovasti vähän kovempaa popitettuna. Pienillä volumeilla se taas oli mun mielestä ihan toimiva komero. Mä sitä säilytinkin kotinurkissa, mutta bänditouhuihin en ehkä ottaisi, jos pitää kovaa luukuttaa.
 
Bognerin 4x12" komeroa ei voi kuin suositella. Mulla on V30:llä ladattu malli ja tykkään kovasti.
 
Juicy
23.08.2009 20:40:25 (muokattu 23.08.2009 20:41:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihme homma, kaikkea muuta kitarakamaa näemmä saa haukkua, muttei Orangen valmistamia...
 
Englin kaapeista tuli mieleen, että niitä halvimpia E 412 SG-malleja ei välttämättä kannata hommata. Niistä löytyy lastulevyä, jota en ihte kyllä kelpuuttais muuta kuin keskuspesän sytykkeeksi.
 
http://forum.lordriffenstein.com/viewtopic.php?t=1734
 
Tuossahan nyt ei sinänsä mitään ihmeellistä ole, muuta kuin etteivät aiemmin maininneet lastulevyn käytöstä, vaan spekseissä ilmoitettiin materiaalina "Standard plywood plus Siberian Birch baffle board." Nyt ovat tuon korjanneet. http://www.engl-amps.com/e412sg_technik.html
 
Noista Englin kalliimmista kaapeista en sitten tiedä, tuskin niilläkään nyt kovin paljon metsään mennään.
 
Mitä tulee V30 vs. G12K-100 eroihin, niin mun mielestä G12K-100 on neutraalimpi ja yleiskäyttöisempi luonteeltaan, siinä missä V30 sopii paremmin löysempien vahvareiden soundia tiukentamaan. Miksipä muuten Mesan kaapeissa niitä on...? =)
 
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
Osteri
23.08.2009 21:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitin keikan viikonloppuna tuollaisella Engl 4x12 kaapilla ja oli varsin positiivinen kokemus. Soundi oli tanakka ja hyvin erotteleva. Tuntui että oma 2X12 Vintage 30 kaappi jäisi tuosta botne-kyydistä vaikka molempia puskee Laney vaffarilla. Jäin vaan pohtimaan paria seikkaa:
 
a) oliko siinä V60 vai V30 celestionit sisällä ? Täytyy koittaa tarkistaa jälkikäteen.
b) jos v30 vertaa/vaihtaa v60:siin niin käykö siinä just noin että alapään tanakkutta tulee lisää, soundin silti mitenkään "tunkkaantuessa" ?
 
Eli vaikka vertailu ei ihan menekään samojen kaappien kesken, niin mua kiinnostaa kajarien vaihdon vaikutus tällä 2x12 osastolla. Pls. help.
 
Ylipäänsä, Engl 4x12 vaikutti +
 
duc
23.08.2009 21:28:07 (muokattu 23.08.2009 21:28:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden keikan soitin EVH 5150 III -kaapilla. Tosi hyvä oli se, paljon parempi kuin Peaveyn siso.
 
Juicy: Mitä tulee V30 vs. G12K-100 eroihin, niin mun mielestä G12K-100 on neutraalimpi ja yleiskäyttöisempi luonteeltaan, siinä missä V30 sopii paremmin löysempien vahvareiden soundia tiukentamaan. Miksipä muuten Mesan kaapeissa niitä on...? =)
 
Mun Mesa ei ole löysä. Ite olet. :(
Juicy
23.08.2009 21:37:54 (muokattu 23.08.2009 21:40:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Mesa ei ole löysä. Ite olet. :(
 
Osui ja uppos. =)
 
Unohdin kyllä mainita, että tarkoitin rectoa tietenkin, pahoitteluni. Ei tuo munkaan sieltä löysimmästä päästä ole...
 
Se vaan nyt on niin, että Mesa = Single/Dual/Triple Rectifier. Ainakin yleinen luulo monilla. =)
 
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
Antroid
23.08.2009 21:51:51 (muokattu 23.08.2009 21:55:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skeb: Bogner alkoi kyllä kiinnostamaan. Täytyypi tsekkailla jos pääsisi vähän testailemaan niitä pk-seudulla jos täältä länsi-suomesta lähtisi siellä päin pyrähtämään. Orange alkoi tosiaan vähän mietityttämään kun näin kuvia niiden hieman pilipali-tyyppisestä kasauksesta.
 
Ei tuo 8 ohmia mikään välttämättömyys ole (Bognerissakin näköjään vain 16 ohmin sisäänmeno). Se vain olisi tämän hetkisen setupin optimaalisin ohmimäärä, sillä Fenkku kaipaa kahdeksan ohmin lisäkaappia. Tosin 16 ohmin kaappi 8 ohmin paikkaan on ilmeisesti kuitenkin suhteellisen turvallinen "mismatch". Ja tulevaisuutta ajatellen 16 ohmin kaappi kai sopii myös melkein mihin nuppiin vaan.

 
Ootko harkinny Bognerin Überkabia, se on käsittääkseni rakenteeltaan ihan sama kuin muutkin Bognerin 4x12" komerot, mutta sisällä on 2 V30:stä j 2 G12T-75:sta x-kuviossa ja se on 8 ohminen. Ainakin mulla futaa.
 
Niijoo ja sellanen pointti, että kaappia ei mun mielestä kannata ostaa uutena jos vain itseä miellyttävä löytyy käytettynä. Silkkaa säästöä, noi kun ei yleensä käytössä hajoa.
 
baba o riley
23.08.2009 23:23:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa Reeves Ampsin 412 kaappi vintage purple elementeillä. Kestää varmasti isältä pojalle. Ainakin itsellä oleva kyseisen kaapin esikuva täytti 40v ja potkii varmasti vielä toiset mokomat. Todella pätevä kaappi ja elementit. Vintage purplet on pitkälti purple back fane kloonit. Botnea omasta lähtee enempi kun mitä koskaan muista testaamistani kaapeista olen saanut irti. reeves ei varmasti jää toiseks ainakaan rakenteensa puolesta.
 
Jucciz
23.08.2009 23:38:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Se vaan nyt on niin, että Mesa = Single/Dual/Triple Rectifier. Ainakin yleinen luulo monilla. =)
 
Plääh. Tää on pelkästään heviperttien käsitys. Onneks Mesa on tehnyt myös hyväsoundisia vahvistimia.
 
skeb
24.08.2009 17:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, kiitos vinkeistä ja ehdotuksista. Bogner vaikutti erittäin lupaavalle, mutta taidan silti kääntyä tuon Mesan puolelle. Kävin keskustelemassa paikallisessa musaliikkeessä ja hintaa mesalle jää vain n. 160 € enemmän. Tarkoitus ei ole kaappia myydä eteenpäin mutta mikäli näin pitää tehdä niin Mesan saa varmaan helpommin myytyä, arvo kummassakaan tuskin tippuu kovinkaan radikaalisti. En tiedä sitten laatumielikuvista, mutta näin minulle uskoteltiin että Mesa on kuitenkin vielä parempaa ja laadukkaampaa tekoa. Tiedä sitten, mutta ei kai tässä kovin paljon voi metsään mennä, laatuvehkeitä kuitenkin. Nyt vaan odotellaan ensi kuun palkkaa ja sitä että saa auton myytyä :D.
 
Antti1
24.08.2009 17:53:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skeb: En tiedä sitten laatumielikuvista, mutta näin minulle uskoteltiin että Mesa on kuitenkin vielä parempaa ja laadukkaampaa tekoa.
 
Ei pidä paikkaansa. Itseasiassa Mesan kaapeista kyllä on kuulunut monestikin negatiivista palautetta, mutta just nyt äkkiseltään Bognerista ei tuu yhtä ainoata moitetta mieleen.
 
Mä valkkaisin sen Bognerin ennemmin, mutta on Mesa myös ihan hyvä.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
kimurantti1
24.08.2009 18:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei pidä paikkaansa. Itseasiassa Mesan kaapeista kyllä on kuulunut monestikin negatiivista palautetta--
 
Mitä niistä on sanottu? Siis jotain muuta, kun että ne 4x12 Rectot tuuppaa joidenkin makuun liikaa alapäätä.
 
Antti1
24.08.2009 18:13:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mitä niistä on sanottu? Siis jotain muuta, kun että ne 4x12 Rectot tuuppaa joidenkin makuun liikaa alapäätä.
 
No sitäpä juurikin. Alapäätä tulee liikaa, keskiäänet on jotenkin epämääräiset ja soundi on vähän epäselvä. Tämä siis vahvareiden kanssa, joissa on itsessään jo paljon alapäätä.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
kimurantti1
24.08.2009 18:15:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: No sitäpä juurikin. Alapäätä tulee liikaa, keskiäänet on jotenkin epämääräiset ja soundi on vähän epäselvä. Tämä siis vahvareiden kanssa, joissa on itsessään jo paljon alapäätä.
 
No ihmekös toi, en välttämättä laskisi viaksi. Ihan samalla tavalla en välttämättä parittaisi kirkassoundista vahvistinta kirkassoundisen kaapin kanssa jne.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «