SirElwood 21.08.2009 04:48:55 | |
---|
hapan: Ei lähde tuonkaan vertaa, mun mielestä tossa pätkässä on aika sopiva särö, sitä lähdin nimenomaan hakemaan. No mikähän hitto siinä sitten... Tuossa on niin vähän osia, että alkaa vaihtoehdot olla aika vähissä. Onko kaikki vastukset varmasti oikean kokoisia (arvoisia) ja oikeissa paikoissa? Ilmeisesti jos kerran jännitteet osuu kohdilleen... Onko potentiometrit kytketty oikein? |
Jone the Bone 21.08.2009 08:50:52 | |
---|
hapan: Osaisko Elwood ite neuvoa, kun mun mielestä tästä ei lähde tarpeeksi säröä. Täysilläkään. Tein ohjeen mittaukset ja ne oli ok, ei paljoa heittäneet arvot. Missä saattais olla röpelöä? Joskus yksinkertaistakin kytkentää voi yksinkertaistaa vieläkin, jotta saadaan selville toimiiko kytkentä niinkuin pitää. Tässä tapauksessa voisi esim. jättää diodit pois kokonaan, jolloin ulos pitäisi saada puhdasta ääntä, jonka lähtötasoihin vaikuttavat molemmat potikat. Toki myös potikatkin voi jättää pois, jos epäily kohdistuu niihin tai niiden kytkentään. Jos puhdasta "hönkää" ei lähde juuri bypass-tilaa enempää, on transistorin vahvistus jostakin syystä liian pieni. Helppo modaus vahvistuksen kasvattamiseksi on lisätä esim. muutaman uF:n elektrolyyttikondensaattori transistorin emitterivastuksen rinnalle (AC-takaisinkytkentä). Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). |
Bugsy 22.08.2009 19:07:02 | |
---|
Tämähän vaikuttaa kivalta projektilta. Kiinnostaisi kuitenkin saada tuo toimimaan bassolla. Osaatko SirElwood yhtään arvioida kuinka suuria konkkia siihen pitäisi modata? Tai jos joku muu on kokeillu bassolla niin kiinnostaisi kovasti kuulla miten toimi. |
SirElwood 22.08.2009 19:55:11 | |
---|
Bugsy: Tämähän vaikuttaa kivalta projektilta. Kiinnostaisi kuitenkin saada tuo toimimaan bassolla. Osaatko SirElwood yhtään arvioida kuinka suuria konkkia siihen pitäisi modata? Tai jos joku muu on kokeillu bassolla niin kiinnostaisi kovasti kuulla miten toimi. Mulla ei (siis edelleenkään) ole aavistustakaan miten tuo toimii bassolla, jos toimii ollenkaan. Täytyy yrittää maanantaina käydä vaikka musaliikkeessä tyyppäämässä jollain bassolla. |
Jiihaa!! Osat tilattu, ja olen luultavasti ensimmäinen rohkea, joka bassolle tätä kasaa. Tietenkin kitaroitakin löytyy jos se ei tykkää bassosta ollenkaan. Kiitos siis vielä kerran tästä upeasta ohjeesta, sait monen täysin aloittelijankin innostumaan :) Voiko tuota tulostettavaa kontaktimuovia saada jostain muualtakin, tai ylipäätänsä siirtokuvakalvoa? Olen tässä metsästänyt kuukauden tuollaista mutta ei vaan prkl löydy, ja tuota Banzaieffectsin nettisivuakaan en saanut auki. |
Bugsy 23.08.2009 15:02:07 | |
---|
Pistin itsekin osat tilaukseen. Laitoin lisäksi hieman suurempia kondensaattoreita, jos niillä olisi vaikutusta basson sointiin. Palataan asiaan viimeistään kun tulee ongelmia, tai laite on valmis :D |
SirElwood 23.08.2009 15:09:31 | |
---|
BW: Voiko tuota tulostettavaa kontaktimuovia saada jostain muualtakin, tai ylipäätänsä siirtokuvakalvoa? Olen tässä metsästänyt kuukauden tuollaista mutta ei vaan prkl löydy, ja tuota Banzaieffectsin nettisivuakaan en saanut auki. Banzai on ainoa paikka mistä itse olen löytänyt. Avery on sen kalvon valmistaja. |
oiva tumpeloinen 23.08.2009 15:45:58 | |
---|
BW: Voiko tuota tulostettavaa kontaktimuovia saada jostain muualtakin, tai ylipäätänsä siirtokuvakalvoa? Olen tässä metsästänyt kuukauden tuollaista mutta ei vaan prkl löydy, ja tuota Banzaieffectsin nettisivuakaan en saanut auki. http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=apdpqcjrbh1iv47fkvhr8b7t23 Käykä tuo? Samaa tavaraa löytyy myös mustesuihkutulostimelle. |
t-p.ruoko 26.08.2009 19:49:04 (muokattu 26.08.2009 19:50:02) | |
---|
Sellainen lapsus tosta pdfstä löytyi, että transistori Q1 reikiin C, D ja E6 jonka perään heti vastus R4 reikien A6 ja C6 välille. Kuvassa transistori kuitenkin C, D ja E5 kohdalla. Ei mikään iso virhe, mutta itse tietenkin "mokasin", mikä ei kuitenkaan haittaa, kun saahan sen vastuksen R4kin A5 ja C5 väliin... Kai? Ja SirElwoodille propseja, on tosi hienoa, että joku viitsii tälläisiäkin noobeja avitella, kiitokset siitä... |
SirElwood 26.08.2009 20:25:03 | |
---|
t-p.ruoko: Sellainen lapsus tosta pdfstä löytyi, että transistori Q1 reikiin C, D ja E6 jonka perään heti vastus R4 reikien A6 ja C6 välille. Kuvassa transistori kuitenkin C, D ja E5 kohdalla. No pahus. Niinpä onkin. Mutta ensisijaisesti kannattaa luotta aina layout kuvaan. Ei mikään iso virhe, mutta itse tietenkin "mokasin", mikä ei kuitenkaan haittaa, kun saahan sen vastuksen R4kin A5 ja C5 väliin... Kai? Juuh, sen vastuksen voi laittaa myös noihin "vitos" reikiin. Ja SirElwoodille propseja, on tosi hienoa, että joku viitsii tälläisiäkin noobeja avitella, kiitokset siitä... Nou problem. Hauskaahan tämä välillä. =) Päivitin nyt tuon ohjeen samantien. http://www.tg-music.com/tee-se-itse-overdrive.pdf |
t-p.ruoko 26.08.2009 20:33:11 (muokattu 26.08.2009 20:34:47) | |
---|
Ja sitten kysymys, mikä on vastus käyttöjännitteen suodatus kuvassareikien D1 ja F1 välissä? Lapsus? Ja sitten muutama katkera kirosana, kun huomaan, että uraltone on lähettänyt R2:ksi pun-pun-pun vastuksen, elikkäs siinä 2.2kohm sen 2.2Mohm sijaan, damn... |
SirElwood 26.08.2009 20:35:28 | |
---|
t-p.ruoko: Ja sitten kysymys, mikä on vastus käyttöjännitteen suodatus kuvassareikien D1 ja F1 välissä? Lapsus? Juu, se on jäänyt vanhasta (ensimmäisestä) layout kuvasta roikkumaan sinne. Sen huomasinkin, mutta en viitsinyt alkaa uutta kuvaa enää siihen leikkelemään ja tekemään. =P |
t-p.ruoko 26.08.2009 22:59:27 (muokattu 27.08.2009 00:44:32) | |
---|
|
Tjero 29.08.2009 09:09:49 | |
---|
Vielä tälläinen kysymys, eli onko tuolla vermeellä mitään arvoa esim. pelkkänä soolojen boostaajana, niin että vain volume lisääntyy, ei särön määrä ? O_o R.I.P. Lester Polsfuss |
hapan 30.08.2009 14:48:58 | |
---|
Tjero: Vielä tälläinen kysymys, eli onko tuolla vermeellä mitään arvoa esim. pelkkänä soolojen boostaajana, niin että vain volume lisääntyy, ei särön määrä ? On toki, tostahan ei mitään älytöntä määrää säröä pihalle saakaan. Muista vain laittaa sen varsinaisten säröjen jälkeen, niin vola nousee. |
Tjero 30.08.2009 20:34:28 | |
---|
hapan: On toki, tostahan ei mitään älytöntä määrää säröä pihalle saakaan. Muista vain laittaa sen varsinaisten säröjen jälkeen, niin vola nousee. Jeps, on sille säröllekin käyttöä, mutta tällä hetkellä tarttisin sitä enemmänkin boostaamis hommissa. O_o [R.I.P. Lester Polsfuss] |
t-p.ruoko 31.08.2009 13:01:23 (muokattu 31.08.2009 13:04:46) | |
---|
Nyt sain oman vedoksen tästä kasaan ja se jopa lähes toimii. Mikä oli jo yllätys sinänsä. Elikkäs, kun lyön vahvariin kiinni, niin ei toimi niinkään boostina vaan enemmänkin mykistäjänä. Tuli laitettua noi kaikki modit samantien, kärsimätön kun olen, niin toi diodin valintakin tekee selvän eron ääneen. Voisiko johtua tuosta käyttöjännitteen suodatuksesta? Mittailin pelkän plugin ollessa kytkettynä(ei siis kitaraan eikä vahvistimeen, vaan pelkästään input jakissa piuha), että inputin ja outputin välillä 0.04 voltin jännite-ero, muuta en oikeen osannut mittaillakaan. Paitsi että verolevyn ekan rivin ja muiden rivien välillä oli kaikissa siinä 9 volttia eroa. Mikä voisi olla hiljaisuuden aiheuttaja? |
SirElwood 31.08.2009 13:06:50 | |
---|
t-p.ruoko: Mikä voisi olla hiljaisuuden aiheuttaja? Tarkista ettei kuparinauhojen välilllä ole tinasiltoja. |
t-p.ruoko 31.08.2009 13:12:52 | |
---|
SirElwood: Tarkista ettei kuparinauhojen välilllä ole tinasiltoja. No senhän juuri satuin vielä piruuttani tarkastamaan ja onhan siellä c- ja d- ratojen välissä silta. Katsotaanpas jos nyt toimis... |
hapan 31.08.2009 13:15:57 | |
---|
Tänään pääsen testaamaan tuota oikeilla kamoilla, ja raporttia napsahtaa huomenissa. |