Aihe: Suositelkaa MULTIEFEKTIÄ!!
1 2 3 4 5 6 7
Ambitus
23.08.2009 04:20:29

Kimurantille:

Ootko sä tehny paljonkin testejä noitten TC:n kamojen kanssa? Väität, että ne syö perussoundia, eikä efektien laatu ole hyvä!?! Itse omistan G-Systemin ja NovaSystemin ja mä oon tehny todella paljon tutkimusta studiossa kuinka paljon ne syö soundia. En oo huomannu/kuullut mitään eroa, kun ajaa kitaraa splitattuna G-systemin läpi kaikki bypassilla etuseen ja di:tä suoraan etuseen. ProTools sanoo, että aaltomuoto on TÄSMÄLLEEN samanlainen. Eli toisin sanoen ainakaan mun G-System ei väritä. Niistä efekteistä mä en nyt oikein tiä. Eine ihan System6000 hakkaa eikä ison sarjan Lexiconia, mutta esim. M3000 kanssa ne on ihan samoilla linjoilla. Useissa plugarikaijuissa on paskemmat algoritmit. Eventiden Eclipse menee mun mielestä ihan samoille linjoille M3000:sen kanssa. Se on vaan yberahdettu multikaje hyvillä mausteilla. Ultraharmonizerit on sitten asia erikseen. Mä en tiedä, kuinka paljon sä duunailet studiossa noitten kamojen kanssa, mut makuun TC:llä on ollu aina yks parhaimmista kaikualgoritmeistä. Mielipide kyl tämäkin.

Ihan mun kaks markkaa: G-Systemin kontrolleri on ehkä paras, mihin oon törmänny. Se ei mene rikki vaikka mitä tekisi ja erittäin selkeä ja helppokäyttöinen. Mulla on ollu noita midipolkimia ja speduja jos jonkilaisia ja niiden käyttöikä on vaihdellu n.6kk-1,5v ennenku ne hajoaa ja mätänee. Se laite on kallis, myönnän, mutta samanlaisen, samoilla herkuilla, yhtä vankalla kontrollerilla varustettuna olevan multiefektihässäkkän kokonaishinta tulee olemaan ihan samaa luokkaa. Eikä niitä kilpailijoita kovin montaa ole.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Confidentum
23.08.2009 10:32:16 (muokattu 23.08.2009 10:46:21)
Kannattaisko tehdä ihan oikea kenttätutkimus oikeilla kuulijoilla, jotta he voisivat määrittää, mistä eniten pitävät - hehän lystin lopulta maksavat. Kerättäisiin vaikka 20 hengen porukka koolle, maksatettais pääsylippu, juotettais heille 8-12 tuoppia pirtelöä, aloitettais testi 23:30 ja kysyttäis sekä illan aikana että seuraavana aamuna heti 7 jälkeen, notta mikä muljutin kuulosti parhaimmalle (hymiö)...haen takin
I Started Out With Nothing And I Still Got Most Of It Left
Rokkikeppi
23.08.2009 11:38:09

Kävin sitten ostamassa ton GT-10:n. RP1000 haukuttiin soundeiltaan (ja midin puutteesta) niin paljon, että ynohdin sen. Ja kun tätä testailin, tän saa kytkettyä samalla tavalla amp-looppiin, ja vielä monimuotoisemmin, kuin RP-1000:n. Tässä saa nimittäin amp-loopin paikan efektiketjussa määrätä itse ja jalkakytkimillä kontrolloitavaks.
Ja niille, jotka sanoivat, että mallinnusvahvari ja aito vahvari ei toimi keskenään hyvin: Tässä saa ohjelmoitua niin, että on päällä joko mallinnus, tai aito etuaste. (tai molemmat, mikä ei tosin kuulosta hyvältä) Eli mallinnusta käytettäessä aidosta on käytössä vain pääteaste. OD-efektit saa ohjelmoitua kans mihin kohtaan efektiketjua vaan, mutta ne eivät kyllä kovinkaan laadukkailta kuulosta.
Saundien laaduista en vielä osaa sanoa, koska en ole päässyt sitä treenikämpälle vahvarin kans testaamaan. Voi olla kuraa, mutta tuskin yleisön känniläisten joukossa pikkupubeissa paljon hifistejä löytyy.
Mikäli pelkän mallinnuksen soundi ei korvaani miellytä aidoissa olosuhteissa, keksin jo siihenkin ratkaisun: En käytä mallinnuksia, en käytä Säröefektejä. Ainoastaan compuraa ja parametristä eq:a aidon etuasteen eteen. Sillä saa joka patchilleen ihan eriluontoisen saundin Rectifierin omasta etuasteesta. Olen kokeillut edellisellä Bossin eq-pedaalilla(,josta siis ohjelmoitavuus puuttui). Ja kaikujen ym:n laaduista en osaa valittaa, ku en ole hifivehkeitä kokeillut. Eli eiköhän tämä tällaiselle tavalliselle tallaajalle kelpaa. Tarvitsin soundiin ohjelmoitavaa variaatiota ja sen sain.
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
pietari-poika
23.08.2009 13:09:14
Nyt on tuota Pod x3 -ketjua tullut luettua ja siellä on tosi monilla joku bugi tai sitten koko laite pimeänä. Mites turvallinen investoinnin kohde tuo olisi, kuitenkin on aika kallis.
Trendkeel
23.08.2009 13:18:28
pietari-poika: Nyt on tuota Pod x3 -ketjua tullut luettua ja siellä on tosi monilla joku bugi tai sitten koko laite pimeänä. Mites turvallinen investoinnin kohde tuo olisi, kuitenkin on aika kallis.

Ostatko sä nyt kitaraa, vahvistinta vai mallintavaa etuastetta? Itse kallistuisin tässä tapauksessa vahvistimen puoleen, sulla kun on tuo pikkumunuainen. Kuuloke- ja linjasoitossa POD on kovis, mutta oikea vahvistin sille tarkoitetulla elementillä ja hyvällä äänenlaadulla voittaa "normisoitossa" ihan selkeästi. Ja muutenkin, jos sen mikittää.
THE MIRROVR which FLATTERS not ~The Blackening~
pietari-poika
23.08.2009 13:28:14
Maidenisti: Ostatko sä nyt kitaraa, vahvistinta vai mallintavaa etuastetta? Itse kallistuisin tässä tapauksessa vahvistimen puoleen, sulla kun on tuo pikkumunuainen. Kuuloke- ja linjasoitossa POD on kovis, mutta oikea vahvistin sille tarkoitetulla elementillä ja hyvällä äänenlaadulla voittaa "normisoitossa" ihan selkeästi. Ja muutenkin, jos sen mikittää.

Mietin vaan ääneen. Monet sanoneet monia keikkoja vetäneen pelkillä multihärpättimillä. Parantaisi minunkin verenpainetta jos saisin koneelle nauhoituksen usbin kautta ettei tulisi viivettä. (Nimimerkki en saa asiota toimimaan)
Trendkeel
23.08.2009 13:36:03
pietari-poika: Mietin vaan ääneen. Monet sanoneet monia keikkoja vetäneen pelkillä multihärpättimillä. Parantaisi minunkin verenpainetta jos saisin koneelle nauhoituksen usbin kautta ettei tulisi viivettä. (Nimimerkki en saa asiota toimimaan)

Line 6 Pocket POD -> Line out/headphones -> Tietokoneen line in. Suosittelen kokeilemaan.

Mallintaviin härpäkkeisiin olen aikalailla menettänyt uskoni, "oikeista" laitteista saa pienemmällä vaivalla laadukkaammat saundit. Keikkatilanteessa vähempi säätö taitaa kuitenkin olla plussaa, etenkin monitorointi voi olla mutkattomampaa puuhaa, plus ettei keikalla muutenkaan välttämättä tarvitse sitä parasta mahdollista ääntä. Kaksipiippuinen juttu.
THE MIRROVR which FLATTERS not ~The Blackening~
pietari-poika
23.08.2009 15:08:58
Maidenisti: Line 6 Pocket POD -> Line out/headphones -> Tietokoneen line in. Suosittelen kokeilemaan.

Nimenomaan käytän tuota mutta kun tietokoneen äänikortissa on se perhanan viive. ASIO4ALL-ajurit ei skulaa ja erillistä äänikorttia en ole saanut ostettua.
kimurantti1
23.08.2009 15:32:11
Ambitus: Kimurantille:

Ootko sä tehny paljonkin testejä noitten TC:n kamojen kanssa? Väität, että ne syö perussoundia, eikä efektien laatu ole hyvä!?!

En mä ole puhunut kuin G-Majorista ja G-Systemistä. Efektien laatu on molemmissa oikein hyvä, ja TC:n käyttöliittymät on mun mielestäni helpoimpia mitä tän tyylin laitteissa on. Mutta G-Major syö perussoundia, ja niin syö myös G-System, enkä totta puhuen ihan sulata sitä että Pro Tools näyttäisi aaltomuodot täsmälleen samoina. En tietenkään pysty sitä tässä ja nyt todistamaan, mutta eräs mun tuttuni oli tehnyt reamppaamalla vastaavan testin, ja sai vähän erilaisen tuloksen. Eikä sillä olekaan väliä, vaikka jonkun tietokoneen mukaan se signaali olisikin erilainen. Mun korvani ja näppituntuma soittaessa sanoo, että se on vähän erilainen. En kiellä etteikö tässäkin asiassa voisi olla psykoakustiikan kanssa tekemistä ja voin ihan hyvin olla väärässäkin, mutta niin mun korvani ja näppituntumani sanoo. Mitä enemmän dynamiikkaa soundissa on, tai pitäisi olla, sen helpommin sen soittaessa huomaa. Superkompressoiduilla hi-gain säröillä eroa on vaikeampi tehdä.

Mutta mutta, olisko sulla mahdollisuutta/aikaa äänittää reamppaamalla sama pätkä suoraan vahvistimeen, ja sitten noilla TC:n laitteilla? En voi sanoa välttämättä erottavani mitään näistä mun käpäsistä koneen kaiuttimista, mutta kun tulee soittotuntuma mukaan, niin on jo helpompi sanoa, että onko siinä välissä jotain vai ei.

Mitenköhän mä nyt onnistuisin ilmaisemaan itseni tulematta väärin ymmärretyksi. Tän kappaleen kirjoitan nyt sillä oletuksella, että TC:n laitteet syö vähän soundia. Mä en väitä että kukaan yleisöstä huomaisi, että tuleeko efektit Podista, G-Systemistä vai irtopurkeista - ei vaikka siellä olisi jotain studioguruja kuuntelemassa. En myöskään väitä, että kukaan yleisöstä osaisi sanoa eroa, että onko siellä kitaristin signaalitiellä joku multimuljutin vai ei - eihän ne voi tietää, että millainen sen soundin pitäisi olla, eikä sillä livetilanteessa olekaan pätkän vertaa väliä. Mutta siitä tässä ei tietenkään ole kyse. Se soundin syöminen ei ole mitään katastrofaalista, eikä mitään minkä kanssa ei voisi elää, jos toisessa vaakakupissa painaa käytännöllisyys. G-Majorille sen soundin syömisen voi helposti antaa anteeksi, koska se on ominaisuuksiinsa nähden älyttömän halpa laite muutenkin. Mutta G-System on jo monta kertaa kalliimpi, ja sillä hintalapulla sitä pientä soundin syömistä on vaikeampi painaa villaisella.
McNulty
23.08.2009 15:44:07 (muokattu 23.08.2009 15:46:03)
Mitä enemmän tätä threadia lukee, sitä enemmän tulee fiilis että kannattaa pysytellä TODELLA KAUKANA kaiken maailman räkkicräpeistä, midivemputtajista, multivatkaimista jne. Ensin laitteet painivat ihan eri sarjoissa, nyt erot ovatkin sitten pieniä. Tulee taas väkisin sellainen juttu mieleen, että tässä taas hakemalla haetaan kärpäsenpaskan kokoisia juttuja ja tehdään niistä härkänen. Myös sillä tuppaa olemaan enemmän merkitystä, mitä "harvinaisempi" laite on kyseessä.

Miten tämän nyt sanoisi kauniisti... hiekkalaatikko-meininki. "Mullapa onkin tällanen, mitä sulla ei oo... lälläslää!"
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
oiva tumpeloinen
23.08.2009 15:50:37
bonecrusher: Mitä enemmän tätä threadia lukee, sitä enemmän tulee fiilis että kannattaa pysytellä TODELLA KAUKANA kaiken maailman räkkicräpeistä, midivemputtajista, multivatkaimista jne. Ensin laitteet painivat ihan eri sarjoissa, nyt erot ovatkin sitten pieniä. Tulee taas väkisin sellainen juttu mieleen, että tässä taas hakemalla haetaan kärpäsenpaskan kokoisia juttuja ja tehdään niistä härkänen. Myös sillä tuppaa olemaan enemmän merkitystä, mitä "harvinaisempi" laite on kyseessä.

Miten tämän nyt sanoisi kauniisti... hiekkalaatikko-meininki. "Mullapa onkin tällanen, mitä sulla ei oo... lälläslää!"

Mikä hiekkalaatikko? Tässä pohditaan, miten digiromut eroavat toisistaan. Toisille on ihan tarpeellinen lelu, ja siksi sitä sopii miettiä, miten ne eroaa toisistaan. Ei ole varmaan sulta pois mitenkään? Täällä haetaan sitä itselle sopivaa "tonea" eri vahvistimistakin, niin miksi sitä ei voisi tehdä muista romuista, mitkä signaalitiellä on? Jos sua ei aihe kiinnosta, niin ei varmaan tarvi sen enempiä sitä mainostaa? Saa siitä varmaan silti puhua vapaasti?
McNulty
23.08.2009 15:52:35
oiva tumpeloinen: Mikä hiekkalaatikko? Tässä pohditaan, miten digiromut eroavat toisistaan. Toisille on ihan tarpeellinen lelu, ja siksi sitä sopii miettiä, miten ne eroaa toisistaan. Ei ole varmaan sulta pois mitenkään? Täällä haetaan sitä itselle sopivaa "tonea" eri vahvistimistakin, niin miksi sitä ei voisi tehdä muista romuista, mitkä signaalitiellä on? Jos sua ei aihe kiinnosta, niin ei varmaan tarvi sen enempiä sitä mainostaa? Saa siitä varmaan silti puhua vapaasti?

Taas oletat ihan omiasi (a broken record). Kukaan ole puhunut kiinnostuksesta mitään. Lähinnä vain totesin että näistä höpinöistä tulee "sellainen fiilis". Toki meikäläistäkin kiinnostaa, siksi esim. kyselin tuon Axe-Fx:n perään.
aalataur
23.08.2009 16:01:32 (muokattu 23.08.2009 16:16:55)

Podia mä suosittelen. Ihan sama oikeastaa mikä laite, kunhan siinä on Podin mallinnus. G-Systemiä käyttää mm. Michael Romeo, tuskin se ihan paska voi olla? Mutta helvetin kalliita nuo tommoset on. Podi on halpa ja hyvä. Bossin GT-10 on vastaava, hieman eri vahvuusalueet. Kultakorvat ja ammattilaiset erikseen, tärkeintä lienee että soittaa ja väitän ettei 99,9% kuulijoista tajuaisi mitään vaikka kaikki Suomen virallisella listalla olevat levyt olisi soitettu Podin läpi. Ben Granfelt sanoi käyttäneensä pitkään Boss ME-10:a, vasta Guitar Slingersin tokalla levyllä / Radio Friendlyllä siirtyi muihin. Jarmu Nikkukin käyttää Bossin multsaria. Kyllä mun mielestä menee naurettavaksi jos ei harrastelija/puoliammattilainen voi soittaa noiden multsareiden läpi, moni ammattilainenkaan ei huomaisi eroa jos laitettaisiin sokkotestiin hyvä multsari ja jotkut kalliit yksittäisspedut.
kimurantti1
23.08.2009 16:11:48 (muokattu 23.08.2009 16:22:32)
bonecrusher: Mitä enemmän tätä threadia lukee, sitä enemmän tulee fiilis että kannattaa pysytellä TODELLA KAUKANA kaiken maailman räkkicräpeistä, midivemputtajista, multivatkaimista jne. Ensin laitteet painivat ihan eri sarjoissa, nyt erot ovatkin sitten pieniä. Tulee taas väkisin sellainen juttu mieleen, että tässä taas hakemalla haetaan kärpäsenpaskan kokoisia juttuja ja tehdään niistä härkänen. Myös sillä tuppaa olemaan enemmän merkitystä, mitä "harvinaisempi" laite on kyseessä.

Ei millään pahalla, mutta näissä sun jutuissa on aika mielenkiintoinen sävy. Sä itse kirjoittelet milloin mihinkin ketjuun todella tarkkoja ja kattavia analyysejä milloin mistäkin laitteista, mutta tässä ja siinä edellisessä vastaavassa ketjussa tulet selvittämään aivan päinvastaista mantraa: "soittakaa enemmän ja puhukaa vähemmän", "erot on niin pieniä, ettei niillä ole väliä" ja niin pois päin. Kyllä mun mielestä joku G-Major ja Axe-Fx painii laitteina aivan eri sarjoissa, mutta se mittari ei ole se, että osaako hevi-Ville 15v Harwall-areenan oikeassa takakulmassa istuessaan sanoa, että tuleeko kitaristin efektit Podista vai mistä. Ilmeisesti ne erot ei sulle sitten ole tarpeeksi isoja, että sun kannattaisi investoida mihinkään G-Majoria kalliimpaan laitteeseen. Se on varmasti ihan järkevä päätös, mä olen itse miettinyt ihan samaa, mutta älä nyt viitsi taas tulla selvittämään jostain hiekkalaatikoista sun muista, aivan kuin olisit jotenkin tämän palstan tuomari ja meidän muiden yläpuolella. No offence, tää ei ole mikään hyökkäys, mutta tällainen vire sun jutuistasi usein tunkee läpi, mun mielestäni. Voi olla että olen väärässä. Kato kun me muut ollaan ilmeisesti sitten sen sortin kultakorvia, että tärykalvot menee jos multiefektin AD/DA-muunnos on pielessä - anna meidän hakea lohtua edes toisistamme.. ;-)
McNulty
23.08.2009 16:25:31
kimurantti1: Ei millään pahalla, mutta näissä sun jutuissa on aika mielenkiintoinen sävy. Sä itse kirjoittelet milloin mihinkin ketjuun todella tarkkoja ja kattavia analyysejä milloin mistäkin laitteista, mutta tässä ja siinä edellisessä vastaavassa ketjussa tulet selvittämään aivan päinvastaista mantraa: "soittakaa enemmän ja puhukaa vähemmän", "erot on niin pieniä, ettei niillä ole väliä" ja niin pois päin.

Kuten sinun pikaviestiisi silloin vastasin, oli tuossa edellisen threadin "heitossa" kyse jostain ihan muusta. Ilmeisen nopeasti kuitenkin unohdit mitä silloin vastasin.

Toisekseen, tässä threadissa en ole tainnut kertaakaan mainita mitään moisia. Lähinnä ilmoitin, että tästä tulee tietynlainen fiilis (aivan samalla tavalla kuin sinäkin kerrot nyt millainen fiilis sinulle tuli minun viestistä). Totta, kyllä mulla tulee monesta muustakin, jopa omista kokeiluista ja kuunteluista vastaava fiilis. Jotenkin se Fenkun '57 Strato vaan soundaa paremmalta (tai ainakin tuntuu siltä) kuin vaikkapa Tokain Custom Shop Strato.

Tässä tullaan siihen, että myös niillä ulkomusiikillisilla seikoilla on merkitystä. Jos joku saa 50% lisää soittointoa siitä, että hällä on uniikit vermeet joita ei naapurilta löydy, niin sehän on vaan hyvä juttu. Mitä tahansa, jos se vain innostaa omaa tekemistä.

Kyllä mun mielestä joku G-Major ja Axe-Fx painii laitteina aivan eri sarjoissa, mutta se mittari ei ole se, että osaako hevi-Ville 15v Harwall-areenan oikeassa takakulmassa istuessaan sanoa, että tuleeko kitaristin efektit Podista vai mistä.

Koitin ihan ystävällisesti kysyä niitä eroja, mutta niitä en koskaan saanut. Sain vastaukseksi ympäripyöreetä jargonia ja läpäläpälässynlässyn. Jos laitteet ovat täysin eri sarjassa, niin luulisi pienen sanallisen arvioinnin olevan mahdollista.

Ilmeisesti ne erot ei sulle sitten ole tarpeeksi isoja, että sun kannattaisi investoida mihinkään G-Majoria kalliimpaan laitteeseen.

Ehkä. Etenkin kun räkkivermeet eivät koskaan ole ollut se oma juttu. Kokeiltu on, mutta aina on palattu perinteiseen putkivahvistin+polkumiina -osastoon. Eiköhän kaikki meistä pärjäisi halvemmillakin romuilla mitä on tullut hankittua... se tuskin oli pointtina.

Se on varmasti ihan järkevä päätös, mä olen itse miettinyt ihan samaa, mutta älä nyt viitsi taas tulla selvittämään jostain hiekkalaatikoista sun muista aivan kuin olisit jotenkin tämän palstan tuomari ja meidän muiden yläpuolella.

Ai jos mie sanon millainen fiilis tuli teidän "keskustelusta"? Ok, ihan kiva :)
Ehkä mie sitten olen hivenen teidän yläpuolella... sopii mulle.

No offence, tää ei ole mikään hyökkäys, mutta tällainen vire sun jutuistasi tunkee läpi, mun mielestäni. Voi olla että olen väärässä.

Kuten yllä mainitsin... millainen fiilis kellekin tulee ja mistä.
Krice
23.08.2009 16:29:15

Suositelkaa minullekin multiefektiä. Olen suunnitellut hankkivani Tonelab ST:n, koska ääninäytteet on aika vakuuttavia eikä ne kuulosta tavanomaiselta digituhinalta tyyliin PODxt ja Rocktron G200.
McNulty
23.08.2009 16:34:10
Krice: Suositelkaa minullekin multiefektiä. Olen suunnitellut hankkivani Tonelab ST:n, koska ääninäytteet on aika vakuuttavia eikä ne kuulosta tavanomaiselta digituhinalta tyyliin PODxt ja Rocktron G200.

Tietämättä enempää käyttötarkoituksesta, sounditoiveista, muusta kalustosta...
Kotikäyttöön/demotukseen tai vastaavaan nauhoitteluun/tietokoneen kanssa puljailuun = Line6 POD X3 tai X3 Live
Reenikselle ja keikalle = t.c.Electronic NovaSystem

Kaikkia on ruuvailtu ja soiteltu. NovaSystem toimii hienosti linjassa vaffarin puhtaaseen kanavaan ja ilman säröjen käyttöä FX-loopissa efektilaitteena. Line6 POX X3 ja X3 Live ovat mielestäni kranttuja vahvistimien suhteen. Parhaimman lopputuloksen saa suoraan pöytään soiteltuna (tai tietokoneeseen kytkettynä vaikkapa KRK:n tai Genelecin monitorien kanssa).
kimurantti1
23.08.2009 16:45:22 (muokattu 23.08.2009 16:52:15)
bonecrusher: Kuten sinun pikaviestiisi silloin vastasin, oli tuossa edellisen threadin "heitossa" kyse jostain ihan muusta. Ilmeisen nopeasti kuitenkin unohdit mitä silloin vastasin.

Sori tätä mun muistiani, mutta multa ei sellaisia viestejä (ehkä enää?) löydy, enkä totta puhuen muista lähettäneeni sulle vartavasten asian tiimoilta mitään. Mutta ilmeisesti se ei mulla mennyt sitten ihan läpi, kun en enää sitä muista.

Koitin ihan ystävällisesti kysyä niitä eroja, mutta niitä en koskaan saanut. Sain vastaukseksi ympäripyöreetä jargonia ja läpäläpälässynlässyn. Jos laitteet ovat täysin eri sarjassa, niin luulisi pienen sanallisen arvioinnin olevan mahdollista.

Niin pitkälle mäkin luin sun juttujasi ihan neutraalit lasit päässä. Mutta jos sanot mun vastaukseni olevan ympäripyöreetä jargonia, niin miten ihmeessä kuvittelet, että niitä eroja voisi näin keskustelupalstan välityksellä jotenkin selkokielellä kertoa? Olisko mun pitänyt sanoa, että "3000Hz kohdalta vaimenee 3db, 6030Hz kohdalla on pieni piikki ja 2 db:n korostuma" ja "kaiuissa on sellainen lämpimän villainen soundi" yms tuubaa, joka ei olisi tehnyt ketään hullua hurskaammaksi? Ne erot on todella pieniä kuulijoille varmasti, mutta soittajalle ehkä jotain muuta. Tee niin kuin itsekin monissa ketjuissa neuvot, "käy itse kuuntelemassa". Sanon vaan, että kiinnitä huomiota dynamiikkaan puhtaalla soundilla, sillä mä ainakin sen eron kuulin selkeiten.

Ehkä mie sitten olen hivenen teidän yläpuolella... sopii mulle.

Tähän on varmasti hyvä lopettaa, noin se epäilemättä on. Sä olet meidän muiden yläpuolella.
McNulty
23.08.2009 16:52:39 (muokattu 23.08.2009 16:58:36)
kimurantti1: Sori tätä mun muistiani, mutta multa ei sellaisia viestejä (ehkä enää?) löydy, enkä totta puhuen muista lähettäneeni sulle vartavasten asian tiimoilta mitään. Mutta ilmeisesti se ei mulla mennyt sitten täysillä läpi, kun en enää sitä muista.

Eiköhän se kakku ole taputeltu jo. Jatketaan aiheesta...

Niin pitkälle mäkin luin sun juttujasi ihan neutraalit lasit päässä. Mutta jos sanot mun vastaukseni olevan ympäripyöreetä jargonia, niin miten ihmeessä kuvittelet, että niitä eroja voisi näin keskustelupalstan välityksellä jotenkin selkokielellä kertoa? Olisko mun pitänyt sanoa, että "3000Hz kohdalta vaimenee 3db, 6030Hz kohdalla on pieni piikki ja 2 db:n korostuma" ja "kaiuissa on sellainen lämpimän villainen soundi" yms tuubaa? Ne erot on todella pieniä kuulijoille varmasti, mutta soittajalle ehkä jotain muuta.

Ei ei... eihän laitteet ole pelkästään soundia. Esim. käyttistä voisi vertailla. Tai vaikkapa parametrejä miten EQ-puolella käyttäytyy, efektien vertailua miten delayt ja reverbit toimivat verrattuna vaikkapa Eventiden ja t.c.Electronicin tuotteisiin jne. Tuleeko jotain ajureita joilla kyseisen mokkulan voi ympätä tietsikalle...

Nyt ollaan saatu PODxt:n (ja ilmeisesti G-Systemin) ja Axe-Fx:n eroksi parempi dynamiikka... G-Systemin ja Axe:n eroksi insertit. Yleisesti mainittu että "bypass-tilassa" ei muuta kitaralta tulevaa soundia. Mielelläni minä (ja varmasti moni muukin) kuulisi lisää Axesta. Totta on, että parasta olisi ko. laitteen testaaminen itse. Nyt kuitenkin kyseessä on sen verran marginaalisempi tavara, vieläpä sellaisessa hintaluokassa, ettei niitä ihan joka marketissa ole testattavana. Täytyy siis tukeutua henkilöihin:
1.) joilla on kyseinen laite käytössä
2.) jotka ovat laitetta testanneet
3.) jotka ovat laitetta kuulleet (eivät välttämättä itse soittaneet)

Ympäripyöreällä jargonilla tarkoitin tätä: "Mä en ainakaan yritä. Se menee vaan siihen, että käytetään jotain paskoja viininmaistelutermejä, jotka kaikki sittenkin ymmärtää eri tavalla. :-D"

Minusta kuitenkin laitteesta voi kertoa paljonkin, käyttämättä "maistelutermistöä".

Tähän on varmasti hyvä lopettaa, noin se epälemättä on. Sä olet meidän muiden yläpuolella.

Sinä sen sanoit, en minä. Enkä kyllä totta puhuen koe olevani kenenkään yläpuolella. Aika paljon jotkut saavat irti yhdestä sanasta tai lauseesta, joka tosiaankin kuvasi enemmän fiilistä kuin mitään faktoja. Edelleenkin todella hienoa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)