Aihe: Mikä elementti 1x15" bassokaappiin?
1
Dude666
22.08.2009 18:05:07
Oon rakentamassa 1x15" bassokaappia. Kaikki muu on suurin piirtein suunniteltu, mutta elementti tarvisi valita. olisiko tällaisista mihinkään?

http://www.thomann.de/fi/fane_sovereign_15_500.htm

http://www.thomann.de/fi/eminence_kappa15.htm

Meinasin jo päätyä tohon Eminence Kappaan, mut siinä on toi taajuusvaste pikkasen suppeempi ku Fanessa. Win ISD:llä laskeskelen ton kotelon koon. Kannattaako tehdä suljettu vai refleksiputkella?

Kaappia tulisi soiteltua 5-kielisellä bassolla kokonaan dropatusta D:stä genrenä aika raskas metalli.

Ehdotelkaa muitakin elementtejä omien kokemusten perusteella.
sneaky snake
22.08.2009 19:13:20
No jaa. 15" elementti alkaa keilaamaan jo kilohertsin jälkeen, eli ainoastaan suoraan kaiuttimen linjalla olijat sen ylittävät taajuudet kuulevat. Itse ottaisin eminence kappaliten, neodyyminä se on kevyt, kestää melko hyvin sen mitä luvataan ja tarpeita varten löytyy kahta mallia; tavallinen ja LF. Edelleen, näistä kahdesta itse ottaisin LF mallin, se kun ei vaadi isoakaan koteloa ja yläpäätä varten hankkisin erillisen 4x10" kaapin.
kyllä korvalla kaikki kuulostaa paremmalta kuin paperilla..
sneaky snake
22.08.2009 22:51:08
MPU: Mun käsityksen ja kokemuksen mukaan elementin koko ei määritä sen taajuusvastetta. 4x10 ei toista välttämättä yhtään sen paremmin ylä-ääniä kuin 1x15.
Marko

Joo ei, mutta elementit alkavat keilaamaan sitä aikaisemmin mitä isommaksi ne muuttuvat. Eli taajuusvaste on sen mitä luvataan vain tietyssä keilassa - vähän samalla tavalla kuin spotit heittävät valoa vain tiettyyn kohtaan, ihan sama kuinka paljon niille luvataan valotehoa. 4x10" mahdollistaa yläpään levittämisen laajemmalle alueelle, koska ne alkavat keilata myöhemmin kuin 15". Siksi minä ottaisin 4x10" hoitamaan yläpäätä.
kyllä korvalla kaikki kuulostaa paremmalta kuin paperilla..
Basismi
22.08.2009 23:09:52
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Windreaper
23.08.2009 01:31:09
Basismi: Ite kääntyisin tän puoleen.
http://www.thomann.de/fi/eminence_kappalite_3015lf.htm

Tuossa LF-versiossa on nähdäkseni vain se ongelma, että se pitää melkeinpä suunnitella osaksi 2-tie -systeemiä (tai laittaa esim. 4x10:n alle laajentamaan bassotoistoa) jos haluaa kuulla keskiääniä (bassotoistoonhan tuo LF-versio on ainakin speksien mukaan ihan lyömätön). Standardiversio pukkaa ulos sen verran middlejä, että sitä voisi kuvitella käyttävänsä yksinään, jos ei tarvitse kauhean hifiä bassosaundia.

Harkitsisin kyllä kahdesti bassokaapin rakentamista, jos mielessä on kustannustehokkuus - materiaalien hinnalla saa käytettynä varsin laadukkaan viistoistasen - eivätkä noi itse rakennetut säilytä arvoaan kovin hyvin. Tietenkin jos tarkoitus on oppia ja puuhastella, niin onnea vain.
himppe
23.08.2009 11:38:53
Windreaper: Tuossa LF-versiossa on nähdäkseni vain se ongelma, että se pitää melkeinpä suunnitella osaksi 2-tie -systeemiä (tai laittaa esim. 4x10:n alle laajentamaan bassotoistoa) jos haluaa kuulla keskiääniä (bassotoistoonhan tuo LF-versio on ainakin speksien mukaan ihan lyömätön). Standardiversio pukkaa ulos sen verran middlejä, että sitä voisi kuvitella käyttävänsä yksinään, jos ei tarvitse kauhean hifiä bassosaundia.

Komppaan tätä.
3015LF ei sovellu 1-tiesovellukseen, mutta Eminence Kappalite 3015 on varmasti yksi parhaista 15" elementeistä tuohon tarkoitukseen. Se omaa suuremman iskupituuden ja on kevyen rakenteensa ansiosta huomattavasti mukavampi roudata kuin normi-Kappa.

Harkitsisin kyllä kahdesti bassokaapin rakentamista, jos mielessä on kustannustehokkuus - materiaalien hinnalla saa käytettynä varsin laadukkaan viistoistasen - eivätkä noi itse rakennetut säilytä arvoaan kovin hyvin. Tietenkin jos tarkoitus on oppia ja puuhastella, niin onnea vain.

Tätä taas en komppaa. 1x15" -kaappi on hurjan helppo tehdä (ei jakosuodinta tms vaikeaa osaa) eikä osat siten maksa paljoa. Veikkaisin hintahaarukkaa 250...300€. Ottaen huomioon, että KL3015:n tasoista elementtiä ei tahdo löytää kaupallisista komeroista sitten millään, minusta itse rakentaminen on oikein mainio vaihtoehto - jos taidot sen vain mahdollistavat. Suosittelen!
pekezu
23.08.2009 15:22:40

himppe: Tätä taas en komppaa. 1x15" -kaappi on hurjan helppo tehdä (ei jakosuodinta tms vaikeaa osaa) eikä osat siten maksa paljoa. Veikkaisin hintahaarukkaa 250...300€. Ottaen huomioon, että KL3015:n tasoista elementtiä ei tahdo löytää kaupallisista komeroista sitten millään, minusta itse rakentaminen on oikein mainio vaihtoehto - jos taidot sen vain mahdollistavat. Suosittelen!

Mä olen kyllä tästä hiukkasen eri mieltä. Käytettynä saa 300e hintaan jo oikeasti hyvää kamaa, puhumattakaan siitä, että itse satun omistamaan yhden 1x15" bassokaapin, jonka hankintahinta oli pyöreät nolla euroa. Sattuipa vaan pyörimään erään dadalaisen nurkissa turhana ja samalla kertaa kun olin hänen kotikaupungissaan muuten pyörimässä, nappasin haltuun. Mutta toki jos välttämättä haluaa askarrella, niin sallittua on sekin. Noita diy-kaappeja vaan ei oikeasti kovin hyvin saa kaupaksi, sikäli jos innostus tulee myydä.
Kamat kusee, ei ihmiset.
MPU
23.08.2009 15:25:19
Kaikki diy-kaappini olen kaupaksi saanut eikä yhdestäkään ole tullut persnettoa. Ihan oikeasti tuon Kappaliten veroista elementtiä saa aika rauhassa etsiä tehdastekoisista kaapeista. Ei tule vastaan ainakaan kovin halvalla. Itse laatikko tuollaiselle 1x15 kaapille ei maksa muutamaa kymppiä enempää.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
himppe
23.08.2009 17:00:20 (muokattu 23.08.2009 17:04:24)
pekezu: Mä olen kyllä tästä hiukkasen eri mieltä. Käytettynä saa 300e hintaan jo oikeasti hyvää kamaa, puhumattakaan siitä, että itse satun omistamaan yhden 1x15" bassokaapin, jonka hankintahinta oli pyöreät nolla euroa. Sattuipa vaan pyörimään erään dadalaisen nurkissa turhana ja samalla kertaa kun olin hänen kotikaupungissaan muuten pyörimässä, nappasin haltuun. Mutta toki jos välttämättä haluaa askarrella, niin sallittua on sekin. Noita diy-kaappeja vaan ei oikeasti kovin hyvin saa kaupaksi, sikäli jos innostus tulee myydä.

Itse en arvosta tuohon hintaluokkaan saatavilla olevia Hartkeja sun muita laitoksia "oikeasti hyviksi".

Arvioimani hintahaarukka pitää sisällään kunnollisen sisäisen tuennan, rakennusmateriaalina jäykkyydeltään hyvä koivuvaneri, laadukas huopa pintaan, armottoman kova mökä/paino-suhde jne jne seikat, joita et löydä kaupallisista komeroista. Vertailu on siis senkin suhteen epäreilu, itse tekemällä saat yksinkertaisesti enemmän vastinetta rahalle.

Keskustelun aloittajalle: KL3015 sujahtaa helposti 80-litraiseen koteloon (brutto). Tällöin kaappi kestää täydet 450 wattia 40Hz yläpuolisilla taajuuksilla ylittämättä liikeradan maksimia. Elementti liikuttaa jo sen verran reilusti ilmaa, että kotelo kannattaa virittää refleksikanavalla.

Itse en tiedä kuin tämän yhden kaupallisen bassokaapin, joka hyödyntää 3015-elementtiä: http://www.barefacedbass.com/thecompact.html
Tuolta voit käydä imemässä vaikutteita omaan, mahdollisesti samaan elementtiin perustuvaan bassokaappiprojektiisi. Huomioitavaa on, että linkin takana olevassa kaapissa on vain yksi kahva, sillä se painaa alle 15kg!
Dude666
23.08.2009 18:35:44
Kiitos vinkeistä. Taidanpa sitten ostaa tuon Kappaliten,kun te sitä noin yksimielisesti suosittelette. Rakennan kaapin koulun teknisessä työssä, jolloin koulu kustantaa kaiken muun paitsi elementin. Kaapin hinta siis silloin noi 130 €. Kaappi on tässä tilanteessa tulossa reenikäyttöön ja myöhemmin toimimaan alakaappina 4x10" kanssa.
chief
25.08.2009 15:59:01
himppe:
Itse en tiedä kuin tämän yhden kaupallisen bassokaapin, joka hyödyntää 3015-elementtiä: http://www.barefacedbass.com/thecompact.html
Tuolta voit käydä imemässä vaikutteita omaan, mahdollisesti samaan elementtiin perustuvaan bassokaappiprojektiisi. Huomioitavaa on, että linkin takana olevassa kaapissa on vain yksi kahva, sillä se painaa alle 15kg!

Hmmm... todella mielenkiintoinen kapine tuo.
"It's the ear, not the gear. "
himppe
27.08.2009 11:56:48
chief: Hmmm... todella mielenkiintoinen kapine tuo.

Näino, eikä tämäkään mikään pöllömpi viritys ole: http://www.barefacedbass.com/thebigone.html

Itselläni on tuota Big Onea vastaava itse tehty skobe, mutta 3012LF:llä toteutettuna. Kyllä se vaan hiivatin tasaisesti toistaa koko äänialueen, joten pienilläkin EQ:n säädöillä saa muokattua soundia mieleisekseen (=EQ:lla ei tarvitse kompensoida kaapin puutteellista toistokykyä).
n4ppul4
27.08.2009 16:00:04
tuli tässä mieleen ku oon tällänen aloittelija että mikä on esim vaikka 1x15 kaappi tai vaikk 1x10 kaappi javoiko olla vaikka 4x10 tai jotain tollaista? kiitos etukäteen
Mr.Sit.com
27.08.2009 21:27:52 (muokattu 27.08.2009 22:01:43)
Oudolta näyttävä numeraalijono 1x15 (oikeammin 1x15") kertoo kuinka monta ja kuinka suuren halkaisijan (tuumissa, n. 2,54cm) omaavaa elementtiä kaapissa on. Elementit ovat niitä perinteisesti pyöreitä härpäkkeitä, joista ääni kuuluu (ainakin jos se on ensin vahvistettu). Kaappeja on todella paljon erilaisia, on nuo kaikki mitä mainitsit ja niiden lisäksi bassokäytössä yleisimpiä 2x10", 6x10", 8x10", 2x15" ja onhan niitä esimerkiksi 1x15" plus 2x10" tai vaikkapa 1x12" plus 1x6". Eri elementtiyhdistelmillä saadaan erilaiset taajuusvasteet ja erilaiset herkkyydet. Näihin toki kaappikin vaikuttaa suurilta osin.

Ps. Niin, x ei ole numeraali vaan aakkosten 24. kirjain, joka tässä kontekstissa tarkoittaa "kertaa".

E: Niin, ja sittenhän on kaikki 18"elementtejä sisältävät kaapit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)