Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Stratocaster Japan? (squier series)
1 2
lapivil
06.10.2008 09:58:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Olisiko kenelläkään suurempaa tietoa tämmöisestä stratosta, jossa lavassa ensin
Fender näkyvästi. Lavan päässä on pienellä präntillä "squier series". Kaverini
osti kitaran argentiinasta ystävältään ja kitara on kuulemma -95 tai siitä lähettyviltä
ja japanissa tehty. Sarjanumero kitarasta löytyy, mutta sitä ei vielä minulla ole tarkemmin tiedossa, pitääpä kysyä. Selailin netistä nuita 80 ja -90 luvun stratoja mutta yhteenkään samanlaiseen en törmännyt. Ainoastaan stratoihin, jossa juuri tuo
Squier lukee sen Fender tekstin tilalla. Löysin myös tiedon että jos sarjanumero alkaa JV tai SQ niin on kyseessä "yleisen säännön" mukaisesti laadukas tekele. Jäi nyt vähän hämäämään, koska mielestäni kitara ei mikään ritsa ole kun sillä olen soitellut ja olisi mukava saada lisätietoa tämmöisestä sarjasta. kaverini maksoi kitarasta argentiinassa 200euroa ja voisin kuvitella jälleenmyyntiarvon hieman nousevan täällä pohjoisessa.
 
JuSu
06.10.2008 10:02:14 (muokattu 06.10.2008 10:02:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kenelläkään suurempaa tietoa tämmöisestä stratosta, jossa lavassa ensin
Fender näkyvästi. Lavan päässä on pienellä präntillä "squier series". Kaverini
osti kitaran argentiinasta ystävältään ja kitara on kuulemma -95 tai siitä lähettyviltä
ja japanissa tehty

 
Mulla kitara, joka sopii muuten kuvaukseen, mutta se on kyllä tehty Meksikossa... Oletko varma tuosta valmistusmaasta?
 
JuSu
 
lapivil
06.10.2008 10:06:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko varma tuosta valmistusmaasta?
 
Valmistusmaan olen saanut tietoon vain kaveriltani, joten se olisi mukava jotenkin
varmistaa. Eikös sitä sarjanumerosta saa tietoon?
 
JuSu
06.10.2008 10:10:49 (muokattu 06.10.2008 10:10:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valmistusmaan olen saanut tietoon vain kaveriltani, joten se olisi mukava jotenkin
varmistaa. Eikös sitä sarjanumerosta saa tietoon?

 
Mun kitarassa kyllä lavassa lukee Made In Mexico...
 
Kaipa sen sarjanumerollakin saa selvitettyä, mutta mulla ei oo sen tarkempaa tietoa, miten. Muistaakseni MN -alkuiset on Mehicon tuotantoa, mutta voinpa muistaa väärinkin.
 
JuSu
 
lapivil
06.10.2008 10:14:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kiitos! Täytyy ottaa selville sarjanumero. Muistaakseni lavassa ei valmistusmaata lukenut mutta täytyy nyt vielä sekin varmistaa, että uskaltais alkaa
kauppaa jossain vaiheessa hieromaan jos tuo nyt innostuis sitä myymään.
 
JuSu
06.10.2008 10:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kiitos! Täytyy ottaa selville sarjanumero. Muistaakseni lavassa ei valmistusmaata lukenut mutta täytyy nyt vielä sekin varmistaa, että uskaltais alkaa
kauppaa jossain vaiheessa hieromaan jos tuo nyt innostuis sitä myymään.

 
Mikäli on se meksikolainen, niin ne maksoi uutena Suomessa 1995,- markkaa vuonna -96.
 
Tuolta mun kama-artikkelista voit lukea hiukan tarkempaa infoa. Sehän siis ihan tarkkaan ottaen on Squier, ei Fender.
 
JuSu
 
hollstro
06.10.2008 13:34:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos valmistusvuosi ei ole 1995 niin voihan tuo hyvinkin olla vuoden 1982 1. sarjan JV-Stratocaster. Tuossa linkissä kuvia vastaavista peleistä: http://www.21frets.com/squier_jv/thejvgallery.htm
 
Lisätunnisteina mm. JV-alkuinen sarjanumero, made in Japan teksti lavassa ja lyijykynällä tehty päiväysmerkintä kaulan juuressa, siinä missä kaularaudan säätöruuvvi on.
 
Nuo on jo arvokkaita koska ovat kovin haluttuja ja harvinaisia. Yli tonnin kepeesti jos on modaamaton ja kohtuukuntoinen peli.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
marjastaja
06.10.2008 15:51:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla on -07 mexico ja siinä sarjanumero alkaa MZ
 
JuSu
06.10.2008 15:53:56 (muokattu 06.10.2008 15:54:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla on -07 mexico ja siinä sarjanumero alkaa MZ
 
Niin... Oisko M niinku Mexico, ja Z viittasi nollaan.. (zero, nollaseiska)?
 
Koska mun on vm. -95 ja MN eli M niinku Mexico ja N niinku nine (ninety's).
 
Emmätiedä.
 
JuSu
 
weelie
06.10.2008 15:59:46 (muokattu 06.10.2008 16:12:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Olisiko kenelläkään suurempaa tietoa tämmöisestä stratosta, jossa lavassa ensin
Fender näkyvästi. Lavan päässä on pienellä präntillä "squier series". Kaverini
osti kitaran argentiinasta ystävältään ja kitara on kuulemma -95 tai siitä lähettyviltä
ja japanissa tehty.

 
Noita "isolla Fender, pienellä Squier" on tehty mielestäni 80-luvun alussa (jotkut JV:t) ja 90-luvun alussa. Omani oli 1993-1994 (O-alkuinen serial, siellä kärjessä luki se "Squier series" eikä "synchronized tremelo"). Ja muuten lastulevyrunkoinen (sekä valkoinen ja painava), vaikka tuolloin toki tehtii kokopuurunkoisiakin. Ihan hyvän tuntuinen kitara (kyllä ne japsit osaa kaulat hioa jne), mutta siis perus-Squieri, eikä keräilypeli tai Fenderi.
 
Maksoin siitä n. 1800mk vuonna 2000, sain jotain 250€ pari vuotta myöhemmin, kun vaihdoin sen meksikon venderiin (Fenderin myin vuosi sitten, ja ostin sittemmin kiinan Squierin :D ).
 
Olettaisin että MIJ squierissani se valmistusmaa olisi lukenut kaulan tyvessä, niinkuin aiemmin omistamassani 90-luvun MIJ Fenderissä. Varma en ole.
 
http://fenderjapan.co.jp/faq/serial.htm
tai vaikka http://www.guitardaterproject.org/fender.aspx
 
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
lapivil
07.10.2008 08:08:36 (muokattu 07.10.2008 23:36:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terse taas!
 
Koitin kovasti kysellä kaveriltani tuota sarjanumeroa, mutta unohti sen vielä katsoa.
Lavassa kuitenkin kuulemma lukee että olisi japanissa tehty, joten olisikohan kyseessä tuommonen edellä mainittu? Pitää vielä se sarjanumero kysästä kyllä.
 
EDIT: Your guitar was made at the
Fuji-gen Plant (for Fender Japan), Japan
in the Year(s): 1994 - 1995
 
tuommosta infoa heitti tol haulla. Sarjanumero: T027890
 
lapivil
08.10.2008 09:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jäi nyt vielä noitten hienojen taustatutkimuksien jälkeen epäselväksi, onko tämä kitara nyt fender vai squier? Liekö sillä toisaalta väliä kun hyvä japskistrato kuitenkin kyseessä ja myyntiarvo tuskin korvia heilutteleva? mietin vaan tuota juuri että mikä funktio tossa on ollu heittää tuo fender siihen lapaan isolla ja "squier series" siellä sitten pienellä. Näinkö ennen meneteltiin? Tässäkun ei ollut kyseessä tuo mexico läppäkään, että edellisvuoden fenderit myytiin squierina koska kitarahan ei mehikaani ole. Sen verran vielä että tuo "made in japan" teksti siis on lavassa ja sarjanumero löytyi lavasta takapuolelta.
 
KIITOS, KAPUTO, FINITO!
 
weelie
08.10.2008 09:58:16 (muokattu 08.10.2008 10:01:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squier se on, eihän siitä ole mitään epäselvyyttä. Tosin Squier on tietysti Fenderin omistama brändi, että sen saa tulkita miten haluaa, riippumatta mitä siinä kitarassa lukee. En osaa sanoa, miksi Squier lukee vain pienellä, mutta miksi ei, sitä varmaan ihmiset haluavat, vai eikö?
 
Itselläni on kyllä hivenen jopa Squier-fetissi. Siis mielestäni on hienoa, että on hyvä kitara, jossa lukee Squier (omassani tosin ei lue mitään merkkiä enää). Ehkäpä se vaan liittyy siihen, että se on katu-uskottavampaa olla huono Squierin soittaja kuin huono Fenderin soittaja... :D
 
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
route
20.08.2009 15:04:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
Teillä tuntuu olevan tietoa, joten kysynpä tämmöistä: Minulle kaupataan Fenderin stratoa, jonka sarjanumero on MZ 3013260. Ilmeisesti Meksikossa tehty ja kuulemma valmistusvuosi olisi 2003. Kitara on hyväntuntuinen ja kaikin puolin ok.
Kysymys kuuluukin: Minkä arvoinen tämmöinen on uutena ja mikä on teidän mielestä käypä hintataso tämän ikäiselle skeballe? Kitara ei juuri uudelle häpeä.
Katselin Thomannin sivuja ja meksikon Fendereitä saa n. 500 eurolla. Kuuluuko tämäkin kitara tähän hintaluokkaan, vai onko se jotain aivan muuta?
 
weelie
22.08.2009 13:29:54 (muokattu 22.08.2009 13:31:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M = meksiko
Z = 2000
3 = xxx3
-> 2003.
 
Mutta ei tuosta voi sanoa että mikä se kitaran malli ja hinta oli. Jos se on mallia standard, niin kai ne saman hintaisia olivat kuin nytkin, alle 500€.
 
Jos kaula on suora ja nauhat eivät kuluneet, niin kolmasosa uuden hinnasta pois, niin minä olen ihan tyytyväinen ostaja.
 
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
McNulty
22.08.2009 13:43:35 (muokattu 22.08.2009 13:45:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lapivil: Hei!
 
Olisiko kenelläkään suurempaa tietoa tämmöisestä stratosta, jossa lavassa ensin
Fender näkyvästi. Lavan päässä on pienellä präntillä "squier series".

 
Tietääkseni tämä on vuodelta '82 tai '83, jolloin Fender valmisti Japanissa Squier Series-sarjaa. Tässä pieni lainaus Tony Baconin "Fender Electric Guitar Book" kirjasta:
"Previously known in UK as Squier Series '57/'62 Stratocaster, with small Squier Series logo on headstock (1982-83). Sold under the actual Squier brandname (1983-85) and new Fender version introduced in 1985, although Japanese market manufacture continuous since 1982."
 
'57 on siis vaahteraotelaudalla, 8-ruuvisella pleksillä ja muilla tunnistettavilla 50s spekseillä. '62 on ruusupuisella otelaudalla, 11-ruuvisella 3-ply pleksillä jne.
 
Kaverini osti kitaran argentiinasta ystävältään ja kitara on kuulemma -95 tai siitä lähettyviltä ja japanissa tehty. Sarjanumero kitarasta löytyy, mutta sitä ei vielä minulla ole tarkemmin tiedossa, pitääpä kysyä. Selailin netistä nuita 80 ja -90 luvun stratoja mutta yhteenkään samanlaiseen en törmännyt. Ainoastaan stratoihin, jossa juuri tuo Squier lukee sen Fender tekstin tilalla.
 
Tuo on tosiaan ihan ensimmäisiä "Skujuja" ja suhteellisen harvinainen. Tuo on siis ajalta kun Fender aloitteli Japanin tuotantoaan.
 
Skannasin sinua varten kuvan tuosta Tony Baconin Fender-kirjasta, oleppa hyvä:
http://picasaweb.google.com/lh/phot … faObDu2WCvyRG5qmXWw?feat=directlink
 
Lavassa on ihan kunnon Fender-logo ja lavan päässä pieni Squier Series decali.
 
Löysin myös tiedon että jos sarjanumero alkaa JV tai SQ niin on kyseessä "yleisen säännön" mukaisesti laadukas tekele. Jäi nyt vähän hämäämään, koska mielestäni kitara ei mikään ritsa ole kun sillä olen soitellut ja olisi mukava saada lisätietoa tämmöisestä sarjasta. kaverini maksoi kitarasta argentiinassa 200euroa ja voisin kuvitella jälleenmyyntiarvon hieman nousevan täällä pohjoisessa.
 
Mä vähän luulen että tuo on arvokkaimpia Skujuja joita on olemassa. Aikanaan Fenderin tehtailla Amerikassa itkettiin kuinka laadukkaita ensimmäiset Japanissa tehdyt Fenderit olivat. Amerikan tehtailla jouduttiin ihan oikeasti miettimään, miten hitossa pääsisivät samaan laatuun.
 
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
McNulty
22.08.2009 13:47:31 (muokattu 22.08.2009 13:52:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lapivil: Terse taas!

Koitin kovasti kysellä kaveriltani tuota sarjanumeroa, mutta unohti sen vielä katsoa.
Lavassa kuitenkin kuulemma lukee että olisi japanissa tehty, joten olisikohan kyseessä tuommonen edellä mainittu? Pitää vielä se sarjanumero kysästä kyllä.

EDIT: Your guitar was made at the
Fuji-gen Plant (for Fender Japan), Japan
in the Year(s): 1994 - 1995

tuommosta infoa heitti tol haulla. Sarjanumero: T027890

 
Minä en usko että tuo vuosiluku pitää paikkansa, jos siellä lavan päässä tosiaan lukee "Squier Series". Tehdas on kyllä FujiGen Japani, mutta mikäli kyseessä on Squier Series decalilla varustettu Fender-logoinen soitin, kyseessä on jotain paljon harvinaisempaa ja arvokkaampaa tuolta 80-luvun alusta.
 
Eli jäi nyt vielä noitten hienojen taustatutkimuksien jälkeen epäselväksi, onko tämä kitara nyt fender vai squier?
 
Minun mielestäni se on Fender. Se on Fenderin ensimmäinen Japanissa valmistettu versio, joka on vain nimetty Squier-sarjaksi. Squier-kitaramerkki lanseerattiin vasta myöhemmin. Tuo Fender Squier Series on aika iso osa nyky-Fenkkujen historiaa.
 
Liekö sillä toisaalta väliä kun hyvä japskistrato kuitenkin kyseessä ja myyntiarvo tuskin korvia heilutteleva?
 
Mä veikkaan että tuo on parempi kuin yksikään moderni Japsi-Fenkku. Samoin myyntiarvo on epäilemättä jossain 1500 euron hujakoilla.
 
mietin vaan tuota juuri että mikä funktio tossa on ollu heittää tuo fender siihen lapaan isolla ja "squier series" siellä sitten pienellä.
 
Just se, että Fender siirsi tuotantoaan Japaniin ollessaan itse hivenen ongelmissa. CBS (eli vuodesta '65 asti Fenderin omistanut rahoittaja ja isompi firma) oli tullut tietyllä tavalla tiensä päähän. Lopultahan Fenderin oma "työporukka" osti Fenderin, rahalla joka ylitti nippanappa likvidointihinnan konkurssipesässä. Samalla tuotantoa siirrettiin Japaniin kuluja karsiessa. Tuo Fender Squier Series on maailmanhistorian ENSIMMÄINEN Japanissa valmistettu Fender.
 
Näinkö ennen meneteltiin? Tässäkun ei ollut kyseessä tuo mexico läppäkään, että edellisvuoden fenderit myytiin squierina koska kitarahan ei mehikaani ole. Sen verran vielä että tuo "made in japan" teksti siis on lavassa ja sarjanumero löytyi lavasta takapuolelta.

KIITOS, KAPUTO, FINITO!

 
Jos sinulla on moinen kitara, niin minä ainakin haluaisin tulla valokuvaaman sen. Uskon vahvasti siihen, että sinulla on näpeissäsi vuoden '82 tai '83 ensimmäisiä Fendereitä joita on koskaan Japanissa valmistettu, Squier Series decalilla lavassa.
 
Kuten huomaat, ihan tässä jo itsekin innostuin moisesta, ovat kuitenkin harvinaisuuksia isolla H:lla.
 
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
p130
22.08.2009 18:22:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten huomaat, ihan tässä jo itsekin innostuin moisesta, ovat kuitenkin harvinaisuuksia isolla H:lla.
 
Kyllä nyt olet innostunut turhasta. Vanhoissa on aina JV-sarjanumero, ja Squier series-logoja on ollut myöhemminkin.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
McNulty
22.08.2009 18:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Kyllä nyt olet innostunut turhasta. Vanhoissa on aina JV-sarjanumero, ja Squier series-logoja on ollut myöhemminkin.
 
No höh... ois hienoa jos kyseessä olisi tuollainen '82 tai '83 Squier Series.
 
I'm everything a man should be: young, stupid, and... mean!
Crossroad
22.08.2009 18:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Kyllä nyt olet innostunut turhasta. Vanhoissa on aina JV-sarjanumero, ja Squier series-logoja on ollut myöhemminkin.
 
juuri näin.myös niissä ekoissa joissa oli fender logo ja squier series lavan päässä.
mites se meni se juttu,kun oli se tehdaspalo ja jenkeistä lähetettiin muualle kasattavakisi stratot?eikös ne tulleet ulos squier series logoilla? ei jaksa muistaa enää.. T alkuisesta serialista en ole kuullut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «