Aihe: Mikit LP:hen?
1 2 3
dexi
21.08.2009 22:27:59
Voisin jatkaa tänne kanssa, että meikäläisellä olisi tuommoinen projektimahonki-kitara, johon olen ajatellut jossain vaiheessa hamassa tulevaisuudessa vaihtaa mikit. Budjettiratkaisuja olen harkinnut, koska en vielä ainakaan tahdo projektikitaraan upottaa mikkejä jotka tuplaavat koko proggikseen menevät rahat.

GFS:n ja Teslan mikkejä jengi on tilaillut niin yksin, kuin kimpassa, niin kokeneemmilta haluaisin kysellä mikä olisi näiden valmistajien sellainen "sopii-kaikkeen-humpparisetti" SH-4/'59,SH-2 tyyliin?
iwasninjaonce
21.08.2009 23:39:11
Willie Adler tyylistä saundia haen.

http://www.youtube.com/watch?v=xN66KKZq9gc

Eiköhän kaikki tunnista Willien : >
Painajaismainen
21.08.2009 23:46:25 (muokattu 21.08.2009 23:48:18)
iwasninjaonce: Willie Adler tyylistä saundia haen.

http://www.youtube.com/watch?v=xN66KKZq9gc

Eiköhän kaikki tunnista Willien : >

Adlerilla on ESP:n nimikkomallissaan Duncanin JB & 59-yhdistelmä. Ei pahan hintainen setti esim. torilta hankittuna. Loput sitten ranteesta ja Mesasta.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
pekurides
22.08.2009 00:14:38 (muokattu 22.08.2009 00:16:53)

dexi: Voisin jatkaa tänne kanssa, että meikäläisellä olisi tuommoinen projektimahonki-kitara, johon olen ajatellut jossain vaiheessa hamassa tulevaisuudessa vaihtaa mikit. Budjettiratkaisuja olen harkinnut, koska en vielä ainakaan tahdo projektikitaraan upottaa mikkejä jotka tuplaavat koko proggikseen menevät rahat.

GFS:n ja Teslan mikkejä jengi on tilaillut niin yksin, kuin kimpassa, niin kokeneemmilta haluaisin kysellä mikä olisi näiden valmistajien sellainen "sopii-kaikkeen-humpparisetti" SH-4/'59,SH-2 tyyliin?

mielestäni ei mitään järkeä hommata budjettiluokan kitaraan budjettiluokan mikkejä ja kuvitella että sillä kitaran arvostus kasvaisi.
paskasta vähän ei paskempan vaihtaminen aika tyhjän kanssa.

saundihommat sitten ihan makuasioita jne.turhä väitellä:=)

budjettiluokan kitarankin suorituskyky kasvaa potenssiin "hyvän" mikin asennuksen jälkeen ja sen "kalliimman" mikin voi pitä itsellään tai myydä eriksen koska se ei kitaran jälleenmyyntiarvoa juurikan nosta.

Elämä on täynnä valintoja, jos et halua panosta saundiin niin yritä edes selvittää mihin hommiin kannatta laitta rahat ja missä ne mene ihan hukkaan kokonaisuutta ajatellen.

esim. jos omat halvan trankkuvahvarin mikkienvaihdolla ei savuta juurikaan mitään oli miten kalliit tahansa.

mutta jos omat kohtuullisen putkipelin mikkien vaihdolla voit saavuttaa siihen rahaan nähden parhaan päivityksen mitä pystyt itse tekemään.

Nää jutut on aina hiukan kompromissejä, niinkuin mikitkin, hyvä hevimikki ei anna hyvää kliiniä ja toisinpäin.

sorry kirj.virheet, ei jaksa korjaa parin kaljan jälkeen:;)
Tunteella päin vittua.
fox
22.08.2009 00:54:16

Tuossa olis myynnissä eräissä piireissä kovassa hypetyksessä olevat Grecon mikit..
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150365491581

Itse en ehkä olis _aivan_ noin paljoa maksamassa, mutta hei, näkyy sellaisia löytyvän, jotka on vakuuttuneita "Dry Z"- mikkien maagisista ominaisuuksista.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ziggy Bubba
22.08.2009 04:18:38

Jos ne Duncanit tahi vastaavat kitaraasi ostat, eikä se kapula ole se "unelmiesi tsebula", niin myy mikit erikseen, saat paremmat rahat.
The Crookmachine Project
T-Stag
22.08.2009 11:30:20
Custom 5 tallaan ja Pearly Gates, '59, tai Jazz tallamalli kaulaan.

Tää komppaa Custom 5:a ja Jazzia, tosin käytän itse kaulamallia. Jucciz valitti (!) JB:n piikikkyydestä, ja Custom 5 onkin jopa "smooth" yläpäältään ja potkaisee kivemmin alakerrassa kuin JB. Ulostuloa on myös karvan verran vähemmän. Me like. Mulla on toi setti kolmessa LP-tyyppisessä kitarassa.

JB multa löytyy eräästä mahonkirunkoisesta tele-mallisesta kitarasta suoraan runkoon ruuvattuna ja siinä se ei ole yhtään liian kireä, ja potkiikin ihan tarpeeksi. Keskustelussa tuli asiallinen pointti esiin siitä, kumpi on tärkeämpää, se, että kamat kuulostavat hyvältä yksin kotona/treenikämpällä soittaessa vai keikalla/sessiossa. Kyllä meikäläinen taipuu jälkimmäiseen vaihtariin. Kotona tai kämpillä yksin soittaminen harvoin tuottaa sellaista musiikillista nautintoa kuin hyvä keikka tai sessio, puhumattakaan pankkitilin täytteestä. Tottakai on myös tuplahyvä, jos kamat kuulostavat hyviltä kaikissa olosuhteissa.
Karhukoira74
22.08.2009 13:05:38

Mulla odottaa Custom/Jazz setti kotona sopivaa LP:tä =P
Mielipiteet ovat kuin persereikiä. Jokaisella on sellainen.
dropD
24.08.2009 09:17:20

dexi: Voisin jatkaa tänne kanssa, että meikäläisellä olisi tuommoinen projektimahonki-kitara, johon olen ajatellut jossain vaiheessa hamassa tulevaisuudessa vaihtaa mikit. Budjettiratkaisuja olen harkinnut, koska en vielä ainakaan tahdo projektikitaraan upottaa mikkejä jotka tuplaavat koko proggikseen menevät rahat.

Teslan Plasma 2 -setti toimii mahonkikitarassa kaikkeen. Ja tää on absoluuttinen totuus;-)
vain banjo puuttuu...
Deranged
24.08.2009 09:24:40
iwasninjaonce: Joo elikkäs kyseessä on Epiphonen Les Paul Custom

Duncanin Dimebucker ja Jazz.
Juzpe
24.08.2009 10:05:48

Jos Duncaneissa pysytään...

- Alnico II Pro setti: perinteiseen rokkimenoon
- Seth Lover setti: hiukan murinkkaampaa perinteistä rokkimenoa
- Tai edellisten yhdistelmä A2P kaulaan, SL tallaan

Säröt ja od:t sitten tyrkkarista/purkeista.
If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson
Jucciz
24.08.2009 12:17:44
Juzpe: ...

- Alnico II Pro setti: perinteiseen rokkimenoon
- Seth Lover setti: hiukan murinkkaampaa perinteistä rokkimenoa

Eikös Seth kehitellyt omansa silloin kun rockmusa vielä oikeesti oli "perinneasteella"? Alnico II Pro:sta tulee enempi mieleen Slash ja GNR, joka ei enää mun mielestä oo varsinaisesti perinteistä rokkimenoa, vaan kasarirokin aatelia.
Painajaismainen
24.08.2009 14:08:09
Jucciz: Eikös Seth kehitellyt omansa silloin kun rockmusa vielä oikeesti oli "perinneasteella"? Alnico II Pro:sta tulee enempi mieleen Slash ja GNR, joka ei enää mun mielestä oo varsinaisesti perinteistä rokkimenoa, vaan kasarirokin aatelia.

Hep! o/ Gunnarit mainittu.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
Juzpe
24.08.2009 14:10:55 (muokattu 24.08.2009 14:12:58)

Alnico II Pro:sta tulee enempi mieleen Slash ja GNR, joka ei enää mun mielestä oo varsinaisesti perinteistä rokkimenoa, vaan kasarirokin aatelia.

Soundiltaan (ja filosofialtaankin) toi alnico II on kevennetty versio tosta Seth Loverista. Pikkusen kirkkaammat yläpäät ku SL:ssä ja ulostuloo hieman vähempi. Taitaa olla duncanin ulostuloltaan kevyin humbuckeri.
Slashin soundi perustuu kai pitkälti (ainaki miehen omien juttujen mukaan) siihen, että kitarasta tulee erotteleva ja selkee soundi joka sitte runtataan erottelevaks ja selkeeks säröks vääntämällä marsusta nupit kaakkoon.
äzzä
24.08.2009 14:39:40
http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_ssh59_set_vintage_blues_bk.htm

Siitä! Itellä on tollaset ja on parhaat millä oon soittanu!
I don't give a fuck if you hate me
käsi
24.08.2009 14:48:13 (muokattu 24.08.2009 14:48:25)

soundiin vaikuttaa myös muutkin tekijät kuin mikit. Moni mun mielestä vaihtaa mikkejä usein vääristä syistä. pelkästään vahvistimella on iso merkitys, millainen soundi sieltä lähtee. Jopapiuhojen laadulla on merkitystä. jotku väittävät että kielet vaikuttaa asiaan paljon. mikkien korkeus suhteessa kieliin jne jne...

pelkästään mikkien vaihto ei autuaaksi tee. Ja monesti se saattaa olla se viimeinen silaus vasta joka vie sen soundin sinne minne haluat.
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
fox
24.08.2009 15:06:56

käsi: soundiin vaikuttaa myös muutkin tekijät kuin mikit. Moni mun mielestä vaihtaa mikkejä usein vääristä syistä. pelkästään vahvistimella on iso merkitys, millainen soundi sieltä lähtee. Jopapiuhojen laadulla on merkitystä. jotku väittävät että kielet vaikuttaa asiaan paljon. mikkien korkeus suhteessa kieliin jne jne...

pelkästään mikkien vaihto ei autuaaksi tee. Ja monesti se saattaa olla se viimeinen silaus vasta joka vie sen soundin sinne minne haluat.

Mutta hei, niin moni täällä on vaihtanut mikit, tulos on ollut vallan ylivertainen etupäässä aina.. "Parhaat mikit millä olen ikänään soittanut!"
Joten, kyllähän se mikkien vaihto on "piireissä" todettu oikotieksi onneen..Sen verran noita tullut tehtyä, että en ainakaan itse oikein uskalla lausua "Nämä ku vaihdat, niin johan lähtee! Suosittelen! Kaikkeimparahat HINTALAATU-suhteet!!"
Tietty jos ei ehdi/viitsi/joku muu syy sen ikioman äänentuottovälineistön kanssa säätää, ja on taipuvainen ympäristön vaikutuksesta mikkien vaihtoon syystä tai toisesta, niin siitä vaan. Toki ja totta kai poisluetaan se, jos ko. soittimen ensiasennusmikit on periaatteellisesti pielessä soitettavaan musiikkityyliin, on ehdottoman oikein vaihtaa ne paremmin sopiviin! Mutta kun usein noitten vaihtotarpeitten sijaan ehkä käytännössä sillä kitaran ja vahvistimen/efektien säätämisellä saattaisi olla vallan mahdollista päästä ainakin likimain samoille nurkille soundillisesti.
Ei siinä mitään, kyllähän mikinkäämijäin tulee elantonsa myös saada.

P.S. Pakon omaisesti taas kritisoin tuota termiä "hintalaatusuhde"..mielestäni ei sillä oikein oo tekoa soitinarvioinneissa. Jollei sitten nimenomaisesti haluta korostaa sellaista, että keskivertoa huonompi laatu hassunhalpaan hintaan on jotenkin tavoiteltavampi kuin todella hyvä laatu, verrattomasti hinnakkaampana. =)

Parempi ilmaus mielestäni näissä asioissa olisi "vastinetta rahalle", kuten ulkomaan-sanomien arvosteluissa on yleisesti käytetty. (Value for money)
Juzpe
24.08.2009 15:34:54

kitaran ja vahvistimen/efektien säätämisellä saattaisi olla vallan mahdollista päästä

Komp.

Kannattaa hiukan räplätä niitä omia kamojaan aina välillä jos alkaa soundi kusta.
fox
24.08.2009 15:49:37

Juzpe: Komp.

Kannattaa hiukan räplätä niitä omia kamojaan aina välillä jos alkaa soundi kusta.

Ainakin halvempaa, vallankin, jos ei iteltä onnistu mikinvaihto.. ;)
Ja tuleepa ainakin ne "omat musiikintuottimet" tutummiksi, tietää noin suurin piirtein, mitä on odotettavissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)