Aihe: Miten hinta ja laatu kohtaa rummuissa?
1 2 3
Sky Blue Sky
21.08.2009 22:13:17
markkuliini: Terollehan on kyllä Dw:n jazz series-setti tilauksessa. :)

Gretschit vaihtuu Gretsch-kopioihin?
JGroover
21.08.2009 22:49:49
Loppujen lopuksi on kyllä aika häilyvä raja, että koska sijoitetut lisäeurot oikeasti kuulee soundissa. Jossain vaiheessa sitä vaan alkaa maksamaan siitä fiiliksestä jota rahalla saa melkein loputtomiin. Mut toi käytännön toimivuus varsinkin enemmän keikkailevalla soittajalla on taas se mistä ei tingitä. Kestävyyttä, viritettävyyttä, luotettavuutta ja pitkä-ikäisyyttä saakin sitten vain ja ainoastaan lisärahalla...
markkuliini
22.08.2009 00:12:02 (muokattu 22.08.2009 00:12:58)

Sky Blue Sky: Gretschit vaihtuu Gretsch-kopioihin?

No, jos valuvanteet ja runko ilman vahvikerenkaita pehmeämmällä keskipuulla on Gretschin yksinoikeus, niin sanotaan sitten vaikka kopioiksi. Toivottavasti Dw ei kuitenkaan kopio sitä tapaa millä Gretsch on hoitanut tavaramerkkiään ja firmaansa viime vuodet.

Huomasitko muuten että Ketolan Markuskin vaihtoi Gretsch-kopioihin.
Huom! Mulla ei muuten oo Gretsch-kopioita koska mä ostin prässivanteilla. :)
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
markkuliini
22.08.2009 00:14:38

moderndrummer88: Ootko muuten kuinka hajulla noista DW:eiden hinnoista, että paljonko suurinpiirtein kustantaa ihan basari ja kaksi tomia -setti? (20" 12" ja 14") Ei oikein löytyny mitään osviittaa pikaisella kaivelulla...

Laita meiliä Musamaailmaan. Vastaavat varmasti nopsaan. En tiedä onko hinnat muuttuneet dollarin tilan takia.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Sky Blue Sky
22.08.2009 12:47:03
markkuliini: Huomasitko muuten että Ketolan Markuskin vaihtoi Gretsch-kopioihin.

Hyvät rummuthan ne on. :)
Bobana
22.08.2009 18:56:35
markkuliini:

...eri hintaisten settien välillä soundieroa löytyy ja etenkin käyttövarmuus on kalliimmissa selvästi parempi, joten kyllä itse kaikista mieluiten soitan niillä vähän hintavimmilla.

Juuri näin.
Vaikkakin olisi budjettirummut joissa hyvät rungot niin sillon on raudassa säästetty. Eli kun on laatusetti joka tietenkin vähän maksaa enemmän, niin on myös raudat aivan eri maata kuin halvemmissa.
Kamoja kun roudataan ja ruuveja käännetään ees taas ja murjotaan tomiständejä niin niissä sen huomaa.

Omasta mielestäni ei edes ole kattoa setin hinnalle jos haluaa vain parasta. Hieman kyseenalaista on tietenkin jotku kultaukset ym. mutta vankka setti hyvillä rungoilla maksaa. JA kyllä se saundikin on aivan eri.

Ehkä vähän repaleista oli tämä tarinointi mutta toivottavasti tuli pointti esille.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Niq
22.08.2009 19:02:22

Bobana: Juuri näin.
Vaikkakin olisi budjettirummut joissa hyvät rungot niin sillon on raudassa säästetty.

Esim. Taman ja Pearlin budjettiseteissä se on juuri päinvastoin, rauta on samaa kuin huippusarjoissakin, mutta rungot halvemmasta materiaalista ja vähemmällä laadunvalvonnalla tehty.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Bobana
22.08.2009 20:39:41
Niq: Esim. Taman ja Pearlin budjettiseteissä se on juuri päinvastoin, rauta on samaa kuin huippusarjoissakin, mutta rungot halvemmasta materiaalista ja vähemmällä laadunvalvonnalla tehty.

Ok ok.
En ole asiantuntija ainakaan Taman osalta mutta että Pearl käyttää samoja lugeja/materiaalia noviisi- kuin high end seteissä...? Tää oli mulle uutta. Tai sitten en ole aikanaan pannut asiaa merkille.
Soronoolla ainakin se menee juuri mainitsemallani tavalla.
Juu, tiedetään. Aika kapeakatseinen otanta oli tämä.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
hollmi-5
22.08.2009 21:13:25
Niq: Esim. Taman ja Pearlin budjettiseteissä se on juuri päinvastoin, rauta on samaa kuin huippusarjoissakin, mutta rungot halvemmasta materiaalista ja vähemmällä laadunvalvonnalla tehty.

Eikä ole. Rauta on mitä on. Yamahalla se taitaa olla lähimmäksi sarjojen ääripäissä, mutta ei sielläkään ihan samaa tarjota. Tai ei edes lähelle...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Niq
23.08.2009 15:23:44

hollmi-5: Eikä ole. Rauta on mitä on. Yamahalla se taitaa olla lähimmäksi sarjojen ääripäissä, mutta ei sielläkään ihan samaa tarjota. Tai ei edes lähelle...

Olin ehkä hieman epäselvällä tuulella, itse ajattelin budjettisetillä rockstar/superstar tai export -tason tuotteita, eihän tuota halvemmilla kukaan soita, eihän? :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
ÄM
23.08.2009 21:55:56

markkuliini: No, jos valuvanteet ja runko ilman vahvikerenkaita pehmeämmällä keskipuulla on Gretschin yksinoikeus, niin sanotaan sitten vaikka kopioiksi. Toivottavasti Dw ei kuitenkaan kopio sitä tapaa millä Gretsch on hoitanut tavaramerkkiään ja firmaansa viime vuodet.

Huomasitko muuten että Ketolan Markuskin vaihtoi Gretsch-kopioihin.

Miks muuten pistit prässivanteilla, halvempi hinta, vai soundi? Itse mietin hetken noita valuja, mutta päädyin Collectoreissa vakiona tuleviin prässeihin.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
markkuliini
23.08.2009 22:50:15

ÄM: Miks muuten pistit prässivanteilla, halvempi hinta, vai soundi? Itse mietin hetken noita valuja, mutta päädyin Collectoreissa vakiona tuleviin prässeihin.

No ensinnäkin tuli 150€ halvemmaksi/rumpu. Mikä on mun mielestä ihan liian suuri ero. Eli 1 kpl valuvannetta olisi tullut aina 75€ kalliimmaksi kuin 1 kpl prässivannetta. Jos präsivanne maksaa vaikka 15€/kpl niin valuvanne on sitten 90€/kpl. Huh! Laskin että jos haluan myöhemmin vaihtaa, niin halvemmaksi tulee siten. Esim. kevyet Yamahan alumiiniset valuvanteet. Mulle kun on ihan sama lukeeko rungossa eri nimi kuin vanteessa. Esim. yhdessä mun Cravioton virvelissä on Pearlin super power hoopit. :)

Ja en ole mitenkään hirveästi pitänyt valuvanteista (paitsi Kuoppiksen Gretsch-setti kuullosti joskus muinoin kyllä tosi hyvältä). Jotenkin niissä on kovempi soittotuntuma josta mun käsi ei ainakaan virvelsissä tykkää ja mulla se viritettävyyskään ei ole iso juttu, kun se kyllä hoituu tarpeeksi tarkasti ja helposti prässivanteillakin. Sitten lisäävät painoa ja demppaavat tiettyjä taajuuksia.
Joskin eniten mulla on kokemusta valuvanteista virveleissä, mutta ne kokemukset ja kokemukset tomien kanssa ei todellakaan olleet sellaisia, että pakko saada valut. Ei mulla mitenkään ehdoton mielipide ole, mutta näillä fiiliksillä valinta oli tosi helppo.
Lisäksi testasin mun settiä vierekkäin lähes identtisen kokoiseen valuvanne jazz series-settiin, kun tulivat yhtä aikaa Musamaailmaan. Tykkäsin omastani kyllä enemmän. Valuvanteiset tomit soivat selvästi lyhyemmin ja enemmän tietyssä nuotissa ja niissä on enemmän soundissa "kilahdusta" mihin en ole tottunut.
ÄM
24.08.2009 16:21:26

markkuliini: No ensinnäkin tuli 150€ halvemmaksi/rumpu. Mikä on mun mielestä ihan liian suuri ero. Eli 1 kpl valuvannetta olisi tullut aina 75€ kalliimmaksi kuin 1 kpl prässivannetta. Jos präsivanne maksaa vaikka 15€/kpl niin valuvanne on sitten 90€/kpl. Huh! Laskin että jos haluan myöhemmin vaihtaa, niin halvemmaksi tulee siten. Esim. kevyet Yamahan alumiiniset valuvanteet. Mulle kun on ihan sama lukeeko rungossa eri nimi kuin vanteessa. Esim. yhdessä mun Cravioton virvelissä on Pearlin super power hoopit. :)

Ja en ole mitenkään hirveästi pitänyt valuvanteista (paitsi Kuoppiksen Gretsch-setti kuullosti joskus muinoin kyllä tosi hyvältä). Jotenkin niissä on kovempi soittotuntuma josta mun käsi ei ainakaan virvelsissä tykkää ja mulla se viritettävyyskään ei ole iso juttu, kun se kyllä hoituu tarpeeksi tarkasti ja helposti prässivanteillakin. Sitten lisäävät painoa ja demppaavat tiettyjä taajuuksia.
Joskin eniten mulla on kokemusta valuvanteista virveleissä, mutta ne kokemukset ja kokemukset tomien kanssa ei todellakaan olleet sellaisia, että pakko saada valut. Ei mulla mitenkään ehdoton mielipide ole, mutta näillä fiiliksillä valinta oli tosi helppo.
Lisäksi testasin mun settiä vierekkäin lähes identtisen kokoiseen valuvanne jazz series-settiin, kun tulivat yhtä aikaa Musamaailmaan. Tykkäsin omastani kyllä enemmän. Valuvanteiset tomit soivat selvästi lyhyemmin ja enemmän tietyssä nuotissa ja niissä on enemmän soundissa "kilahdusta" mihin en ole tottunut.

Joo mulla on ihtellä kokemuksi, Pearlin MMX:stä; olen vaihdellut tomikokoja, jo olemassa olevaan settiin. Aiemmissa oli prässivanteet ja uusissa malleissa valuvanteet. Kyllä se, ainakin tässä tapauksessa, tukahdutti jotenkin soundia tuo valuvanne. Ihan marginaalihommia, mutta kyllä sen huomas.

Ja pakko myöntää, että DW:n tapauksessa, kun kattoo tota hintaa, niin en antanut itseni edes keksiä mitään järkisyitä, miksi ne valuvanteet olisi tarpeelliset. Snareen kyllä pohdin, josko kanttisoundi sen vaatisi, mutta vitut vaatii.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
VeKrio
25.08.2009 01:56:32

Olen etsiskellyt vanhan mahonkisettini korvaajaksi mieluiten vaahteraista settiä noin 20-22 basarilla ja kahden tai kolmen tomin kokoonpanolla, alkaen kymppituumaisesta.

Soitan melko heviä musaa, mutta en halua mitään erityisen hifiä tai siistisaundista settiä. Esimerkiksi (hollmi sori;)) Sonorin Hi-liten saundi on aivan sietämätön. Tarvitsen hieman jazzmiehen mainitsemaa "Parkanoa" saundiin. Omat 70-luvun Beverley-rumpuni ovat siis 13" ja 16" tomeilla hieman liian pehmeät ja lämpimät saundiltaan ja haluaisin kannujen leikkaavaan läpi nykyistä paremmin. Kommentoikaa ja väitelkää!

Netistä bongattu seuraavaa:

A.) Yamaha Recording Custom 20" basari 450 euroa ja valinnan mukaan 10", 12", 14", 15" tomit a' 200€/kpl. Yht siis kahdella tomilla noin 800€.

B.) Pearlin SMX eli Session Custom vaahterasetti 22 basarilla ja 10", 12" ja 14" tomeilla 700 eskobaaria.

C.) Ludarin vanha maple classic 22", 10", 12", 14" yhteensä 950€.

D.) Hieman pikkubasari, mutta Ludwigin musta Vistalite 18" basarilla, 10", 12", 13" ja 15" tomeilla 850€.

E.) Pearlin Vision koivusetti 20", 10", 12", 14". 500€.

F.) Uutena Fasulta Yamaha Tour Custom 20", 10" (tai 12") ja 14" tomit 750 youroa.

G.) Pearlin 80-luvun maplesetti MLX, 20", 8", 10", 12", 14" yhteensä 560€.

Luulojani ja käsityksiäni: Ludarit on legendaariset ja niissä on kivaa fiilistä kerrakseen. Yamaha on heikkouteni, minulla on sen ständit ja rakastan niitä kovin. Kiva jos setti olisi samaa satsia. Se tuntuisi supermukavalta, sille en voi mitään. Soittoharrastusta aloittaessani 14-veenä kuulin paljon ysitonnisia / Recording Customeita ja ne kuulostivat aina ihanilta, maailman parhailta rummuilta.

Pearlin uudemmat semipro -kannut ihan käytettynäkin niinsanotusti "riittäisivät" minulle, mutta perskele kun haluan, että soittaessa on erittäin hyvä fiilis. En halua soittaa sinnepäin -rummuilla. Nuorena poikana 90-luvulla mua varoiteltiin ja mulle kirottiin Pearlin metalleja, että paskaksi mäsähtääpi. Mulle Pearl vaan on niinkuin Toyota, ja jammut tuntuu Lexukselta.

Jos mut herätettäisiin keskellä yötä ja kysyttäis "Mihin laitat nyt sen tonnin joka sulla tässä on ja kaikkea ei ole pakko käyttää?" niin en todellakaan tiedä. Sydän on Yamahalle, mutta tonnin uppoaminen settiin tuntuu liioittelulta. Ostaako semipro tomit ja basari ja investoida unelmien virppaan. Virvelinä toimii Taman Artwood maple viispuolikkaana tai Remon 13" Acousticon, jotka molemmat ovat vain ok.
Ernesti
25.08.2009 08:26:52 (muokattu 25.08.2009 08:50:17)
nappaa tuo recording custom! luulis koivun tulevan hyvin "läpi". on laadukasta tavaraa ja jos joskus iskee into hävittää niin on melkosen helppoo myydä.
Bacchus
25.08.2009 09:15:45 (muokattu 25.08.2009 09:28:09)
A.) Yamaha Recording Custom 20" basari 450 euroa ja valinnan mukaan 10", 12", 14", 15" tomit a' 200€/kpl. Yht siis kahdella tomilla noin 800€.

B.) Pearlin SMX eli Session Custom vaahterasetti 22 basarilla ja 10", 12" ja 14" tomeilla 700 eskobaaria.

C.) Ludarin vanha maple classic 22", 10", 12", 14" yhteensä 950€.

D.) Hieman pikkubasari, mutta Ludwigin musta Vistalite 18" basarilla, 10", 12", 13" ja 15" tomeilla 850€.

E.) Pearlin Vision koivusetti 20", 10", 12", 14". 500€.

F.) Uutena Fasulta Yamaha Tour Custom 20", 10" (tai 12") ja 14" tomit 750 youroa.

G.) Pearlin 80-luvun maplesetti MLX, 20", 8", 10", 12", 14" yhteensä 560€.

Itse kallistuisin näistä seteistä joko Recording Customeihin, tai Pearlin All Maple MLX-sarjaan. Molemmissa on omaan makuuni liian pieni basari, ja tomeissakin voisi 16" mieluusti löytyä. Noilla hinnoilla MLX on tosin todella edullinen, niissä on mukavaa lämpöä ja tuhtia botnea. Voisi toimia rock-hommissa oikein mainiosti, vaikka koot pienet ovatkin.

EDIT:

Tässä muuten samantapainen setti tulilla, Jeff Porcaron käsittelyssä. Paitsi, ettei se edes vetele tomeja. Virveli on mikä lie, Porcarokaan ei kai erityisesti välittänyt Pearleista. Passelit kannut ne on joka tapauksessa.
http://www.youtube.com/watch?v=MwFdExvCxM4
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
OPJ1974
25.08.2009 10:39:08

Bacchus: Itse kallistuisin näistä seteistä joko Recording Customeihin, tai Pearlin All Maple MLX-sarjaan. Molemmissa on omaan makuuni liian pieni basari, ja tomeissakin voisi 16" mieluusti löytyä. Noilla hinnoilla MLX on tosin todella edullinen, niissä on mukavaa lämpöä ja tuhtia botnea. Voisi toimia rock-hommissa oikein mainiosti, vaikka koot pienet ovatkin.

EDIT:

Tässä muuten samantapainen setti tulilla, Jeff Porcaron käsittelyssä. Paitsi, ettei se edes vetele tomeja. Virveli on mikä lie, Porcarokaan ei kai erityisesti välittänyt Pearleista. Passelit kannut ne on joka tapauksessa.
http://www.youtube.com/watch?v=MwFdExvCxM4

Mä kattelin kanssa noita Yamahan rc-kattausta... harmi, että takataskussa just nyt ei ole muutamaa ylimääräistä satasta...
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Kailis
25.08.2009 11:15:29 (muokattu 25.08.2009 11:16:34)

MLX, ainaskin jos ei ole power-syvyyksiä. Itse vedin MLX:llä 20 vuotta, ja niiden laatu tohon aikaan oli hyvää. Tuohon hintaan hyvä diili ja hyvät koot. Ai kappas, mulla on samat koot =D
hollmi-5
25.08.2009 13:41:00
laitatko linkin tuohon Ludwigin settiin. Noin halpa pitää katsastaa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)