Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kyhmyt äänihuulissa
1 2 3
Makedon
05.02.2004 12:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta äänihuulten kyhmyjen poistamisesta. Itselläni leikattiin viikko sitten ja vähän jännittää miten ääni alkaa toimimaan sillä tähän asti oon jonkin verran keikkaillut ja laulaminen on tärkeimpiä asioita elämässä.Jos joku on käynyt saman läpi tai muuten tietää asiasta, niin olisi kiva saada kommentteja!!
 
rihmala
22.02.2004 13:26:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua kiinnostaisi, millaisia oireita sinulla oli, ennenkuin sait diagnoosin? Pelkään, että minullakin on...
 
Citymoonika
23.02.2004 11:50:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole henk. kohtaista kokemusta, mutta joku vuosi sitten luin jonkun laulajattaren äänihuulten kyhmyistä, jotka oli poistettu (tosin ulkomailla, koska hän opiskeli siellä klassista laulua) ja oli mennyt ok. Lauloi vielä sen jälkeenkin siis, mutta varovastihan siinä pitää ensi alkuun ottaa.
Toivottavasti olet jo päässyt huomaamaan itsekin, että laulaminen sujuu edelleen?
 
Ihmisen pitää varoa mitä haluaa. Sen voi vaikka saada.
Makedon
25.02.2004 18:45:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
Joo nyt on kyhmyt leikattu(4vkoa) ja vähitellen oon koittanu laulaa. Ääniala kasvoi ja ääni soi paljon kirkkaammin. Varovaisesti tietysti täytyy ottaa ja malttaa olla rasittamatta liikaa ääntä. Oireet mitä oli ennen leikkausta niin lähinnä sellanen pieni käheys joka ilmeisesti johtu siitä että äänihuulet ei sulkeutuneet kunnilla kyhmyn takia. onneksi menin leikkaukseen heti ku pääsin vaik joutu muutamia keikkoja perumaan. Mut nyt näyttää ihan valoisalta:)
 
Little Maggie
25.02.2004 20:33:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli polyyppi äänihuulessa, mutta se onneksi häipyi pois levolla. Se tuli flunssan seurauksena, kun virus iski äänihuuleen - on siis virusperäinen. Mutta kyhmy käsittääkseni tulee väärästä äänenkäyttötekniikasta. Olisikohan laulutunnit tarpeen, ettei se uusi? Polyyppikin voi muuttua kyhmyksi, mikäli jatkaa laulamista väkisin sen kanssa.
 
Dreameater
25.02.2004 21:33:15 (muokattu 25.02.2004 21:35:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua kiinnostaisi, millaisia oireita sinulla oli, ennenkuin sait diagnoosin? Pelkään, että minullakin on...
 
Äsken tuli joku ihme ranskalaisten tekemä ohjelma missä höpötettiin mm. äänihuulista. Siinä sanottiin just, että jos ääni käheytyy usein niin se voi olla merkki pienistä kyhmyistä äänihuulissa. Kerrottiin vielä että ne pienet kyhmyt hioutuvat jotenkin itsestään pois, kun käyttää ääntä taas oikein, ja sitä varten tarvitsee neuvoa puheterapeutilta. Isot kyhmyt lähtee ainoastaan leikkauksella.
 
Lisäys: Niin sillä henkilöllä oli siis ilmeisesti tullut kyhmyt väärästä äänenkäytöstä tavalisessa puheessa. Laulunopettaja on varmaan sitten oikea henkilö neuvomaan laulutekniikan tuottamista kyhmysistä...
 
Makedon
29.02.2004 21:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo vielä tarkennus tosta mun jutusta. Mä alotin laulamisen n. 5v sit ja heti laulunopettan opastuksella. Moni opettaja kiinnitti huomiota "käheään" saundiin mut totesivat aina et se varmaan on vaan mun äänen ominaisuus.. kunnes uusin opettaja passitti tutkimukseen ja sit toi "kasvain" löydettiin. Eikä itseäkään haitannut oikeastaan ku vasta nyt ku aloin ottamaan klassisen tunteja ja ei saatukkaan aikaan "ehjää" soundia. No laulu tunnit jatkuvat taas ja kiva päästä tekeen hommia terveeltä pohjalta. Kunpa tän olis joku hokannut aikasemmin:)
 
Sertzo S
01.03.2004 09:19:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multa poistettiin polyyppi äänihuulesta viime keväänä.
Ääni meni yllättäen tukkoon ilman kurkkukipuja, kuului vain pelkkää kähinää.
Toimenpide oli kivuton nukutuksessa ja vuorokausi sairaalassa. kymmenen päivän kortisonikuuri ja homma alkoi toimia, kunhan oli nuo toipumispäivät kohtalaisen hiljaa.
Lääkäri sanoi, että joskus kyhmy voi uusiutua, mutta mitään oireita sen jälkeen ei ole ollut...onneksi.
 
propaganda
18.02.2006 10:36:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

voiko kyhmy tuntua niellessä? Nieltäessä tuntuu kurkussa jokin "muru" kurkussa, ja jos tietyllä "tavalla" puhun/laulan, niin se kyhmy tuntuu tosi selvästy siellä nielemättäkin ja kovin suurta ärsytystunnetta ilmenee. Tosiaan se kyhmy tuntuu olevan "turvallisella" sektorilla eikä laulua/puhumista haittaa muutakuin pelleillessä :)
 
insight
20.02.2006 15:05:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä voi tietää, että laulajalla on jotain kyhmyjä??
 
fifi
20.02.2006 15:30:18 (muokattu 20.02.2006 15:31:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä voi tietää, että laulajalla on jotain kyhmyjä??
 
Äänen käheys ja toimimattomuus laulaessa saattaa olla merkki kyhmyistä. Jos on oikein paha tilanne, ääni saattaa lähteä kokonaan, siis että yksinkertaisesti ääntä ei tule. Yleensä pitkään jatkuneen käheyden syy kannattaa selvittää. Myös refluksitauti (tai pelkkä närästys) voi aiheuttaa käheyttä, kun mahahapot polttavat äänihuulia.
 
Lisäys: käynti kurkku- ja nenätauteihin perehtyneellä lääkärillä riittää. Foniatrikin voi tarkastaa äänihuulet, foniatreja on vain vähän harvemmassa.
 
Joni Koskimaa
01.03.2006 22:36:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on varmaankin mitä mainion paikka esittää kysymys mikä on nyt muutaman kuukauden askarruttanut.
 
Olen koko pienen ikäni laulanut vailla varsinaista tekniikkaa miten sattuu (ja niin että sattuukin) mutta nyt viimeisen vuoden aikana onnistuin hiomaan tekniikan niin että oktaaveja tuli lisaa, sointi kirkastui, kaikki jännitys ja kipu laulaessa hävisi jne.
 
Sitten nyt jossain vaiheessa talvea on vaan käynyt niin, että normaalilla (suht matalalla) laulualueellani ääni soi virheettömästi ja ihan kuin ennenkin, mutta sitten kun laulan korkeammalta biisejä, jotka on aina ennen mennyt ihan kevyesti - mielestäni ihan samalla tekniikalla kuin esim. viime kesänä - kuuluu tietystä nuotista ylöspäin pelkkää radiokohina-maista ääntä ja useita yhtaikaa soivia erittäin korkeita nuotteja. Minusta tuntuu kuin laulaisin eri nuotteja ylempää, mutta ääni joka kuuluu ulos on niinku pelkkää jonkun scifipoppibändin suhisevaa efektiä... ;(
 
Mulla on koko ikäni ollu melkeimpä joka talvi keuhkokuumeita ja sen sellasta, kuten myös tänä talvena, mutta ääni ei suinkaan lähtenyt tämänkertaisen keuhkoputkentulehduksen jälkeen, vaan pitkään myöhemmin.
 
Kipua en ole tuntenut missään vaiheessa, eikä nytkään tuota mitään tuskia "laulaa" korkeammalta, mutta ääni joka tulee ei ole mitään nättiä. Vertaisin ehkäpä Danny Filth -saundiin. Matalammalta tosin soi niinku mainitsin aiemmin ihan puhtaasti ja niinku aina ennenkin.
 
Vähän tuntuu että saattais olla jotain äänihuulissa pahemman kerran vialla. Onko kellään vastaavia oireita ilmennyt / miten hoiditte, jos hoiditte? :)
 
"Karu fleda! Kuka toi o?" "Emmätiä... Kirka."
LNA
02.03.2006 05:33:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huhujen mukaan Koivuniemen Paula (eli Suomen käheä-äänisten lipunkantaja) on fiksauttanut useaan otteeseen äänihuuliaan - liekö sitten juuri kyhmyjen takia.
 
Pelottavaa.
 
Huastattelua Impperiumissa: http://www.imperiumi.net/int_2.php?qs=new
fifi
02.03.2006 10:07:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huhujen mukaan Koivuniemen Paula (eli Suomen käheä-äänisten lipunkantaja) on fiksauttanut useaan otteeseen äänihuuliaan - liekö sitten juuri kyhmyjen takia.
 
Pelottavaa.

 
No oletteko kuulleet Paulan nuoruusvuosien laulantaa?! Siitä huomaa eron nykyiseen, se on huikea ero! Paulalla oli kirkas ääni nuorena, vaan ei ole enää, käheä kuin mikäkin. Kyllä uskon, että hänen äänihuuliaan on jouduttu korjailemaan.
 
LNA:ta edeltävään viestiin viitaten: jos havaitset muutoksia lauluäänessäsi, nimenomaan huonompaan päin, ja jos kyseinen muutos jatkuu viikkoja, kuukausia, on syytä käydä lääkärin vastaanotolla. Kurkku-, nenä- ja korvatauteihin erikoistunut lääkäri katsoo peilillä äänihuulet. Jos niissä ei ole mitään vikaa, aletaan sulkemaan pois erilaisia elimellisiä syitä, kuten refluksitaudin mahdollisuus.
 
goldencat
21.01.2007 23:59:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa!
Vanha ketju, jonka löysin, mutta pikkasen pelottaa, että meikäläisellä on sama vika :(
Keikkailen jonkun verran ja ääni siis kovassa käytössä. Nyttemmin on ollut sellaista ongelmaa, että kun laulan muutaman biisin, alkaa kurkku sattumaan ja välillä se tulee vain toiselle puolelle se kipu. En tiedä mistä lie johtuu, onko se kyhmy tai käytänkö ääntäni väärin? Onko teil muilla kyhmyläisillä ollut kurkkukipua? Siis laulamisen yhteydessä ja joskus pelkkä puhuminenkin saa kurkun kipeeksi mulla...
 
tanjuli
22.01.2007 00:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa!
Vanha ketju, jonka löysin, mutta pikkasen pelottaa, että meikäläisellä on sama vika :(
Keikkailen jonkun verran ja ääni siis kovassa käytössä. Nyttemmin on ollut sellaista ongelmaa, että kun laulan muutaman biisin, alkaa kurkku sattumaan ja välillä se tulee vain toiselle puolelle se kipu. En tiedä mistä lie johtuu, onko se kyhmy tai käytänkö ääntäni väärin? Onko teil muilla kyhmyläisillä ollut kurkkukipua? Siis laulamisen yhteydessä ja joskus pelkkä puhuminenkin saa kurkun kipeeksi mulla...

 
Puheterapeutille/voice coachille ja sassiin, kuulostaa toimintahäiriöltä. Jos siellä sitten on kyhmyjä niin osaa kyllä pistää foniatrille tms joka tarkistaa tilanteen. Useimmiten kipu johtuu siitä että äänielimistössä tapahtuu jotain minkä ei pitäisi tapahtua, harvemmin siitä että elimistössä on jotain mitä siellä ei pitäisi olla. Kannattaa tsekkauttaa kuitenkin kumpikin, koska kummastakin voi olla pitkällä tähtäimellä haittaa itse instrumentille. Rohkeesti vaan luuri kouraan ja lekurille!
 
[i hear voices but at least they're on tune]
Kalmo
27.03.2007 11:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edelliseen viitaten: Jos on syytä vähänkin epäillä, että äänihuulissa on jotain vialla, niin foniatrin vastaanotolle pikapikaa. Turha sitä on arvuutella, että meneeköhän ääni, jos nyt vielä vedän tän keikan.
Ja aikaisempaan viestiin viitaten: äänihuulen kyhmyjä ei todellakaan voi tuntea niellessä, äänihuulet ovat kurkunpään suojassa sen verran kovassa paketissa, henkitorvessa, ei ruokatorvessa.
 
insight
27.03.2007 13:03:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten voimakasta kipua siitä sitten tulee? Mullakin tuntuis olevan kurkussa jotain, mutten tiedä mitä. Voihan olla, että se on vain limaa. Ei mun kurkku kyllä koskaan ole kipeytynyt.
 
tanjuli
27.03.2007 22:39:10 (muokattu 27.03.2007 22:41:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten voimakasta kipua siitä sitten tulee? Mullakin tuntuis olevan kurkussa jotain, mutten tiedä mitä. Voihan olla, että se on vain limaa. Ei mun kurkku kyllä koskaan ole kipeytynyt.
 
En kyhmyistä tiedä mut toiminnallisista häiriöistäkin saa jo semmoset viiltämiset aikasiks etten uskalla ees arvailla jos on elimellinen häiriö (ja mahdollisesti toiminnallinen siihen päälle). Henkitorvessa olevasta limasta voin omakohtaisesti sanoa sen verran että jos laulaa tiettyjä korkeita taajuuksia niin lima alkaa "resonoimaan" sen verran paljon että kutittaa sen verran tuntuvasti että laulaminen on pakko lopettaa yskänkohtaukseen.
 
Se voi olla aikalailla mitä vaan - foniatrille vaan. Pystyy samalla kattomaan jotta onko puhetekniikassa jotain mikä saattaa aiheuttaa sen "palan" tunteen. Se voi olla niinkin perushommaa kun stressiä. Jos "pala" ilmenee yskänä, niin on jotain muuta, kuten limaa, pölyä (leppä kukkii jo), vanha flunssa, lohenruoto... Jos ihmetyttää mikä on niin eikun näyttämään sitä. Yks tyyppi kärsi pari kuukautta kuristavasta tunteesta nielunsa seudulla ja pelkäsi äänen menemistä (kun oli käheänä). Lääkäri totesi stressiksi. Kuristus loppui samantien. Toinen tyyppi kärsi pari kuukautta kuristavasta tunteesta nielunsa seudulla ja pelkäsi äänen menemistä (kun oli käheänä), selvisi että oli refluksi. Kolmas tyyppi kärsi pari kuukautta kuristavasta tunteesta nielunsa seudulla ja pelkäsi äänen menemistä (kun oli käheänä), selvisi että laulutekniikka on ok mutta puhuessa käyttää liikaa painetta. Lääkäri totesi että puheterapiaan ja kas, auttoi.
 
Ei sitä voi tietää kun pr0fessionaalit. Arvuutella toki voi aina :)
 
Mut jos tosissaan edes mietityttää että mikä on homman nimi niin tarkastuksiin vaan. Ei siinä häviä muuta kun rahaa ja sitäkin suhteellisen vähän.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
kipipi
27.03.2007 22:55:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua taasen on pienestä tytöstä pitäen kutsuttu viskibassoksi, on kuulemma käheä ääni (itse en sitä käheyttä kuule muutoin kuin nauhoitettuna). Voiko tuommoset kyhmyt olla synnynnäisiä, ja kestää läpi vuosien?
Vai onkohan mulla vaan luonnostaan käheämpi ääni, mites, voiko käheämmän äänen omaava kuulostaa edes hitusen hyvältä klassisena laulajana (käheys kuuluu myös laulussa, joskin olen ihan noob vielä joten voi olla tekniikassa se vika) vai onko tyylinvaihto edessä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «