Aihe: Laitteiden johdotus
1
tollo09
20.08.2009 21:55:43
No terve.

Oheisen kuvan mukaiset vehkeet, Fostex MR-8 HD/CD, DR-880, Fast Track Pro ja kannettava pitäisi saada johdotettua toimivaksi paketissa. Ei vain ole hajuakaan, että miten ja millä johdoilla se kannattaisi tehdä. Voisko joku viisaampi antaa neuvoja? Oon aika hukassa ton piuhahässäkän kanssa.

Mulla on erilaisia johtoja läjä: Midikaapeleitax3, XLR U/6,3 mm jakki -johto, instrumenttijohtoja (mono/stereo), inserttikaapeleita (6,3 mm stereo -> 2x6,3 mm mono), stereojohtoja RCA, koaksaalia RCA S/PDIF ynm. liittimiä.

http://img198.imageshack.us/img198/2686/57753506.jpg
Kalmo
20.08.2009 23:50:09
Johtuu vähän siitä, mitä olet ajatellut tehdä. Itse en äkkiseltään keksisi mitään käyttöä tuolle Fostexille.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
tollo09
21.08.2009 00:52:07
Kalmo: Johtuu vähän siitä, mitä olet ajatellut tehdä. Itse en äkkiseltään keksisi mitään käyttöä tuolle Fostexille.

Moi. Mulla on siis vanha Yamaha DSR-2000 ja sitten laulumikki siihen. Sitten mulla on sähköbasso, mutta tarkoitus olis käyttää ton DR-880:n bassoefektejä. Sen verran oon osannu, että olen DR-880:n bassoinputtiin laittanut bassojohdon :)

Kannettavassa mulla on pari softaa, FL Studio, Reason ja Cubase demo. Tarkoitus olis tossa mikserissä koota kaikki yhteen ja sitten myös niin, että DR-880:n outputista sais nauhotettua koneelle (sekä mikseriin).
Jorbagha
21.08.2009 09:40:13
Nyt oli kyllä hieman sekava kuvaus lähtötilanteesta, mutta yritetään valottaa asiaa hieman. Pahoittelut jos tyyli on setämäisen holhoavaa.

1) Kytke Fast Track Pro tietokoneeseen USB-piuhalla (sellaisella jossa on normaali USB-liitin tietokoneen päässä ja äänikortin päässä USB-type B). Tässä tilanteessa kaikki signaali kulkee tietokoneelle Fast Track Pron kautta.

2) Jos käytät MIDI-koskettimistoa tai muuta MIDI-laitetta, kytke se MIDI-kaapelilla koskettimiston (tai vastaavan) MIDI-out reiästä Fast Track Pron MIDI-in reikään. Näin MIDI-informaatio kulkee tietokoneelle. Käsittääkseni mainitsemassasi Yamaha DSR-2000 -vehkeessä on MIDI, mutta tuon laitteen käyttämistä laulumikin kanssa en tajua.

3) Mainitsit haluavasi nauhoittaa DR-880 outputista koneelle. Tässä tapauksessa esim. voit kytkeä DR-880:n Fast Track Prohon kahdella mono-instrumenttikaapelilla. Vedä piuhat DR-880:n Master Out R -ja L(mono) -reistä Fast Track Pron Mic/Inst 1 -ja 2 -reikiin (instrumenttipiuha työnnetään siihen keskelle). Näin saat DR-880:sta tietokoneelle stereoääntä. Jos haluat monoa, vedä vain yksi piuha DR-880:n Master Out L(mono) -reiästä jompaankumpaan Mic/Inst -inputiin.

Jos haluat "mikserissä koota kaikki yhteen" olisi tarpeen tietää tapahtuuko tämä ennen tietokonetta vai sen jälkeen. Mutta nyt on selitetty ainakin joten kuten tuo toinen toiveistasi. Kannattaa myös tutustua niihin manuaaleihin, niissä on aika usein selkeitä kaavioita siitä miten hommien pitäisi lähteä toimimaan.
Oonpa aika körny.
tollo09
21.08.2009 19:26:39
Jorbagha
22.08.2009 16:32:08 (muokattu 22.08.2009 16:33:04)
Millä johdolla mä saisin FTP:stä mikseriin niin, että kuuluis mikserin kautta kuulokkeilla stereona? Pitääkö laittaa FTP:n TRS output 1 & 2 - siis molemmista - omat johdot mikseriin? Semmonen viritys mulla on nyt. Kun mulla on kuulokkeet (mulla ei siis oo mitään kajareita) mikserissä, basso ja dr-880 luonnollisesti kuuluu nyt sen mikserin kautta, mutta tosiaan: KAHDELLA piuhalla. Olen käyttänyt kahta sellaista johtoa, joissa on 2xmono 6,3 mm -> 1xstereo 6,3 mm. Punaiset monot on TRS outputeissa - valkoiset eivät ole kiinni missään - ja sitten stereopäät mikserissä.

Et kyllä taida saada stereoääntä aikaiseksi kuin kahdella piuhalla, koska Fostexissa (eikä kyllä juuri missään muussakaan laitteessa) ole stereosisääntuloa joka toimisi vain yhdellä piuhalla. Ylipäänsä Fostexissa ei taida olla yhtään stereokanavaa, joten joudut pakostakin käyttämään laitteesta kahta monokanavaa.

Samoin FTP:stä saat stereoääntä ulos vain käyttämällä kahta piuhaa. Viritelmäsi saattaa olla sinällään toimiva, mutta yksinkertaisinta ollisi ehkä käyttää vain kahta mono-instrumenttipiuhaa (normi kitarapiuhaa) noihin liitäntöihin. Stereopiuhasi menee "hukkaan" koska Fostexin mono-inputit eivät osaa ottaa vastaan stereoinformaatiota.

Yksi jokerikikka tuli mieleen: voit kokeilla kytkeä tuon 2xmono 6,3 mm -> 1xstereo 6,3 mm -piuhasi stereopään FTP:n kuulokeulostuloon ja sitten nuo monopäät kahteen kanavaan Fostexissa. Kuulokeulostulot ovat näet lähes ainoita liitäntöjä joissa stereoääni lähtee ulos yhdestä reiästä. Tässä vaarana on se että kuulokeliitäntä on usein oman kuulokkeille optimoidun vahvistimen takana, eikä se välttämättä tuota parasta mahdollista äänenlaatua eteenpäin vietäväksi.

Eli stereon saavuttamiseksi useimmiten kaksi piuhaa on tarpeen. Ja kyllä se vaiva kannattaa nähdä, on se stereo niin hieno asia :)
Oonpa aika körny.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)