Aihe: Soinnutuksen monet kasvot
1 2 3 4 5
faq1
21.02.2004 22:25:43
Kuvitellaan tilanne, että esim. viidelle sovittajalle annetaan sointukulultaan suht monimutkainen kappale soinnutettavaksi.

Onko todennäköistä, että kaikki soinnuttavat kappaleen hiukan eri soinnuilla - ainakin jo(i)ssakin kohd(i)assa?

Siis ei ole olemassa absoluuttisesti yhtä ja oikeaa soinnutusta, vaan monet variaatiot ovat mahdollisia?

Mielipiteitä!
baron
22.02.2004 06:57:35

Kuvitellaan tilanne, että esim. viidelle sovittajalle annetaan sointukulultaan suht monimutkainen kappale soinnutettavaksi.

Onko todennäköistä, että kaikki soinnuttavat kappaleen hiukan eri soinnuilla - ainakin jo(i)ssakin kohd(i)assa?

Siis ei ole olemassa absoluuttisesti yhtä ja oikeaa soinnutusta, vaan monet variaatiot ovat mahdollisia?

Mielipiteitä!

Ainakin ns. "jazz-standardeista" on liikkeellä kovin monennäköisiä soinnutuksia ja (lähes) kaikki toimivat käytännössä, tosin saattavat (hiukan) muuttaa kappaleen luonnetta.

Eli:absoluuttisen "oikeaa" soinnutusta ei ole olemassa!

(PS Mun Finalessa on "soinnutusohjelma" ja siihen voi etukäteen pistää asetuksissa, millaisen soinnutuksen se tekee eli minkä tyylisen ja kuinka usein sointu "saa" vaihtua)
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
faq1
22.02.2004 10:22:02
Mun Finalessa on "soinnutusohjelma" ja siihen voi etukäteen pistää asetuksissa, millaisen soinnutuksen se tekee eli minkä tyylisen ja kuinka usein sointu "saa" vaihtua

En ole noihin ohjelmiin tutustunut, mutta tarve olisi (lisä)soinnuttaa omia biisejä.
Kuinka hyvin Finale homman hoitaa? Onko kovastikin erehtyväinen ja mihin perustuu sen toiminta?
baron
22.02.2004 11:19:15

En ole noihin ohjelmiin tutustunut, mutta tarve olisi (lisä)soinnuttaa omia biisejä.
Kuinka hyvin Finale homman hoitaa? Onko kovastikin erehtyväinen ja mihin perustuu sen toiminta?

Sorry, ei Finalessa ole automaattisoinnutusta, vaan mun Powertracks Pro Audio äänitysohjelmassa, jossa on myös nuotinkirjoitusohjelma ja "AutoChord Wizard", joka analysoi sointuja.

Sille voi antaa resoluution eli kuinka usein sointu saa muuttua (kerran iskussa - 8 tahdin välein), mihin tyyliin (pop, rock, modern jazz etc) käytetäänkö seiskoja, tehdäänkö rock-sointuja ilman terssejä etc.

Mun mielestä se on kätevä apu, mutta täytyyhän ne soittaa ja kuunnella ja korjata.
faq1
22.02.2004 12:26:21
Sorry, ei Finalessa ole automaattisoinnutusta, vaan mun Powertracks Pro Audio äänitysohjelmassa

Mutta soinnuttaako ko. ohjelma niin hyvin, että saat ahaa -elämyksiä (kiksejä) - "tuotapa en olisi ikinä keksinyt" -tyyliin?

Onkohan soinnutusohjelmista ilmaisia demoja olemassa, jolla voisi kokeilla?

Powertracks Pro Audio -ohjelman hintaluokka?

Onko kellään antaa paria hyvää käytännön vinkkiä sointujen löytämiseksi melodiaan? Tietenkin soinnut myötäilevät melodiaa, siis pitää etsiä yhteistä nimittäjää.........ym...?
baron
22.02.2004 12:33:33 (muokattu 22.02.2004 12:35:21)

Mutta soinnuttaako ko. ohjelma niin hyvin, että saat ahaa -elämyksiä (kiksejä) - "tuotapa en olisi ikinä keksinyt" -tyyliin?

Mä oon käyttänyt sen default optiota eli korkeintaan kaksi sointua/tahti ja kyllä se joskus keksii sellaisen, mikä ei mulle heti olisi tullut mieleen.

Hinta oli muistaakseni jotain 50 egeä.

(Siis lähinnä mä oon soittanut jotain omasta päästä pianolla ja ohjelma on tehnyt nuotit ja soinnut)
faq1
22.02.2004 14:02:35
Vielä yksi kysymys Powertracks Pro Audio -ohjelmasta.
Minä soittelen myös pianolla aika paljon omia (päähän tulevia) kappaleita.

Siis riittääkö soinnutusohjelmalle, että minä esim vain oikealla kädellä soitan melodiaa, tallennan se midi-tiedostona korpulle ja soitatan sen Powertracks Pro Audio -ohjelmassa. Tämän pelkän melodian perusteella antaa sointumerkit?

Mitenpä muuten, jos pystyisin samalla säestämään vasemmalla, niin silloinhan minun pitäisi jo tietää soinnut!

Kiitti sulle opastuksesta, täytynee hankkia ko. ohjelma.
Toki pystyn soinnutuksen tekemään korvalla valtaosaan kappaleistani, mutta aina joskus joku sointu jää hakuseen..
baron
22.02.2004 14:10:39

Vielä yksi kysymys Powertracks Pro Audio -ohjelmasta.
Minä soittelen myös pianolla aika paljon omia (päähän tulevia) kappaleita.

Siis riittääkö soinnutusohjelmalle, että minä esim vain oikealla kädellä soitan melodiaa, tallennan se midi-tiedostona korpulle ja soitatan sen Powertracks Pro Audio -ohjelmassa. Tämän pelkän melodian perusteella antaa sointumerkit?

Mitenpä muuten, jos pystyisin samalla säestämään vasemmalla, niin silloinhan minun pitäisi jo tietää soinnut!

Kiitti sulle opastuksesta, täytynee hankkia ko. ohjelma.
Toki pystyn soinnutuksen tekemään korvalla valtaosaan kappaleistani, mutta aina joskus joku sointu jää hakuseen..

Kyllä se pelkän melodian perusteella sointuja yrittää tunnistaa.
Olen ostanut ohjelman äänitysohjelmaksi, tämä puoli on extraa eli saattaa parempiakin olla.
baron
22.02.2004 14:57:39 (muokattu 22.02.2004 15:42:07)

PS

Kun sä nyt kyselit, niin leikin vähän soinnutusohjelmalla. Mulla on Soundsien rautalanka-Emman basso (siis pelkkä basso) midinä.

Sehän on yksinkertainen kolmen soinnun kappale. Kun ohjelmaan laittoi yksinkertaiset asetukset, löysi se juuri oikeat kolme sointua (eli periaatteessa oikein soitettu :-), mutta kun laitoin modernin jatsin sointuohjelman, niin aika monimutkaiset soinnut löytyivät.

En tiedä millä periaatteella se sen tekee, mutta kai sille (ohjelmalle) on musiikin teorian alkeita opetettu.

(Edit Jatkoin leikkiä: Deep Purplen Highway Stariinkin ohjelma teki ihan käyttökelpoiset nuotit sointumerkintöineen. On se nyt ainakin nopeampaa, kuin korvalla kiinni ottaminen)
hörhö
22.02.2004 15:24:13

Nyt ne ohjelmat piiloon ja opetellaan käsin tekemään tuo.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
baron
22.02.2004 15:59:41

Nyt ne ohjelmat piiloon ja opetellaan käsin tekemään tuo.

Et sä kyllä käsin ole omaa kuvaasikaan tehnyt!
hörhö
22.02.2004 16:32:37

Et sä kyllä käsin ole omaa kuvaasikaan tehnyt!

Mutta sen sisältämä materiaali on kehittynyt biokemiallisissa komponenteissa piisirun sijasta.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Notefix
22.02.2004 16:41:59

Soinnutusohjelma??!! Kaikkea sitä kuulee...
My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä"
baron
22.02.2004 17:56:27 (muokattu 22.02.2004 18:11:43)

Soinnutusohjelma??!! Kaikkea sitä kuulee...

Mä innostuin leikkimään. Teki kivat soinnut Kuutamosonaatin Presto agitato-osaan.

Edit Leikitty Bachia, Beethovenia, Leharia, Ponchiellia, Sonny Rollinsia, Thelonius Monkia, kaikki menee hienosti.

Ainoa vaatimus midi-file
faq1
22.02.2004 18:31:42 (muokattu 22.02.2004 18:34:31)
Kun sä nyt kyselit, niin leikin vähän soinnutusohjelmalla. Mulla on Soundsien rautalanka-Emman basso (siis pelkkä basso) midinä.
Sehän on yksinkertainen kolmen soinnun kappale. Kun ohjelmaan laittoi yksinkertaiset asetukset, löysi se juuri oikeat kolme sointua (eli periaatteessa oikein soitettu :-), mutta kun laitoin modernin jatsin sointuohjelman, niin aika monimutkaiset soinnut löytyivät.

Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka Kuutamosonaatin soinnutti. Se on kappaleena yksi kaikkein kauneimmista koskaan kuulemistani.

Luultavasti esim. Emmaan hakee (kuten sanoit) kolme sointua, esim. Am, Dm ja E.

Monimutkaisemmilla asetuksilla voi lisätä kertausjakson viimeiseen osaan (ooi Emmaa Emmaa ooi..) sointukulun F, G, C, Dm, E, E7, Am. Kokeilepa soittaa noilla, niin antaa kummasti väriä tähän kappaleeseen!
baron
22.02.2004 19:09:47

Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka Kuutamosonaatin soinnutti. Se on kappaleena yksi kaikkein kauneimmista koskaan kuulemistani.

Luultavasti esim. Emmaan hakee (kuten sanoit) kolme sointua, esim. Am, Dm ja E.

Monimutkaisemmilla asetuksilla voi lisätä kertausjakson viimeiseen osaan (ooi Emmaa Emmaa ooi..) sointukulun F, G, C, Dm, E, E7, Am. Kokeilepa soittaa noilla, niin antaa kummasti väriä tähän kappaleeseen!

Mulla oli midinä vain kuutamosonaatin nopea osa "Presto Agitato"

Emmasta mä huvin vuoksi kokeilin, mitä ohjelma saisi irti pelkästä bassostemmasta (siis kyseessä on transkriptio 62- levytetystä rautalanka-Emmasta) ja esim seuraavaa:
|Dm7 Bb| Fmaj7| Am7| Cmaj7| Em7| Em7 F# | Am7 | Am7|

(Jos tästä valittamista, se tuskin on ohjelman, vaan basistin vika. Voihan kuitenkin olla, että ohjelma meni harhaan ja E-mollit todellisuudessa olleet duuriseiskoja, jota ehkä pelkästä bassostemmasta voi olla mahdoton tunnistaa, jos terssit puuttuu)
(Kävin kurkkaamassa vielä nuotit, pelkästä bassostemmasta ei voi kyllä päätellä, pitäisikö olla E7 vai Em7)

Tietysti jos olisi olleet kitarat mukana, niin olisi tullut enemmän irti, mutta silloinhan kappale olisi jo ollut soinnutettu ja sovitettu.
jamez_wannabe
23.02.2004 23:06:42
Mä innostuin leikkimään. Teki kivat soinnut Kuutamosonaatin Presto agitato-osaan.

Edit Leikitty Bachia, Beethovenia, Leharia, Ponchiellia, Sonny Rollinsia, Thelonius Monkia, kaikki menee hienosti.

Ainoa vaatimus midi-file

nyt löytyi se puuttuva lenkki - fame & glory here I come!
U.Honey
29.02.2004 01:07:02

Eihän tässä kysymyksessä ole mitään järkeä. Kuinka kappaleessa voi olla monimutkainen sointukulku ennen kuin se on soinnutettu?
Children of Baron, the ultimate musical experience!
faq1
29.02.2004 10:39:10

Eihän tässä kysymyksessä ole mitään järkeä. Kuinka kappaleessa voi olla monimutkainen sointukulku ennen kuin se on soinnutettu?

Ok, muotoilen kysymyksen helpommin ymmärrettävään muotoon:
Otamme esimerkiksi kappaleen, jossa on monimutkainen melodia. Kappale vaatii ehdottomasti soinnutuksen, jossa on paljon eri sointuja. Kun kappale on soinnutettu, niin soinnutuksesta on siis väkisinkin tullut monimutkainen. Kysymyksessä ei siis ole yksinkertainen, Ukko-Nooaan rinnastettava kappale.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)