Aihe: Suositelkaa MULTIEFEKTIÄ!!
1 2 3 4 5 6 7
Rokkikeppi
20.08.2009 22:06:09

Huomasin tossa youtubea selaillessani, että ainakin toi toi Digitechin RP1000 toimisi minulle ainakin käytännöllisyyden puolesta. Eli sen sais säröjen osalta vahvaria ennen ja kaiut ym. sais vahvarin efektilooppiin. Luulisin että ton POD x3:n sais myös kytkettyä niin. Mut niissähän ei kai kovin häävit soverdrivesoundit ole. Sääli, ettei novasystemsiä saa loopitettua sillai, koska siinä olis kunnon putkimallinnukset.
Ja uusille lukijoille siis tiedoksi: etsin multipedaalia, josta sais mesan rectifieriin etuasteeksi (eli mesan särön päälle) hyvät OD soundit ja mesan efektiloopin kautta kaiut ym päälle. Eli kimurantimpi ongelma, kun mistään en haluaisi tinkiä.
Mesan putkisäröä kun tehostaa hieman jollain hyvälaatuisella OD pedaalilla (kuten TS808 nykyään) saa rouheet saundit. Mutta enemmän variaatiota tarvis siihenkin saundiin saada, siis.
ps. katsokaa tuo linkki ja kertokaa, oletteko samaa mieltä RP1000 toimivuudesta ja että tiedättekö vastaavalla tavalla kytkettäviä hyväsaundisia mallinnusM-efektejä:
http://www.youtube.com/watch?v=357Cyeyul68&feature=related
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
kimurantti1
20.08.2009 22:10:50 (muokattu 20.08.2009 22:16:55)
Jos sulle ei kerran hinta ole este ja mahdollisimman hyvää pitää saada, niin en ymmärrä miksi edes mietit jotain Nova Systemejä ja Podeja. Esimerkiksi toi Axe-Fx painii kuitenkin aika eri sarjassa, ja saat sen toimimaan juuri noin, että kompurat, särömallinnokset sun muut tulee ennen etuastetta, inserttiin se etuaste ja delayt sun muut sitten looppiin. Huomaa, että tarvitset kuitenkin vielä ylimääräisen relekytkimen, jos haluat Dual Recton kanavat myös muistipaikkoihin midipolkimen alle.
McNulty
20.08.2009 22:41:28
kimurantti1: Esimerkiksi toi Axe-Fx painii kuitenkin aika eri sarjassa, ja saat sen toimimaan juuri noin, että kompurat, särömallinnokset sun muut tulee ennen etuastetta, inserttiin se etuaste ja delayt sun muut sitten looppiin.

Eikös tämä onnistu myös G-Systemissä?
Millä tavalla tuo Axe-Fx painii eri sarjassa... kiinnostaa ihan tietämättömänä kun koko vermes on minulle vieras. G-Systemiä olen useampaan kertaan kuullut ja pariin kertaan itsekin käpistellyt.

Terv. Utelias
You have the music in your head and the tools on your hands... let the guitar do the talking!
Volle
20.08.2009 22:50:07
Simo78: Mä voin olla suosittelematta bossin ME-sarjaa, jos kerran protason vehjettä ollaan hakemassa. Itsellä oli me50, ihan jees peli, mutta puutteita liikaa. Viive vaihtaessa muistipaikasta toiseen oli se pahin "vika". Paremmista en osaa sitten sanoa mitään...

Aika outoa, että uudempi muljutin pitää viivettä. Mulla on 1988 markkinoille tullut me50:n "esi-isä" me5, jossa moista viivettä ei ole tai ainakaan mä en ole huomannut, että olisi. Muutenhan ko. viritys taitaa olla nykyisiin vehkeisiin verrattuna melko pelkistetty ominaisuuksiltaan.
McNulty
20.08.2009 23:12:59
Volle: Aika outoa, että uudempi muljutin pitää viivettä. Mulla on 1988 markkinoille tullut me50:n "esi-isä" me5, jossa moista viivettä ei ole tai ainakaan mä en ole huomannut, että olisi. Muutenhan ko. viritys taitaa olla nykyisiin vehkeisiin verrattuna melko pelkistetty ominaisuuksiltaan.

Mulla oli pitkään ME-8 ja nyt oikeastaan harmittaa että myin sen. Se oli soundien laadultaan jopa parempi mitä sen jälkeen julkaistut GT-3, GT-5, GT-6 ja jopa GT-8. Säröt kuulostivat luonnollisemmilta (natural, ei niin paljon kihinää ja kohinaa), modulaatiot täysin samaa osastoa kuin uudemmissa. Kaiken kaikkiaan hyvä kone. Ostaisin takaisin jos jollain olisi myydä. Ihan vain nostalgiamielessä.
You have the music in your head and the tools on your hands... let the guitar do the talking!
kimurantti1
20.08.2009 23:19:22 (muokattu 20.08.2009 23:26:51)
bonecrusher: Eikös tämä onnistu myös G-Systemissä?
Millä tavalla tuo Axe-Fx painii eri sarjassa... kiinnostaa ihan tietämättömänä kun koko vermes on minulle vieras. G-Systemiä olen useampaan kertaan kuullut ja pariin kertaan itsekin käpistellyt.

Terv. Utelias

Onnistuu joo, siinäkin on insert-looppi etuasteelle. Mun kuulemani mukaan Axe-Fx:n soundit on vaan paljon parempia, eikä se pilaa perussoundia, toisin kuin G-System ja G-Major (ja mun mielestäni ei tarvitse olla älytön kultakorva kuullakseen sitä). Axe-Fx:n vahvistinmallinnokset reagoi soittoon aivan eri tavalla kuin vaikka Pod XT (X3:sta en ole kokeillut). Ihan niinkun edellisessä (lukkoon menneessä, heh) ketjussa sanoin, niin G-Major on mun ykkös ehdotukseni jos on tiukka budjetti ja pitää saada laite, joka hoitaa kaiken. Se on todella halpa ollakseen mikä on ja siinä on paljon vastinetta rahalle, varsinkin jos sellaisen ostaa käytettynä. Se sotkee vähän soundia, mutta ei siihen hintaan voi millään ilveellä edellyttääkään, että laite olisi 99% läpinäkyvä - sellaita laitetta ei ole. Mutta G-System on jo monta kertaa kalliimpi, eikä se ole musta yhtään sen paremman kuuloinen laite kuin G-Majorkaan, eikä mun mielestäni ei ole mitenkään perusteltua maksaa neljä kertaa enemmän G-Systemistä, kun se soundaa ihan yhtä keskinkertaiselta kuin G-Major. Ennemmin sitten vaikka G-Major ja joku loopperi, johon saa irtopurkkeja ja tarvittaessa G-Majorin veks sieltä signaalitieltä. Myöskään jos Nova System ei soundaa paljon paremmalta kuin G-Major, niin en näe sitäkään enää hintansa väärtinä. Varsinkaan kun nyt ei ole budjetti rajana, niin en harkitsisikaan TC:n laitteita. Tietysti kannattaa käydä itse kokeilemassa. Jos ei itse kuule G-Majorin ja etenkään G-Systemin tekevän mitään ihmeellistä soundille, niin silloin ei kannata kalliimpiinkaan laitteisiin hassata rahojaan.
aristoteles666
20.08.2009 23:45:32

noin kaikissa nyky efekteissä on looppi mihin voi tunkea sen vahvistimen etuasteen säröjen perään ja sitten tulee vasta mod ym efektit, tai oikeastaan näin on ollut jo 80-90 luvun vaihteesta.
kimurantti1
20.08.2009 23:50:35 (muokattu 20.08.2009 23:56:01)
bonecrusher: Nyt ilmeisesti puhutaan aika "steriilistä" ympäristöstä, vaikkapa studiosta... eikä niinkään livekäytöstä tms.? Eli huomaisiko eron hevibändin keikalla, onko Mesan loopissa Axe-Fx vaiko G-System/Nova System/G-Force/G-Major?

No ei varmasti yleisö erota. Eikä ne keskiverto kuulijat erota varmaan sitäkään, että vetääkö kitaristi stratolla vai les paulilla, elleivät silmin näe. Mutta siitähän näissä ei ole kysymys. Kyllä mä keikalla soittaessani uskoisin huomaavani, jos soittaisin ensin ilman muljuttimia ja sen jälkeen G-Major loopissa. Itse asiassa tuolta artikkeleistahan löytyy arvio G-Majorista, jossa on ihan äänipätkän kanssa selvitetty sitä soundin syömistä. Kantsii tsekata!

Itse kuitenkin koen, että jos käytössä on hyvä vahvistin ja kaappi elementteineen, niin nuo vahvistin- ja kaappimallinnukset ovat jokseenkin turhia tai toissijaisia. Niiden hyöty tulee silloin, kun soitetaan suoraan linjaan.

Totta. Tosin Axe-Fx:stä löytyy vielä pedaalimallinnoksetkin, ja niitä tai sitten irtopurkkeja taidettiin olla myöskin vailla.

Aah, mutta tätäpä en ihan 100% allekirjoita. Nova Systemin kanssa ei tarvitse hankkia räkkiä, ei erillistä midipoljinta jne. Se on siis itsessään varsin hyvä lattialankku G-Majurin hengessä. Sen särösounditkin ovat paremmat kuin Bossin GT-sarjasissa. Puolustaa kyllä paikkaansa minun mielestä. Kaikkia kun ei hotsita räkkivimpaimet ja midipelleilyt.

No tässä mä annan kyllä vähän periksi. Tosiaan Nova System toimii myös ilman mitään midijuttuja, ja jos nimenomaan on haussa kitaran ja vahvistimen väliin tuleva laite josta otetaan myös säröt, niin se on ehkä järkevä investointi. Mutta Nova Systemissä ei ole sitä inserttipistettä, ja se on se, mikä tekee siitä mun mielestäni aika torson laitteen. Jos haluaa delayt ja modulaatiot looppiin, niin särömallinnokset on siellä myös, mikä tekee niistä käyttökelvottomia. Jos taas haluaa käyttääsärömallinnoksia, niin delayt ja kaiut tulee ennen etuastetta, mikä on aika köpö juttu, jos meinaa ottaa enemmänkin säröä etuasteesta. Aloittajan ja Dual Recton tapauksessa uskoisin näin olevan tarkoitus. Stand-alone -laitteena Nova System voi toimiakin ihan jees.

Sitten jos vielä mietitään ketjun aloittajan tilannetta, niin vaikka G-Systemissä onkin neljä relettä, niin koska ne on samojen maiden takana, niin niillä ei pysty ohjaamaan mm. Mesan uudempia vahvistimia, eikä esimerkiksi aloittajan Dual Rectoa. Mun ehdotukseni olisi midilankku, Axe-Fx ja joko RJM:n Mini Amp Gizmo tai Axess Electronicsin CFX4. Jos haluaa vähän halvemmalla päästä, niin sitten G-Major ja Voodoo Labin GCX/Ground Control -combo. G-Major tosin soundaa paljon huonommalta kui Axe-Fx, ja vielä olisi ne irtopedaalit ostettava. Axe-Fx:stä löytyy nekin mallinnettuna. Niitä en ole kokeillut, mutta parista suusta oon kuullut niiden olevan aika jees, vaikkei tietenkään irtopurkkeja suorilta syö. Mutta toki jos onkin niin, että muutaman sadan multiefekti oikeasti kelpaa eikä se soundin sotkeminen haittaa, niin Axe-Fx tai vastaavan hintaluokan laite on suht. älytön investonti.
kimurantti1
20.08.2009 23:51:10
aristoteles666: noin kaikissa nyky efekteissä on looppi mihin voi tunkea sen vahvistimen etuasteen säröjen perään ja sitten tulee vasta mod ym efektit, tai oikeastaan näin on ollut jo 80-90 luvun vaihteesta.

Ei ole ainakaan missään muussa TC:n laitteessa, muuta kuin G-Systemissä.
McNulty
21.08.2009 00:01:12
kimurantti1: No ei varmasti yleisö erota. Eikä ne keskiverto kuulijat erota varmaan sitäkään, että vetääkö kitaristi stratolla vai les paulilla, elleivät silmin näe. Mutta siitähän näissä ei ole kysymys. Kyllä mä keikalla soittaessani uskoisin huomaavani, jos soittaisin ensin ilman muljuttimia ja sen jälkeen G-Major loopissa. Itse asiassa tuolta artikkeleistahan löytyy arvio G-Majorista, jossa on ihan äänipätkän kanssa selvitetty sitä soundin syömistä. Kantsii tsekata!

No ihan tästä ei nyt ollut kymysys. Meinasin lähinnä että millainen se ero on jos siellä on Axe-Fx taikka G-System? Huomaisiko soittaja esim. selkeästi efektien laadussa eroja sen räimeen keskellä? Puhutaanko siis yöstä ja päivästä... vai pikemminkin alkuillasta ja illasta? Koska erot hyvien laitteiden välillä on selkeästi pienempiä, mitä surkean ja hyvän laitteen välillä, tietysti.

Ajoin nyt takaa tosiaan sitä, että onko tuo Axe-Fx NIIN SELVÄSTI parempi, että sen sokkotestissä erottaisi muutaman muun firman "lippulaivasta"?

Tämä kiinnostaa ihan siksi, että kaikki "uudet laitteet" kiinnostavat. Ehkäpä sellainen täytyy vain itse kokeilla ja tehdä vertailuja, mutta jos millään kukaan osaa sanalliseen muotoon pukea eroja vaikkapa niihin tc:n laitteisiin verrattuna, niin se olisi kovasti jees. Tietäisi sitten itsekin mahdollisen testauksen koittaessa, mihin keskittyä.

Se inserttitouhu tulikin jo plussana mainittua. Entäpä jos laitteet ovat vain ja ainoastaan vahvistimen FX-loopissa, käytettäen pelkästään modulaatioita, viiveitä jne. (ei siis hai... ei siis etuastemallinnoksia lainkaan, säröjenkin kanssa hissumpaa.)

Terveisin,
Edelleen utelias, vaikka en itselleni moista olekaan hankkimassa (miltään valmistajalta)
aristoteles666
21.08.2009 00:02:45 (muokattu 21.08.2009 00:22:08)

katsos, löysit yhden valmistajan laitteen missä ei ole(mutta siinäkin on mahdollisuus ohittaa säröosasto ja käyttää muita efektejä vahvistimen loopissa). alesis, digitech, zoom, yamaha,rocktron,art,boss, roland,ym ym, en nyt muistanut kaikkia ketä niitä teki loopeilla jo kakskyt vuotta sitten.
Rokkikeppi
21.08.2009 00:05:16

noin kaikissa nyky efekteissä on looppi mihin voi tunkea sen vahvistimen etuasteen säröjen perään ja sitten tulee vasta mod ym efektit, tai oikeastaan näin on ollut jo 80-90 luvun vaihteesta.
Siis, tämäkö myös toimii Nova systemsissä?
Ja sen verran pitää tota lausuntoani vetää takaisin, että ei se budjetti nyt IHAN rajatonkaan ole. Eli G-system on ulkona kuvioista. (eikä siinä ole niitä paljon tarvittuja säröjäkään.) Enkä edes tiennyt niin kalliiden pedaalien olemassaolosta.
Sanotaan, että max 600€ pudjetilla liikutaan. Mitähän semmoset Axe fx:t maksaa, ku en esim. Thomannin sivuilta niitä löytänyt?
Ziggy Bubba
21.08.2009 00:18:34

bonecrusher: Pitää kyllä todeta, että itselläni on pöytämallinen POD X3, jota edelsi PODxt. Ero soundien reagoimisessa soittodynamiikkaan on erilainen. X3:lla oikeasti huomaa volumepotikan alaspäin rullailun, sillä voi suht helposti tehdä soundin joka kovaa pikattuna yliohjautuu ja hiljaa soiteltuna onpi clean. Siinä on siis selkeä parannus PODxt:hen verrattuna. Ei tuo silti ole täydellinen laite, eikä sen mallinnukset kuulosta "aidoilta" asioilta, kuten ei tietyllä tavalla pidäkään kuulostaa.

Jaa, minä kun luulin että X3:n mallinnukset on ihan samaa kamaa kuin XT:ssä, niitä on vaan reilusti enemmän (sisältäen mm. ne XT:lle maksulliset model packit). Varsinaista uutta mallinnusteknologiaa ei ole Line 6:lta tullut vuosikausiin.
The Crookmachine Project
kimurantti1
21.08.2009 00:20:40 (muokattu 21.08.2009 00:21:06)
bonecrusher: No ihan tästä ei nyt ollut kymysys. Meinasin lähinnä että millainen se ero on jos siellä on Axe-Fx taikka G-System? Huomaisiko soittaja esim. selkeästi efektien laadussa eroja sen räimeen keskellä? Puhutaanko siis yöstä ja päivästä... vai pikemminkin alkuillasta ja illasta? Koska erot hyvien laitteiden välillä on selkeästi pienempiä, mitä surkean ja hyvän laitteen välillä, tietysti.

Ajoin nyt takaa tosiaan sitä, että onko tuo Axe-Fx NIIN SELVÄSTI parempi, että sen sokkotestissä erottaisi muutaman muun firman "lippulaivasta"?

No puhutaan varmasti alkuillasta ja illasta. Mutta musta efektien laatua vielä tärkeämpi seikka on se soundin syöminen. En tiedä erottaisinko kun en ole rinnakkain kokeillut, mutta sen perusteella, että miten perussoundi säilyy uskoisin kyllä erottavani. Tää seikka on mulle ehdottomasti yksi tärkeimpiä juttuja, ellei tärkein. Sen jälkeen tulee efektien soundi ja kolmantena ominaisuudet/käytännöllisyys. TC:n laitteiden käyttöliittymät kyllä pyyhkii lattiaa Axe-Fx:lla.

--mutta jos millään kukaan osaa sanalliseen muotoon pukea eroja--

Mä en ainakaan yritä. Se menee vaan siihen, että käytetään jotain paskoja viininmaistelutermejä, jotka kaikki sittenkin ymmärtää eri tavalla. :-D

Se inserttitouhu tulikin jo plussana mainittua. Entäpä jos laitteet ovat vain ja ainoastaan vahvistimen FX-loopissa, käytettäen pelkästään modulaatioita, viiveitä jne. (ei siis hai... ei siis etuastemallinnoksia lainkaan, säröjenkin kanssa hissumpaa.)

Mitä tästä, sittenhän se inserttipisteen puuttuminen ei kai vaikuta mitenkään?
kimurantti1
21.08.2009 00:21:26 (muokattu 21.08.2009 00:47:50)
Rokkikeppi: Siis, tämäkö myös toimii Nova systemsissä?

Nimenomaan siinä ei toimi, eikä toimi missään muussa TC:n laitteessa kuin G-Systemissä.

Sanotaan, että max 600€ pudjetilla liikutaan. Mitähän semmoset Axe fx:t maksaa, ku en esim. Thomannin sivuilta niitä löytänyt?

Axe-Fx on vähän kalliimpi kuin G-System. Toi 600 euron budjetti pistää homman jo aivan uusiin raameihin, se on kuitenkin kaukana rajattomasta. Jos sä haluat multiefektin, midilankun sekä vahvistimen kanavanvaihdon ja irtopedaalit sen lankun ohjattavaksi, niin se ei 600 eurolla onnistu, ei sitten millään. Jos olet valmis tinkimään irtopedaalien ohjaamisesta midilankulla, niin siinä tapauksessa mä ottaisin G-Majorin, RJM Mini Amp Gizmon ja jonkun parin sadan lankun, riippuen vähän mitä sillä tarvii tehdä. Boosteria saisit edelleen polkea erikseen, koska G-Majorista ei mitään särömallinnoksia löydy.

En haluaisi masentaa, mutta sun budjettisi on aika pieni verrattuna siihen, mitä kaikkea haluat sen laitteen tekevän. Jos se koko homma pitää saada väkisin 600 euron budjetilla, niin ainoa vaihtoehto on metsästää käytettynä joku 80- tai 90-luvun budjettiluokan laite, jossa on efektit ja särömallinnokset. Mutta näistä täytyy sanoa, että etenkin ne särömallinnokset sitten on todella sitä budjettiluokkaa, enkä näe mitään järkeä pilata Dual Recton hintaisen vahvistimen soundia sellaisilla.

E: Eikun joo, tällainen vaihtoehto vielä:

http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/2489

Tuon kanssa G-Major käytettynä, ja RJM Mini Amp Gizmo. Hintaa yhteensä 700 euroa. Jos sulta ei löydy sitä boosteria, esim. perus Tube Screameria itseltäsi, niin siitä vielä 50-100e lisää hintaan, riippuen minkä haluat.

Osaako joku sanoa, että löytyykö Pod X3 Livestä sitä insert-looppia vahvistimen etuasteelle? Jos löytyy, niin sillä voisi saada toteutettua homman myös, pois lukien vahvistimen kanavanvaihto. Siihen tarvittasiin vielä erillinen laite. Mitä tulee niihin "putkimallinnoksiin", niin kyllä ne mun mielestäni on Podissa paremmat kuin esim. Bosseissa. Digitechistä en tiedä, mutta veikkaisin ettei ne paljoa Podia paremmat ole. Kyllähän noissa kaikkien valmistajien laitteissa jotain "putkimallinnoksia" on olevinaan. Eri asia on sitten, että kuinka hyvin ne on onnistuneet.
ReBeat
21.08.2009 00:23:12

Rokkikeppi: Mitähän semmoset Axe fx:t maksaa, ku en esim. Thomannin sivuilta niitä löytänyt?

http://g66.eu/index.php?page=shop.b … option=com_virtuemart&Itemid=92
Rokkikeppi
21.08.2009 02:16:44

G-sus että osaa efektit maksaa!
Korjaus edelliseenkin: En siis tarvitse laitetta, joka vaihtaa vahvistimesta kanavia, tai ohjaa pedaaleita.
Tarkoitus olis nimenomaan päästä eroon kaikista muista pedaaleista.
Ja vahvistimen kanavan aion yha vaihtaa rectifierin omalla jalkakytkimellä.
Siis, tarvitsen vain m-efektin, josta saan säröt ennen rectifieria, ja kaiut ym jälkeen recton etuasteen. Ja ainakin toi RP1000 sen hoitaa. Ja liitännöistä päätellen myös ehkä toi POD x3 live... Perhana, ku sais sen tohon nova systemiinkin. (valmistajalle vinkki ;)) On siinä sen verran paremmat OD-mallinnukset kumminkin.
Rokkikeppi
21.08.2009 02:24:47

Ps. Tietääkö kukaan, mihin tota nova systemin "drive input"-liitäntää käytetään? Ja saako sitä panoroitua jompaan kumpaan stereo ulostuloista erikseen? Pointti on se, että saako siihen kytkettyä kitaran normi inputtiin, panoroitua sen esim. leftiin, kytkettyä recton fx-loopin sendin DRIVE inputtiin ja panoroitua sen rightiin eri efekteillä? Eli ottaa leftin ulostulon recton inputtiin ja rightin ulostulon takaisin recton fx-loopin returniin?
Eli jos saa nova systemistä kaksi eri efektiketjua (A ja B), kuten esim. POD x3 ja GT 10:ssä ja kanavoitua ne eri ulostuloista eri liitäntöihin.
JuSu
21.08.2009 09:57:09
Rokkikeppi:
ps. katsokaa tuo linkki ja kertokaa, oletteko samaa mieltä RP1000 toimivuudesta

Katsoin nopsasti, että oho, nyt on hyvät ominaisuudet yhdessä lootassa... Mutta eipä olekaan midiä. Mun mielestä nyt on säästetty väärässä paikassa.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)