Aihe: Tee-Se-Itse overdrive projekti
1 2 3 4 514 15 16 17 18
hapan
16.08.2009 13:35:24
Taisi jäädä meikäläisen diy-ura spedujen osalta melko lyhyeksi. Ei saatana mitään elon merkkejä vaikka oon käyny kaikki juotokset läpi ja kytkennät... vitun vittu. Pitää kokeilla aloittaa koko paska alusta tolla toisella setillä.
tommiot
16.08.2009 13:42:02
hapan: Taisi jäädä meikäläisen diy-ura spedujen osalta melko lyhyeksi. Ei saatana mitään elon merkkejä vaikka oon käyny kaikki juotokset läpi ja kytkennät... vitun vittu. Pitää kokeilla aloittaa koko paska alusta tolla toisella setillä.

Onhan DC-runkoliitin mallia eristetty? Jos ei ole niin virtalähde menee oikosulkuun.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
hapan
16.08.2009 13:42:56
Moridin: Onhan DC-runkoliitin mallia eristetty? Jos ei ole niin virtalähde menee oikosulkuun.

Eiköhän se ole, ainakin osalistan ja uraltonen sivujen mukaan.
tommiot
16.08.2009 13:47:49 (muokattu 16.08.2009 13:50:34)
hapan: Eiköhän se ole, ainakin osalistan ja uraltonen sivujen mukaan.

Yleismittari kouraan ja mittaa saatko 9 volttia jännitettä jakin napojen yli, vai karkaako jännitteet maahan jostain, jos edes ledi ei toimi.

EDIT: mittaa myös nuo muut jännitteet jotka löytyy ohjeista.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
SirElwood
16.08.2009 13:48:09
hapan: Taisi jäädä meikäläisen diy-ura spedujen osalta melko lyhyeksi. Ei saatana mitään elon merkkejä vaikka oon käyny kaikki juotokset läpi ja kytkennät... vitun vittu. Pitää kokeilla aloittaa koko paska alusta tolla toisella setillä.

Malttia. Tämä ei ole rakettitiedettä. =)

Jos saat kuvia napsittua, niin laita. Ehkä niistä voi jotain bongata.

Ainiin, oletko varma että oikeat vastukset on oikeissa paikoissa? Jos sinulla ei ole yleismittaria, tarkistitko väririnkulat? Uraltonehan ei merkitse mikä vastus on mikäkin, vaan ne tulee sekaisin.
hapan
16.08.2009 13:52:14
SirElwood: Malttia. Tämä ei ole rakettitiedettä. =)

Jos saat kuvia napsittua, niin laita. Ehkä niistä voi jotain bongata.

Mä purin sen helvettin ja aloitan kokonaan alusta. trouble shoottaus vasta sitten kun se alkaa olemaan siinä vaiheessa.

Ainiin, oletko varma että oikeat vastukset on oikeissa paikoissa? Jos sinulla ei ole yleismittaria, tarkistitko väririnkulat? Uraltonehan ei merkitse mikä vastus on mikäkin, vaan ne tulee sekaisin.

No mielestäni en ole värisokea ja ihan oikeilta ne värit näytti niissä vastuksissa ja sijoittelu leiskan mukaan.
hapan
16.08.2009 19:11:54
Noniin, alusta kun lähti liikkeelle ja oli koko ajan tarkkana kuin porkkana, sain tehtyä toimivan vehkeen. Transistorivahvistimen läpi soundi oli kauhea, mutta putkarin kanssa epäilemättä selkeästi toimivampi.

Nyt sitten tonepotikan ja klippausdiodin valinta kytkimen tekoon, jossain välissä.

Semmonen tuli mieleen, että mikä on se osa, joka määrää särön määrän? Entä outputin? Ainakaan tossa äskettäin testatessa vola täysillä ei ollut mielestäni mitenkään helvetin melu. Toki tuo vahvistinkin on aivan perseestä.
SirElwood
16.08.2009 20:02:56
hapan: Semmonen tuli mieleen, että mikä on se osa, joka määrää särön määrän? Entä outputin? Ainakaan tossa äskettäin testatessa vola täysillä ei ollut mielestäni mitenkään helvetin melu. Toki tuo vahvistinkin on aivan perseestä.

Diodien tyyppi vaikuttaa myös särön määrään, mutta radikaaleja muutoksia sillä osastolla tuskin on tulossa. Särön määrään vaikuttaa huomattavasti enemmän käytetty kitara: mitä kuumemmat mikit, sitä enemmän säröä. Ulostulon määrään vaikuttaa se yksinäinen trankku. Ja kyllä tuosta pitää ihan reipas buusti lähteä. Helvetin melua tosin ei yhdestä trankusta (tässä kytkennässä ainakaan) irtoa.

Toki perseestä oleva vahvistin varmasti vaikuttaa asiaan. =)
hapan
16.08.2009 20:07:56
SirElwood: Diodien tyyppi vaikuttaa myös särön määrään, mutta radikaaleja muutoksia sillä osastolla tuskin on tulossa.

No pitääpä kokeilla erilaisia... en tiedä tuosta diodinvalintakytkimestä, miten sen pitäisi toimia, mutta omani ei ainakaan tuo mitään muutosta soundiin.

Toki perseestä oleva vahvistin varmasti vaikuttaa asiaan. =)

Heh, toki näin. Äsken taas kokeilin, niin alko tulee enempi pihalle mölyä, liekkö joku henkimaailman juttu sitten...
SirElwood
16.08.2009 20:19:45
hapan: No pitääpä kokeilla erilaisia... en tiedä tuosta diodinvalintakytkimestä, miten sen pitäisi toimia, mutta omani ei ainakaan tuo mitään muutosta soundiin.

Kyl maar sen pitäisi vaikuttaa. Tosin erojen suuruus riippuu siitä mitä diodeita sinne vaihtelee. Omaani jäi käyttöön (vaikka kytkin onkin) 1N914 (sama kuin 1N4148) sekä D1 että D2 kohtiin.

Heh, toki näin. Äsken taas kokeilin, niin alko tulee enempi pihalle mölyä, liekkö joku henkimaailman juttu sitten...

Nääh... Ei näissä henkimaailmalla ole mitään tekemistä. Ainakaan toivottavasti! =D
rainmaker
17.08.2009 01:00:45 (muokattu 18.08.2009 21:49:38)
Oli kyllä niin selkeet ohjeet, että taidanpa itsekin rohkaistua ensimmäiseen pedaaliprojektiin. Laittas vaikka huomenna osat tilaukseen :P

Edit: Sieltähän ne osat oli lähteneet tulemaan.. Tuun sit täältä kyselemään jos ja kun en saa tuota toimimaan :D
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
rainmaker
20.08.2009 14:29:48
Aahahahaa, täähän menikin hyvin. Osat saapuivat postissa, mutta nyt tuo ohjesivu ei suostu aukeamaan. En tietenkään ottanut tuota pdf:ää omalle koneelle ku ajattelin, että "eihä se internetistä mihinkään häviä" :D
SirElwood
20.08.2009 15:51:21
rainmaker: Aahahahaa, täähän menikin hyvin. Osat saapuivat postissa, mutta nyt tuo ohjesivu ei suostu aukeamaan. En tietenkään ottanut tuota pdf:ää omalle koneelle ku ajattelin, että "eihä se internetistä mihinkään häviä" :D

Ei se mihinkään ole hävinnyt.

Mutta jos et syystä tai toisesta saa sitä ladattua, niin voin lähettää sen sulle @postilla.
rainmaker
20.08.2009 16:29:49
SirElwood: Ei se mihinkään ole hävinnyt.

Mutta jos et syystä tai toisesta saa sitä ladattua, niin voin lähettää sen sulle @postilla.

Eiku rupeskin jo toimimaan. Joku tilapäinen häiriö oli, etten päässy tuolle sivulle. Nyt rakentamaan -->
BW
20.08.2009 16:51:48
Innostuin tästä overdrivesta heti!! Kitaraprojektia kun on tehnyt ja nyt kaipais lisää nyplättävää :) Itse olen basisti, monihan käyttää kitarasäröä bassollekin, mutta onko ohjeen laatijalla jotain infoa miten juuri tämä spedu sopii matalammille taajuuksille?
SirElwood
20.08.2009 17:22:53
BW: Innostuin tästä overdrivesta heti!! Kitaraprojektia kun on tehnyt ja nyt kaipais lisää nyplättävää :) Itse olen basisti, monihan käyttää kitarasäröä bassollekin, mutta onko ohjeen laatijalla jotain infoa miten juuri tämä spedu sopii matalammille taajuuksille?

Tästä oli jo aiemmin vähän puhetta, enkä usko että tuo toimii erityisen hyvin bassolla. MUTTA! Eipä ole tullut käytännössä testattua kun en bassoa omista. Voisihan tuota vaikka viikonloppuna yrittää jossain kokeilla.
hapan
20.08.2009 21:00:31
Osaisko Elwood ite neuvoa, kun mun mielestä tästä ei lähde tarpeeksi säröä. Täysilläkään. Tein ohjeen mittaukset ja ne oli ok, ei paljoa heittäneet arvot. Missä saattais olla röpelöä?
rainmaker
20.08.2009 21:38:13
Sehän lähti kerrasta toimimaan. Vaikuttaa ihan kivalta vermeeltä pikkusäröihin tai vahvarin omien säröjen boostaamiseen.
hapan
20.08.2009 21:38:14
SirElwood: Vertasitko ääninäytteeseen? Tuosta ei paljon säröä pidäkkään lähteä.

Ei lähde tuonkaan vertaa, mun mielestä tossa pätkässä on aika sopiva särö, sitä lähdin nimenomaan hakemaan.

Ja käytetty kitara vaikuttaa hurjasti särön määrään. Mitä "kuumemmat" mikit, sitä enemmän myös säröä. Ääninäytteen soittelin stratolla missä on texas special mikit.

Hot Railsilla ei tunnu lähtevän paljon mitään.

Mutta onhan molemmat diodit oikeinpäin? Ja minkä sorttisia diodeita käytit?

Diodit ovat niitä ohjeessa olevia. Diodinvalitakytkimessä ovat germanium ja samanlainen kuin siinä levyssä. Pitäiskö siinä kohtaa olla joku muu, siis kytkimessä? ja mielestäni merkkiraidat ovat juurikin oikein päin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)