Klezberg 30.06.2009 13:54:36 | |
---|
albert18: Kuvassa oleva punainen blokki yhdistää keyboardilta tulevan MIDI-virran, sekä sen itsensä tekemät MIDI komennot yhdeksi virraksi äänikortille. Tai sitten hankit erillisen kaksikanavaisen midiliitännän, on monipuolisempi ratkaisu ja tuo mergeboksi on tuskin paljon sitä halvempi. Ajattelin ottaa Kitaran multiefektiltä signaalin sen potikasta ja konvertoida MIDIN:n 14-bittisiksi pitch-bend viesteiksi. Tämä korvaa myös keyboardin efektipedaalin. Ajatus on periaatteessa selkeä, mutta implementointi yskii. Mikäs siinä jos osaat ja haluat rakennella. Itse osaisin, mutta en viitsi. Jos haluais pitää kytkennät mahdollisimman vakioina, ilman että tarvitsee johdotusta vaihtaa äänityksen ja miksauksen välillä, tulilisi mikserin olla laadukas. Tai sitten sitä käytetään vain äänityksessä (esim BEHRINGER UB502 EURORACK 29€) ja miksauksessa kuulokkeet kytketään suoraan äänikortin kuulokelähtöön. Minulle mikserin idea kotikäytössä on siinä että sillä saa kaikki jatkuvasti tarvittavat reititykset nappuloiden ja liukujen avulla aikaan. En nyt heti näe miksei pienikin mikseri pystyisi hoitamaan myös kuuntelua äänikortilta kuulokkeille (vaikkei sillä pystyisikään säätämään äänityksen aikaista monitorointia --mistä tässä yhtenä päivänä puhuttiin). Toisaalta mihin oikeastaan tarvitset mikserin tuossa kaaviossasi? huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Klezberg 30.06.2009 13:56:52 | |
---|
albert18: Toisaalta tän voi ottaa niin kuin purjehtimisen: Voi olla perillä heti kun on veneessä. Purjeveneessähän on paljon muutakin hommaa kuin purjehtiminen. Joo... Luulisin että näihin mieltymyksiin vaikuttaa paljon myös mitä muuten tekee, työkseen ja muutenkin, ja hakeeko tältä harrastukselta sitten sille vastapainoa. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
albert18 30.06.2009 14:58:30 (muokattu 30.06.2009 15:08:27) | |
---|
En nyt heti näe miksei pienikin mikseri pystyisi hoitamaan myös kuuntelua äänikortilta kuulokkeille (vaikkei sillä pystyisikään säätämään äänityksen aikaista monitorointia --mistä tässä yhtenä päivänä puhuttiin). Pieni mikseri, taajuusvasteeltaan sekä signaali/kohinasuhteeltaan vaatimaton, on käypänen peli kun äänittää (siis monitoroinnin miksaukseen). Mutta kun yrittää miksata lopullista versiota klipeistä, tai masteroida, pitäis kuulla kaikki mitä kuultavissa on. Näin mä sen ymmärrän. Ainakin aluksi lopullinen miksaus ja masterointi on tehtävä Yamahan PC-kaittumilla ja kuulokkeilla. Tiedä sitten millaiseen tulokseen noilla yltää. Ton mikserin tilalle kävis kuulokevahvistinkin, jos siinä olis tarpeeksi ominaisuuksia. Ja jos ne olis järkevissä hinnoissa - onko nää pelkästään hifistien käyttämiä kun hinnat on noin korkeita. Mikäs siinä jos osaat ja haluat rakennella. Itse osaisin, mutta en viitsi. Viitsimisjuttu se on minullakin. Jopa tarvittavat työkalut löytyy komerosta, 100MHz 2-kanavaista muisti-skooppia myöten. Albert Avoid activities that can
cause damage to your files, your computer or yourself. |
Klezberg 30.06.2009 15:12:28 | |
---|
albert18: Pieni mikseri, taajuusvasteeltaan sekä signaali/kohinasuhteeltaan vaatimaton, on käypänen peli kun äänittää. Mutta kun yrittää miksata, pitäis kuulla kaikki mitä kuultavissa on. Näin mä sen ymmärrän. No jaa. Eikös kohina kuitenkin ole enemmän ongelma kun liikutaan pienillä tasoilla, kuten monesti äänittäessä. Kuuntelun kytkeminen äänikortilta kuulokkeisiin mikserin kautta tulee linjatasolla. Omassa Behringerissäni pahiten kohisi efektilaite. Mutta ei kohise enää. Laite on sökö ja hyllyllä :-) Behkulla on muuten halpa kuulokevahvistin, itsellänikin on sellainen mutta aika vähän käyttökokemusta. Ostin sen että saan kahdet kuulokkeet yhtaikaa, mutten kuitenkaan ole sitä juuri tarvinnut. On siinä muistaakseni jokin mahdollisuus yhdistää kaksi inputtia samoihin kuulokkeisiin, mutta ei se mikseri ole. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
albert18 30.06.2009 16:19:30 (muokattu 30.06.2009 16:20:20) | |
---|
Klezberg: No jaa. Eikös kohina kuitenkin ole enemmän ongelma kun liikutaan pienillä tasoilla, kuten monesti äänittäessä. Kuuntelun kytkeminen äänikortilta kuulokkeisiin mikserin kautta tulee linjatasolla. Luulisin ettei noi halvatkaan kohise niin paljon kuin mun PC:n äänikortti Bilteman kuulokkeilla. Niitä ei kestä pitää päässä jos taustalla ei ole mitään soimassa. Omassa Behringerissäni pahiten kohisi efektilaite. Mutta ei kohise enää. Laite on sökö ja hyllyllä :-) Tuohan noissa on, kun ei välttämättä kestä. Mutta noiden hinnallahan ostaa melko monta ennen kuin tullaan kalliimpien laitteiden keskimääräiselle vikaantumisrajalle. Ja kun tää tekniikka kehittyy tällaista vauhtia, niin pysyy samalla siinäkin mukana. Eipä tuo pitch-bendin toteutus ohjelmallisestikaan kovin monimutkaista näytä olevan: http://www.youtube.com/watch?v=EIqoQTzdyhM Vaikuttaa hieman kyseenalaiselta, kannattaako mitään MIDI-tyyppistä laitetta alkaa rakentamaankaan. Ja tuleehan noita MIDI-pedaaleita kauppaankin vielä, toimivia ja asiallisen hintaisia. Albert Avoid activities that can
Klezberg 30.06.2009 19:01:11 | |
---|
albert18: Eipä tuo pitch-bendin toteutus ohjelmallisestikaan kovin monimutkaista näytä olevan: http://www.youtube.com/watch?v=EIqoQTzdyhM Eikös tuo tee koko homman midillä, eli ei muokkaa audiona soitettua kitaraa. Sitä on tehty jo 20 vuotta. Eli lätkit nuotteja ruudulle ja lisäät pitchbendit sun muut, tai soitat kaiken keyboardilta ja korjailet. Herää sitten kysymys, mikä lisäarvo tulee siitä että soitat itse kitaraosuuden mutta lisäät ja korjailet pitchbendit, verrattuna siihen että teet koko homman koneella. Vaikuttaa hieman kyseenalaiselta, kannattaako mitään MIDI-tyyppistä laitetta alkaa rakentamaankaan. Ja tuleehan noita MIDI-pedaaleita kauppaankin vielä, toimivia ja asiallisen hintaisia. Jos kuitenkin päätä ruveta midi/PB-pedaalia tekemään, niin siinä kannattaa miettiä millä strategialla pedaali midiviestejä lähettelee potikan arvon muuttuessa. Jatkuva lähettäminen täydellä tahdilla paitsi varaa koko midiväylän (mikä ei välttämättä ole ongelma) saattaa myös turhaan kuormittaa pitchbend-plugaria. Jututin kerran Martin Hurnia, joka on kehittänyt aidosta saksofonista rakennettavan midiohjaimen. Hän oli erityisen ylpeä tekniikasta, jolla ohjain optimoi midin lähetyksen niin että lopputulos on sekä maltillinen että musikaalisesti toimiva. Tuommoinen pelihän lähettää paitsi soitetut nuotit, myös puhallusvoimakkuuden (0..127) että huulien puristuksen (midi-PB:nä, en tiedä käyttääkö Hurni koko tarkkuuden siinä). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
albert18 01.07.2009 19:55:45 (muokattu 01.07.2009 20:06:14) | |
---|
Olen ollut ilman keyboardia nyt vuoden ja se on minusta jo tarpeeksi (naiivi yritys perustella kvasirationaalisesti). Kävin ostamassa CME UF80, täyskokosen MIDI-koskettimiston. Siis koskettimet on piano-kokoa ja niitä on 88 kappaletta. Muuten otin vaan sustain-pedaalin tuohon. Sen voi liittää syntikkaan joko MIDI-piuhalla tai sitten USB-johdolla tai sitten WIDI:llä joka on USB radiotietä pitkin. Tuo WIDI-olisi mukava sen takia ettei tarvitsisi vetää USB-kaapelia tai MIDI-kaapelia maton alta. Jos käytän tuota USB- tai WIDI-tapaa, ja koska äänikorttinikin on USB-laite, niin PC-näkee kaksi (USB-)laitetta. Tämä asettaa DAW-ohjelmalle vaatimuksen, joka karsii monta potentiaalia pois laskuista. Muun muassa Ableton kykenee vain yhteen laitteeseen ... ymmärtääkseni, ja ainakin Logic useampaan. Olenko oikeassa? Jos otan UF80:n signaalit MIDI-kaapelilla ja kytken kaapelin äänokortin (EMU 0404 USB) MIDI-tuloon, josta ne jatkaa USB:n kautta PC:lle, niin kykeneekö Ableton vastaanottamaan sekä keyboardin MIDI-datan että äänikortin WAW-datan? Albert Avoid activities that can
Klezberg 01.07.2009 20:05:49 (muokattu 01.07.2009 20:10:17) | |
---|
albert18: Jos käytän tuota USB- tai WIDI-tapaa, ja koska äänikorttinikin on USB-laite, niin PC-näkee kaksi (USB-)laitetta. Tämä asettaa DAW-ohjelmalle vaatimuksen, joka karsii monta potentiaalia pois laskuista. Muun muassa Ableton kykenee vain yhteen laitteeseen. Ymmärtääkseni ja ainakin Logic useampaan. Olenko oikeassa? Abletonista en tiedä, mutta kyllä itse kohtaamani ohjelmat hallitsevat useita midiliitäntöjä. Itsellänikin on äänikortin midiliitännän lisäksi usb-liitäntäinen tuplamidiliitäntä. Ei ole tunnut vastaan softaa joka ei olisi noita hallinnut, yhtä aikaa. Useampi äänikortti audiopuolella on sitten hankalampi juttu. Jos otan UF80:n signaalit MIDI-kaapelilla ja kytken kaapelin äänokortin (EMU 0404 USB) MIDI-tuloon, josta ne jatkaa USB:n kautta PC:lle, niin kykeneekö Ableton vastaanottamaan sekä keyboardin MIDI-datan että äänikortin WAW-datan? Siis kysytkö voiko Abletonilla käyttää EMU:n kautta midiä ja audiota yhtaikaa? Tottapuhuen omaa kokemusta ei ole, mutta tuskin se olisi markkinoilla jos sillä ei pystyisi. DAW:n normaalikäyttöhän nimenomaan on sellaista jossa sekä midi että audio kulkee molempiin suuntiin koko ajan. Mutta ennen kuin joku hermostuu, niin tämä keskustelu lienee nyt väärällä alueella. Tämä alue kun on enemmän pro-painotteinen ja nyt nämä jutut liikkuvat jo selvästi tietokone/softa-kysymyksissä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
CryptoFib 04.07.2009 00:32:04 | |
---|
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
JPQ 04.07.2009 13:25:41 (muokattu 04.07.2009 14:10:21) | |
---|
Jostain syystä en saanut kontakt muotoa soundfontiksi siis kun tuosta translatorista free versiokin mielestäni olemassa ei tullut mitään tulosta siis huonoakaan. mutta emu proteus vx ei riitä kovin pitkälle rummut ei ole tosiaan kun johonkin marginaaliin soveltuvat ja sitten itselle tulisi heti hyvien soolojousien (onko niitä yhtään en muista) puute ongelmaksi. nämä siis muutamia ongelmia mainitakseni proteus vxäkstä. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
albert18 20.08.2009 18:12:05 (muokattu 20.08.2009 18:42:08) | |
---|
Nyt kun alkaa olla kotistudio melkolailla paketissa, pistetään päivitystä: http://h.imagehost.org/0447/Aanityssydeemi.png Systeemissä on siis: - 2 PC-konetta (yhdelläkin pärjäis). Toisella saa tuutattua taustaa kun äänittää tai harjoittelee (PC:n integroidulla äänikortilla) ja toinen on varattu pelkkään tallennukseen - Akustinen kitara (integroitu piezo-mikki ja ääniaukossa humpuukki) - MIDI-koskettimisto, jossa laajennuskorttina Plugiatorin synamoduli sekä ulkoinen pianomoduli - Laulumahdollisuus, samaan aikaan voi nauhoittaa 4 mikkiä 96kHz/24bittiä - 2 kanavainen äänikortti - 10-kanavainen digitaalinen mikseri - PC:llä pyörii sampleri EMU Emulator X3 (tätä kirjoittaessa Kööpenhaminan ja Suomen välillä tulossa) - Näköjään kuulokkeiden on oltava ehdottomasti suljettua mallia, jos aikoo pitää kondensaattorimikkiä auki Kaikki instrumentit voi tallentaa kuivana ja koskettimistosta vain MIDI-kontrollerien ohjaukset ja kosketinviestit. Myötäkuuntelu kuitenkin mikserin kautta efektoituna. Nyt on sitten vielä sekvensserisoftan hommaus, sekä kuulokevahvistin, jotta voi harrastaa yhteislaulua ja soitantaa. Albert Avoid activities that can
kivi 20.08.2009 18:41:31 | |
---|
albert18: - 2 PC-konetta --- Toisella saa tuutattua taustaa kun äänittää (PC:n integroidulla äänikortilla) ja toinen on varattu pelkkään tallennukseen Mikäs järki tässä on? |
Mikäs järki tässä on? Ajattelin ettei napsu eikä tu sutta ja sekundaa tallennukseen kun EMU:lle ei tarvi lähettää mitään. Äänikortilta kun saattaa olla tulossa tuota SPDIF-dataakin ja vaikka USB 2.0 läpäiseekin helposti useammalla kanavalla CD-tasoista ääntä, voi 96 ja 194kHz jo alkaa ahistamaan 24-bittisenä. Tämä ei sitten ole lausuttu kokemuksen syvällä rintaäänellä. Toisaalta kun toi toinenkin PC tuossa on jo valmiiksi, niin helppohan se on kytkeä. Albert PS. Ja samalla kun korjasin huomaamiani virheitä, lisäsin .. ainakin expressiopedaalin. Tarkoitus on kuitenkin hankkia vain sekvensseri lähitulevaisuudessa. Kuulokevahvistin, pedaali ym. sitten joskus. (piste). Korjattu versio: http://h.imagehost.org/0228/Aanityssydeemi.png Avoid activities that can
albert18 21.01.2010 14:13:38 (muokattu 22.01.2010 15:07:53) | |
---|
Viime kesänä (2009) päätin hommata pitkään mielessä olleen kotistudion. Tämä keskustelusäie kuvaa vaikeuksia päästä kärryille millaisesta sydeemistä on kyse. Nyt, puoli vuotta kamoja hommailtuani, olen päässyt toimivaan ratkaisuun: http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjec … 0/01/21/8143010478557908591orig.png Jos alottaisin vasta nyt ostamaan kamoja, tekisin luultavasti hieman toisenlaisia valintoja. Jos siirtäisin ostopäätökseni vuoteen 2015, en välttämättä hommaisi mitään nyt omistamistani vempaimista. Avoid activities that can
humppahanuristi 21.01.2010 18:57:01 (muokattu 21.01.2010 19:15:25) | |
---|
Joo, antaa olla kun en tainnut ymmärtää ollenkaan Humpasta rautalankaan... |
Kalmo 22.01.2010 10:20:41 | |
---|
Albert, muuhun en puutu, kun en isoja vimpainmääriä ole koskaan yhteen sovitellut, mutta muistaakseni CME:n käyttöohjeessa sanottiin, että kytkentä on joko MIDIllä tai USB-kaapelilla, mutta molempia ei voi käyttää. En tosin näin lennosta uskalla sanoa tuota käsi raamatulla. Tuon kakkos-PC:n käyttöä en myöskään ymmärrä, muttei siitä kai haittaakaan ole. Jos tarpeena on vain tallennus, kuten sanoit, niin eikö ulkoinen kovo tekisi samaa vähemmällä virrankulutuksella ja tilankäytöllä. Se, että edes viittaat 96 Khz-192 KHz äänityksiin lienee täysin ennenaikaista (??) Eihän tuollaisia kovalevyrohmuja ratkaisuja käytetä kuin jossain supermestoissa sinfoniaorkkien äänitykseen tuhannen euron mikeillä ja saman laatuluokan muilla vehkeillä. Ja silti useimmat (?) gurut ovat sitä mieltä, ettei siitä ole mitään hyötyä. Vaan voihan sitä tietysti uteliaisuudesta kokeilla mitä vaan. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
albert18 22.01.2010 14:29:36 (muokattu 22.01.2010 17:22:39) | |
---|
muistaakseni CME:n käyttöohjeessa sanottiin, että kytkentä on joko MIDIllä tai USB-kaapelilla, mutta molempia ei voi käyttää. En tosin näin lennosta uskalla sanoa tuota käsi raamatulla. Hyvin menee MIDI:llä tuolle piano-modulille. Sen sijaan WIDI:n (radiotietä kulkevan) ja johdossa kulkevan USB:n suhteen on oltava varovainen, kun koskettimistolle tekee ohjelmapäivityksiä. Mulla on normaalisti toi WIDI päällä ja USB:n kytken vaan firmwaren asennusta varten. Tässä mun viimeisin käsitys CME UF:n MIDI-toiminnoista: http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjec … 0/01/22/8143010478557930846orig.png(Korjauksia otetaan kiitollisuudella vastaan) Tuon kakkos-PC:n käyttöä en myöskään ymmärrä, muttei siitä kai haittaakaan ole. Ajatus oli käyttää kakkos-PC:tä taustojen ajamiseen ja ykköstä tallennukseen. Mutta, vaikka tuo kakkos-PC on tuossa nyt joka tapauksessa kytkettynä (nykyään vain Centrotronix liitäntäisen LaserJet:n ja sarjaliitäntäisen skannerin takia), niin taitaa se jäädä lähinnä tulostuslaitteeksi musiikkihommissa. Avoid activities that can
kivi 22.01.2010 15:38:23 | |
---|
albert18: Ajatus oli käyttää kakkos-PC:tä taustojen ajamiseen ja ykköstä tallennukseen. Heeetkinen!? Sä et siis elä minkään moniraitaohjelman maailmassa lisäten siihen raitoja yksi kerrallaan ja lopuksi miksaten, vaan ajatus on aina lennossa summata yksi soittosuoritus mukaan? Noin kai itse kukin teki lapsena, soitteli yhdelle mankalle ja sen mankan mukana sitten äänitteli toiselle. Mutta tarve tuollaiseen ping-pong -tekniikkaan katosi kyllä jo 1980-luvulle tultaessa harrastelijatasollakin. Nyt mulla alkaa asettua mittakaavaan nää sun jutut. |
albert18 22.01.2010 17:16:08 (muokattu 22.01.2010 17:27:23) | |
---|
Heeetkinen!? Sä et siis elä minkään moniraitaohjelman maailmassa lisäten siihen raitoja yksi kerrallaan ja lopuksi miksaten, vaan ajatus on aina lennossa summata yksi soittosuoritus mukaan? Kuten tuolta säikeen viesteistä voi todeta, olen ollut ollut huolissani erilaisista epäoleellisuuksista ja ymmärtämätön olemaan huolissani monesta muusta. Oppimiskäyrällä ollaan edelleen, eikä mitenkään loivalla. Kun on 4 mikkiä käytössä yht'aikaa, niin ajattelin että taustan ajaisin toiselta koneelta. Ettei tulis ahdasta USB 2.0:lla eikä itse tallettavalla koneella napsuja. Sittemmin ymmärsin ettei tuo ole tarpeellista. Ja saattaa olla, että moniääninen laulukin on helpompaa kun tallentaa yhden äänen kerrallaan/raita. Ei ole tullut tosin kokeiltua. Pääasiassa harrastan kuitenkin yksin, jolloin raita kerrallaan on tyyli. Nyt mulla alkaa asettua mittakaavaan nää sun jutut. Mun mittakaavat on mitä milloinkin. Vastuu on kokonaan lukijalla:), kuten tämän säikeen lukemalla helposti huomaakin. Avoid activities that can
samantien 22.01.2010 18:32:08 (muokattu 22.01.2010 18:33:12) | |
---|
Mä ainakin jättäisin pois kaiken kaavioitten tekemisen ja keskittyisin enemmän itse äänittämisen opetteluun ja perusasioihin. Kotikäytössä ei todellakaan tarvi mitään supertehokasta konetta ja kallista audiointerfacea. Vielä vähemmän, jos ei oikeasti tiedä mitä on tekemässä. Nykyään kaikilta löytyy kotoa tietokone, joka riittää musan tekoon aivan mainiosti. 2 mikkietusella varustetut USB äänikortit on halpoja. Softista esim. Reaper on hyvä ja lähes ilmainen. Plugareita saa ilmaiseksi vaikka mistä. Jos soittaja, soitin, tila ja mikit on vähänkään asiallisia, niin asiansa osaava äänittäjä saa hyvää jälkeä aikaan vaikka kasettimankalla. Kannattaa keskittyä siihen olennaiseen, eikä kiivetä hanuri edellä puuhun ja luottaa siihen, että tietokone korjaa kaiken. "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. |