Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Outo napsunta raidoissa
1 2
south_of_heaven
20.08.2009 17:30:03 (muokattu 20.08.2009 17:35:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan vähän nauhoteltu bändin kanssa sisään kitara- ja bassoraitoja, ja ollaan tuossa huomattu että joihinkin raidoista on nauhoittunut outoa napsetta. Kun nauhoitimme uudelleen niin napseet tuntuivat tulevan vieläpä uudelleen lähes samoihin kohtiin.
 
Toinen oli LTD kitara EMG-81-mikillä ja toinen Warwickin 5-kielinen basso aktiivimikillä. Korttina on Focusrite Saffire Pro 40 ja softana Logic Express 8. Ja ihan siis linjasta kitaraa, jotta nuita mallinnoksia voi sitten myöhemmin mietiskellä.
 
Eniten tuntui räpsivän bassolla soiteltaessa, mutta kun vedettiin eri päivänä uudelleen niin ei samalla tavalla räpsynyt. Välillä tuntui auttavan, kun basisti soitti hiukan varovaisemmin, mutta silti välillä tiettyihin samoihin kohtiin napse tuli uudelleen.
 
Tasot eivät ole hakanneet punaisella, ja olisi mielestäni hiukan outoa jos sekä kitarassa että bassossa olisi joku outo vika mikeissä että napsuisi.
 
Mistähän moinen voisi johtua? Mikeistä? Henkimaailman menosta vai disturbance in the force? Äänikortista ei luulisi johtuvan, ellei sitten FireWiren kanssa jotain ongelmia, en tosin tajua miksi niin olisi.
 
Toinen mielenkiintoinen juttu mitä olemme kohdanneet on ollut että kepeistä tuntuu joka eri päivänä tulevan eri voimakkuudella tavaraa sisään, vaikka asetukset soittimissa on samat. Onko tämä kovinkin yleistä?
 
Kiitos etukäteen. Pienikin apu olisi tarpeen.
 
Life in plastic, it's fantastic!
Kallekorvola
20.08.2009 18:31:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asuntojen sähköissä voi monesti olla "kaikenlaista", joka sitten aiheuttaa noita napsuja audioon. esim. jääkaappi, joka lähtee jäähdyttämään, lamppujen katkaisijat, alakerran pesukone jne... syyllisiä riittää. häiriöerotusmuuntaja väliin, niin sen pitäs jeesata...
 
toinen mahdollisuus on kellotusongelma, mutta onko teillä äänitysjärjestelmän digitaaliväylässä kiinni esim. etuaste? jos kahden laitteen keskinäinen kellosynkka on metsässä, se aiheuttaa napsumista kanssa.
 
south_of_heaven
20.08.2009 18:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: asuntojen sähköissä voi monesti olla "kaikenlaista", joka sitten aiheuttaa noita napsuja audioon. esim. jääkaappi, joka lähtee jäähdyttämään, lamppujen katkaisijat, alakerran pesukone jne... syyllisiä riittää. häiriöerotusmuuntaja väliin, niin sen pitäs jeesata...
 
toinen mahdollisuus on kellotusongelma, mutta onko teillä äänitysjärjestelmän digitaaliväylässä kiinni esim. etuaste? jos kahden laitteen keskinäinen kellosynkka on metsässä, se aiheuttaa napsumista kanssa.

 
Kiitos vastauksesta!
 
Etuastetta ei ole, joten uskon että olet oikeassa sähköjen suhteen. Kävisikö ylijännitesuoja häiriöerotusmuuntajasta, kun sellainen on ollut hankinnassa muutenkin, vai onkohan nuo ihan eri laitteita?
 
Life in plastic, it's fantastic!
albert18
20.08.2009 18:59:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävisikö ylijännitesuoja häiriöerotusmuuntajasta, kun sellainen on ollut hankinnassa muutenkin, vai onkohan nuo ihan eri laitteita?
 
Eri laitteita ovat.
 
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
south_of_heaven
20.08.2009 19:03:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

albert18: Eri laitteita ovat.
 
Noista kun en tiedä, niin onkohan erotusmuuntaja laitteen varsinainen nimi, ja siinä sitten pitäisi olla jonkinnäköinen häiriönpoisto-ominaisuus? Mistähän noita saa ja onkohan kalliitakin..?
 
Life in plastic, it's fantastic!
hape
20.08.2009 19:17:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Mistähän moinen voisi johtua?
 
Ihan ekana suosittelisin tsekkaamaan koneen firewire-väylän suorituskyky DPC Latency Checkerillä:
 
http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml
 
Eli siellä voi olla esim. jokin laiteajuri, joka haittaa firewire-väylän toimintaa ja aiheuttaa dropoutteja, jotka kuuluvat äänitetyssä audiossa napsuina.
 
Kallekorvolan mainitsemat sähköasiat ovat toki myös potentiaalinen ongelman aiheuttaja.
 
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
south_of_heaven
20.08.2009 19:23:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin vain, että tuolla sivulla puhutaan aika paljon Windowsin toiminnasta, mutta itselläni on Mac käytössä. Voikohan Macillakin olla noita ongelmia? Täytyy kokeilla löytää jostain Mac-versio tai vastaava tuosta ohjelmasta, tai sitten vain Bootcampilla ajaa Windowssissa tuo.
 
Life in plastic, it's fantastic!
hape
20.08.2009 20:25:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Mietin vain, että tuolla sivulla puhutaan aika paljon Windowsin toiminnasta, mutta itselläni on Mac käytössä. Voikohan Macillakin olla noita ongelmia? Täytyy kokeilla löytää jostain Mac-versio tai vastaava tuosta ohjelmasta, tai sitten vain Bootcampilla ajaa Windowssissa tuo.
 
Äh, sori. Vaikka periaattessa voi kyllä olla Macilla ihan sama juttu, eihän se rauta enää eroa PC:stä oikeastaan mitenkään. Jotenkin pitäsin sitä kuitenki epätodennäköisenä. Vaikka emmie tiiä, mulla ei ole mäkkipuolelta hirveesti kokemuksia. Mutta jos vastaavan mac-softan löydät, kannattaa asia kuites tarkistaa.
 
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
south_of_heaven
20.08.2009 20:34:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape: Äh, sori. Vaikka periaattessa voi kyllä olla Macilla ihan sama juttu, eihän se rauta enää eroa PC:stä oikeastaan mitenkään. Jotenkin pitäsin sitä kuitenki epätodennäköisenä. Vaikka emmie tiiä, mulla ei ole mäkkipuolelta hirveesti kokemuksia. Mutta jos vastaavan mac-softan löydät, kannattaa asia kuites tarkistaa.
 
Eikä mitään, apu on aina tarpeen. :) kunhan tästä pääsen kotiin yritän löytää OSX-version tuosta. Mulla on pieni kutina että Focusritellä olisi mahdollisesti hankaluuksia tuon FireWiren kanssa, ainakin ko. laite toimii Windowssilla yhä aika köpöisesti.
 
Life in plastic, it's fantastic!
Velli
20.08.2009 22:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Mulla on pieni kutina että Focusritellä olisi mahdollisesti hankaluuksia tuon FireWiren kanssa, ainakin ko. laite toimii Windowssilla yhä aika köpöisesti.
 
Mulla on iMacissa audio interfacena Focusrite Saffire Pro 26, eli tuon Pro 40:n isoveli. Tämän kanssa ei ainakaan ole ollut mitään napsumisongelmia kun olen Firewiren kautta äänitellyt kitaroita suoraan linjaan.
 
Johann Onn
20.08.2009 22:55:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: LTD kitara + EMG-81 Warwickin basso + aktiivimikki
 
Ja äänikortissa se "Pad" nappula, tietysti jo pohjassa ?
 
south_of_heaven
21.08.2009 01:03:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Onn: Ja äänikortissa se "Pad" nappula, tietysti jo pohjassa ?
 
Ei ole tainnut olla ihan joka kerralla, mutta viimeksi taisin laittaa. Tuossa on tuo inst-nappi jonka isken pohjaan, jolloin tasot on joskus pystynyt säätää ihan järkevästi. Kuten tuossa aiemmin ihmettelin, tuntuu että joka kerralla kun kaverit tuo keppinsä ja iskee kiinni niin tavaraa tulee niin eri volyymillä ettei mitään rajaa.
 
Olen yrittänyt pitää joka kerralla samanlaiset säädöt ettei kuulosta raidat keskenään erilaisilta, mutta jostain syystä on vaihdellut tuo voimakkuus niin ei ole voinut aina pitää ihan samoja säätöjä sisääntuloissa.
 
Täytynee pyrkiä vastedes laittamaan se pad vaikka vähän sitten gainia laittaisi enemmän, jos se vaikuttaisi siirtäen asiaa hiukan parempaan suuntaan?
 
Life in plastic, it's fantastic!
Kalmo
24.08.2009 11:20:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle jäi epäselväksi, kuuluuko napse juuri kieliä näppäiltäessä vai myöskin äänen soidessa?
 
JOS napseet tulevat pääosin samoissa kohdissa, ja kieliä näpätessä, ei sähköllä ole mitään tekemistä asian kanssa. Sähkö ei tiedä, mikä tahti teillä on menossa.
 
Siinä tapauksessa Itse veikkaan, että basistin/kitaristin sormen/plektran liike on liikaa kohti mikkiä, slap-mäisesti, ja että napseet tulevat kielten osuessa basson mikkiin tai kaulaan. Väärä plektran asento tuo myös äänitteeseen ylimääräisen räpseen. EQ:sta riippuen tuo napse saattaa äänitteessä korostua niin, että livenä siihen ei reagoi, mutta taltiointia kuunnellessa se hyppää esiin.
 
Kun itse aloin äänitellä kitaraa, etenkin akustista, minun piti harjoitella plektratekniikkani ihan uusiksi, kun taltioinnit olivat sellaista rämpsettä.
 
Tuo volyymijuttu on vähän oudompi, ja voi tietystti osoittaa ylläolevan arvailuni vääräksi. Oletteko siis pistäneet oikeasti muistiin, missä asennossa skittojen ja äänitysvermeiden volyymipotikat ovat, ja samoilla asetuksilla seuraavana päivänä volyymi on toinen?
 
Onko välillä kuunneltu tietsikalla musaa ja väännetty Windowsin mikseristä ääntä kovemmalle/hiljemmalle? Äänittäessä äänitysvoimakkuus määräytyy vain äänikortissa ja sen softassa. Jos jostain muualta, Logicissa tai Windowsissa, vääntää potikkaa, ääni voi tulla kovempaa kajareista, mutta äänitetty wav-aalto ei muuta korkeuttaan.
 
Eri päivien/ihan eri volalta kuulostavien äänitteiden aaltomuotoja kannattaa vertailla jossain editorissa, ja katsoa mitä ne itse asiassa pitävät sisällään.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
south_of_heaven
24.08.2009 12:55:29 (muokattu 24.08.2009 12:55:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta!
 
Pitäisin tuota tekniikkajuttua ihan mahdollisena, mutta napseet tulivat myös usein keskelle soitettua ääntä, esim biisin loppuun soimaan jätetty nuotti... Kun vetelimme pahiten napsuneen raidan bassot uusiksi, raita napsui huomattavasti vähemmän, vain ehkä yksi kohta otettiin vielä uusiksi napsunnan takia. Silti uskon että muistakin raidoista voi löytyä tuota räpsyä...
 
Silti ainakin vaikutti että räpseet tulivat uudelleen samoihin kohtiin ainakin aina välillä. Ja nimenomaan soimaan jätettyyn nuottiin. Saattoihan siinä ehkä olla toinenkin rapsuva raita päällä kun asia todettiin, mutta ei ainakaan mielestäni. Jos ei, niin meillä taitaa talossa olla sähkössä rumpaliainesta.
 
Juu, ylös on laitettu, ja kerran tuntui että kitaran soundikin olisi hiukan kehnompi kuin edellisellä kerralla. En sitten tiedä huonontuuko noiden aktiivipelien soundi jos patteri on lopussa, mutta oudolta tuntuu. Eilen nauhoitukseen käytettiin kahta toista kitaraa ja niistä tuli suhteellisen järkevää volyymia.
 
Windowsin mikserin vastaavaa ei ole Macissa, ainakaan että sellaista tarvitsisi mennä romplaamaan, mutta olen kyllä välillä asettanut tuon äänikortin käyttöjärjestelmän oletusäänikortiksi kun olen halunnut kuunnella musaa monitoreilla. Tuon äänikortin *pitäisi* pystyä outputtaamaan useasta softasta kerrallaan, mutta en ainakaan tämän asian tiimoilta ole sen softamikserissä mitään säätöjä tehnyt. Olen tästä lähin aina ottanut sen käyttikseltä pois kun musahommia tehnyt, mutta en sitten tiedä olisiko se voinut nauhoitettuun audioon tehdä räpsyjä.
 
Life in plastic, it's fantastic!
Kalmo
24.08.2009 15:04:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tunne Logicia, mutta varmaan sielläkin on jotain puskuri / latenssiasetuksia, joita voi muutella.
 
Kuinka korkea on prosessorin käyttö-% kun napsuu?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Väinämöinen
24.08.2009 15:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Juu, ylös on laitettu, ja kerran tuntui että kitaran soundikin olisi hiukan kehnompi kuin edellisellä kerralla. En sitten tiedä huonontuuko noiden aktiivipelien soundi jos patteri on lopussa, mutta oudolta tuntuu. Eilen nauhoitukseen käytettiin kahta toista kitaraa ja niistä tuli suhteellisen järkevää volyymia.
 
Mulle tuli tälleen maalaisjärkeilemällä mieleen juurikin nää aktiivimikkien paristot. Jos asetukset on laitteissa aina samat, mutta volume vaihtelee, mä en oikein keksi, miten vika vois olla äänityslaitteissa. Paristo on helppo vaihtaakin. Toinen, mikä tuli mieleen, mitenkäs instrumenttipiuha siinä välissä, onkos se varmasti toimintakunnon parasta A-ryhmää?
 
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
south_of_heaven
24.08.2009 18:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: En tunne Logicia, mutta varmaan sielläkin on jotain puskuri / latenssiasetuksia, joita voi muutella.
 
Kuinka korkea on prosessorin käyttö-% kun napsuu?

 
Latenssit toki napsuu myös, mutta eiväthän ne sentään yleensä nauhoitu? Nämä napsut menevät nauhalle ja napsuvat aina kun kyseisen kohdan audiosta kuuntelee.
 
Latenssin olen yleensä soittotilanteessa asettanut 32:teen eli niin pienelle kuin mahdollista.
 
Life in plastic, it's fantastic!
south_of_heaven
24.08.2009 18:46:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väinämöinen: Mulle tuli tälleen maalaisjärkeilemällä mieleen juurikin nää aktiivimikkien paristot. Jos asetukset on laitteissa aina samat, mutta volume vaihtelee, mä en oikein keksi, miten vika vois olla äänityslaitteissa. Paristo on helppo vaihtaakin. Toinen, mikä tuli mieleen, mitenkäs instrumenttipiuha siinä välissä, onkos se varmasti toimintakunnon parasta A-ryhmää?
 
Kitaristi sanoi ettei ollut kitaran sisuksista paristoa löytänyt, mutta kun siinä kerran on EMG 81 niin pakkohan siellä on se paristo olla. Ensi kerralla täytyykin etsiä se paristo ja laittaa vaihtoon.
 
Johto on hyvässä kunnossa oleva Planet Wavesin kultaliitännäinen piuha jonka uskoisin olevan kunnossa. Ei se varmaan kaupan kallein ollut, mutta on vaikuttanut ihan pätevältä johdolta.
 
Life in plastic, it's fantastic!
Kalmo
24.08.2009 21:37:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

south_of_heaven: Latenssit toki napsuu myös, mutta eiväthän ne sentään yleensä nauhoitu? Nämä napsut menevät nauhalle ja napsuvat aina kun kyseisen kohdan audiosta kuuntelee.
 
Latenssin olen yleensä soittotilanteessa asettanut 32:teen eli niin pienelle kuin mahdollista.

 
Latenssi on ongelmana useimmiten vain MIDIä käytettäessä, mutta useamman soittimen yhtaikaisessa äänityksessä plus monitorointi voi puskurikoko vaikuttaa asiaan. Mitä pienempi latenssi, sitä enemmän prossutehoa vaaditaan.
Olisi aika oleellista tietää, kuinka kovilla koneesi on äänitystilanteessa. Kyllä ne napsut menevät nauhalle, jos kone hoippuu drop-outien rajoilla koko ajan.
Et ole maininnut koneen tehoista mitään, ja se kuitenkin tärkeimpiä tekijöitä koko ongelmavyyhdessä.
 
Mitä näytteenottotaajuutta käytätte (44,1 Khz, 48 KHz)?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
south_of_heaven
25.08.2009 23:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Latenssi on ongelmana useimmiten vain MIDIä käytettäessä, mutta useamman soittimen yhtaikaisessa äänityksessä plus monitorointi voi puskurikoko vaikuttaa asiaan. Mitä pienempi latenssi, sitä enemmän prossutehoa vaaditaan.
Olisi aika oleellista tietää, kuinka kovilla koneesi on äänitystilanteessa. Kyllä ne napsut menevät nauhalle, jos kone hoippuu drop-outien rajoilla koko ajan.
Et ole maininnut koneen tehoista mitään, ja se kuitenkin tärkeimpiä tekijöitä koko ongelmavyyhdessä.
 
Mitä näytteenottotaajuutta käytätte (44,1 Khz, 48 KHz)?

 
Pahoittelen viivästynyttä vastausta.
 
Kone on Core 2 Duo 2,4GHz Apple MacBook 4gt muistilla ja käytän 44,1 Khz näytteenottotaajuutta projektissa.
 
mielestäni ei nauhoittaessa napsu latenssista niin paljon kuin voisi, mutta voihan ongelmat johtua siitäkin. Torstaina on jälleen uusi sessio, saa nähdä tuleeko ongelmia sillä kertaa.
 
Life in plastic, it's fantastic!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «