levesinet 02.08.2009 18:56:19 (muokattu 02.08.2009 22:08:26) | |
---|
Toisitte joskus esiin omia teorioitanne, mieluiten sellaisia, jotka kertovat, miten sävellykset saavat alkunsa. EDIT: Hienoa, sepi_rockboy, Charge ja diori ja pari muuta tyyppiä. Homma taitaakin olla jo hanskassa. :) Onhan se ihan mahdollinen kikka instrumentaalimusiikinkin säveltäjille, että kuvittelee vain jonkin lyhyen sanoituksen ja lähtee säveltämään siihen rytmillisesti yhteensopivaa melodiaa jne. ja sitten vaan hylkää sanoituksen, kun on päässyt hyvään alkuun. :D |
ANtTIKRISTUS 03.08.2009 15:02:17 | |
---|
Sharkman: Eikö teitä fanaattisia musadiggareita koskaan häiritse se, että suurin osa biiseistä on teoreettisessa mielessä aika pitkälti sitä tuttujen ainesten uudelleenlämmittelyä? Mistä ne hyvät fiilikset tulee, jos joka biisin kohdalla miettii, että tässä sitä samaa settiä syötetään mulle, mutta taas vähän eri kuorrutuksella? Minä pidän kuorrutuksesta. Usein enemmän mitä kakusta. |
levesinet 03.08.2009 17:18:37 | |
---|
ANtTIKRISTUS: Minä pidän kuorrutuksesta. Usein enemmän mitä kakusta. Ihannetilanteessa kuorrutuksen ja kakun osuudet ovat tasapainossa. Silloin jaksan nauttia enemmän kumpaakin. |
ANtTIKRISTUS 03.08.2009 17:41:45 (muokattu 03.08.2009 17:45:38) | |
---|
levesinet: Ihannetilanteessa kuorrutuksen ja kakun osuudet ovat tasapainossa. Silloin jaksan nauttia enemmän kumpaakin. Ja makeimpaankin kakkuun kyllästyy aikanaan. Silloin on aika vaihtaa joko kuorrutusta, tai koko kakkupohja. Itse olen vielä sen verta nuori musiikkiharrastaja, että eri kuorrutukset ovat riittäneet tähän mennessä hyvin. Kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla (=luultavasti on) aivan erilainen. Ja kovimmat kulinaristit ovat maistaneet elämänsä aikana monen montaa kakkua kuin pohjaakin. Ei parane alkaa krantuksi ruokapöydässä, opettihan sen jo äiti aikanaan. e: Joskus tuntuu, kuin tämä palsta olisi täynnä kokkeja; toiset noudattavat orjallisesti reseptejä, toiset muokkaavat ne mieleisikseen ja toiset heittävät mausteet ihan fiiliksellä soppaan. Lopputulos voi olla joka tyylillä maittava, tuttu ja turvallinen, yllättävä tai ällöttävä. Kokista se on enemmän kiinni, samat raaka-aineet meillä jokaisella on periaatteessa käytössämme. |
levesinet 03.08.2009 19:13:17 (muokattu 04.08.2009 21:06:27) | |
---|
ANtTIKRISTUS: Ja makeimpaankin kakkuun kyllästyy aikanaan. Silloin on aika vaihtaa joko kuorrutusta, tai koko kakkupohja. Kyllä. Havaitaan, että kokonaisuus ei säily pitkään tasapainossa. Nimittäin makunautintoa voi pitkittää tarjoamalla makean kaveriksi jotain suolaisempaa, happamen kaveriksi emäksistä, kuivan kaveriksi nestettä. Sama juttu pätee luonnossa ihan kaikkeen holistisissa maailmankatsomuksissa, myös musiikkiin (ne on kauniita teorioita, koska ne on täysin aukottomia). Pitää vain tunnistaa musiikin monia ulottuvuuksia ja hankkia tuntumaa kunkin ulottuvuuden kumpaankin ääripäähän. Silloin kun huvittaa. Hidas-nopea, rytmikäs-leijuva, kova-pehmeä, valoisa-synkkä... mitä ne ulottuvuudet nyt itse kullekin sattuu olemaan. Ihan kaikkea ei voi sanoin kuvata. Musiikillisen värähtelyn voi jäsentää mielessään monin eri tavoin. Toi mitä noissa FAQeissa näkyy ja mitä opetetaan musiikkikouluissa alkeiskursseilla, on vain perinteinen jäsentely, jossa ajatellaan länsimaisina nuotteina. Se teoria ei oikein palvele jotain nykyajan syna- tai efektivelhoa, joka tykkää muovailla itse suoraan koko audiosignaalin valmiiksi. Ei kaikki musiikki kuulosta vain länsimaisilta nuoteilta. Jossain vaiheessa ruvettiin puhumaan ahkerasti varsinkin "äänen väristä" ja sen käsitteen alle on nyt dumpattu aika merkittävä osa maailman musiikin olemusta. Enkä uskalla väittää sitä edes pahimmaksi vuotokohdaksi. Tämän kun pitää mielessä, ei nuottien analysoimiseen painottuvien länsimaisten musiikkioppien tutkiskelusta ole haittaa luovuudelle. Ja tosiaan ilman sitä teoriaa on vaikeaa keskustella muiden muusikoiden kanssa tai julkaista elävän musiikin sävellyksiä nuotteina jne. ANtTIKRISTUS: Joskus tuntuu, kuin tämä palsta olisi täynnä kokkeja; toiset noudattavat orjallisesti reseptejä, toiset muokkaavat ne mieleisikseen ja toiset heittävät mausteet ihan fiiliksellä soppaan. Se on just kiva! Taisin juuri selittää, mihin kaatui 1. sinfoniani säveltäminen. Se olikin tuhoon tuomittu projekti alusta alkaen, genreltään täysin vastoin näkemyksiäni. Täytyy kyllä nostaa hattua kaikille sinnikkäille, jotka näkevät kaiken vaivan isojen partituurien kirjoittamisessa. Huh huh. |
levesinet 04.08.2009 23:12:37 (muokattu 04.08.2009 23:13:29) | |
---|
Sharkman: Eikö teitä fanaattisia musadiggareita koskaan häiritse se, että suurin osa biiseistä on teoreettisessa mielessä aika pitkälti sitä tuttujen ainesten uudelleenlämmittelyä? Kyllä se niinkin on, siis kun arvioi niiden teorioiden suhteen, joihin itse uskoo. ...hyväksyy sen, että sinulle voidaan sitä samaa juttua myydä uudestaan ja uudestaan. Vaatekaupassa soitetaan luupissa teiniangstia. Sellaista ranteidenviiltelymusiikkia. Elämä on. |
missrebecca 18.08.2009 23:23:57 | |
---|
Itse en osaa kuin arvella miten soittaisin jos en osaisi pätkääkään teoriaa. Kai jokainen vähänkin musikaalinen ihminen ymmärtää musiikkia ja voi tehdä sitä jos soittimensa hyvin tuntee ja yhteismusisointikin luonnistuu.. |
Tekis mieli oppia, en tosin vielä oikein osaa hahmottaa mitä hyötyä siitä on, mutta nähtävästi jotain on. On vaan niin tylsää että, enkä oikein tuppaa tajuamaman noita kvinttiympyröitä sun muita juttuja. No, ehkä jonain päivänä. Ei skulaa ni ei skulaa. |
Zeeboo 20.08.2009 13:20:22 | |
---|
Walker: Tekis mieli oppia, en tosin vielä oikein osaa hahmottaa mitä hyötyä siitä on, mutta nähtävästi jotain on. On vaan niin tylsää että, enkä oikein tuppaa tajuamaman noita kvinttiympyröitä sun muita juttuja. No, ehkä jonain päivänä. Kokeile huvikseen laittaa duuriasteikon soinnut kvinttiympyrän mukaiseen järjestykseen, soittele niitä siinä järjestyksessä ja mietiskele samalla moneenko biisiin se sointukulku (tai sen osat) käy. Esim: Dm7, G7, Cmaj7, Fmaj7, Hm7b5, Em7, Am7... Sieltä löytyy suomi-iskelmää & -poppia & -rokkia, Gary Moorea, Santanaa, vanhoja R&B biisejä jne... "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
baron 20.08.2009 13:50:50 | |
---|
Zeeboo: Kokeile huvikseen laittaa duuriasteikon soinnut kvinttiympyrän mukaiseen järjestykseen, soittele niitä siinä järjestyksessä ja mietiskele samalla moneenko biisiin se sointukulku (tai sen osat) käy. Esim: Dm7, G7, Cmaj7, Fmaj7, Hm7b5, Em7, Am7... Sieltä löytyy suomi-iskelmää & -poppia & -rokkia, Gary Moorea, Santanaa, vanhoja R&B biisejä jne... Ennen kuin mä osasin yhtään teoriaa, kuvittelin että sointuja roiskitaan sattumanvaraisesti kuin haulikolla metsään. Kuiteskin sointukierroissa on (lähes) aina joku selvä logiikka, joka ainaskin mua auttaa hahmottamaan piisiä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Walker 20.08.2009 13:51:13 | |
---|
En tajunnut mitään mitä sanoit, mutta kiitos kuitenkin. Ei skulaa ni ei skulaa. |
Bitti-Hiisi 20.08.2009 14:07:40 | |
---|
Walker: En tajunnut mitään mitä sanoit, mutta kiitos kuitenkin. Osta Tohtori Toonika. Törkeen kova. By your command! |
Walker 20.08.2009 14:26:29 | |
---|
Selailen noita netistä löytyviä oppaita tälläkin hetkellä, niistä pitäis oppia perusteet ihan ilmatteeks. On vaan tylsää. Pakko kyllä nopeesti kysyä kun en ole jostain syystä oikein tajunnut vieläkään, tuossa kun lukee "go down one note", niin meinaako se sitä että menen yhden nauhavälin kaulan päätä päin, eli fyysisesti ylös? Tyhmä kysymys, mutta en ole jotekin saanut selvyyttä kunnolla. Ei skulaa ni ei skulaa. |
Sergei Fallinen 20.08.2009 14:38:53 | |
---|
Walker: Selailen noita netistä löytyviä oppaita tälläkin hetkellä, niistä pitäis oppia perusteet ihan ilmatteeks. On vaan tylsää. Pakko kyllä nopeesti kysyä kun en ole jostain syystä oikein tajunnut vieläkään, tuossa kun lukee "go down one note", niin meinaako se sitä että menen yhden nauhavälin kaulan päätä päin, eli fyysisesti ylös? Tyhmä kysymys, mutta en ole jotekin saanut selvyyttä kunnolla. riippuu mis yhteydes toi sanotaan? ei kitaran otelauta kuitenkaan oo mikään olennainen työkalu musiikin teorian opettelus suomeks kannattaa lukea ainakin noi tän palstan pysyvät ketjut |
Walker 20.08.2009 14:49:09 | |
---|
Ai niin unohdin että se riippuu soittimestakin. Ei skulaa ni ei skulaa. |
baron 20.08.2009 17:02:48 | |
---|
Walker: Selailen noita netistä löytyviä oppaita tälläkin hetkellä, niistä pitäis oppia perusteet ihan ilmatteeks. On vaan tylsää. Pakko kyllä nopeesti kysyä kun en ole jostain syystä oikein tajunnut vieläkään, tuossa kun lukee "go down one note", niin meinaako se sitä että menen yhden nauhavälin kaulan päätä päin, eli fyysisesti ylös? Tyhmä kysymys, mutta en ole jotekin saanut selvyyttä kunnolla. Joo, saksofonilla mä laittaisin yhden läpän lisää kiinni. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Walker 20.08.2009 18:00:57 | |
---|
Sain jo vastauksen, eiköhän nää jutut pikkuhiljaa ala hahmottumaan. Ei skulaa ni ei skulaa. |
Dr Dominant 21.08.2009 07:35:02 | |
---|
baron: Joo, saksofonilla mä laittaisin yhden läpän lisää kiinni. Perinteisesti läppien aukominen on ollut jotenkin suhteessa säveltason nousuun ja taas sulkeminen säveltason laskuun - vai miten se nyt oli? Pakko silti kompata Bitti-Hiisiä että Tohtori rules!!! 8P "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 21.08.2009 07:41:29 | |
---|
Dr Dominant: Perinteisesti läppien aukominen on ollut jotenkin suhteessa säveltason nousuun ja taas sulkeminen säveltason laskuun - vai miten se nyt oli? Pakko silti kompata Bitti-Hiisiä että Tohtori rules!!! 8P "Go down one note" Eiks se joteskin viittaa säveltason laskuun? Nimimerkki "Saksofonin omistaja" You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 21.08.2009 09:59:18 | |
---|
baron: "Go down one note" Eiks se joteskin viittaa säveltason laskuun? Nimimerkki "Saksofonin omistaja" Näin mäkin asian ymmärtäisin - hei sulla foni?!?! No heitä nyt se piano Ämmänsuolle, fonia on paljon kivempi roudata ja siinä on niin hieno soundi!! ;) "Dr. Dominant, I presume?" |