dismal 19.08.2009 12:27:39 | |
---|
Olen uutta sähkistä ostamassa hintaluokassa ~700 ja mietin, että mitäkä siitä pitäisi ottaa ylipäätänsä huomioon tatsin ja ulkonäön lisäksi? Rungon materiaali, mikkien laatu ja määrä, kaulan kiinnitys, elektroniset ja muut säädöt ym.. Mitä noista (ja muista olennaisista asioista) pitäisi tietää? Toistaiseksi kriteerit kitarassa ovat siis jo mainittu hintaluokka, ohuehko kaula, sekä floikka olisi suotavaa löytyä. On tullut soiteltua 5-6 vuotta ja lähinnä mennään metallin puolella, jos noilla tiedoilla nyt on mitään merkitystä. Kiittelenpä vastauksista jo etukäteen! Legastien edustama valtiomonopolistinen imperialismiin suuntautuva kapitalismi |
Antti1 19.08.2009 14:01:38 | |
---|
No mä aina testaan, että kitara soi hyvin ja soi hyvin myös kaikista nauhaväleistä. Sit tarkistan käytetyistä erityisesti kolmen ylimmän kielen (g, b, e) kolme ensimmäistä nauhaa, ne kuluu usein eniten. Jos on jotain liikkuvia osia, niin niitä roplataan edestakas ja testataan toimivuus: potikat, kytkimet, virittimet ja erityisesti tallan vireenpitävyys. Tämmösiä kaikkia itsestäänselvyyksiä. Rungon materiaalit yms. on kaikki toissijaista triviaa, jolla sinänsä ei oo väliä, jos se kitara on hyvä. Testaamalla pitäisi selvitä kaikki oleellinen, ellei nyt välttämättä sitten halua tietää enempi kitarasta. Ne tiedot löytyy tietenkin parhaiten yleensä valmistajan nettisivuilta. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
aristoteles666 19.08.2009 18:24:51 | |
---|
tarvitseeko sitä |
Juicy 19.08.2009 23:49:04 (muokattu 19.08.2009 23:50:09) | |
---|
dismal: Olen uutta sähkistä ostamassa hintaluokassa ~700 ja mietin, että mitäkä siitä pitäisi ottaa ylipäätänsä huomioon tatsin ja ulkonäön lisäksi? Rungon materiaali, mikkien laatu ja määrä, kaulan kiinnitys, elektroniset ja muut säädöt ym.. Mitä noista (ja muista olennaisista asioista) pitäisi tietää? Tässä nyt varmaan haetaan jotain, mitä ei ihan heti tulla ajatelleeksi? Skaalan pituus kannattaa ottaa huomioon, onko pidempi/lyhyempi vai pitääkö olla joku tietty, samoin sen vaikutukset kielisettien paksuuteen. Lyhyemmällä skaalalla pitää olla paksummat kielet, jotta niiden jäykkyys vastaisi samalla vireellä pidemmän skaalan kitaroilla. Tää menee nyt sinne tatsiosastolle kuitenkin... Kitarapiuhan liittimen sijainti kannattaa huomioida, joissain kitaroissa se on ikävästi istualtaan soitettaessa tiellä, joten kannattaa testata sekä istualtaan että seisaaltaan. Mahdollinen kaulapainoisuuskin tulee huomattua samalla. Jos siitä on haittaa, sitäkin voi jälkikäteen yrittää korjata leveällä nahkahihnalla tai siirtämällä tappeja, no big deal. "...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi." |
dismal 20.08.2009 00:33:47 | |
---|
Juicy: Tässä nyt varmaan haetaan jotain, mitä ei ihan heti tulla ajatelleeksi? Kaikki vinkit kelpaa, myös ne mitä heti tulee ajatelleeksi (kaikki (meikä) eivät välttämättä juuri jotain itsestäänselvyyttä keksi ottaa huomioon) =) Legastien edustama valtiomonopolistinen imperialismiin suuntautuva kapitalismi |
Krice 20.08.2009 08:34:44 | |
---|
dismal: Olen uutta sähkistä ostamassa hintaluokassa ~700 ja mietin, että mitäkä siitä pitäisi ottaa ylipäätänsä huomioon tatsin ja ulkonäön lisäksi? Ei mitään. Minusta ehkä turhaan yritetään miettiä mikä olisi "paras" kitara tietyllä hinnalla ostettuna. Tärkeintä on kuitenkin soitettavuus (eli kitara sopii omaan käteen) ja lisäksi ehkä se ulkonäkö, josta itse pitää. |
Mun mielestä kannattaa kokeilla myös selvästi halvempaa kitaraa ja selvästi kalliimpaa kitaraa. Näin löytyy sitten hyvää vertalukohtaa sille oman hintaluokan kitaralle ja ehkä osaa tarkemmin vertailla eri ominaisuuksia. Jos eroja ei huomaa kalliin ja halvan välillä, niin sitten kannattaa ostaa se halvin. Myös sointi akustisena. Esim. sopiva barresointu 12. nauhan kohdalta. Ja tätäkin voi verrata sitten sellasen halpispaskaan ja johonki superhyvään, että saa vähän tuntumaa. "I havent slept since I woke up." |
darrell 20.08.2009 13:50:44 | |
---|
Silppuri: Myös sointi akustisena. Esim. sopiva barresointu 12. nauhan kohdalta. Ja tätäkin voi verrata sitten sellasen halpispaskaan ja johonki superhyvään, että saa vähän tuntumaa. Tämä vertailu ei välttämättä anna oikeaa kuvaa, kun musakauppojen tehdasasennetut kielet tuppaa olemaan huonolaatuisia ja kuoleentuneita. Tuore kielisatsi saa monen sähkiksen akustisen soinnin muuttumaan oleellisesti. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
Antti1 20.08.2009 13:55:54 | |
---|
darrell: Tämä vertailu ei välttämättä anna oikeaa kuvaa, kun musakauppojen tehdasasennetut kielet tuppaa olemaan huonolaatuisia ja kuoleentuneita. Tuore kielisatsi saa monen sähkiksen akustisen soinnin muuttumaan oleellisesti. Kyllä kyllä ja muutenkin se lopullinen soundi on sitten osasiensa summa. Joku hiukan pahvilootalta soundaava keskiäänikepakko voi sopivasti scoopatun mikin kanssa soundata aivan jumalaiselta vahvarin läpi. Sitten taas on tullut näitäkin kitaroita vastaan, jotka akustisesti tuntuu soivan ties miten hyvin ja vahvarin kautta kuuluu ainoastaan suuri pettymys. Mä en ole vielä löytänyt kitaran akustisesta soinnista sellaista kaavaa, josta pystyisi päättelemään vahvistetun soinnin laadun. Toki siitä kuulee niitä ominaissävyjä, mutta ainakin mulle se arvioiminen on todella vaikeaa ja moni kitara yllättää vähän heikosta akustisesta soinnista huolimatta. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
Rootteri 20.08.2009 14:26:47 | |
---|
Tsekkaa mun Ibanez I wanna be somebody, be somebody too! |
LaMotta 20.08.2009 21:43:57 | |
---|
Minua neuvoi eräs soitinrakentaja kaulan suhteen näin. Että jos kaula ei ole maalattu niin kannattaa katsoa puunsyiden lineaarisuus, eli että kuvio kulkee suoraan läpi kaulan, eikä syyssä ole käännöksiä. Kannattaa välttää eri puupaloista liitettyjä kauloja. Eli kaula yhtä puuta. Paino? Minä ainakin roikotan kaulassa mieluummin kevyttä kuin painavaa kitaraa. Tärkein ominaisuus kielisoittimessa lienee vireen pitävyys. Tätä on vaikea ennustaa. Jos kitara on mahdollista saada vaikka viikonlopuksi kotiin testattavaksi, niin mahdollisuus kannattaa käyttää hyväksi "Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhan hoito...eikä sekään ole kovin tärkeää." -vanha kiinalainen sananlasku- |
Antti1 20.08.2009 21:45:41 | |
---|
jarkkok: Kannattaa välttää eri puupaloista liitettyjä kauloja. Eli kaula yhtä puuta. Höpö höpö. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
oiva tumpeloinen 20.08.2009 21:48:06 | |
---|
jarkkok: Kannattaa välttää eri puupaloista liitettyjä kauloja. Eli kaula yhtä puuta. Miksi ihmeessä? Mä olen antanut itseni ymmärtää, että useamman palikan olisi tarkoitus estää vääntymisiä propeliksi tai vastaavasti. |
Shredator 20.08.2009 21:54:55 | |
---|
Antti1: Mä en ole vielä löytänyt kitaran akustisesta soinnista sellaista kaavaa, josta pystyisi päättelemään vahvistetun soinnin laadun. Oman kokemukseni mukaan kitarat, jotka soivat akustisesti "terävästi" ja selkeästi, ovat juuri niitä, jotka kuulostavat vahvistettunakin parhaalle. Testatessani pistän korvan aina kiinni runkoon ja jos soundissa löytyy silloin pyöreyttä ja mutaisuutta niin se on adios ja siirryn seuraavaan yksilöön. I love the sound of 32th notes in the morning... |
Juicy 20.08.2009 21:56:32 | |
---|
Kovin on vaikeaa asentaa kaularautaa, jos meinaa kokonaan yhdestä puusta tehdä kaulan. Takki -> "...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi." |
skebab 21.08.2009 00:06:02 | |
---|
Antti1: Sitten taas on tullut näitäkin kitaroita vastaan, jotka akustisesti tuntuu soivan ties miten hyvin ja vahvarin kautta kuuluu ainoastaan suuri pettymys. Mulle sattu just tuollainen tapaus ja pahasti sattukin... eli akustisesti paras, mitä mulla on ollu, niin ei vaan tullut "sähkökitaraa" vaikka vaihdoin oikeastaan kaiken mahdollisen, ku en olis halunnu luovuttaa. Eli mikit, satula ja talla tuli vaihdettua yksi kerrallaan, mutta lopulta oli pakko luovuttaa. Onneksi sentään vaihdetut osat saivat uuden, toimivan, kodin. Kaula ja muut osat toimivat nyt loistavasti toisen bodyn kanssa. Ei muuta kun....lisää paskaa housuun ! |
Satu ja Tuija 21.08.2009 00:09:21 | |
---|
Krice: Ei mitään. Minusta ehkä turhaan yritetään miettiä mikä olisi "paras" kitara tietyllä hinnalla ostettuna. Tärkeintä on kuitenkin soitettavuus (eli kitara sopii omaan käteen) ja lisäksi ehkä se ulkonäkö, josta itse pitää. Päässä liikkuu...trat-tat-ta. Ei mitään, ei mitään, ei mitään... |
baba o riley 21.08.2009 00:17:06 | |
---|
kauheeta pilkunviilausta ja hifistelyä. Jos se istuu käteen, soundaa rouheelta, näyttää hyvältä ja mojo on kohdallaan niin osta pois. close enough for rock'n'roll **ttu niillä skaalan pituuksilla ja materiaaleilla sinänsä mitään merkitystä ole, jos tuntuu hyvältä kädes noi kohdat on varmasti kohdallaan. on se skaalan mitta mikä tahansa. Kun sinne maalin alle voi olla hankala katsoa materiaalin laatua niin kannattaa ehkä katsoa jo hyväksi todettuja merkkejä tai laatua, mutta alkaa sekin mennä vähän humppajunttihifistelyksi jo sekin. |
Juicy 21.08.2009 01:32:24 | |
---|
baba o riley: kauheeta pilkunviilausta ja hifistelyä. Jos se istuu käteen, soundaa rouheelta, näyttää hyvältä ja mojo on kohdallaan niin osta pois. close enough for rock'n'roll **ttu niillä skaalan pituuksilla ja materiaaleilla sinänsä mitään merkitystä ole, jos tuntuu hyvältä kädes noi kohdat on varmasti kohdallaan. on se skaalan mitta mikä tahansa. Kun sinne maalin alle voi olla hankala katsoa materiaalin laatua niin kannattaa ehkä katsoa jo hyväksi todettuja merkkejä tai laatua, mutta alkaa sekin mennä vähän humppajunttihifistelyksi jo sekin. V*ttu millään mitään väliä oo, otetaan leveä haara-asento, törkätään kitarapiuha perseeseen ja putkimarsusta kaikki potikat kaakkoon, kaikki muu on silkkaa hin**areiden hifistelyä. Antexi sanain-walintain. "...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi." |
baba o riley 21.08.2009 06:34:10 | |
---|
ei tartte anteex pyytää, alat olee ihan oikeilla jäljillä :) Yks juttu vaan, mä en usko että se piuha siel perseessä hirveesti hyötyä tuotta, tai no.. who knows... en ole viel ottanut kokeillaakseni... ja eikä sen putkimarsu tartte välttämättä olla, se on mielestäni yliarvostetuin vahvistin koskaan, niis on kauttaaltaan mielestäni aika paska soundi, en ole koskaan oikein diggannut. Vitsi vitsinä. Mielestäni soitinhommissa on ylipäänsä aivan naurettavasti "hifistelyä", kamarunkkausta ja unohdetan miten yksinkertaista tämä oikeesti on. Palstalla toistuva "mikä kitara" "budjetti on tämä, mikä olis paras ..." jne. eiks porukka enää oikeesti osaa ****ana mennä sinne kauppaan tai palstoille ja kokeilla et mikä nyt tuntuu järkevältä, pientä maalaisjärkeä käyttämällä tämä onnistuu. Ja ensimmäistä kitaraa ostaville löytyy pilvin pimein thredejä vaikka mistä ja ohjeita "how to buy my first fucking guitar". fuck hifi and give me entertainment :) |