Tonski: Mä oon vaan menny sillä et oon ostanu lähimmästä kodinkoneliikkeestä jotain D'Addarion keskitiukkoja nylonkieliä, hyvin on toiminu tähän asti. Määkin oon ostanu aina Pearset lähimmältä Nesteeltä ja h:tin hyvin on skulannut. Mites muuten, onko kukaan kokeillut näitä Pearseja klassisessa kitarassa? Täällä muutamalla kaverilla alkaa niska punoittamaan kielten vaihtelun myötä? Peace and love brothers and sisters! |
Monenlaisia kieliä on tullut kokeiltua, olen soittanut klassista kitaraa ja nailonkielisellä kitaralla viihdemusiikkia useita vuosikymmeniä. Ehdottomasti paras kielisetti on ollut suomalainen Finncorde. Harmi vaan että kieliä on vaikea löytää musiikkiliikkeistä, ainakin meilläpäin. Finncorde-kielet on jotenkin esijännitetty ja ne tuntuu asettuvan vireyteen nopeasti. Viimeksi kun vaihdoin kielet, nostin virityksen yöksi puoli sävelaskelta normaalia ylemmäksi. Seuraavana päivänä kielet pysyivät jo vireessä. Ei ole mikään muu setti toiminut näin. Ja vanhasta kokemuksesta tiedän, että saundit pysyvät kauan hyvinä. Hintakaan ei päätä huimaa. Tilasin kielet netin kautta, hinta oli 10 € + postimaksu 80 senttiä! Elämä on ihmisen parasta aikaa. - M. Nykänen |
John Williams totesin kerran haastattelijan kysyttyä "mitä kieliä käytät"; "käytän nylonkieliä, seuraava kysymys, kiitos". Noinhan se on, mutta varmaa tasalaatuisuutta halajavan kannattaa suosia D'Addarion Pro Arte -sarjaa. Jos kielisetti maksaa 9-15 euroa, ei merkillä loppupeleissä ole mitään väliä. Ainoa asia millä voi olla konkreettista merkitystä, on kielten jännite; extra high antaa kyllä voimakkaan äänen, mutta miinuksena on soundin takakireys ja hyvän vibraton saannin vaikeutuminen, mutta riippunee kitarasta ja soittajasta minkälaisia kieliä kannattaa käyttää. |