Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suositelkaa MULTIEFEKTIÄ!!
1 2 3 4 5 6 7
Rokkikeppi
19.08.2009 12:03:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vaihtamassa multiefektiäni uuteen n. 10 vuoden käytön jälkeen. Kyseinen vanha toosa on Boss-MeX. JOTEN, aikaa on kulunut ja vettä on virrannut siitä kun olen uusimpia malleja tutkinut. Voisiko joku asiasta HYVIN perillä oleva suositella minulle uutta PRO-keikkakäyttöön soveltuvaa multiefektiä. Sen pitäisi olla helppokäyttöinen, ettei tarvitsisi tanssia riverdancea useamman polkimen päällä saadakseen yhden muistipaikan, kuten MeX:ssä ja esim halvoissa zoomeissa. Eli painikkeita pitää riittää! Ja siitä pitäisi löytyä ainakin hyvälaatuiset putkityyliset overdrivet bluesiin, wah-wah, mielellään volumepedaali ja whammy, ja hyvälaatuiset ihan perus-efektit sarjassa peräkkäin/rinnakkain mahdollisimman monta.
Eli hinnalla ei ole väliä, parasta pitää saada jos kerran kymmenessä vuodessa pedaalinsa päivittää!
Itse olin ajatellut jotain Bossin GT-, tai ME-sarjaa tai jotain Line-6:ä. Mutta en tiedä kyseisten laitteiden ominaisuuksista yhtikäs mitään, joten helppikääs vähän.
Ja mitään leluja ei sit kannata alkaa suositteleen "ihan hyvänä". Haistan paskan jo kaukaa tällä kokemuksella..
Kiitos vastanneille!
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
Grugi
19.08.2009 12:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossahan jo vastasitkin itse omaan kysymykseesi eli GT-10 tai POD X3 Live alle ja menoksi ominaisuudet löytyy valmistajan sivuilta.
 
SDMF
Rokkikeppi
19.08.2009 12:32:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Tossahan jo vastasitkin itse omaan kysymykseesi eli GT-10 tai POD X3 Live alle ja menoksi ominaisuudet löytyy valmistajan sivuilta."
Molemmat näyttävät hyviltä, POd X3 ehkä paremmalta. Onko henkilökohtaisia käyttökokemuksia, kumpi on käytössä parempi ja laadukkaampi?
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
Grugi
19.08.2009 12:45:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkikeppi: "Tossahan jo vastasitkin itse omaan kysymykseesi eli GT-10 tai POD X3 Live alle ja menoksi ominaisuudet löytyy valmistajan sivuilta."
Molemmat näyttävät hyviltä, POd X3 ehkä paremmalta. Onko henkilökohtaisia käyttökokemuksia, kumpi on käytössä parempi ja laadukkaampi?

 
Eipä ole kummastakaan mutta sen mitä on tullut luettua niin eipä ne huonoja ole.
 
Sitten on tietysti tämä G-system jos ei ollut kerta hinnasta kiinni.
http://www.youtube.com/watch?v=LXtECwURy3I
 
SDMF
McNulty
19.08.2009 12:46:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä nyt tällaisia pikatuomioita:
a) Mie jättäisin Bossin GT-10:n ostamatta ihan siksi, ettei sen säröosasto edelleenkään kuulosta kauhean autenttiselta. Omituisia sirityksiä ja kihinöitä. Tietysti, jos tuon koko etuasteosien ohittaa laitteesta ja käyttää pelkästään modulaatioita, kaikuja yms. niin silloinhan tuo GT-10 on varmasti ihan passeli. Tosin, saman tuloksen saa puolet edullisemmin käytetyllä GT-8:lla.
b) Itselläni on kotikäytössä Line6 POD X3, mutta reenikselle tai keikalle en sitä ottaisi. Minusta nuo L6:n kamat kuulostavat hyvältä linjaan soiteltuina, mutta erilaisten kitarastyrkkarien kanssa homma yleensä lakkaa toimimasta. Line6:t ovat muutenkin enemmän painotettuja niihin vahvistin- ja kaappimallinnoksiin, eli jos siulla on jo käytössä hyvä vahvistin ja kaiutin, niin tuosta L6 POD X3 Livestä ei kauheasti iloa ole... menee yli 50% ominaisuuksista "hukkaan".
c) Rocktron Utopia G300 oli mielenkiintoinen uutuus. Tosin, käyttöliittymä siinä oli jotain muuta kuin nerokas, simppeli tai fiksu. Sen sijaan särösoundit olivat askel parempaan päin... Bossia ja Linea paremmat. Laite itsessään oli tukeva, vaikka en painonapeista niin diggaillutkaan. Efektit (siis ne modulaatiot, viiveet yms.) ihan toimivia vaikkakin täytyy myöntää että Boss on niiden suhteen edellä. Riippuen vähän siitä mitä tarvitsee, tässä on hyvä haastaja Boss GT-10:lle.
d) Ehdottomasti paras soundiltaan, käytettävyydeltään ja ominaisuuksiltaan (vaikka siitä puuttuukin wah ja volume/expressio-pedaali) on t.c.Electronic NovaSystem. Siinä oli kaikki kohdallaan, eli hyvät säröt, studiotason chorukset, flangerit, phaserit, tremolot, delayt, reverbit jne. Kaikki mitä kitaristi tarvitsee maustaakseen soittoaan. Simppeli käyttää, todella kestävä kotelointi... selkeä ja hyvä soundinen. Tuosta Nova Systemistä on olemassa vielä pykälää parempi G-System jota voin myös varauksetta suositella.
 
Siispä... jätä suosiolla nuo Bossit ja Line6:n lelut hankkimatta ja panosta kerralla efektien laatuun. Ei muuta kuin t.c.Electronic NovaSystem tai G-System jalkojen alle ja menoksi. Se on meikäläisen vinkki ihan lyhykäisyydessään.
 
You have the music in your head and the tools on your hands... let the guitar do the talking!
JuSu
19.08.2009 12:47:44 (muokattu 19.08.2009 12:49:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkikeppi:Eli hinnalla ei ole väliä, parasta pitää saada jos kerran kymmenessä vuodessa pedaalinsa päivittää!
 
Omaa kokemusta tästä ei ole, mutta isot pojat puhuvat, että Axe FX ois kova juttu: http://www.fractalaudio.com/products-fa-axefx.html
 
Mutta mutta. Miksi pitää olla multiefekti? Soitatko suoraan linjaan, vaiko jonkun vahvistimen (minkä?) kautta? Mun oma kokemus on, että kalliskaan multiefekti ei kyllä korvaa kuumana puhisevien putkien tuomaa säröä, ja vieläpä erityisesti tuolla mainitulla bluesroso -alueella, missä gainia on vähän ja liikutaan juuri siellä säröytymisen reuna-alueilla.
 
Tarkoitan, että voisi kannattaa myös ainakin tuumia myös lähestymistavan muutosta, esim. hyvä vahvistin ja/tai valikoidut (putki)säröpedaalit, joista säröt, muljutuksia sitten jostain multiefektistä, jos riverdance -tyyppistä pompintaa halutaan välttää.
 
Esim. TC Electronicin G-System voisi olla toimiva. Sen avulla kun voi integroida yksittäisiä pedaaleja, vahvistimen kanavanvaihtoa ja midiohjattuja laitteita samaan ohjaukseen. Tai sitten erillinen räkkipulputin (esim. TC:n G-Major) ja monipuolinen ohjainpedaali (esim. G-Lab GSC-3) + valikoidut säristimet.
 
Mikäli siis pitää parasta saada, ei yksittäinen multiefekti mielestäni ole sitä.
 
Tämä pohdinta siis täysin soundipohjalta. Jos aletaan ottaa mukaan näkökulmia roudattavuudesta, helppokäyttöisyydestä yms, niin jonkin verran homma menee uudelleen tuumattavaksi, tosin riippuen painotuksista.
 
JuSu
 
Mitäs sulle kuuluu?
aristoteles666
19.08.2009 17:32:42 (muokattu 19.08.2009 17:39:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaikki säröt, pienet suuret ym otan vahvistimesta, ei säröpurkkeja kiitos, pelkkä kliini buusteri mahdollisesti sooloihin, eikä sekään tube screamer, yleensä kitaran volapotikka riittää, multiefektin hyvä puoli on että kaikki chorukset, pitch schiftit, delayt ym ym saa sopivasta multiefektistä juuri sellaisena kuin on viitsinyt ne ohjelmoida, joka kerta samalla tavalla, ja jos on fiksu vahvistin, myös kanavat vaihtuu midin välityksellä, sitten ei kun wah piuhaa pidentämään ja menoksi.
tuon takia multiefekti.
 
edit. hups, meinasi unohtua, rinnakkais looppiin, koska vahvistimesta tuleva soundi on sellainen kuin haluan, enkä tahdo muuttaa sitä yhtään vaan sotkea rinnalle kurnutuksia efekteillä jos tuntuu siltä, yleensä se on kuitenkin bypassillä, mutta jos tuntuu siltä...
 
ilopertti
19.08.2009 17:37:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukisematta on X3 Live toiminut aktiivisessa keikkakäytössä, keikkoja kertynyt laitteelle ~100. Ajelen suoraan linjaan ja monitoroinnista muun kaman mukana tulee kitarasounditkin.
Tuota aiemmin käytin XT liveä.
 
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
Rokkikeppi
19.08.2009 17:48:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta mutta. Miksi pitää olla multiefekti? Soitatko suoraan linjaan, vaiko jonkun vahvistimen (minkä?) kautta? Mun oma kokemus on, että kalliskaan multiefekti ei kyllä korvaa kuumana puhisevien putkien tuomaa säröä, ja vieläpä erityisesti tuolla mainitulla bluesroso -alueella, missä gainia on vähän ja liikutaan juuri siellä säröytymisen reuna-alueilla.
Tässäpä hyvä pointti. Soitan nimittäin dual rectifier-nupin läpi ja otan siitä rouheemmat säröt. Ja edellinen multiefekti oli rectifierin efektiloopissa.
Siinä ei näet ollut minkäänlaisia säkijöitä.
Eli pitäis saada semmonen pedaali, josta sais overdrivet ym. amp-mallinnukset erikseen ulos suoraan rectifierin sisäänmenoon, ja chorukset, flangerit ym. kaiut toista kautta rectifierin efekti-looppiin, ettei nekin säröönny. Löytyyköhän tälläisiä?
Vai löytyykö mistään ihan vaan esi-ohjelmoitavia vahvistin/särö mallinnuksia yhdessä pedaalissa.
Tarkoitus olisi käyttää hyvälaatuisia overdriveja/boosteja rectifierin "esiasteena".
 
Jos ei siinä oo munaa, sillä ei tee mitään!
aristoteles666
19.08.2009 17:53:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaikki ne on, ikävä kyllä nykyään tuollaisia, itse haluaisin vain efektit ilman särö, tai vahvistin mallinnuksia.
 
ilopertti
19.08.2009 17:57:19 (muokattu 19.08.2009 17:58:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkikeppi: Tässäpä hyvä pointti. Soitan nimittäin dual rectifier-nupin läpi ja otan siitä rouheemmat säröt. Ja edellinen multiefekti oli rectifierin efektiloopissa.
Siinä ei näet ollut minkäänlaisia säkijöitä.
Eli pitäis saada semmonen pedaali, josta sais overdrivet ym. amp-mallinnukset erikseen ulos suoraan rectifierin sisäänmenoon, ja chorukset, flangerit ym. kaiut toista kautta rectifierin efekti-looppiin, ettei nekin säröönny. Löytyyköhän tälläisiä?
Vai löytyykö mistään ihan vaan esi-ohjelmoitavia vahvistin/särö mallinnuksia yhdessä pedaalissa.
Tarkoitus olisi käyttää hyvälaatuisia overdriveja/boosteja rectifierin "esiasteena".

 
Miksi pitää ajaa mallinnusta vahvistimen etuasteeseen? Eihän tuossa ole järkeä, sama kun ottaisit digipokkarilla kuvankaappauksia tietokoneen näytöstä.
 
Mä tekisin ennemmin joko niin että pod x3 live (tai vastaava räkkimalli + midilankku) + pääte tai sitten irtopurkkeja + carl martinin octa-switch tai vastaava + noi sun nykyset vermeet.
 
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
PappaSF
19.08.2009 18:11:17 (muokattu 19.08.2009 18:21:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tässä on tullu pähkäiltyä tätä puolta myös, itseasiassa ite olen päätymässä siihen, että osa on erillisiä pedaaleita ja osa tulisi räkki tai vastaavasta joka on efektiloopissa.
 
Efektisäröt jos niitä haluaa vahvistimen oman särön lisäksi hankkia niin itellä on vahvistunut se käsitys että ehdottomasti ne erillisinä vahvarin eteen ja räksitä sitten vaikka delay, reverb, chorus, flanger ja vastaavat jotka ovat tietty efektiloopissa.
 
Mutta nämä ovat niin jokaisen oman mielipiteen mukaisia juttuja että täysin oikeaa vastausta ei kait liene olemassakaan, on vain erillisiä toteutustapoja itse kullakin näissä asioissa.
 
Noista multiefekteistä sen verran, että mulla oli GT-8 ja nyt oli vähän aikaa myös GT_10 käytössä ja ainakin ite sain paremmat soundit GT-8:sta ulos, liekkö vaan niin huono säätämään tuota GT-10 vai missä vika mutta mun mielestä GT-8:ssa oli paremmat soundit (en kuuna päivänä olisi luullut että sanon tämän mutta näin se vaan on esim. GT-8 sain paremmin säröt esille toivomalla tavalla ja GT-10 en saanut niin hyvin kuin GT-8:sta).
 
Ite mitä olen nyt katellut varsinkin säröjen kannalta niin multtareista ehkä parhaat säröt lähtisi tuosta ylempänä mainitusta NovaSystemistä jossa on muutenkin hyvät efektit, G-systemissä ei liene muuten säröjä? Nova on noista selvästi halvempi.
 
Ite pähkäilly seuraavien säröjen perään TC electronicin NDR-1 Nova Drive, tässä on overdrive ja distortion samassa polkusimessa, ovat kuitenkin erillisenä omilla säädöillään, on analoginen (hyväksi käytetään kuitenkin digitaalisuutta kun on ne muistipaikatkin), saa molemmat yhtäaikaa tai erikseen, peräkkäin tai rinnakkain tai noiden järjestystä voi myös vaihtaa, maksaahan tuo mutta tuosta irtoaa säröä menoon kuin menoon (mitä nyt itse olen tuosta katellu videopätkää eli ei perustu omaan testiin vielä).
 
Multtareista jos kattelisin niin Nova System ja G-system (miksei G-Force myös tai G-major 2).
 
Mutta lyhykäisyydessään omat ajatukset ovat muutama erillinen spedu etuseen ja loput efektilooppiin räkkinä tai vastaavana (ja halvinta en lähde ostamaan, pitää olla kuitenkin laatutarvaraa se soundi ja kestävyys ym.).
 
Edit: Jos hyvät säröt lähtee jo vahvarista niin sen vähemmän tarvii sitten erillisenä säröäkään, toisaalta clean kanavan soundia on niin helppo säröttää sitten erillisellä spedulla, itelläkin on itse vahvistimessa jo tarpeeksi hyvää säröäkin.
 
Simo78
19.08.2009 20:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voin olla suosittelematta bossin ME-sarjaa, jos kerran protason vehjettä ollaan hakemassa. Itsellä oli me50, ihan jees peli, mutta puutteita liikaa. Viive vaihtaessa muistipaikasta toiseen oli se pahin "vika". Paremmista en osaa sitten sanoa mitään...
 
Cauac
19.08.2009 20:38:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vox Tonelab SE
(Multisurffilaudaksi)Helvetin hyvät delayt, kaks kaasupoljinta jotka molemmat ohjelmoitavissa melkein mille tahansa perimetrille, yleis-soundi mielestäni paljon parempi ku GT:sä tai podeissa "luonnollisempi". Vaikka ei efektejä niin hitosti niin kaikki käyttökelpoisia, harva tarvitsee monien multihärveleiden sekopäistä efektimäärää.
 
Jos pitäis suurinpiirtein samalla budjetilla hommata lauta mitä nuo GT.t ja podit kustantaa niin tää ois mun valinta.
 
Stüldt Håjt!
nikander
20.08.2009 21:27:02 (muokattu 20.08.2009 21:30:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkikeppi: Eli hinnalla ei ole väliä, parasta pitää saada jos kerran kymmenessä vuodessa pedaalinsa päivittää!
 
Sulle jäänee vain yksi vaihtoehto, Fractalin Axe-fx. Tai no, kaksi - onhan niillä se ultrakin.
 
...lisätään nyt vielä että vaikka tuo ei ole lattiamallinen, niin sitähän voi ohjata yhtälailla midipedaalilla.
 
JuSu: Omaa kokemusta tästä ei ole, mutta isot pojat puhuvat, että Axe FX ois kova juttu: http://www.fractalaudio.com/products-fa-axefx.html
 
Se on kova. =)
 
kimurantti1
20.08.2009 21:30:02 (muokattu 20.08.2009 21:49:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

G-System on ihan jees jos ei välitä soundista ja käytännöllisyys on kaikki kaikessa. Ennemmin ottaisin Axe-Fx:n, se on melkein saman hintainen. Mikäli Nova System ei ole jotenkin perustavalla tavalla parempi kuin G-Major ja G-System, niin en ostaisi. Ei noi mitään huonoja ole, mutta kaukana parhaasta. G-Majorissa on paljon vastinetta rahalle, G-Systemiin en laittaisi rahojani vaikka mikä olisi.
 
E: Aiempien ketjujen jututhan on olleet mun osaltani mutua, mutta pääsin vastikään toteamaan tän ihan omilla korvilla.
 
nikander
20.08.2009 21:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Aiempien ketjujen jututhan on olleet mun osaltani mutua, mutta pääsin vastikään toteamaan tän ihan omilla korvilla.
 
Mää kävin räplääs kans moista tunti sitten.
 
kimurantti1
20.08.2009 21:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nikander: Mää kävin räplääs kans moista tunti sitten.
 
Niin Axe-Fx vai G-System?
 
laroma
20.08.2009 21:47:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa Line6 M13. Se on hyvä!
 
"Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68 | http://www.northerndiscipline.com | http://www.45dw.com
nikander
20.08.2009 21:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Niin Axe-Fx vai G-System?
 
Axe-Fx:n. G-Systemiä en ole kokeillut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «