veikkonen 27.02.2004 13:41:35 | |
---|
olen soittanut ihan hyviäkin digipianoja esim. yamaha grandtouch. näissä(ei kylläkään edellisessä) on yleensä etuna soittaa myös muilla soundeilla vaikkapa sähköpiano mallinnuksella. urkujen soitto ei taasen luonnistu koskettimistolla jossa on piano kosketus. suurin ero oikean ja digitaalisen pianon soitossa on ääni aaltojen kulkeutuminen tilassa. etenkin konsertti kokoista flyygeliä soitettaessa on mahtava tunne kun koko kehosi resonoi varsinkin matalia säveliä soitettaessa. digitaalipianoissa ääni tulee ulos yleensä varsin pienistä kaiuttimista joiden suoritus kyky on varsin alhainen ja huononee mitä enemman ääniä kerralla soi. akustisessa soittimessa ei titenkään tätä ongelmaa ole, jokaisen kielen ollessaan itse äänilähde. ihan omanlaisensa soitin on sitten sähköpiano(rhodes, wurlitzer ym. ym.). nissä on mielestäni todella hyvä kosketus, joka kylläkin eroaa huomattavasti pianosta. |
Toad 27.02.2004 15:56:46 | |
---|
Itselläni on molemmat ja täytyy sanoa että molemmissa on puolensa, mutta... digipianossa dynamiikka loppuu kesken verrattuna pianoon, puhumattakaan nyt flyygelistä. Digissä ärsyttää myös pedaalipuoli, vai haluaako joku valistaa: mistä saa sustain-pedaaleja, joilla on eri "syvyyksiä", saako jostain vaimennus tai urkupedaaleja..? :D Digipiano myös voi kiusallisesti heilua keikalla (oikea tekee sitä harvoin;)). Mutta jos meinaa ekan pianon hankkia ja on vähän rahaa käytössä, niin hyvälaatuisissa digipianoissa saattaa olla jopa parempi kosketintuntuma ja sointi kuin samanhintaisissa huonoissa "matolaatikoissa". Ainakin Yamahan uusissa CLP- ja P-sarjan digipianoissa on sustain-pedaaleissa ns. "half-pedaling" toiminto. Eli sustainin pituus riippuu siitä, kuinka paljon pedaalia painaa. Niissä on myös mahdollisuus käyttää toista poljinta vaimennus- tai sostenutopedaalina ja muutenkin jonkin verran säätömahdollisuuksia pedaalien suhteen. Itse oon ainakin tykännyt omasta P-120stäni - hyvä perustatsi ja soundit. |
baron 27.02.2004 16:29:57 | |
---|
Ainakin Yamahan uusissa CLP- ja P-sarjan digipianoissa on sustain-pedaaleissa ns. "half-pedaling" toiminto. Eli sustainin pituus riippuu siitä, kuinka paljon pedaalia painaa. Niissä on myös mahdollisuus käyttää toista poljinta vaimennus- tai sostenutopedaalina ja muutenkin jonkin verran säätömahdollisuuksia pedaalien suhteen. Itse oon ainakin tykännyt omasta P-120stäni - hyvä perustatsi ja soundit. Yamahassa kai se just oli niin, että P-80:ssä ei ollut, mutta P-90:ssä on. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |
Fuzzy Boner 27.02.2004 16:31:51 | |
---|
Mut kyl hyvä lyykeli on kova juttu, jos vaan nyt pianohommista puhutaan. Ei e-pianoista voi puhua samalla vuosituhannellakaan. Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron |
assassin 27.02.2004 19:18:43 | |
---|
Mut kyl hyvä lyykeli on kova juttu, jos vaan nyt pianohommista puhutaan. Ei e-pianoista voi puhua samalla vuosituhannellakaan. Samaa mieltä. I don't have an attitude problem. You have a perception problem. |
Notefix 27.02.2004 19:36:18 (muokattu 27.02.2004 19:36:41) | |
---|
Mut kyl hyvä lyykeli on kova juttu Oletsä sellasella soittanu? Mulla on ihan hyvä Digipieno. Ei oikeasta erotu. Siinä on myös sellanen sointuautomatiikka, niin ei tarvii vasurilla hirveesti vetää. Ja bassotkin tulee. Vähän niinku hanurissa. My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä" |
Toad 27.02.2004 21:56:09 | |
---|
Yamahassa kai se just oli niin, että P-80:ssä ei ollut, mutta P-90:ssä on. Sori, vedin vähän arvauksella. Ei vältt. olekaan kaikista halvimmissa malleissa. |
Fuzzy Boner 27.02.2004 21:57:47 | |
---|
Oletsä sellasella soittanu? Mulla on ihan hyvä Digipieno. Ei oikeasta erotu. Siinä on myös sellanen sointuautomatiikka, niin ei tarvii vasurilla hirveesti vetää. Ja bassotkin tulee. Vähän niinku hanurissa. Seppo, rauhoitu Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron |
Notefix 27.02.2004 22:00:30 | |
---|
Seppo, rauhoitu Okei...Teppo! Big Bro! My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä" |
Fuzzy Boner 27.02.2004 22:24:45 | |
---|
Okei...Teppo! Big Bro! perustetaan uud duo.. Matti & Teppo ei oo Mitäään. Seppo & Teppo RULES Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron |
Notefix 27.02.2004 22:48:21 (muokattu 27.02.2004 22:49:02) | |
---|
perustetaan uud duo.. Matti & Teppo ei oo Mitäään. Seppo & Teppo RULES Oho, maanantaina on jo eka keikka! Edit: Seppo ja Teppo!!...voi vittu :))) My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä" |
Lauri K 28.02.2004 00:26:51 | |
---|
Jaahas, tästä threadista taitaa tulla samanlainen kuin tuosta sustain-pedaali hommasta. :D |
Fuzzy Boner 28.02.2004 10:07:23 | |
---|
Jaahas, tästä threadista taitaa tulla samanlainen kuin tuosta sustain-pedaali hommasta. :D no ei, pidetään tää siistinä. Ei mielestäni voi verrata digi-ja akustista pnoa... Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron |
U.Honey 28.02.2004 22:18:52 | |
---|
Akustinen on aina akustinen. Mutta jos pitää valita äänitetäänkö akustisella vai digillä, niin ero pienenee. Se oikean flyygelin suloinen sointi on mennyttä joka tapauksessa kun sitä kuunnellaan kaiuttimien kautta. Children of Baron, the ultimate musical experience! |
pianistityttö 29.02.2004 11:18:52 | |
---|
Se oikean flyygelin suloinen sointi on mennyttä joka tapauksessa kun sitä kuunnellaan kaiuttimien kautta. Samaa mieltä.. Nykyäänhän flyygeleihin tehdään semmosia juttuja, että saa kuulokkeista kuunnella omaa soittoonsa, mutta muut ei sitä kuule. En IKINÄ tekis semmosta omalle kullalleni.. :) "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Arthur Rubinstein- |
Fuzzy Boner 29.02.2004 11:20:07 | |
---|
Samaa mieltä.. Nykyäänhän flyygeleihin tehdään semmosia juttuja, että saa kuulokkeista kuunnella omaa soittoonsa, mutta muut ei sitä kuule. En IKINÄ tekis semmosta omalle kullalleni.. :) niin toi silent-homma.. No sit se muuttuuki sähköpianoksi.. Mul on mun pystarissa semmonen; on siinä puolensakin. Rupean itseasiassa nyt soittamaan. Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron |
pianistityttö 29.02.2004 17:08:45 | |
---|
niin toi silent-homma.. No sit se muuttuuki sähköpianoksi.. Mul on mun pystarissa semmonen; on siinä puolensakin. Rupean itseasiassa nyt soittamaan. Se on varmaan hyvä kerrostalossa semmonen silent-systeemi.. "Olen onnellisin tuntemani ihminen"
-Arthur Rubinstein- |
joetail 29.02.2004 17:56:08 | |
---|
niin toi silent-homma.. No sit se muuttuuki sähköpianoksi.. Mul on mun pystarissa semmonen; on siinä puolensakin. Rupean itseasiassa nyt soittamaan. Olis uuden Yamahan osto edessä, pitäiskö tällanen pyytää siihen kans? Parin vuoden päästä kun hyvinkin varmasti pitää muuttaa kerrostaloon. Noh, onko saundit lähellä(kään) aitoa? |
Se on varmaan hyvä kerrostalossa semmonen silent-systeemi.. Ja tietynlaisina päivinä myös keikalla... ;-) Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi. |
Annaliini 29.02.2004 21:13:22 | |
---|
Usein digipianolla soittaessa tulee vastaan myös sellainen ilmiö, että sormien lätsähtely muovisia koskettimia vastaan tuntuu kuuluvan lujempaa kuin itse soitto Joo, se kopina kuulostaa melkeen yhtä sympaattiselta kuin joku kitarapedaalien naksutus. Mutta onneksi hiljasissa esiintymispaikoissa ei yleensä digillä tarvi soittaa. The sun is gone but I'm having fun |