Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Floyd Rose Special
1 2
Isaac
18.08.2009 14:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä kyselisin onko jollakulla kokemusta kyseisestä "Floyd Rose Special" tallasta. Kiinnostaa siksi koska harkitsen Esp-LTD V-401kitaran ostoa ja ainoa asia mikä siinä epäilyttää on tämä kyseinen talla, pysyykö vireessä yms. Elikkä jos kokemusta kyseisestä tallasta on niin mielelläni lukisin mielipiteen siitä,
Kiitos!
 
pietari-poika
18.08.2009 16:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo talla on ltd:n lisenssipeli. Suoraansanottuna noi LTD:n lisenssitallat on lisenssitallojen pohjasakkaa. Kannattaa katsella mieluummin torilta käytetty ibanez tai charvel, niissä usein kelvolliset floikat ja monissa mikitkin vaihdettu parempiin/on jo hyvät mikit valmiiksi.
 
Isaac
18.08.2009 17:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ymmärtänyt että Talla on ihan aito Floyd Rose ei mikään lisenssitalla, jokin uusi malli vain???
 
pietari-poika
18.08.2009 17:41:38 (muokattu 18.08.2009 17:42:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LTD:n lisenssitalla. Noita ei kaiketi ole muissa kuin halvoissa LTD:n kitaroissa ja hinta taisi olla jossain kitaraosanettipuljussa noin 50 dollaria, OFR kustantaa ~200 ellei enemmänkin. Olen kokeillut tota ja tuntumakin oli samaa luokkaa kuin nuo edelliset ltd:n lisenssipelit.
 
Ojamieli
18.08.2009 18:13:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: Tuo talla on ltd:n lisenssipeli. Suoraansanottuna noi LTD:n lisenssitallat on lisenssitallojen pohjasakkaa. Kannattaa katsella mieluummin torilta käytetty ibanez tai charvel, niissä usein kelvolliset floikat ja monissa mikitkin vaihdettu parempiin/on jo hyvät mikit valmiiksi.
 
mulla on ltd:n kh-202 ja ei tarvi kovin useesti virittää ja sillonki vaan niillä hienoviritysruuveilla
 
pietari-poika
18.08.2009 18:18:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eemeli.o.: mulla on ltd:n kh-202 ja ei tarvi kovin useesti virittää ja sillonki vaan niillä hienoviritysruuveilla
 
Entä jos käytät tallaa? Esimerkiksi vedät kerran kokonaan alas ja sitten kokonaan ylös? Kyllä se tina joskus väsyy.
 
Ojamieli
18.08.2009 18:39:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: Entä jos käytät tallaa? Esimerkiksi vedät kerran kokonaan alas ja sitten kokonaan ylös? Kyllä se tina joskus väsyy.
 
vaikka niin oon tehnykki nii ihan hyvin on pysyny vireessä
 
McNulty
18.08.2009 19:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä mitään ihmeellistä ole että lisenssitallan saa pitämään vireen. Kyse on lopulta vain säädöistä. Oikein säädettynä halvankin lisenssitallan saa toimivaksi... se vain että ne eivät tahdo kestää käyttöä, ei ainakaan samassa mittakaavassa kuin hyvät lisenssit ja originaali FR-talla.
 
You have the music in your head and the tools on your hands... let the guitar do the talking!
Antti1
18.08.2009 19:52:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy mainita aiheen sivusta, että ainakin pari vuotta takaperin vielä Steve Vain Evosta vaihdettiin talla (tais olla perus edge?) vähän reilun puolen vuoden välein kokonaan uuteen. Toki herralla on vähän erilaiset vaatimukset toimivuuden suhteen ja varmaan vemputtaa pikkusen keskiverto himarunkkailijaa lujempaa & enempi niitä kampiaan.
 
Niistä muista kitaroista vaihdellaan sitten vähän harvemmin, tosin en tiedä mikä herralla on nykyään pääasiallisena keikkakitarana. Evo alkoi olemaan jo huonossa hapessa, kun runko oli osittain haljennutkin. Liekö flo-kepakko sitten jo ottanut sen pestin?
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Juicy
19.08.2009 01:04:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo lisenssitallojen ongelmat tulee esiin vasta kun on tarpeeksi monta kielisettiä vaihdettu... Satulan ruuvit jumittaa, huonolla tuurilla korkkaa ennen pitkää, satulapaloihin ilmestyy uria, yms.
 
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
Antti1
19.08.2009 01:05:36 (muokattu 19.08.2009 01:06:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Nuo lisenssitallojen ongelmat tulee esiin vasta kun on tarpeeksi monta kielisettiä vaihdettu... Satulan ruuvit jumittaa, huonolla tuurilla korkkaa ennen pitkää, satulapaloihin ilmestyy uria, yms.
 
Sä puhut tallojen ongelmista ja kaikki luettelemasi viat liittyvät kuitenkin satulaan..? :)
 
EDIT: Mun mielestä noista talloista on tullut vähän turhankin iso peikko täällä. Ne toimii sen aikaa, kuin ne toimii. Hyvällä huollolla, asiallisella käytöllä ja oikeilla säädöillä ne kestää sen minkä kestää; _kaikki_ menee aktiivikäytössä vaihtoon ennemmin tai myöhemmin.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Juicy
19.08.2009 01:16:45 (muokattu 19.08.2009 01:17:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Sä puhut tallojen ongelmista ja kaikki luettelemasi viat liittyvät kuitenkin satulaan..? :)
 
No, ajattelen yleensä noita tallaratkaisuja yhtenä kokonaisuutena, lukkosatula on tärkeä siinä missä tallakin vireenpidon kannalta. Kaupassakin myytäviin OFR-setteihin tulee yleensä satula mukaan.
 
Mutta pätee nuo ongelmat siellä tallan päässäkin. Ei ne ruuvit sielläkään päässä loputtomiin kestä... Varsinkin jos ei ole kokemusta floikan oikein säätämisestä ja kiristää niitä lukitusruuveja hampaat irvessä, kuvitellen että ne jotenkin valskaa ja siksi vire ei pysy.
 
OFR kestää väärinkäyttöä vähän paremmin, tosin nekin saa hajalle jos haluaa.
 
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
Antti1
19.08.2009 01:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun ensimmäisestä ja viimeisestä Wolfista (ekan tilauksen SS-malli) pyörähti ensimmäistä kertaa kieltä vaihtaessa g-kielen lukituspalan ruuvi pyöreäksi. Toimi vielä senkin jälkeen, jos erittäin varovasti käytti. Eikä 100% varmasti ollut vika meikäläisessä. Olen noita sen verran kuitenkin ruuvaillut ja vieläpä ekaa kertaa kitaraa tunnustellessa olin erityisen huolellinen. Mitään apinamomenttia ei myöskään ollut, kun ei ollut vielä edes tappiin asti kiristetty. Paska mikä paska.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Juicy
19.08.2009 01:31:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun ensimmäisestä ja viimeisestä Wolfista (ekan tilauksen SS-malli) pyörähti ensimmäistä kertaa kieltä vaihtaessa g-kielen lukituspalan ruuvi pyöreäksi. Toimi vielä senkin jälkeen, jos erittäin varovasti käytti. Eikä 100% varmasti ollut vika meikäläisessä. Olen noita sen verran kuitenkin ruuvaillut ja vieläpä ekaa kertaa kitaraa tunnustellessa olin erityisen huolellinen. Mitään apinamomenttia ei myöskään ollut, kun ei ollut vielä edes tappiin asti kiristetty. Paska mikä paska.
 
No toi oli jo melko sohlo, mistähän uudenvuoden tinasta sekin oli valettu... =)
 
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
ibnz
19.08.2009 06:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanetsin Edgen satulanlukitusruuvit (intonaatiota säädettäessä) ovat sangen pahamaineisia juuri pehmeän metalliseoksensa ansiosta - hiemankin huolimattomampi kiristys pikkuruisella kuusikulma-avaimella ja kohta on pyöreä kolo aikaansaatu. Aika ikävä juttu muuten laadukkaassa tallassa.
 
Tilalle käy onneksi suht standardi mutteri, mitä hamstrasin Tampereen pienoismalliliikkeistä risti- ja talttapäillä. Eivät ole ihan samaa väriä, mutta sehän tuo karakteria ;)
 
Jucciz
19.08.2009 09:21:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumma kyllä kun sanotaan, että mikä tahansa talla: paskaks se menee kuitenkin jossain vaiheessa aktiivikäytössä. Yhteenkään kitaraani en oo vielä koskaan joutunu tallaa vaihtamaan. Vai onks aktiivikäyttö sitä kun spedeillään kammella ympäriinsä? Musiikkia soittamalla tuskin talla - tai mikään muukaan kieliä kalliimpi osa - menee vaihtoon ihan tosta vaan.
 
T: kitaran passiivikäyttäjä
 
mtt76
19.08.2009 10:26:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kumma kyllä kun sanotaan, että mikä tahansa talla: paskaks se menee kuitenkin jossain vaiheessa aktiivikäytössä. Yhteenkään kitaraani en oo vielä koskaan joutunu tallaa vaihtamaan. Vai onks aktiivikäyttö sitä kun spedeillään kammella ympäriinsä? Musiikkia soittamalla tuskin talla - tai mikään muukaan kieliä kalliimpi osa - menee vaihtoon ihan tosta vaan.
 
Mulla on ollut ilo ja kunnia omistaa Tokain 90-luvun alun Les Paul Custom, jossa siis oli tune-o-matic. Se oli ihan soittamalla loppuun kulutettu se talla, mutta se olikin ollut aktiivisella ammattimuusikolla ykköskitarana. Se oli pakko vaihtaa. Ilmeisesti hiki oli tehnyt tehtävänsä, ja tallapalat olivat jumittaneet niin ettei hienovirettä voinut säätää enää. Musiikkia soittamalla vaihtokuntoon voi kuluvat osat kitarasta saada, eli oikeastaan kaiken. Mikään ei kestä käyttöä ikuisesti, vaikkei ihan tosta vaan hajoakaan. Halvemmissa tune-o-maticeissa olen nähnyt myös extra-kieliuria tallapaloissa, tuossa ei ollut niitä sentään. Harmitti vaihtaa muuten hyvä talla.
 
Ystävän neuvo: osta basso matalia vireitä varten. -Jucciz
T-Stag
19.08.2009 12:41:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mtt76: Mulla on ollut ilo ja kunnia omistaa Tokain 90-luvun alun Les Paul Custom, jossa siis oli tune-o-matic. Se oli ihan soittamalla loppuun kulutettu se talla, mutta se olikin ollut aktiivisella ammattimuusikolla ykköskitarana. Se oli pakko vaihtaa. Ilmeisesti hiki oli tehnyt tehtävänsä, ja tallapalat olivat jumittaneet niin ettei hienovirettä voinut säätää enää. Musiikkia soittamalla vaihtokuntoon voi kuluvat osat kitarasta saada, eli oikeastaan kaiken. Mikään ei kestä käyttöä ikuisesti, vaikkei ihan tosta vaan hajoakaan. Halvemmissa tune-o-maticeissa olen nähnyt myös extra-kieliuria tallapaloissa, tuossa ei ollut niitä sentään. Harmitti vaihtaa muuten hyvä talla.
 
Mulla on vuoden 1985 Tokai Love Rock (120-sarjaa, Dimarzion mikit vakiona, nitro-lakka ym. herkut). Ostin pelin vuonna 2000 kanikonttorihuutokaupasta ja vaikutti silloin jo erittäin "sisäänajetulta". Siitä oli pakko vaihtaa talla vuonna 2006 koska vanha talla oli vääntynyt kielten paineen alla koveraksi. Tilalle pantiin Gotoh ja tallan vaihtanut Juha Rislakki (nauhat vaihdettiin samalla) sanoi etä kyseinen vaiva on yleinen pidempään soitetuissa LP-tyyppisissä kitaroissa. Mulla kitarassa on ollut 11-50 -kielisetti.
 
McNulty
19.08.2009 13:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kumma kyllä kun sanotaan, että mikä tahansa talla: paskaks se menee kuitenkin jossain vaiheessa aktiivikäytössä. Yhteenkään kitaraani en oo vielä koskaan joutunu tallaa vaihtamaan.
 
Jos sie omistaisit ne pidempään kuin vuoden, voisi niihin jotain tullakin :)
No ei vaan, vitsit vitseinä ja huonot vitsin huonoina.
 
Itsellä meni '92 LP Standardista Gotohin valmistama Tune-O-Matic vaihtoon. Tai no, itseasiassa talla itsessään oli vielä suht ok, mutta tallapalat eivät. Urat olivat useiden ja useiden kielisettien, soittotuntien ja huomattavan käytön jälkeen syventyneet ja radius oli käytännössä täysin flat. Ongelmaksi muodostui se, että tallan ollessa hyvissä säädöissä kahden ohuimman ja kahden paksuimman kielen mukaan, ottivat kaksi keskimmäistä kieltä ikävästi kiinni nauhoihin ylärekisteristä soiteltuna. Ongelma poistui kun tilalle laitettiin brännäri Nashville-tyylinen T-O-M.
 
Vai onks aktiivikäyttö sitä kun spedeillään kammella ympäriinsä?
 
Ei ollut kampea ollenkaan. Riitti ihan sellainen 17 vuotta aktiivista soittoa.
 
Musiikkia soittamalla tuskin talla - tai mikään muukaan kieliä kalliimpi osa - menee vaihtoon ihan tosta vaan.
 
Ei se "ihan tosta vaan" mene, mutta menee kyllä ajan kuluessa. Kuten tuolla alussa vitsailin... pitää vain vetää yhdellä skeballa illasta toiseen esim. 10 vuotta. Alkaa ne VOSsien ja Custom Shoppienkin tallat olemaan riittävän "jyrsittyjä" vaihtoa ajatellen.
 
T: kitaran passiivikäyttäjä
 
Täällä toinen passiivikäyttäjä... mutta pidemmällä omistusajalla.
 
You have the music in your head and the tools on your hands... let the guitar do the talking!
Antti1
19.08.2009 14:06:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylipäätään on aika hyvä viisastella niiden lespojenne yms. kanssa, joiden kiinteät tallat joutuvat ehkä hiukan paljon pienemmälle rasitukselle, kuin jatkuvaa syöksyilyä ja vemputusta kohtaavat floikat, joista btw tässä ketjussa oli/on kyse. ;)
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «