skorppari 14.08.2009 16:43:09 (muokattu 14.08.2009 16:47:30) | |
---|
...jonain päivänä vielä opin soittamaan nuo ruttoperkeleen barresoinnut |
VR 14.08.2009 18:09:03 (muokattu 14.08.2009 18:11:20) | |
---|
aalataur: Olen kuullut piratismia puolustettavan väitteellä, että levymyynti on vain 10% artistin tuloista. Onko tällaisessa väitteessä mitään perää? Miten nuo tulot jakautuvat suunnilleen keikkamyynnin, levymyynnin, oheiskrääsän, radiosoitosta saatavien palkkioiden ym. kesken? Ihan uteliaisuudesta kyselen. Ei vielä kukaan tainnut vastata tähän ketjun aloittajan alkuperäseen kysymykseen :) Tuo tulonmuodostus varmaan riippuu aika paljon bändistä. Himin managerihan on joskus sanonut, että Him on lähinnä pyörillä kulkeva paitakauppa. Suurimmat katteet revitään merchandisestä, ja muut tulot varmaan menee siihen pyörien pyörittämiseen. Rojalteista (radiosoitto, levymyynti yms.) tulee tietty biisintekijälle massia, Himin tapauksessa olettaisin että Valo korjaa suurimman osan (korjatkaa jos väärässä). Soittajarojalteista en osaa oikein sanoa, niistä ei varmaan niin paljoa heru, kun ei niitä kaikkialla maksella (esim. Ameriikassa). Muut bändin jätkät varmaan tienaa lähinnä keikkapalkoilla. E: Eihän mulla mitään oikeeta tietoa ole, mutta voihan se olla niinkin että Himin jäsenet nostaa kuukausiliksaa firmasta nimeltä Him. Everything is a OK! YNWA |
kivi 14.08.2009 22:12:18 | |
---|
|
L.Ruoska 15.08.2009 08:06:11 | |
---|
Mä mietin aina välillä että tuenkin nyt sitä ja tätä artistia kun ostan useimmat levyt mitä lataan mp3sina jos levy oli hyvä. Tajusin tosin jossain vaiheessa että kun ostan levyt useimmiten käytettynä niin en oikeastaan tue muuta kuin jotain autotallistaan nettikauppaa pyörittävää eBay-myyjää. Mutta kyllä se silti lohduttaa omatuntoa että omistaa sen levyn laillisesti joten what the heck, mitäpä siitä artistista :D Joo ja takaisin alkuperäiseen topicciin..muistaakseni joku CMX:n jäsen jossain tokaisi että ankaralla työllä ja hyvällä tsägällä pääsee rokkari Suomessa keskiverto puutarhurin palkoille minkä luulisi liikkuvaan siinä jossain 2000€/kk nurkilla, josta tietysti verot veks. Kai siinä rokkitouhussa kuitenkin se elämäntapa on himoittavampaa kuin ne palkat..että pääsee toteuttamaan itseään. Kemosabe! |
Thefish 15.08.2009 10:58:50 | |
---|
Leo Lindgren: Joo ja takaisin alkuperäiseen topicciin..muistaakseni joku CMX:n jäsen jossain tokaisi että ankaralla työllä ja hyvällä tsägällä pääsee rokkari Suomessa keskiverto puutarhurin palkoille minkä luulisi liikkuvaan siinä jossain 2000€/kk nurkilla, josta tietysti verot veks. Kai siinä rokkitouhussa kuitenkin se elämäntapa on himoittavampaa kuin ne palkat..että pääsee toteuttamaan itseään. No tässähän tämä tuli selväksi. Piste. "Rapuja piti uittaa todella pitkään noin haaleassa vedessä, eivätkä ne meinanneet edes kuolla. Lopputulos oli maultaan vetinen ja jotenkin stressihormooninomainen."-Jäärä |
sub zero 15.08.2009 11:41:17 (muokattu 15.08.2009 11:42:15) | |
---|
(äh, ei mitään :) mr. finland, walk on by, your ideapark dream.
mr. finland, walk on by, your alko store supreme |
kivi 15.08.2009 12:13:58 (muokattu 15.08.2009 12:18:00) | |
---|
skorppari: esim tästä http://www.ic.gc.ca/eic/site/ippd-dppi.nsf/eng/h_ip01456.html tai tästä http://www.unc.edu/~cigar/papers/FileSharing_March2004.pdf Lukeminen vielä kesken, mutta tässä vaiheessa haluaisin jo kommentoida yhtä (tai paria) pointtia: Näissä tutkimuksissa sellainen tutkimustulos, jossa kuluttaja hankkii laillisesti yhtyeen tai artistin äänitteen sen jälkeen kun on kuullut artistia p2p-verkosta katsotaan tilanteeksi jossa p2p-lataaminen hyödyttää musabisnestä. Mun nähdäkseni se ei todista muuta kuin sen, että aktiiviset p2p-lataajat lataavat ensin verkosta ennen kuin lähtevät kauppaan. Tuolla kysymyksenasettelulla nimittäin ainoa todistettava asia on se, että kuuleminen p2p-verkkolatauksen kautta tapahtuu ennen ostotapahtumaa. Mitenkään ei erotella sitä, onko vaikka joku kaveri suositellut bändiä ensin, eikä kysymyksenasetteluun oteta sellaista pointtia, että mites ne levyt joita kaveri on kehunut (tai joiden kansi on näyttänyt kivalta mainoksessa) mutta jotka eivät p2p-ladattuina olekaan sykähdyttäneet - eikö p2p-lataaminen voisi samalla tavalla olla vastuussa siitä että ne jäävät ostamatta? Verrattuna siis tilanteeseen, jossa mennään levykauppaan ja ostetaan sokkona kaikki levyt joita joku on kehunut, mikä ei ole ollenkaan niin harvinaista ostokäyttäytymistä kuin monet varmaan luulevat. Varsinkin tarjouslevyjen tai käytettyjen levyjen laarin luona. Sitten on tietysti sellainen matopurkki, että miten paikallisradiot ja radio yleensäkin ovat ihan oikeasti sössineet roolinsa uuden musiikin tutustuttajina, ja kuinka toisaalta ylipäätänsäkin kaiken musiikkiin tutustumisen kaapua, mainoksista ja levyarvosteluista dj-toimintaan, sijoitetaan p2p-latauksen niskaan. Mutta niistä tuonnempana, mulla on edelleen näiden tutkimusten tarkka lukeminen kesken. Muille lukijoille muuten vielä muistutukseksi: Yhteenvetona molemmissa tutkimuksissa on "ei voida osoittaa suhdetta levymyynnin ja p2p-lataamisen välillä" mikä saattaa kyllä johtua kysymyksenasettelustakin, tai siitä ettei tuon suhteen vertailuun oteta maksullisia nettilatauksia fyysisten levyjen kaveriksi - eli ei halutakaan tutkia luvallisen vs. luvattoman musiikinjakelun toimintaa, vaan suhdetta p2p:n (ja vain p2p:n) ja fyysisten täysihintaisten cd-levyjen välillä. Eli kahden varsin ei-yhteismitallisen asian, joista molemmat vain sattuvat sisältämään musiikkia. Sillai kannattaa lukea kriittisesti. Tutkimuksilla saattaa nimittäin joskus olla muitakin tavoitteita kuin paljastaa totuus ja koko totuus siitä mitään jättämättä ja siihen mitään lisäämättä. Ei ne koulunkaan oppikirjat aina kerro totuutta. ;-) |
Peltsi88 15.08.2009 18:56:35 | |
---|
kivi:Tutkimuksilla saattaa nimittäin joskus olla muitakin tavoitteita kuin paljastaa totuus ja koko totuus siitä mitään jättämättä ja siihen mitään lisäämättä. Ei ne koulunkaan oppikirjat aina kerro totuutta. ;-) Onkin hyvä muistaa tässä vaiheessa, että totuus löytyy jonkun random mnettiläisen pika-analyysista. NOT. |
--Tomppa-- 15.08.2009 19:01:59 | |
---|
Peltsi88: Onkin hyvä muistaa tässä vaiheessa, että totuus löytyy jonkun random mnettiläisen pika-analyysista. NOT. Toi on kivi, eikä mikää random mnettiläine >: ( Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
Numb 15.08.2009 19:30:56 | |
---|
Peltsi88: Onkin hyvä muistaa tässä vaiheessa, että totuus löytyy jonkun random mnettiläisen pika-analyysista. NOT. Minusta Kivellä on tuossa kirjoituksessaa kelpo pointti siitä mistä mainittu tutkimus kenties loppujen lopuksi kertoo. Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri. |
Peltsi88 15.08.2009 20:20:59 (muokattu 15.08.2009 20:22:52) | |
---|
--Tomppa--: Toi on kivi, eikä mikää random mnettiläine >: ( Minulle hän on random mnettiläinen. Ei voisi vähempää kiinnostaa millainen scenestatus hänellä on mnettiläisten keskuudessa. Minusta Kivellä on tuossa kirjoituksessaa kelpo pointti siitä mistä mainittu tutkimus kenties loppujen lopuksi kertoo. Luitko varmasti nuo tekstit? Pitää kysyä sen takia, kun vähän mutu ja sokea puoltaminen haiskahtaa. |
--Tomppa-- 15.08.2009 21:22:26 (muokattu 15.08.2009 21:23:08) | |
---|
Peltsi88: Minulle hän on random mnettiläinen. Ei voisi vähempää kiinnostaa millainen scenestatus hänellä on mnettiläisten keskuudessa. Äläs nyt, Kivi on hieno ukkeli. Kirjottanut mukavan kirjan ja suoltanut Sueen juttuja. Taisipa kuvittaa vielä sen Kotistudio-kirjankin. Ja hyvin kuvittikin : ) Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
kivi 15.08.2009 21:31:29 | |
---|
Peltsi88: Minulle hän on random mnettiläinen. Ei voisi vähempää kiinnostaa millainen scenestatus hänellä on mnettiläisten keskuudessa. Siinä olet oikeassa, ja mä olen viimeinen kelpuuttamaan mitään scenestatuksia. Enemmän mä luulen että vaa'assa painaa se että aika moni täältä tuntee (luulee tuntevansa, on tavannut, on katsonut tietosanakirjasta kuka mä olen jne...) mut ihmisenä, ja siis tietää myös ne artikkelit ja sen kirjoittamani musabisneksen oppikirjan rokkibändeille, ja ehkä vähän vaikuttaa sekin, että ajan myötä on tullut täällä itselle ihan tilaamatta ja pyytämättä sellainen maine, että jos mä puhun vaikka vahingossakin läpiä päähäni, mä menetän uskottavuuteni paljon pahemmin kuin joku muu. Ja saan kans paskaa niskaan aika herkästi, koska olen täällä omalla oikealla nimelläni. Luitko varmasti nuo tekstit? Pitää kysyä sen takia, kun vähän mutu ja sokea puoltaminen haiskahtaa. Kuten sanottu, en oo vielä lukenut kokonaan. Olen lukenut molempia kursorisesti, ja perusteellisemmin sisällysluettelon ja yhteenveto-osuuden molemmista. Edellinen viesti perustui siihen, mitä havaitsin lukiessani tutkimuksen esittelyä ja yhteenvetoa. Sen sijaan siinä oot oikeassa, että mulla on tietty ennakkoasenne enkä ole mitenkään ehdottoman puolueeton ihmisenä tässä asiassa. Mä elän yksinomaan tekijänoikeustuloilla jo 23:tta vuotta joten tekijänoikeus on mulle vakava asia. Niin vakava, että luen eduskunnan pöytäkirjoja ja haastattelen juristeja ymmärtääkseni missä mennään. Mä en ole tyytyväinen tekijänoikeuslakiin nykyisellään, en ollenkaan, ja mun avoin kirjeeni nykyistä TO-lakia vastaan luettiin Eduskunnan täysistunnossa lakia säätäessä, selvityksenä siitä, mitä mietintö todella uhkasi tarkoittaa. Mä tiedän mitkä ovat ne argumentit joilla TO-lakia vastaan nyt lobbataan, ja jos ne pääsevät läpi, on lopputulos vielä monta kertaa kauheampi. Silloin tekijöille ei jää mitään. Anteeksi tää kissanhännännostaminen. Se ei kuulu luonteeseeni, mutta mulle on tätä asiaa vakavasti useiden vuosien ajan seuratessani kertynyt sellaista näkemystä ja tietoa, jota satunnaisella nettiselaajalla tai lehdenlukijalla ei ole, eikä voikaan olla, ja se minkä mä näen, on niin vakava uhkakuva että mun on pakko tehdä kaikkeni että saataisiin edes joku oikeus sen tekijän puolelle tilanteessa jossa miljonäärit pankkiirit ja mediamogulit kilpaa rahoittaa piraatteja saadakseen myytyä kansalle vielä miljardin mediasoitinta lisää. Ja mä haluan kertoa, että mä nään tän näin. |
Peltsi88 15.08.2009 21:47:12 | |
---|
kivi: Kuten sanottu, en oo vielä lukenut kokonaan. Tosiaan tuo kysymys oli osoitettu Numbille, ei sinulle. Uskon kyllä, että luit se. Enkä minä tiedä, voithan sä ihan hyvin ollakin oikeassa tuossa analyysissä, mutta kriittisyys kannattaa pitää mielessä. |
skorppari 15.08.2009 22:26:18 | |
---|
Sen sijaan siinä oot oikeassa, että mulla on tietty ennakkoasenne enkä ole mitenkään ehdottoman puolueeton ihmisenä tässä asiassa. Mä elän yksinomaan tekijänoikeustuloilla jo 23:tta vuotta joten tekijänoikeus on mulle vakava asia. Niin vakava, että luen eduskunnan pöytäkirjoja ja haastattelen juristeja ymmärtääkseni missä mennään. Siltikin taisi tulla todistettua että p2p ei ole ehdoton paha niinkuin etujärjestöt nyt koittaa sanoa. Artistien ja levy-yhtiöiden nyt varsinkin tarvitsisi nähdä kaikki ne edut mitä tietotekniikka on tuonut eikä vain mörköjä jokaisessa varjossa. Mitä tekijänoikeuteen yleensä tulee olen tietty sitä mieltä että tekijän tulee saada korvaus työstään. He kyllä ansaitsivat paljon paljon isomman osuuden siitä mitä nykyisellään. ...jonain päivänä vielä opin soittamaan nuo ruttoperkeleen barresoinnut |
mr_b 16.08.2009 00:11:52 | |
---|
Kaikki tutkimukset osoittaa että jos on mahdollisuus "koekäyttää" tuotetta ostokynnys alenee aivan huomattavasti. Musiikki ei ole mikään poikkeus. Kuulosti enempi RIAA lausunnolta kuin miltään perustellulta tutkimuksiin pohjaavalta. Kaksi sanaa: Myspace, Spotify. Ei mitään todellista tarvetta latailuun. Plugged 16 shells from a thirty-ought-six |
Jalmis 18.08.2009 15:16:08 | |
---|
mr_b: Kaksi sanaa: Myspace, Spotify. Ei mitään todellista tarvetta latailuun. Aamen! Itse ainakin hoidan digitaaliset musiikkiasiani näillä, enkä koe että jäisin jostain paitsi. Koekuuntelut voi siis suorittaa noillakin. (Tuskin artisti spotify-soitoista mitään kostuu, mutta ainakin teknisesti tekijänoikeusasiat ovat kunnossa) |
Epämuusikko 18.08.2009 15:38:54 (muokattu 18.08.2009 15:39:46) | |
---|
Peltsi88: Minulle hän on random mnettiläinen. Ei voisi vähempää kiinnostaa millainen scenestatus hänellä on mnettiläisten keskuudessa. Oli miten oli, SINÄ et ainakaan ole mikä tahansa random-Mnettiläinen!!! "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
Chemo 18.08.2009 19:36:20 | |
---|
skorppari: Artistien ja levy-yhtiöiden nyt varsinkin tarvitsisi nähdä kaikki ne edut mitä tietotekniikka on tuonut eikä vain mörköjä jokaisessa varjossa. Mutta hei, onhan ne nähty ja hyödynnetty! Onko olemassa yhtään toimivaa levy-yhtiötä, jolla ei ole nettisivuja? Jonka levyjä ei voi tilata netistä? Käytännössä jokainen bändikin on netissä jollain tavalla - ja pääsääntöisesti niitä musanäytteitäkin on kuultavissa, ja ihan laillisesti. Artistit ja yleisö kommunikoivat monessa paikkaa netissä, eri tavalla kuin koskaan ennen. Jne jne. Pitää myös muistaa, että melkein jokainen musiikintekijä on myös musiikin kuluttaja. Kyllä niitä iPodeja on soittajillakin ja kiinnostavaa musaa tutkitaan netin välityksellä. Laillisten nettikauppojen valtavaa tarjontaa hyödynnetään, niin fyysisten kopioiden tilauksina kuin ostettuina latauksinakin. Se täytyy kyllä sanoa, että laittomasti lataavia ja/tai jakavia henkilöitä ei kyllä artistipuolelta oo juurikaan tullut vastaan. Ei taida tulla ketään mieleen nyt. Kivi: kiitos kun jaksat tätä. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
Niin, no, kuten kirjoitin jo edelliseen tätä aihetta sivuavaan ketjuun (joka lukittiin), levymyynnin osuus artistin tuloista ei ole juurikaan verranollinen siihen hyötyyn, jonka artisti levy-yhtiöstään tosiasiassa saa. Käsittääkseni artistin rojaltit on Suomessa yleensä n. 7-15%:n luokkaa, riippuen tapauksesta ja sopimusten yksityiskohdista. Kustannussopimuksista levy-yhtiön tms. kanssa voi artisti saada sitten isompia rahasummia, jotka tosin ovat useimmiten ennakkoa. Levy-yhtiön tehtävä on kuitenkin ennen kaikkea edistää artistin laajempia toimintamahdollisuuksia esim. maksamalla äänitys- ja painatuskulut, hoitamalla levityksen, ja promoamalla artistia sekä tämän tuotantoa, mikä taas toivon mukaan johtaa radiosoittoon, lisääntyneeseen keikkakysyntään, tekijänoikeustuloihin jne. Tuo on todella tärkeä tehtävä. Ellei artisti satu olemaan varsinainen Durcell-pupu, on täysipäiväisen muusikon elämä ilman levy-yhtiötä pahimmillaan uuvuttavaa, loputonta säätämistä. (Säätämistähän se on levy-yhtiön suojissakin, mutta silti.) Veikkaisinkin, että suurimmalla osalla piratismin puolustajista ei ole minkäänlaista käsitystä muusikon todellisesta arjesta. |