Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol II
1 2 3 4 586 87 88 89 90122 123 124 125 126
latuska90
17.08.2009 12:37:06

stratomaster: Melodiapuoli on sitten toinen juttu. Vaikka soittaisi pelkkää pentatonista tai blues-asteikkoa, kannatta sieltäkin haeskella muita kuin niitä tavanomaisimpia intervalleja.

Tähän oon itekin pyrkinyt. Mulla ei ainakaan pelkällä pentatonisella synny mitään erikoista, mutta jos vähän "rajoja rikkoo", niin sieltä löytyy vaikka mitä uusia ulottuvuuksia soittoon.

Täsä skabavedossa mun ainakin piti kulkea ties missä skaaloissa, kun ei voinut vetää perinteisesti... 8)

http://maihinnousu.net/s/?song_id=4021
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
Illu
17.08.2009 19:06:55 (muokattu 17.08.2009 19:07:54)
stratomaster: En nyt tiedä, olenko asiassa ketään viisaampi, mutta onkohan tuo ketju sulle tuttu, siellä tulee esiin muutama pointti, joista vois olla sullekin hyötyä.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=174654&o=0&#p8599645

Mutta kuten sanoin tuolla arviossani, sulla oli tän kertaisessa vedossas ihan hyviä elementtejä.

Kiitos, pitääpä lueskella. Pitäisi saada noista elementeistä vaan aikaan jonkinlainen kokonaisuus ja saada se sitten vielä esitettyä. Itseäni ärsyttää soittotekniikkani rajoittuneisuus ja sävelkorvan puute.
SikaSilu
17.08.2009 20:15:17
Jonkin sortin sävelkorva onkin mun ainoo pelastus. Mitään skaaloja ja teoriaa en tutkiskellut. Mä vaan vetelen siitä mikä kuulostaa suht oikeelle taustaan. Ja sen kyllä huomaa...
"Watch my back" sano kyttyräselkä...
latuska90
17.08.2009 21:08:34

SikaSilu: Jonkin sortin sävelkorva onkin mun ainoo pelastus. Mitään skaaloja ja teoriaa en tutkiskellut. Mä vaan vetelen siitä mikä kuulostaa suht oikeelle taustaan. Ja sen kyllä huomaa...

Munsta sää veät kyl pirun hyvin, ainakin tässä tuoreessa skabassa. ;)
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
J.Hollström
17.08.2009 23:45:33
Mä muuten rupeen jatkossa tekeen silleen, että kommentoin vain ne soolot, jotka kommentoivat muidenkin. Vittuuko sitä noille mykille hiihtäjille mitään laukomaan. Nii. Ja voipi olla vaan helpotus monille kun ei tuu epäonnistuneita lausuntoja.
Kuha
17.08.2009 23:52:48

juki68: Mä muuten rupeen jatkossa tekeen silleen, että kommentoin vain ne soolot, jotka kommentoivat muidenkin. Vittuuko sitä noille mykille hiihtäjille mitään laukomaan. Nii. Ja voipi olla vaan helpotus monille kun ei tuu epäonnistuneita lausuntoja.

Elä, elä, elä, lauo pois vaan!
arc
18.08.2009 03:31:13
Kannatuksen ja kommentoinnin riemuvoiton vuoksi. Sori et tuli vähän liian epäortodoksinen tilusoolo, mut my solos are my trademark.

Heh jännä miten ehkä juuri rootsiuden nimissä epäortodoksinen tilusoolo on kuin onkin todella paljon ainakin tämmösen "nuoren" kollin mieleen.

Ehkä oon vaan sitä rumaa sukupolvea joka ei tajua tunteesta hevon vi***a.
Kaikkiaan ihan sikakova soolo, tykkään sun timestä. Ns. taskussa ollaan. Ehkä pienellä dynamiikalla ois viel vähän saanu nonparellia kakun päälle.
krk
18.08.2009 10:48:02

juki68: Mä muuten rupeen jatkossa tekeen silleen, että kommentoin vain ne soolot, jotka kommentoivat muidenkin. Vittuuko sitä noille mykille hiihtäjille mitään laukomaan.

Tuleeko tää olemaan kisakohtainen musta lista eli odottelet kaikkien kommentit ensin vai onko sulla koottua tilastoa kommentoimattomuudesta?

Kisa toimii varmasti nykysäännöilläkin ihan mainiosti, mutta tässä kuitenkin:

*** PARI SKABAIDEAA ***

1. Kriteeristö arviointia varten

Mehän kaikki tiedetään että kommentointi ei ole helppoa ja se vie aikaa. Olisko sellainen idea mitään että laadittaisiin yhdessä valmis/päivitettävä kriteeristö, jonka pohjalta kommenttejaan voisi tehdä ihan copy/pastella. Kriteeristö liitettäisiin sääntöihin. Arvion tekeminen tältä pohjalta veisi aikaa 10 - 20 sekuntia per veto. Toki veto pitää myös kuunnella ensin.

Tämän lisäksi tietenkin kannustettaisiin vapaamuotoiseen palautteeseen nykyiseen tapaan.

2. Anonyymit vedot

Toinen idea, en tiedä onko tästä ollut jo puhetta: anonyymi osallistuminen. Osallistujat lähettävät kisan vetäjälle oman vetonsa (varmaankin sähköpostitse), joka numeroi ne juoksevasti, siirtää omalle Maihinnousu-saitilleen ja julkaisee äänestysketjussa. Nimimerkit paljastetaan vasta äänestyksen jälkeen.

3. Pisteytys

Tästäkin on ehkä keskusteltu, mutta yksi äänestystekninen vaihtoehtohan olisi että kukin laittaa vedot mieleiseensä järjestykseen - oma veto tietenkin poislukien. Kisan vetäjä sitten laskee pisteet niin että ykkösijoista saa tietyn pistemäärän, kakkossijasta tietyn jne. Laskentatavasta riippuen olisi jopa mahdollista että kaikki pääsisivät pisteille.
BigPapa
18.08.2009 12:07:04

They say everything can be replaced Yet every distance is not near So I remember every face Of every man who put me here. I shall be released.
J.Hollström
18.08.2009 12:21:05 (muokattu 18.08.2009 12:24:34)
krk: Tuleeko tää olemaan kisakohtainen musta lista eli odottelet kaikkien kommentit ensin vai onko sulla koottua tilastoa kommentoimattomuudesta?

En ole niin pitkälle meneviä strategioita miettinyt ja listoja laatinut, kohan laukasin tossa hetken mielijohteessa myöhäisillasta syntyneen ajatuksen. Kattelee vaikka vähän taaksepäin ketkä vaivaantuu kommentoimaan vetoja ja laittelee vaikka niille. Onhan tossa historaa mitä tsekkailla.

Laskentatavasta riippuen olisi jopa mahdollista että kaikki pääsisivät pisteille.

Mun idis olis lähinnä saada noita kommentteja liikkeelle, ei pisteitä. Pisteistä kokonaan luopuminen olis optimiratkaisu.
Illu
18.08.2009 13:28:05
juki68: En ole niin pitkälle meneviä strategioita miettinyt ja listoja laatinut, kohan laukasin tossa hetken mielijohteessa myöhäisillasta syntyneen ajatuksen. Kattelee vaikka vähän taaksepäin ketkä vaivaantuu kommentoimaan vetoja ja laittelee vaikka niille. Onhan tossa historaa mitä tsekkailla.

Mun idis olis lähinnä saada noita kommentteja liikkeelle, ei pisteitä. Pisteistä kokonaan luopuminen olis optimiratkaisu.

Optimiratkaisu olisi pisteiden suhteen se, että ne olisivat suhteutetu jokaisen omaan osaamistasoon, eli jos vetäisisi normaalitasoaan paremmin pääsisi pisteille, vaikkei pallinaama osaston soitannolliselle tasolle pääsisikään. Sitten siihen vielä kommentit päälle miksi tai miksi ei pisteitä tälläkertaa.
Mutta mihis se letkeä meininki meinaa taas kadota, alussahan täällä vedettiin sooloja kaikilla vehkeillä kammasta alkaen ja nyt vaan otsa kurtussa vingutetaan kitaraa ja manataan, että on se nyt ..ttu, kun ei pisteitä heru. Itseni mukaan lukien.
J.Hollström
18.08.2009 13:40:03
Illu: Mutta mihis se letkeä meininki meinaa taas kadota, alussahan täällä vedettiin sooloja kaikilla vehkeillä kammasta alkaen ja nyt vaan otsa kurtussa vingutetaan kitaraa ja manataan, että on se nyt ..ttu, kun ei pisteitä heru. Itseni mukaan lukien.

Mää siirryn takas haitariin ja lauluun.
http://juki.1g.fi/mp3/Skabat/Juki68_Roots10.mp3
Illu
18.08.2009 13:43:25 (muokattu 18.08.2009 13:43:40)
juki68: Mää siirryn takas haitariin ja lauluun.
http://juki.1g.fi/mp3/Skabat/Juki68_Roots10.mp3

Ai hemmetti, tätähän en muistanutkaan. Asialliist. Tää pitäs olla pysyvänä tossa skaban alotusviestissä.
arc
18.08.2009 13:49:56 (muokattu 18.08.2009 14:03:07)
Mutta mihis se letkeä meininki meinaa taas kadota, alussahan täällä vedettiin sooloja kaikilla vehkeillä kammasta alkaen ja nyt vaan otsa kurtussa vingutetaan kitaraa ja manataan, että on se nyt ..ttu, kun ei pisteitä heru. Itseni mukaan lukien.

Mun kohdalla ainakin taustojen samankaltaisuus saa mut päätymään aina kitaraan mnetin skaboissa, vaikka esimerkiksi viulua on tullut aikoinaan vinguteltua runsaasti.

Mulle roots on kaikkea juurevaa kansanmusiikkia suoraan vanhoista perinteistä eripuolelta maailmaa. Täällä roots on pohjoisamerikan mustien länsiafrikasta tuomaa pentatonisen asteikon perinnettä. Eihän tämä mikään oikea este ole, taidot ne mua estävät. Mutta kyllä se luussi kitaralla helpoiten lähtee ainakin ihteltä. :D

Toisaalta jäis varmaan aika vähäiseksi osallistujat, jos taustat olisivat jotain 200bpm blues fiddlingiä tai heimomusiikkia Malista
padaa@dadaa!
18.08.2009 14:45:54 (muokattu 18.08.2009 14:50:39)

arc: Mun kohdalla ainakin taustojen samankaltaisuus saa mut päätymään aina kitaraan mnetin skaboissa, vaikka esimerkiksi viulua on tullut aikoinaan vinguteltua runsaasti.

Mulle roots on kaikkea juurevaa kansanmusiikkia suoraan vanhoista perinteistä eripuolelta maailmaa. Täällä roots on pohjoisamerikan mustien länsiafrikasta tuomaa pentatonisen asteikon perinnettä. Eihän tämä mikään oikea este ole, taidot ne mua estävät. Mutta kyllä se luussi kitaralla helpoiten lähtee ainakin ihteltä. :D

Toisaalta jäis varmaan aika vähäiseksi osallistujat, jos taustat olisivat jotain 200bpm blues fiddlingiä tai heimomusiikkia Malista

Vedin näin pikaisesti kokeeksi kaksi kiertoa yhdellä otolla purkkiin. En skaban puolelle kehtaa yrittää mutta voihan täällä julkaista. Vähän ehkä nuhainen meno kun kaivaa parin kuukauden tauon jälkeen harpun laatikosta.
http://maihinnousu.net/s/?song_id=4691
BigPapa
18.08.2009 18:11:40

Nyt on sitten saatu yksi umpirootsäijä karkotettua karkeloista, toivottavasti asianosaisten päivä on nyt pelastettu. Tätä skabaa on nyt menty noin 2v näillä säännöillä ja näillä säännöillä tullaan menemään edelleenkin. Kommenttipakkoa ei ole eikä tule. Etenkin kun kommentteja heitellään lonkalta, sen kummemmin kuuntelematta tai välttämättä edes tuntematta rootsmusaa sen kummemmin. Which is not nice. Toivoisin, että tää möykkä nyt loppuis ja alettais keskittyä siihen soittamiseen, ennenkuin lisäkatoa tulee. Toivottavasti ei tule, ja Kuhakin tulis takaisin hyvine vetoineen.
They say everything can be replaced Yet every distance is not near So I remember every face Of every man who put me here. I shall be released.
padaa@dadaa!
18.08.2009 18:34:14 (muokattu 18.08.2009 18:37:21)

Illu:Itseäni ärsyttää soittotekniikkani rajoittuneisuus ja sävelkorvan puute.

Mua taas ärsyttää ajoituksen tajun puute. Vaikka metronomin kanssa treenailenkin niin se osa-alue polkee eniten paikoillaan. Kun on näin "vanhana" soittoharrastuksen aloittanut niin on vaikeampi jälkeenpäin korjata sitä että skidinä/teininä aina ärsytti kaikki käsien taputus ym. harjoitukset.
J.Hollström
18.08.2009 18:53:43
BigPapa: Nyt on sitten saatu yksi umpirootsäijä karkotettua karkeloista, toivottavasti asianosaisten päivä on nyt pelastettu.

Herkkä laji tää roots. Jos asianomainen olen minä niin en ole peräänkuuluttanut mitään sääntömuutosta. Omat pyörittämät bassohipat pyörii ihan fine ilman sääntöjäkin.

Tätä skabaa on nyt menty noin 2v näillä säännöillä ja näillä säännöillä tullaan menemään edelleenkin. Kommenttipakkoa ei ole eikä tule.

Ihan up yours. Itse vain sanoin että kommentoin ne soolot mitä huvittaa, ja ne jotka ei itse kommentoi tuskin kaipaa muidenkaan mielipiteitä soitostaan.

Etenkin kun kommentteja heitellään lonkalta, sen kummemmin kuuntelematta tai välttämättä edes tuntematta rootsmusaa sen kummemmin.

Okei. Eli pitää ensin olla rootshommat hallussa että voi sanoo mielipiteensä miltä joku soitto kuulostaa. Tää on sit semmonen juttu että mun ei kande kommentoida ollenkaan, koska rootstuntemus on olematon.

Which is not nice. Toivoisin, että tää möykkä nyt loppuis ja alettais keskittyä siihen soittamiseen, ennenkuin lisäkatoa tulee. Toivottavasti ei tule, ja Kuhakin tulis takaisin hyvine vetoineen.

Kuha tuu pois sieltä, sut on nähty.
krk
18.08.2009 19:02:34

No nyt kun mua asiasta valistettiin niin se on mulle ihan okei sääntö että sääntöjä ei muuteta eikä niistä keskustella.

Minähän en ole mitään pakkoja ehdottanut enkä ehdota - täähän on vapaaehtoista harrastustoimintaa.

Pahoittelut jos Kuha tai joku muu on pahoittanut mielensä mun pohdintojen takia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)