Aihe: 2x12 kaappi
1
foof
17.08.2009 14:39:05
Tarkoitus olisi hankkia Blackstarin series one sarjan 100w nuppi. Suoraan tuohon sarjaan ei ole olemassa kuin 4x12 kaappi, jota roudaamisen (ikäänkuin keikkoja olisi tiedossa) pelossa en halua vaivoikseni. Vahvistimen ja kaapin pitäisi yhdessä pystyä taipumaan bluesista raskaampaan rockiin. Jos surinasäröä kaipaan, ostan fuzzin. Vahvistimen tilaan luultavasti Britanniasta. Musamaailmasta sen hankkisin mutta hintaeroa näyttää tulevan suunnilleen 300, jolla saan jo lähes hankittua tuon kaapin.

Budjetti on n. 400 euroa, jolla saisi esimerkiksi Blackstarin artisan sarjan 212 kaapin, joka ihan saman merkin takia on ykkösenä listallani. Muita vaihtoehtoja olen katsellut (mm. Thomannin myydyimmät Harley benton ja Framus sekä Laneyn GS212IE), mutta kun nettikaupoissa ei mitään niistä pääse kokeilemaan on homma pelkkää arvailua. Ulkonäön yhteensopivuuden (tämä tärkeä HH:n kannalta, jos vahvistin on joskus kotona) kannalta ENGL E212VH olisi varmaan paras mutta hinta on turhan korkea. Samat kaiuttimet on kai kaikissa Laneyta lukuunottamatta.

Mistä maksan, jos ostan kallimman Artisanin/Englin, kun kuitenkin sisältö on suunnilleen sama kuin muutaman satasen halvemmissa laitteissa?
Miikathebest
17.08.2009 15:02:36 (muokattu 17.08.2009 15:03:25)

Oikeaa asiaa ei ole, mutta tähän kommentoisin:

foof: Suoraan tuohon sarjaan ei ole olemassa kuin 4x12 kaappi, jota roudaamisen (ikäänkuin keikkoja olisi tiedossa) pelossa en halua vaivoikseni.

4x12" kaappi kulkee lähes aina pyörillä, kun 2x12" kaapit ovat harvemmin pyörällisiä. Joten ei sen pienemmän kaapin roudaaminen välttämättä ole niin paljon helpompaa. Toki voi vaikka combon alle ruuvata pyörät jos kiinnostaa.

Jos ostaisin itse kaappia, niin valitsisin kilohinnan mukaan, jollei olisi parempaa tietoa. Painavampi on yleensä vankkarakenteisempi.
...Eli se harley bentonin parempi kaappi. Tietysti etsisin ensin haulla siitä käydyt keskustelut.
Liikaa säröä!
Ziggy Bubba
17.08.2009 15:55:27

2x12 kaapit siirtyvät kahen ihmisen kantamina kyllä varsin kätsysti ja välttävästi myös yhden ihmisen roudaamina. 4x12 kaapit taas tekevät roudaamisen jo kokonsa takia vaikeammaksi. Jos kantoapua, tilaa, budjettia ja tarvetta löytyy, niin 4x12 on ihan hyvä vaihtoehto. Hyvä 2x12 ei kyllä paljoa jää soundissakaan jälkeen..
The Crookmachine Project
Chemo
17.08.2009 17:48:12

Mun 2 kpl 2x12" kaappeja (Marshall 2556A ja B) siirtyvät aivan mainiosti yhden ihmisen voimin, eikä niihin osaa kaivata edes pyöriä alle. Paljon kevyempiähän ne ovat kuin esim. saman kaiutinkonfiguraation kombot (jotka nekin ovat yhden ihmisen roudattavia).

Iso käytännön ero 4x12" kokoisiin on siinä että kokostäkki mahtuu farmariauton perään ilman että tarttee kaataa penkkejä - keikalle kulkeminen omalla autolla on helppoa ja mukavaa, ja takapenkillekin mahtuu tavaraa (tai ihmisiä, tilanteen mukaan).
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
powerfly
17.08.2009 18:05:26
Meikän englin 2x12 kaappi on ainakin ihan saatanan painava,melkeinpä saman verran ku entinen marsu 4x12!! Ei sitä kiva oo yksin kanniskella, mut suosittelen silti.
On se senverran mukavan kuulonen ja näkönen komero,ja ämyritkin on mukavasti teräsverkon takana turvassa basistilta.
Ronkeli ei saa rinkeliä
Simo78
17.08.2009 19:47:16 (muokattu 17.08.2009 19:48:31)
Framus2*12 on roudattavuudeltaan paras kaappi mitä olen koskaan omistanut, helposti meneen nuppi toisessa kädessä ja framus toisessa. Toinen 2*12 kaappi ei taas ole paljoa 4*12 kaappia pienempi, mutta kyllä sekin yksin liikkuu...

Iso käytännön ero 4x12" kokoisiin on siinä että kokostäkki mahtuu farmariauton perään ilman että tarttee kaataa penkkejä - keikalle kulkeminen omalla autolla on helppoa ja mukavaa, ja takapenkillekin mahtuu tavaraa (tai ihmisiä, tilanteen mukaan).

Juurikin tuon tilan viemisen takia autossa ostin pienemmän kaapin, kun ei yleensä ole pakettiautoa käytössä...
McNulty
17.08.2009 20:01:08
Chemo: Mun 2 kpl 2x12" kaappeja (Marshall 2556A ja B) siirtyvät aivan mainiosti yhden ihmisen voimin, eikä niihin osaa kaivata edes pyöriä alle. Paljon kevyempiähän ne ovat kuin esim. saman kaiutinkonfiguraation kombot (jotka nekin ovat yhden ihmisen roudattavia).

Voimakasta komppia tälle.
Itselläni on omistuksessä nyt 3kpl 2x12" kaappeja (2x Hughes & Kettner CC212 ja yksi Z:n open-back 2x12") sekä 1kpl Marshallin 1936 1x12".

Miulla ei ole mitään huonoa sanottavaa hyvästä 2x12" kaapista. Se kuulostaa isolta, se potkii ja kaiken lisäksi on näppärä kuljetella, siirtää, roudata, tiltata, asettaa vertikaalisesti jne. Esim. nupin ja kahden 2x12" kaapin roudaaminen kolmista rappusista on huomattavasti miellyttävämpää, vaikka joutuisikin pari erillistä reissua tekemään, kuin 4x12" kaapin raahaaminen apukaverin kanssa. Rappusissa kun niistä fillareistakaan ei ole juuri apua... paitsi alaspäin tullessa jos laittaa koko boksin "liukumäkeen" ja ryminällä alas, that's rock'n'roll yeah.

2x2x12" on sekin etu, että saa yhden pöntön rumpuraiserin kummallekin puolelle... kaikki kuulevat mitä kitaristi soittaa, se kun tuntuu olevan nykybändeissä avainasemassa oleva soitin. Kitaristi itse ei siis välttämättä tarvitse monitorointia ollenkaan, optimaalisessa tilanteessa. Tai sitten ne kaksi 2x12" rasiaa voi pinota päällekäin, 4x12" kokoiseksi half-stackiksi. Tai jos keikkapaikalla huomaakin, että lavalla tila jää vähiin, niin miksi edes roudata lavalle enempää kuin yksi 2x12" kaappi? Jättää tilaa muille vermeille, toisin kuin sen yhden 4x12" pakkoroudaus.

Tottakai 4x12" on coolimpaa... epäkäytännöllisyys on aina ollut muodissa!
You have the music in your head and the tools on your hands... let the guitar do the talking!
koponen
17.08.2009 22:32:40 (muokattu 17.08.2009 22:34:02)
foof: Tarkoitus olisi hankkia Blackstarin series one sarjan 100w nuppi. Suoraan tuohon sarjaan ei ole olemassa kuin 4x12 kaappi, jota roudaamisen (ikäänkuin keikkoja olisi tiedossa) pelossa en halua vaivoikseni. Vahvistimen ja kaapin pitäisi yhdessä pystyä taipumaan bluesista raskaampaan rockiin. Jos surinasäröä kaipaan, ostan fuzzin. Vahvistimen tilaan luultavasti Britanniasta. Musamaailmasta sen hankkisin mutta hintaeroa näyttää tulevan suunnilleen 300, jolla saan jo lähes hankittua tuon kaapin.

Framuksen V30 ladattu 212 oli tuon nupin kanssa aikalailla sektorilla. En tehnyt vertailuja eri komeroitten välillä kun tuolla yhdistelmällä osui heti riittävän lähelle. Eihän se samalta kuulostanut kuin iso kaappi, mutta ei pahakaan. Omiin kokoelmiin tosin kelpaa vain 412-laatikot.
I'm endorsed by Marshall
mhaarala
18.08.2009 11:23:46
bonecrusher: Voimakasta komppia tälle.
Itselläni on omistuksessä nyt 3kpl 2x12" kaappeja (2x Hughes & Kettner CC212 ja yksi Z:n open-back 2x12") sekä 1kpl Marshallin 1936 1x12".

Minä olen ja tykästynyt 2x12:een. Tosin pitää pärjäillä vielä tuolla halvalla Harley Benton V30:llä ennen kuin oma Eminence Wizardeilla ladattu komero valmistuu.

Siihen pitikin kysyä että mikä noista sinun käytössä olevista on mielestäsi paras koon ja soundin puolesta? Olin ajatellut tehdä Wizardeille komeron H&K CC212:n mittoihin.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
McNulty
18.08.2009 12:17:07
mhaarala: Minä olen ja tykästynyt 2x12:een. Tosin pitää pärjäillä vielä tuolla halvalla Harley Benton V30:llä ennen kuin oma Eminence Wizardeilla ladattu komero valmistuu.

Siihen pitikin kysyä että mikä noista sinun käytössä olevista on mielestäsi paras koon ja soundin puolesta? Olin ajatellut tehdä Wizardeille komeron H&K CC212:n mittoihin.

Vähän soitettavasta musiikista ja tarpeista riippuen.
Kyllä miulla silti eniten käytössä "kuluu" H&K CC212 joka on ladattu Eminencen Wizardeilla. Tuo kaappi on lähes poikkeuksetta H&K Trilogyn alla. Sitten Z:n nupin kanssa käytän tarpeesta ja haettavasta soundista riippuen toista CC212 kaappia jossa Celestion Heritaget tahi Z:n omaa, takaa avointa 2x12" kaappia, missä Eminencen Private Jack ja Tone Spotter.

Joskus tulee soitettua "halfstackilla" siten, että pinoan nuo CC212-kaapit 4x12" kaapiksi. Mun on myös pitänyt kokeilla laittaa nuo Celen Heritage "Greenbackit" tuohon avoimeen Z:n kaappiin ja kokeilla miten ne rokkaa siinä.

1x12" Marsua en käytä kuin kotosalla... pienen MatAmp MiniMatin alla.
You have the music in your head and the tools on your hands... let the guitar do the talking!
Juntunen
18.08.2009 20:06:04

Mullon Orangen kaverina 2 kappaletta noita Framuksen 2x12 -skobeja ja oikein hyvin ajavat asiansa. Ne on päällekkäin reeniksellä lipaston päällä ja toinen on reilusti pään korkeudella. Hyvin kuuluu.

Elementithän tottakai vaikuttavat soundiin aika pirusti, mulla potkii tuo V30 parhaiten Orangen kans.
Pyh.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)