Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tempon tsekkaus klikistä ennen biisiä ?
1 2 3 4
Niq
12.08.2009 10:01:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan harrastanut moista? Varsinkin keikkatärinöissä tulee välillä laskettua ihan liian hidas tai nopea tempo biisiin ja sitten koko biisi menee päin persettiä. Tai jos on joku uusi biisi eikä se tempo ole selkärankaan vielä iskostunut. Klikin kanssa en aio soittamaan ruveta silloin kun on bändi jonka kanssa soittaa, mutta liian monta kertaa on solisti päässyt kuittaamaan kun ei ehdi kaikkia sanoja edes hoilata kun menee ylinopeutta..
 
Onnistuuko keikoilla ja miten onnistuu?
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
ProgrEssiivi
12.08.2009 10:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen hyvinkin usein tuota käyttänyt. Monesti jos on simppelimpää poppista tai rockia kyseessä, niin ei niinkään mutta jos biisit sisältää vaihtelua runsaasti ja jotain tiukkojakin "cätchejä" niin on se ihan kiva tarkistaa ennen vetoa se tempo, varsinkin jos on vähän tärkeämpi keikka jossa saattaa pieni hermostuneisuuden jyvä tulla laariin.
 
Helppoa digitaalisella klikillä. Itse olen yleensä heti edellisen biisin loputtua ottanut klikin siellä kioskin takana kouraan ja nopeasti tsekkaa sen "virallisen" tempon sillä välin kun laulajat horisee omiaan. ;)
 
passe
12.08.2009 12:14:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Onko kukaan harrastanut moista? Varsinkin keikkatärinöissä tulee välillä laskettua ihan liian hidas tai nopea tempo biisiin ja sitten koko biisi menee päin persettiä. Tai jos on joku uusi biisi eikä se tempo ole selkärankaan vielä iskostunut. Klikin kanssa en aio soittamaan ruveta silloin kun on bändi jonka kanssa soittaa, mutta liian monta kertaa on solisti päässyt kuittaamaan kun ei ehdi kaikkia sanoja edes hoilata kun menee ylinopeutta..
 
Onnistuuko keikoilla ja miten onnistuu?

 
Tahtoo mennä usein se klikin kaivelu biisien välissä vähän hätäilyksi tai ainakin hätäilyn näköiseksi säätämiseksi, ainakin itselläni. Hyväksi todettu tapa löytää se "suunnilleen"-tempo on laulaa mielessään esim. biisin kertsiä, sillä löytyy aika hyvin. Haitsujalka vaan sitten joraamaan jo ennen yy-kaa-koo-neetä.
 
Sometimes more is more
markkuliini
12.08.2009 12:17:18 (muokattu 12.08.2009 12:18:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu keikasta ja siitä kuinka tarkka esim. laulaja on tempoista. Jotkut ovat todella tarkkoja, jotkut eivät niinkään. Ja jotkut biisit toimivat vain kapealla tempokaistalla, jotkut taas toimivat useammallakin tempolla.
 
Ja todella harva rumpali pystyy laskemaan tempot joka ilta, kaikissa olosuhteissa prikulleen ilman apuvälinettä. En nyt tarkoita esim. 5 bpm:n sisään vaan esim. siten että max 1 bpm:n saa heittää. Siksipä itse käytän ihan iloisin mielin tarpeen tullen metronomia biisien tempojen kanssa.
Mulla menee Taman rhythm watchista piuha mun luurikuuntelu-mikseriin, eli kukaan ei edes huomaa kun tsekkaan tempon biisin välissä. Ja Tamasssa on kätevä rulla tempon muuttamiseen, joten nopeaakin se on kun metronomi ei ole missään lattian rajassa, vaan ihan siinä vieressä.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Fuzzy Boner
12.08.2009 12:38:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu hommista. Usein viime aikoina rumpalit, joiden kanssa työskentelen, ovat käyttäneet klikkiä tai ipodia apuna just ennen lähtevää biisiä. Ei ehkä peruskeikoilla, mutta heti jos on jotain tuntemattomampaa matskua tms.
 
BanZai88
12.08.2009 13:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu tosiaan keikasta, oman bändin biisien kanssa ei tule käytettyä, kun ne temmot löytyy sieltä selkäytimestä, mutta esim. jokusella coverkeikalla on tullut käytettyä tuota Taman rhythm watchia. Siitä aina ennen biisiä tsekkaa oikein temmon. Klikki on mulla ilman volaa, kattelen sen temmon niistä valoista ja voi biisin aikanakin "tarkistaa" että ollaan suurinpiirtein siellä päin :). Se rulla on tosiaan kätevä ja saahan siihen toki sitten muistiin, oiskos ollu 30 eri tempoa? Että jokaisen biisin oikea tempo löytyy keikalla muistista ja settilistan järjestyksessä. Melko simppeliä, toimiva vehe on kyllä tuo.
 
ÄM
13.08.2009 14:16:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Riippuu keikasta ja siitä kuinka tarkka esim. laulaja on tempoista. Jotkut ovat todella tarkkoja, jotkut eivät niinkään. Ja jotkut biisit toimivat vain kapealla tempokaistalla, jotkut taas toimivat useammallakin tempolla.
 
Ja todella harva rumpali pystyy laskemaan tempot joka ilta, kaikissa olosuhteissa prikulleen ilman apuvälinettä. En nyt tarkoita esim. 5 bpm:n sisään vaan esim. siten että max 1 bpm:n saa heittää. Siksipä itse käytän ihan iloisin mielin tarpeen tullen metronomia biisien tempojen kanssa.
Mulla menee Taman rhythm watchista piuha mun luurikuuntelu-mikseriin, eli kukaan ei edes huomaa kun tsekkaan tempon biisin välissä. Ja Tamasssa on kätevä rulla tempon muuttamiseen, joten nopeaakin se on kun metronomi ei ole missään lattian rajassa, vaan ihan siinä vieressä.

 
Mulla sama sydeemi, RW ja luurikuuntelu. Välillä tulee vedettyä klikillä koko ralli.
 
Ja jos puhutaan siitä, että osaako soittaa klikin kanssa vai ei. En tiedä onko hyvä vai huono merkki, mutta viime aikoina on useampaan kertaan käynyt silleen, että klikki on sammunut, enkä ole edes huomannut, kun se on jäänyt pois. Vasta biisin loputtua ihmetellyt, että se ei enää kilkatakaan. Siinä on ruvennut olemaan jotain feelua, kun menee välillä itsestään pois päältä. Jotenkin itsellä sellainen fiilis, että pystyy vetämään sen kanssa, ilman etä sitä tarvii miettiä.
 
Toinen homma, minkä oon huomannut, ilman klikkiä laskiessa sisälle; edellinen biisi vaikuttaa kummasti seuraavan tempoon. Jos on esim alla rivakka ralli, tulee seuraava hitaampi ralli helposti laskettua liian nopeaksi.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
markkuliini
13.08.2009 14:21:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM:
Ja jos puhutaan siitä, että osaako soittaa klikin kanssa vai ei. En tiedä onko hyvä vai huono merkki, mutta viime aikoina on useampaan kertaan käynyt silleen, että klikki on sammunut, enkä ole edes huomannut, kun se on jäänyt pois.

 
Hyvä merkkihän se on. Mulla taas on käynyt useasti niin että treenatessa luulen että klikki on päällä, vaikka metronomia ei ole lähimaillaankaan. Eli sisäinen metronomi alkaa heräilemään.
Useasti myös keikalla, jos pitää soittaa klikin kanssa, sen olemassaolon unohtaa täysin. Sen on vain hyvätaiminen mutta huonosoundinen löymäsoittaja. :)
 
Toinen homma, minkä oon huomannut, ilman klikkiä laskiessa sisälle; edellinen biisi vaikuttaa kummasti seuraavan tempoon. Jos on esim alla rivakka ralli, tulee seuraava hitaampi ralli helposti laskettua liian nopeaksi.
 
Tämäpä se juuri on se suurin tekijä. Kun biisilista menee uusiksi, niin tempot kummasti muuttuu.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
hollmi-5
13.08.2009 18:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla tempojen laskemiseen auttaa biisilista. Jo vain, vaikka hullulta tuntuu. Voin jo etukäteen miettiä tempoa kohdilleen ja biisin spiikausvaiheessa olen jo naputtelemassa mielessäni tulevaa piisiä.
 
Monilla keikoilla on ns. huutolista, jolloin temmon tarkistaminen ei ole mahdollista. Pakko vain yrittää nopeasti päästä biisin tempoon, ennen kuin sen laskee käyntiin.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Pieni rumpalipoika
13.08.2009 19:29:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin joskus muinoin kun koverkeikkoja ja jotain humppatuurauksia tein, tuli tsekailtua joihinkin biiseihin tempoja kyllä.
 
Omien biisien kanssa moiseen ei paljoa tarvetta ole ollut. Joitakin kertoja kyllä, kun on ollut niin uusi biisi ettei ole ollut vielä selkärangassa.
 
Treeniksellä katon toki useinkin, lähes aina. Katson myös biisin jälkeen, että kuinka paljon olen sillä kertaa onnistunut sleebailemaan, heh.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
Bobana
13.08.2009 19:44:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee sen verran paljon himassa reenattua biisejä omien äänitteiden mukana että temmot on aikalailla ahteriin menneet.
Tosin heittoa on aina mutta mitäs siitä. Varsinkin live-vedoissa kun on into päällä. Mut niin sen kuuluu ollakkin.
 
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
OPJ1974
14.08.2009 09:44:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5: Minulla tempojen laskemiseen auttaa biisilista. Jo vain, vaikka hullulta tuntuu. Voin jo etukäteen miettiä tempoa kohdilleen ja biisin spiikausvaiheessa olen jo naputtelemassa mielessäni tulevaa piisiä.
 
Minäkään en osaa tuon metronomin kanssa leikkiä, muutenkin hermostuttaa keikoilla :) Biisilista, mielikuvitus ja fiilis aika lailla määrittää temmot.
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Analuuk
14.08.2009 11:51:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika harvoin tulee käytettyä. Joskus tuurauskeikoilla...
 
Joskus tuppaa lähtemään biisit hieman käsistä. Varsinkin ne kusenpolttamat melkein joka keikalla soitettavat ikivihreät kuten esim. 'I'm So Exited'. Noita turbotempoja esiintyy kun on nousu päällä tai muuten vain liian hyvä meininki.
 
Yleensä yritetään bilekeikoilla vaan vetää biisit mahdollisimman putkeen, joten klikin tsekkaaminen välissä on vähän hankalaa. Ja eikä oikeestaan niin paljoa kiinnosta, sama liksa! =D
 
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
ÄM
14.08.2009 12:21:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Hyvä merkkihän se on. Mulla taas on käynyt useasti niin että treenatessa luulen että klikki on päällä, vaikka metronomia ei ole lähimaillaankaan. Eli sisäinen metronomi alkaa heräilemään.
Useasti myös keikalla, jos pitää soittaa klikin kanssa, sen olemassaolon unohtaa täysin. Sen on vain hyvätaiminen mutta huonosoundinen löymäsoittaja. :)
 

 
Tämäpä se juuri on se suurin tekijä. Kun biisilista menee uusiksi, niin tempot kummasti muuttuu.

 
Yks minkä oon myös huomannut, että muu bändi toki myös mieltää tempot erilailla, riippuen edellisestä biisistä. Treeneissä oon havainnu moisen, klikin kanssa vetäessä. Jengi saattaa valittaa samaa biisiä liian hitaaks tai liian nopeaks, riippuen just edellisestä biisistä. Sitten kun kertoo, että klikillä mentiin, samaan vauhtiin, kuin aina, niin kyllä on hämmästys suuri. Sama myös toisin päin.
 
Siinäpä nouseekin esiin miete, että mikä sitten olis järkevin tempo vetää, jos bändi kokonaisuutena, tietyn rallin jälkeen, istuu paremmin esim hitaampaan tempoon, kuin mitä on tarkoitus vetää. Jos rumpali orjallisesti piiskaa "oikeaan" tempoon, saattaa muu bändi mieltäessään rallin hitaammaksi, vaikuttaa sleebaavalta. Tietty asettuuhan se tempo siitä parin tahdin jälkeen. Klikillä jos vetää, moiseen ei ole mahdollisuutta; yksi klikin kahlitsevia tekijöitä.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
markkuliini
14.08.2009 13:08:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM:
Siinäpä nouseekin esiin miete, että mikä sitten olis järkevin tempo vetää, jos bändi kokonaisuutena, tietyn rallin jälkeen, istuu paremmin esim hitaampaan tempoon, kuin mitä on tarkoitus vetää. Jos rumpali orjallisesti piiskaa "oikeaan" tempoon, saattaa muu bändi mieltäessään rallin hitaammaksi, vaikuttaa sleebaavalta. Tietty asettuuhan se tempo siitä parin tahdin jälkeen. Klikillä jos vetää, moiseen ei ole mahdollisuutta; yksi klikin kahlitsevia tekijöitä.

 
Kannattaa äännittää keikkoja ja tehdä päätökset sen perusteella. Jos tempot kuullostavat järkeviltä vielä seuraavankin päivänä kuunneltuna, niin ei ne kovin väärin voi olla.
 
Toisaalta mulla käy yleensä niin, että jos vaikka nopean biisin jälkeen tulee hidas. Ja vaikka sen hitaan biisin laskisi liian nopeana sisään adrenaliinipöllyissä ja se tuntuu oikealta tempolta biisin alkaessa, yleensä kertosäkeeseen mennessä totuus nostaa rumaa päätään ja väärä tempo alkaa myös tuntumaan väärältä. Eli ehkä pitäytyisin yleensä ottaen niissä oikeissa, ja totuttaisin bändin seuraamaan/luottamaan rumpaliin. Varmistaisin että bändi on tietoinen että läheskään aina se oma vipattava jalka ei ole se paras tempomittari.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Progressor
14.08.2009 22:14:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Toisaalta mulla käy yleensä niin, että jos vaikka nopean biisin jälkeen tulee hidas. Ja vaikka sen hitaan biisin laskisi liian nopeana sisään adrenaliinipöllyissä ja se tuntuu oikealta tempolta biisin alkaessa, yleensä kertosäkeeseen mennessä totuus nostaa rumaa päätään ja väärä tempo alkaa myös tuntumaan väärältä.
 
Jos sattuu tulemaan tuollainen tilanne, niin korjaatko tempon paremmaksi lennossa vai vedätkö vain sitkeästi biisin loppuun aloitustempolla?
 
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
moderndrummer88
14.08.2009 22:31:46 (muokattu 14.08.2009 22:36:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin kannattaisi lukea loppuun asti ne kirjoitukset...
 
Relaxin' At Camarillo...
Bobana
14.08.2009 23:22:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta mulla käy yleensä niin, että jos vaikka nopean biisin jälkeen tulee hidas. Ja vaikka sen hitaan biisin laskisi liian nopeana sisään adrenaliinipöllyissä ja se tuntuu oikealta tempolta biisin alkaessa, yleensä kertosäkeeseen mennessä totuus nostaa rumaa päätään ja väärä tempo alkaa myös tuntumaan väärältä. Eli ehkä pitäytyisin yleensä ottaen niissä oikeissa, ja totuttaisin bändin seuraamaan/luottamaan rumpaliin. Varmistaisin että bändi on tietoinen että läheskään aina se oma vipattava jalka ei ole se paras tempomittari.
 
Paljos sulla on tuo heitto noin suurinpiirtein?
Meinaan vaan että ei kait se nyt niin häiritsevää ole jos snadisti vetää tunteella suuntaa jos toiseen?
Jokasella pitempään soittaneella on kyllä perstuntuma biiseistänsä. Ja keikoilla käydessä kun on kuullut soitettavan eri tempoon kuin levyllä niin minusta se on jotenkin piristävää. Se tuo biisistä uusia ulottuvuuksia esille.
 
Itellä menee yleensä aina yläkanttiin ja mulla on sellanen neuroosi ettei biisit saa ainakaan laahata. Ja pikamusiikkia kun veivataan niin aika vauhdilla yleensä mennään. : =)
 
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
moderndrummer88
14.08.2009 23:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bobana: Paljos sulla on tuo heitto noin suurinpiirtein?
Meinaan vaan että ei kait se nyt niin häiritsevää ole jos snadisti vetää tunteella suuntaa jos toiseen?
Jokasella pitempään soittaneella on kyllä perstuntuma biiseistänsä. Ja keikoilla käydessä kun on kuullut soitettavan eri tempoon kuin levyllä niin minusta se on jotenkin piristävää. Se tuo biisistä uusia ulottuvuuksia esille.
 
Itellä menee yleensä aina yläkanttiin ja mulla on sellanen neuroosi ettei biisit saa ainakaan laahata. Ja pikamusiikkia kun veivataan niin aika vauhdilla yleensä mennään. : =)

 
Ite tykkään, että coveribiisit on vähän yläkanttiin livenä. Oli jotenkin tois tylsän kuuloinen tuossa viime viikonloppuna kun olin tsekkaamassa coverbändiä ja temmot oli just kuin levyllä, ellei peräti hitaampia, puuttui semmonen imu siitä puuhasta vaikka hyvin soittivatkin.
 
Relaxin' At Camarillo...
markkuliini
15.08.2009 16:27:39 (muokattu 15.08.2009 16:29:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bobana: Paljos sulla on tuo heitto noin suurinpiirtein?
Meinaan vaan että ei kait se nyt niin häiritsevää ole jos snadisti vetää tunteella suuntaa jos toiseen?

 
Ei se varmaan kauhean paljoa ole, vaikea sanoa tarkalleen, mutta tietyt biisit toimii mun mielestä parhaiten vaina aika kapealla tempolla (esim. vaikka Toton Africa), eikä mulle ole mikään ongelma tarkistaa metronomista jos en ole varma asiasta. Aika paljon tulee itse kuitenkin tehtyä tuurauksia joissa asioiden on parempi mennä just eikä melkein, ja materiaali on uutta mulle. Jotkut biisit taas toimii laajemmalla kaistalla, esim. useat coverbiisit joita kaikki soittaa ja kukaan ei edes muista alkuperäistä levytystä.
 
Kaikkihan on suhteellista tietenkin, ja riippuu paljon esim.siitä kuinka kiireinen lauluosuus biisissä on. Koomisimpia esimerkkejä on Stayin' alive ylitempolla. Kuunnelkaas lauluraitaa ja koettakaa laulaa se nopeammin. :)
 
Esimerkkinä omasta elämästä myös eräs vasta keikkasettiin palannut biisi toimii livenä tempossa 129, mutta 130:ssä se tuntuu olevan vaikea. Sen aistii laulajan ja muiden soittajien fraseerauksesta.
Ja jos laulajalta (ja ehkä samalla työnantajalta)tulee palautetta, että tempo tuntui hankalalta laulaa, niin en todellakaan ala väittelemään, vaan katsotaan valmiiksi sopiva tempo ja sillä sitten mennään. Se eräskin kun on huomannut yhdenkin pykälän noston, ja keikan jälkeen kysyi miksi biisi tuntui nopealta.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «